Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 53420
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror han har begge rå I allefall, har lest at man bør bruke ferskest mulig ved, altså det som er ytterst mot barken. Hva har dette å si? Hvordan er forskjellene?

Som sagt, gassen er metanol, som brenner høvlig bra
Litt OT

Sitat av rotern Vis innlegg
Noen som har brukt selje og lagt merke til at gassene etter det mest intense vanndampen har fordampet, brenner?
Vis hele sitatet...
Har dere hørt om busser eller biler som kjører på "knott"? Bestefaren min hadde en slik buss en gang.. Der varmet de opp ved, og brukte gassen som kommer til og drive motoren... Artige greier egentlig.. busser som går på ved..

Viss noen er interessert så så jeg ett program om dette en gang:
http://www.youtube.com/watch?v=jwR18kILPWQ


Er det noen som vet om det er best og lage kull av rå eller tørr ved?
Vil dette ha noe og si på kvaliteten?
Sist endret av Znerk; 14. januar 2010 kl. 23:58.
Very Important Pyrotechnician
Tørr ved er alltid å foretrekke, men da av praktiske hensyn fordi det går kjappere. Du behøver ganske enkelt ikke bruke energi på å koke vann. Men sluttresultatet blir uansett det samme.

Når det er sagt, så sies det at det optimale resultat fåes ved å først barke veden (som de fleste gjør uansett) og så legge den til tørk under åpen himmel i ett år, slik at den blir utsatt for vær og vind, i hovedsak nedbør som da skal vaske vekk salter og mineraler i treverket. At dette skal utgjøre merkbar forskjell i praksis stiller jeg meg litt tvilende til, men placebo-effekten gjør uansett at du sender shells til månen

UP: Unge trær og helst kvistene på disse er jo ansett som raskere enn kjerneved og eldre trær. Men jeg har aldri sett noen konkrete tall på hva forskjellen måtte utgjøre. Anyone? Hadde forsåvidt vært interessant å testet det selv. Nok et prosjekt...
Selv bruker jeg både kvister og deler av stammen og er fornøyd med det, men jeg unngår likevel den mørke kjernen i stammen.
Bør man fjerne barken av veden før man lager kull? Eller har det i praksis ikke noe å si?
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Bør man fjerne barken av veden før man lager kull? Eller har det i praksis ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Må ikke akuratt om det ikke er til bp/ andre komposisjoner som skal mølles,
Jeg tar altid av barken når jeg skal bruke kullet til bp, i tilfellet at det skal være noe sand/små stein
som har kanskje har festet seg til barken når felt treet eller av andre grunner.
Sist endret av Bowman; 16. januar 2010 kl. 22:00.
Ja, ser den. Og det er nok en grei "regel" for å unngå fremmedelementer i mølla.

Vil ellers tro at evt. bark vil bli borte uansett under brenning, og ikke foringe kvaliteten på kullet.
bah malingsspannet mitt har fått bunnen brent bort skal finne en tønne til å lage kull i.

foresten noen som vet om feks 2x5" ubehandlede furu planker kan brukes til kull? Jeg tror ikke det vil spille noen rolle, og mye lettere for meg og bruke er det og.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Selv tror jeg det burde fungere, uten at jeg vet så mye. Men Snøfokk tror jeg, nevnte at han bruker tørrved, da det går fortere, og resultatet er bra. Dette var dog ikke furu, men har det mye å si? Synes du bør teste
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av rotern Vis innlegg
bah malingsspannet mitt har fått bunnen brent bort skal finne en tønne til å lage kull i.

foresten noen som vet om feks 2x5" ubehandlede furu planker kan brukes til kull? Jeg tror ikke det vil spille noen rolle, og mye lettere for meg og bruke er det og.
Vis hele sitatet...
Går fint det, anbefaler å hugge de opp uansett,
Pga at det tar mye lengre tid før det blir til kull hvis ikke.

Å ikke bruk noe som er, imprignert, beiset etc, kun helt rent tre.

Furu er ikke nr1 til bp, men går fint til stjerner-(helst kullstreamere)
Sist endret av Bowman; 19. januar 2010 kl. 16:08.
skal brukes til stjerner ja, har selje og or til BP. Brukte or til d1-stjerner til nyttår, og de brant opp skummelt fort.

skal selvfølgelig hugge de til tynnere pinner, det er klart
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av rotern Vis innlegg
Og i sluttfasen på seljen kommer det gasser ut av spannet som brenner, for å hindre flammer ned i spannet legger jeg på en flat stein som gjør at gassen brenner rundt steinen og ikke i hullene. Har sjekket kullet med engang det slutter og ryke fra spannet, men da er ennå ikke treet helt forkullet.

Noen som har brukt selje og lagt merke til at gassene etter det mest intense vanndampen har fordampet, brenner?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg sett på youtube. Det kalles populært devils tongue. Det er morsomt å se på egentlig. Ville det funke å fyre opp den gode gamle kullgrillen og sette malingspannetoppi der? Burde jeg da ha spannet i glørne eller rett over, på en rist?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Varme oppe lufta eller varme opp spannet... Ikke så vanskelig å velge om man bare tenker litt logisk
Skal mulig få kjøpt noe balsa tømmer gjennom skolen snart.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ha, da står min første ladning trekull på grillen. Jeg kom nettop på det du sa, Up, så jeg tenkte å løpe ut og ta bort risten nå. Det jeg tenkte på var om spannet kunne sprekke eller smelte e.l....
Jeg brukte også grill til formålet, i min grill ble det så varmt at de jernstengene som skal støtte opp risten ble rødglødende og bøyde seg i alle mulige retninger
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok, nå trenger jeg kvikk respons! Kullet er ferdig, men spannet er så varmt at det ble et stygt merke i betong-gulvet i garasjen på to sekunder. Vil kulle ha vondt av å bli hurtig kjølet? Jeg tenkte å legge boksen i en snøfonn, selvfølgelig passe på at den ikke får snø inni...
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Ok, nå trenger jeg kvikk respons! Kullet er ferdig, men spannet er så varmt at det ble et stygt merke i betong-gulvet i garasjen på to sekunder. Vil kulle ha vondt av å bli hurtig kjølet? Jeg tenkte å legge boksen i en snøfonn, selvfølgelig passe på at den ikke får snø inni...
Vis hele sitatet...
Nei kullet ville ikke bli ødelagt av å bli kjølt ned raskt,
bare fukt en klut etc å legg den over hullet sånn at det ikke kommer luft inn så lar du spannet stå noen timer

Som sagt du må gjøre sånn at det ikke kommer luft inn, for da kan kullet ta fyr.
Å sett spannet ute, med god avstand til ting som kan ta fyr i tilfellet at det skulle ta fyr.
Sist endret av Bowman; 29. januar 2010 kl. 18:25.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Da er det gjort! Jeg har laget mitt første trekull! Jeg skal ut et par timer med bikkja mi, så da antar jeg at alt er klart for inspeksjon når jeg kommer tilbake

ok, nå er jeg temmelig misfornøyd... boksen sto i glør i nesten to timer, og den sto en god stund etter at det hadde sluttet å ryke, men jeg fikk bare en boks med svarte vedkubber. Jeg hadde kløyva veden til alle pinnene var rimelig små...
Da har du ikke latt det stå lenge nok, av egne erfaringer er ikke mitt kull ferdig når det slutter å ryke, det blir slik du beskriver ufullstendige forkullede pinner. Jeg må la det stå ihvertfall 1-2 timer ekstra.

Mine resultater sier at gråor kull til BP er bittelitt kjappere enn seljekull. De er begge veldig kjappe. Blir vel perfekt til breakcharge. Begge er møllet like lenge +- 5 minutt, fyrt på i lik mengde. Gråorkullen gir bare en lynkjapt "poff" mens seljekullet "poffer" litt langsommere. Om dette stemmer med tabeller andre folk har utviklet er jeg heller usikker på, men er ihvertfall som sagt mine erfaringer.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok, da får jeg bare prøve det når jeg har kjøpt mer grillkull. Er det et problem om boksen er helt fullstappet? Og må jeg ta nytt tre nå, eller kan jeg gile videre på det som allerede har kommet halvveis?
ingen problem å bruke det du allerede har startet på Du må ikke ha grillkull, om du feks har ved så kan du like gjerne fyre med det
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Har tenkt på det. Vi har ubegrenset tilgang til ved. Foreldra til en av de vi leier hos eier en skog, og de er tilfeldigvis norges hyggeligste naboer, så ved har jeg i massevis. Det er nåletre, tror jeg. Jeg bruker det til trekull. Jeg tenkte at hvis grillkull kan brukes må da alle slags trær kunne brukes når man er nybegynner...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva slags nåletrær er det? Gran eller furu? Begge er fine til gnister, og du lager helt sikkert helt kurant BP med det også. Det viktigste ved svartkruttproduksjon er ikke nødvendigvis å ha det raskeste kruttet, men å ha et krutt som er jevnt og forutsigbart hver gang du lager, slik at du kan lage dine egne lister over mengde lift til shells osv.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hva slags nåletrær er det? Gran eller furu? Begge er fine til gnister, og du lager helt sikkert helt kurant BP med det også. Det viktigste ved svartkruttproduksjon er ikke nødvendigvis å ha det raskeste kruttet, men å ha et krutt som er jevnt og forutsigbart hver gang du lager, slik at du kan lage dine egne lister over mengde lift til shells osv.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke... Jeg bare gjetter på nåletre, fordi det virker sånn i "konsistensen", men i og med at jeg kommer til å bruke det samme hver gang blir jeg vel vant til det?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Okai Om du vil ta et bilde av veden har jeg A i skogbotanikk å vise til for identifisering. Jeg tror du il klare deg veldig fint med ett kull. Mindre å holde styr på, dessuten. Så lenge du får luftbombene opp til ønsket høyde er vel alt i grunn fryd og gammen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av rotern Vis innlegg
Da har du ikke latt det stå lenge nok, av egne erfaringer er ikke mitt kull ferdig når det slutter å ryke, det blir slik du beskriver ufullstendige forkullede pinner. Jeg må la det stå ihvertfall 1-2 timer ekstra.

Mine resultater sier at gråor kull til BP er bittelitt kjappere enn seljekull. De er begge veldig kjappe. Blir vel perfekt til breakcharge. Begge er møllet like lenge +- 5 minutt, fyrt på i lik mengde. Gråorkullen gir bare en lynkjapt "poff" mens seljekullet "poffer" litt langsommere. Om dette stemmer med tabeller andre folk har utviklet er jeg heller usikker på, men er ihvertfall som sagt mine erfaringer.
Vis hele sitatet...
Kom til å tenke på en ting. Kan det være at noen typer kull trenger mere mølling enn andre typer? Altså når vi møller BP altså.
Helt klart, hvis du mener for å få best BP kvalitet. Det er derfor jeg gidder å bry meg om jeg bruker Or eller Balsa. Det står mellom 30 min forskjell på planetær mølle, altså 2-3 timer med umodifisert lortone på ca. 50rpm.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tenker altså sånn at kanskje selje krever lengere mølletid før det blir opptimalt enn or?
Så hvis man møller begge 15 timer, så kanskje man får en bedre indikator?
Noe jeg ville syntes hadde vært rart, da mølla til Rotern fungerer ganske bra med tanke på effektivitet.
Very Important Pyrotechnician
Trekull vil ha forskjellig hardhet alt ettersom hvilke trær det kommer fra. Jeg vet at furu er spesiellt hardt å knuse. Men for å gjøre konkurransen litt jevnere kan man mølle trekullet til "airfloat" før man starter, så er i allefall en faktor borte.
Men for min egen del så har jeg sluttet helt å pre-mølle kull til BP. (med mindre det er til testing) Jeg bruker biter opp til havregryn-størrelse å bare fyller alt i møllen, og så gir jeg den 20 minutter ekstra.
Jeg orker ikke rote mere med det, ser for meg at jeg gjør det slik:
Or til break,selje til lift, furu til stjerner

Og selv om seljen kanskje ikke er "optimalt" møllet etter 5 timer så er det mere enn godkjent for meg, trenger ikke liften kjappere egentlig
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Eller så kan du kutte vekk seljen, og bare lage "Rough-powder" til lift
Korning har mye å si på hastigheten.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ha, har akkurat fullført porsjon to med kull! Vet ikke hvordan denne ble, gidder ikke sjekke før i morgen, men denne sto omtrent 5 timer, mot den førstes 2... Blir nok bra
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Ha, har akkurat fullført porsjon to med kull! Vet ikke hvordan denne ble, gidder ikke sjekke før i morgen, men denne sto omtrent 5 timer, mot den førstes 2... Blir nok bra
Vis hele sitatet...
5 timer høres veeeldig mye ut. Hvordan ble resultatet? Aske? Jeg brukte knappe 2 timer på en 10 liters bøtte med orr, og det ble tilnærmet perfekt resultat.

Har vært ute i skogen i dag og hugget en pen furu, som nå er kappet/klevet og lagt inn til tørk. Håper det gir noen kg med godt streamer kull!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det ble faktisk en ny batch med svart ved... Gidder ikke mer nå, venter til jeg får kjøpt en full sekk med grillkull. Første gang hadde jeg ikke nok kull, andre gang brukte jeg ved og dermed ble det for ujevn varming fordi det var vanskelig å holde veden brennende...

Vi har et par stabler med murstein i garasjen, så jeg tenkte å stable opp en liten ovn for å utnytte varmen ordentlig.

Edit: Jeg skal "koke" nytt kull med kullet jeg skal kjøpe, ikke gi opp og bruke grillkull istedet
Sist endret av Ffojt; 21. februar 2010 kl. 19:31. Grunn: Må du vite det?
Ja, du må fyre jevnt med høy temperatur. Min bøtte var fullstendig rødglødende. Lag deg en liten ovn som du sier, så får du kanalisert effekten dit du ønsker den.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Skal gjøre det. Vet noen om noen steder de har grillkull på denne tiden av året?
For å ha en ting klart, et bål funker mere enn bra nok, jeg har da bare brukt 10 liters bøtte på bål, og mitt kull har blidd knall hver eneste gang. Lager da slik at det blir bål både under og rundt, og bøtten blir rødglødende

edit: kan også være at samer er flinkere til å lage bål enn andre
Sist endret av rotern; 21. februar 2010 kl. 20:10.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Skal gjøre det. Vet noen om noen steder de har grillkull på denne tiden av året?
Vis hele sitatet...
Du må gå i større butikker å spørre de ansatte intenst om å sjekke lageret nøyaktig for sesongvarer, og blant de; grillkull.

Jeg maste masse der jeg selv jobber, og kollegaene mine var sikre på at vi ikke hadde. Hvis vi i det hele tatt hadde noe, så var det i såfall briketter.
Da jeg gikk ned på lageret hadde vi 1/2 pall kull stående innerst i hjørnet.
Dra til nermeste supermarked, og mas mas mas.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok. Jeg ringte ned på Europris. Der hadde de akkurat satt det bort, men da skal jeg komme personlig og mase
Seriøst, klarer du ikke å lage et tilfredsstillende bål av ved og legge bøtta oppå det, og stable ved langs veggene på bøtta med jevne mellomrom etterhvert som de brenner vekk?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jo, jeg klarer det helt fint, men jeg klarer derimot ikke å få fyr på det og holde flammene gående. Og jo, jeg har prøvd med store mengder tennvæske...
legg det i grillen til mora di da... om det ikke er gassgrill da...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
he...hehe... det lå i grillen, i ly... jeg er bare helt elendig. jeg kunne mest sannsynlig ikke tent på flashpowder med en militær type flammekaster...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet hvilke tresorter Vineyard og Picon er?
Google/Wiki det...
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Noen som vet hvilke tresorter Vineyard og Picon er?
Vis hele sitatet...

Vineyard betyr vingård, og Picon finner jeg ingenting om, annet enn at
Google traselate påstår det er et ord på Esperanto den ikke kan oversette.

Hvor er det du har hørt om disse treslagene?
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Vineyard betyr vingård, og Picon finner jeg ingenting om, annet enn at
Google traselate påstår det er et ord på Esperanto den ikke kan oversette.

Hvor er det du har hørt om disse treslagene?
Vis hele sitatet...
Fant begrepene i en prisliste for pyroteknikk. Men har funnet ut at Vineyard refererer til Grapetree - som vistnok skal være godt egnet til god lift.

Picon er en tyngre kulltype som egner seg bedre til stjerner som willow og tt etc.
Hvorfor ikke bare bruke or til til lift og furu til streamere?
Disse treslagene fungerer jo mer enn bra nok til disse formålene!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvorfor ikke bare bruke or til til lift og furu til streamere?
Disse treslagene fungerer jo mer enn bra nok til disse formålene!
Vis hele sitatet...
Jada, vet. Jeg har både or, selje og furu i nærheten. Men om jeg kan kjøpe en sekk med ferdig kull gjør jeg heller det enn å stå å se den bøtta brenne i timesvis.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Lite spørsmål: Kan jeg bruke tjukke kvister fra feks Or til BP? Og må jeg fjerne barken? Sistenevnt er kansje ett litt dumt spørsmål, men jeg må bare få det klart allikevel.