Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 53597
Kull er et must å ha å det er veldig enkelt å lage det med denne metoden som jeg skal vise her.

Utstyr:
Et tomt mallings spann(+ lokk også seffølgelig)
En hammer å en spiker.
En primus eller ligende. (bruker selv en liten ovn som jeg har laget selv som jeg kan sette malings spannet på)
Kulemølle eller en mortar/pestel,
Øks å en sag.
Noe ved/tre til å lage kull av.

Ting som anbefales , men du kan egentlig velge selv:
Støvmaske
Hansker (Hvis du er redd for å bli litt svart på fingrene :P)

"Prosedyre":
Ta spikeren å hammeren , slå et par hull i lokket så skal det se ca ut som dette:
http://i386.photobucket.com/albums/oo303/ThePyroManiacMan/DSC01981.jpg

Finn frem veden/treet du skal lage kull av , sag det opp i passelig lengde sånn at det går oppi spannet på høykant
Ta deretter en øks å hogg det opp i fliser så kan du trykke det ned i maligspannet.

Ta på lokket å sett det på primusen eller legg det opp på et bål, å etter en god stund så vil det se ut som dette (forhåpentlig vis litt mørkere):
http://i386.photobucket.com/albums/oo303/ThePyroManiacMan/DSC01983.jpg

Ta ut kullet å legg det inne i kulemølla eller knus det i morten.
http://i386.photobucket.com/albums/oo303/ThePyroManiacMan/DSC01984.jpg
(ja bare måtte vise den nye mølla mi )


Et lite sikkerhetstips hvis du ikke bruker helt rent kull, IKKE kulemøll kull fra grillbriketter pga at det er mye urenheter sånn som sandt å ta kan det ta fyr å brenne opp trommelen på mølla.

Hadde vært fint vis noen kunne komt med tips angående valg av hva tre du lager kull av!
Sist endret av Bowman; 1. juni 2009 kl. 21:38.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Grunnen for å "koke" treet inne i en lukket beholder er jo for å hindre oksygen å komme inn. Tilsettes luft/oksygen vil kullet mest sannsynlig starte å gløde dersom temperaturen er høy nok, noe som fører til at kullet blir ødelagt.
Tretyper som er gode er bruke er blant annet pil, som skal være godt å bruke i rasktbrennende krutt(?)

Flott guide though
Sist endret av Brainiac; 1. juni 2009 kl. 21:46.
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Grunnen for å "koke" treet inne i en lukket beholder er jo for å hindre oksygen å komme inn. Tilsettes luft/oksygen vil kullet mest sannsynlig starte å gløde vis temperaturen er høy nok, noe som fører til at kullet blir ødelagt.
Tretyper som er gode er bruke er blant annet pil, som skal være godt å bruke i rasktbrennende krutt(?)

Flott guide though
Vis hele sitatet...
Takk , Glemte å si det selv ja :P
jepp stemmer det , du fjerner alt Hydrogenen å Oksygenen sånn at du sitter igjend med kun Karbon.

Ja Pil er veldig bra , balsa , selje(leste faktisk det er engang) er bra ,
hvis du bruker andre trær så er det lurt å bruke det som er nyest (som ligger nærmest barken (dårlig forklar da)
pga at det er mye mykere en det som er helt inderst.
Sist endret av Bowman; 1. juni 2009 kl. 21:50.
Bowman's Avatar
Trådstarter
De som vil lese mer om kull å bp kan tykke seg inn på nr7 her der det står :
" Black_Powder_Manufacturing,_Testing_and_Optimising_by_Ian_Vo n_Maltitz.pdf"
http://www.freepyroinfo.com/search/p...ll+mill&op=and
Sist endret av Bowman; 1. juni 2009 kl. 21:54.
Bra guide, men tror jeg ville latt det forkulles enda mere. Når det ikke kommer mer røyk opp av hullene i spannet skal kullet være fint. Selv bruker jeg Or, dette har jeg fri tilgang på og det fungerer utmerket. Sager ned et tre, kapper opp i butter og kløyver buttene i passelig store pinner som jeg stabler i spannet.

2-3 hull tipper jeg også fungerer utmerket.
Very Important Pyrotechnician
For øyeblikket bruker jeg kun selje til BP jeg skal bruke til lift, burst og lunter (ja, de brenner fort, men det er til quickmatch, så det er berre lekkert )
Så har jeg brukt bjørk til stjerner og raketter. Men det er egentlig ganske kjapt det og, så jeg hadde planlagt å prøve ut en 50/50 mix med furu.

Har også god tilgang på or, gran og rogn, men har bare testet førstnevnte til noe småtteri.

Ellers må også jeg anbefale at man fyrer på til det slutter å ryke. Da er det akkurat ferdig, og ja, det holder med 2-3 hull i lokket.

Har forresten lurt på om det er noe marked for trekull til pyrobruk her til lands?
Eller lager alle selv?
Ikke som jeg vet.

Or funker konge ja! Bruker det selv til lift. Svartor er noe av det beste du får her til lands. Jeg mistenker bla. at Or blir brukt som grillkull, i og med at det blir regnet som ett "dårlig" tre fordi den ikke har noen spesielle bruksområder.

Så har jeg brukt bjørk til stjerner og raketter. Men det er egentlig ganske kjapt det og, så jeg hadde planlagt å prøve ut en 50/50 mix med furu.
Vis hele sitatet...
Har du tilgang til aktivert kull, bør du bruke det. Gir ett vakkert oransj gnistregn, og egner seg ypperlig til alle charcoal streamers.


Jeg laget en tråd for lenge siden om typer tre, der det ligger mange smarte lenker: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...highlight=kull

EDIT: For å være helt ærlig er jeg blitt for lat, så jeg bare bestiller supermix fra Keten Men Or lift bruker jeg fortsatt.
Sist endret av Bob; 1. juni 2009 kl. 23:19.
Takk for guiden, Bowman!
Kp fra meg!
Fin kulemølle du har der, er det en Lortone mølle?

Noen her på forumet som erfaring i å lage kull selv fra poppel, kansje tilogmed fra svartpoppel?

BOB: Flott tråd du laget om kull, lært masse av den

MVH
ALEX
Sist endret av Alex; 1. juni 2009 kl. 23:22.
Bowman's Avatar
Trådstarter
Jeg lage 200g bp med kull fra furu , er hvertfall noe av det beste jeg har vært borti,
Skal lage litt selje kull uti uka å teste om det er bedre
Har nesten ubegrenset tilgang til tre da vi har nesten 800mål med utmark der mesteparen er skog,
Men har et lite ønske om å invetstere i et par piltre å plante

Foresten husker jeg ikke helt feil så er det veldig smart å tilsette litt ativtkull i kullet til bp`en skal vist nok bli kraftigere da, noen som kan bekrefte det?

Edit:jo takk alex , er en lortone Q66 mølle funker kjempe bra anbefales!.
Sist endret av Bowman; 1. juni 2009 kl. 23:29.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Bob Vis innlegg
Har du tilgang til aktivert kull, bør du bruke det. Gir ett vakkert oransj gnistregn, og egner seg ypperlig til alle charcoal streamers.
Vis hele sitatet...
Kan du si meg hva som er forskjellen på aktivert kull og uaktivert kull/normalt kull
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
Jeg lage 200g bp med kull fra furu , er hvertfall noe av det beste jeg har vært borti,
Skal lage litt selje kull uti uka å teste om det er bedre
Har nesten ubegrenset tilgang til tre da vi har nesten 800mål med utmark der mesteparen er skog,
Men har et lite ønske om å invetstere i et par piltre å plante

Foresten husker jeg ikke helt feil så er det veldig smart å tilsette litt ativtkull i kullet til bp`en skal vist nok bli kraftigere da, noen som kan bekrefte det?
Vis hele sitatet...
Jeg har også hørt at furu faktisk kan brukes til å lage raskt BP. Husker ikke hvor jeg leste det, så aner ikke oom det stemmer eller ikke. Hadde vært interresant å teste furukull mot piltrekull, or osv.

At litt aktivt kull skal gjøre kruttet raskere tviler jeg på. Aktivt kull er noe av det som fungerer dårligst når en skal ha raskt BP, så hvorfor skulle det gjøre kruttet raskere?
Sist endret av hanses; 1. juni 2009 kl. 23:34.
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Kan du si meg hva som er forskjellen på aktivert kull og uaktivert kull/normalt kull
Vis hele sitatet...
aktivert kull er det ingen urenheter i å det er kjempebra å ha i gassmasker (å til hjemebrenning også vel?:P)
pga at det har en kjempebra evne til å taopp urenheter i luft å vann.

Tror de lager aktivertkull av vanelig kull som de aktiverer med å "spraye" veldig varm vann dap på om jeg ikke har helt feil.
Sist endret av Bowman; 1. juni 2009 kl. 23:39.
Sitat av hanses
At litt aktivt kull skal gjøre kruttet raskere tviler jeg på. Aktivt kull er noe av det som fungerer dårligst når en skal ha raskt BP, så hvorfor skulle det gjøre kruttet raskere?
Vis hele sitatet...
Øhh, jeg skrev charcoal streamer. Ikke noe med raskt BP å gjøre...

Kan du si meg hva som er forskjellen på aktivert kull og uaktivert kull/normalt kull
Vis hele sitatet...
'

Fra kjemikernes side, er det mer reaktivt fordi det har større overflate å reagere på.

Fra pyroteknikkernes side, gir det en ettertraktet oransj/rød gnist effekt. Det er mulig å få liknende effekt med vanlige tre typer though.

EDIT: Hanses:

Test Pine VS Willow:

http://www.wichitabuggywhip.com/fire...oal_tests.html

Sist endret av Bob; 1. juni 2009 kl. 23:54.
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av hanses Vis innlegg
At litt aktivt kull skal gjøre kruttet raskere tviler jeg på. Aktivt kull er noe av det som fungerer dårligst når en skal ha raskt BP, så hvorfor skulle det gjøre kruttet raskere?
Vis hele sitatet...
Ja jeg trodde også det , men dette sto det på side 45 i "Black Powder Manufacturing, Testing and Optimising" boka som jeg linket til tidligere i denne tråden:

"There is a school of tought that suggests that charcoal made for black powder use shuld be activated to give a better performance"
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg siktet ikke til det du sa Bob, men bowman som jeg siterte.

Bowman: De sier "school of tought". Tipper de tror aktivert kull vil fungere godt pga den store overflaten, men det stemmer verken med det pyroguide sier og mine egne (og flere andres) erfaringer. For meg virket aktivert kull mindre porøst og vanskeligere å knuse enn vanlig kull, noe som egentlig er litt merkelig. Kjøpte 500g av det i form av små "granulater" og posen hadde aldeles ikke noe stort volum.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hadde vært flott om noen hadde en konklusjon på rangering av tresorter her, over hva som brenner kjappest, og hva som gir finest gnister tils tjerner etc.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du er passfiremedlem (hvilket jeg mener å huske du er) finner du endel her: http://passfire.com/forum/forums/thr...d=8252&start=1

De samme resultatene ligger her:
http://www.wichitabuggywhip.com/fire...oal_tests.html
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tenkte mere for allmenheten som kanskje lurer på det samme, som ikke er passfire-medlem

EDIT: Første mann til mølla får først KP!
PS. Passfire er så fucka at jeg ikke kommer inn på forumet!
Sist endret av Up; 30. desember 2009 kl. 16:08.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg tenkte mere for allmenheten som kanskje lurer på det samme, som ikke er passfire-medlem

EDIT: Første mann til mølla får først KP!
PS. Passfire er så fucka at jeg ikke kommer inn på forumet!
Vis hele sitatet...
Sjekk den siste av de to linkene mine..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sjekka den ut ja. Er kurrant for folk som vil lage BP, men ikke har det mest ekslusive utvalget.
Der jeg kommer fra, så er det f.eks ikke Or... Hva kan man da erstatte Or med? Da er det fint å vite at man bare kan hente selje. Men hvor stor er selve forskjellen? Umerkbart?
det finnes or der du bor, er bare å lete det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Som jeg sa, der jeg kommer fra, ikke der jeg bor for tiden, så jeg gidder ikke lete.
Fra min side er det hypotetisk, men for andre eventuelle pyroteknikkere i området er det greit å vite.
Men jeg fant ut idag at Or er det samme som Older, og det vet jeg det finnes der. Men for meg er det det samme, da jeg ikke lager krutt, og ikke bor der.
Noen som vet i hvor stor grad tresort har noe og si på hvor fort stjerner med kull brenner? Om det blir "overkill" og bruke or ovenfor en annen tresort som gir en saktere reaksjon? Feks vil en D1 stjerne med or brenne opp merkbart fortere enn en med furu eller grillkull (bare eksempler)? Har jo uendelige mengder or tilgjengelig, men tenker om det ville funker bedre med andre treslag til stjerner.
Sitat av rotern Vis innlegg
Noen som vet i hvor stor grad tresort har noe og si på hvor fort stjerner med kull brenner? Om det blir "overkill" og bruke or ovenfor en annen tresort som gir en saktere reaksjon? Feks vil en D1 stjerne med or brenne opp merkbart fortere enn en med furu eller grillkull (bare eksempler)? Har jo uendelige mengder or tilgjengelig, men tenker om det ville funker bedre med andre treslag til stjerner.
Vis hele sitatet...
Når det har innvirkning på brennhastigheten til bp så vil jeg tro at det kan påvirke hastigheten til enkelte stjerne også,
Hvertfall diverse kullstreamere vil jeg tro, men etter hva jeg har lært så skal furu være det beste til kullstreamere å hverfall mye bedre enn or kull.
Jeg har også tilgang på en god del svart or å bruker bare det til bp, er for godt til å bruke på stjerner selv om vi har en del av det

Er jo bare til å teste å se også, skulle gjerne testet det selv nå, har bare et par kg svart-or kull, å 10kg med med edelgran kull,
har ikke furu kull liggende å tønna jeg lager kull i ligger under 1,5m med snø ,

jeg lager kull i noe større skala en det som jeg har laget guide på i denne tråden, men med samme metoden
når snøen er borte kan jeg godt vise hvordan jeg lager kull nå også
Sist endret av Bowman; 5. januar 2010 kl. 16:18.
Takker for svar

Skal kjøre og få tak i furu når det blir litt varmere enn 25 minus her ute
Har lagd to 10 liters spann med or kull idag, utrolig hvor lite kull i masse man får ut av en tiliters bøtte med pinner Har vurdert å bruke den gamle metall søppelbøtta vår om jeg føler 10 liters spannet tar for lang tid. Da får jeg vel laget et års forbruk i en omgang
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Den største forskjellen er nok fargen på gnistene!
Pil og Or har litt lysere og mer kortvarige gnister enn Furu og Gran. Gran skal vistnok være best med lengst varighet og ganske mørk, rød farge.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvor stor er forskjellen mellom grå-or og svart-or?

Hører dog at denne grillkullen er utmerket: http://www.supermarket.no/images/sho...all/123594.gif
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Rent botanisk er det stammefarge, voksested, størrelse, bladform/farge og tekstur i barken. I kullsammenheng tror jeg forskjellen er liten, skjønt dersom ting er som jeg mener å huske, nemlig at gråor er mer hurtigvoksende, vil jeg anta denne gir raskere krutt pga. lavere tetthet i veden (jfr. balsa). Svartor tendenserer dog til å være langt større, noe som gir noe mindre arbeide med barking. Du kan jo forsøke de to sortene en dag?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hehe jeg tenkte nok kullsammenheng
Jeg har hørt at svar-or gir raskest krutt? Så lenge forskjellene er små så har det lite å si for folk flest.
Selv har jeg ikke tenkt å teste, da det krever at jeg starter opp et pyroverksted For mye arbeid for å finne ut hvilket kull som er best.
Very Important Pyrotechnician
I følge http://www.wichitabuggywhip.com/fire...oal_tests.html gir jo vanlig norsk selje (goat willow) raskere krutt enn balsa. Såvidt jeg kan se i farten er den faktisk på topp 3 listen over alle de kulltypene han har testet.
Sist endret av Snøfokk; 6. januar 2010 kl. 20:01.
Overraskende nok er det faktisk en liten forskjell. Tror jeg nevnte det i en tråd om kull jeg skrev for lenge siden (hvor er den?). Svart Or gir, som du sier, raskere BP. Med grå Or lander shellet ett halvt sekund senere på lift test eller no. Uansett, begge er konge!

Edit: Svart or er ikke med i testen til wichitabuggywhip, men jeg er sikker at den er raskere av erfaring. Anders kan vel bekrefte?
Sist endret av Bob; 6. januar 2010 kl. 20:06.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Grey Alder = 0.6
Red alder = 0.375
Balsa = 0.434
Goat Willow = 0.316

Ifølge den testen der står det jo ganske tregt til for grå-or. Selje virker dog kjapt som juling.
Jeg husker tydelig da jeg bodde hjemme, at balsa BP lå øverst i rekken på raske krutt. Den vant suverent over Or, og alle andre tresorter jeg har prøvd. Trengte kun 45min i planetær mølle før jeg hadde premium lift..
skal få sammenlignet kull av grå or og kull fra selje,så kommer resultatene så fort det er gjort
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Planetær mølle.. Anders nevnte noe slikt over et par pils engang. Kan du utdype/komme med bilder? Det høres ut som en meget interessant innretning
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Edit: Svart or er ikke med i testen til wichitabuggywhip, men jeg er sikker at den er raskere av erfaring. Anders kan vel bekrefte?
Vis hele sitatet...
Jeg har null erfaring med Svartor, kun lest at det skal være raskere enn grå!

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Planetær mølle.. Anders nevnte noe slikt over et par pils engang. Kan du utdype/komme med bilder? Det høres ut som en meget interessant innretning
Vis hele sitatet...
Stemmer, husker ikke i farten, men var noen her på forumet som brukte en slik Hanse, Ruben?
Ihvertfall, den baserer seg på en trommel som roterer som en vanlig kulemølle, men i tillegg roterer den rundt som i en g-simulator slik at mediet får mangedoblet vekt, hastighet og energi. Det gjør at stoffene blir pulverisert langt raskere.

Altås si at trommelen er jorda, så roterer den i tillegg til at den roterer rundt sola, dermed planetær mølle;
http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_mill
Se: High energy ball milling
Sist endret av PTechSFX; 7. januar 2010 kl. 18:39. Grunn: måtte ha en tittel..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fiffig Dersom jeg virkelig føler meg dedikert skal jeg vurdere å konstruere noe slikt i sommer. Det aner meg dog at jeg ikke kommer til å orke å tenke ut et design, men jeg skal ha det i bakhodet i allefall. Ser spennende ut!
Nygaard: Anders svarte fint Tror det var en her på forumet som skulle lage en slik? Mener det var en som jeg snakket om dreiing med (Anyone?). Uheldigvis har de gamle PM'ene fra før forumet slo seg sammen med NFF blitt slettet.

Anders: Synes du skrev til meg du dyrket Or i hagen? To år siden ca. på PM?

Det var vi som snakket om planetær btw Jeg hadde en da jeg bodde i norge. Ligger fortsatt hos mine foreldre. Litt utilgjengelig for en hver amatør pyrotekniker men får du hånd om en så er den verdt å sloss om.
Jeg jobbet på SINTEF en periode (ikke som kjemiker) og var med i gruppen som er ansvarlig for område. En dag lå en beige planetær mølle ved kompressoren som skulle bli kjørt vekk. Eneste feilene var at lokket ikke satt godt fast når man lukket det, og to av de fire trommel basene var ødelagt. Denne arvet jeg og har hatt god bruk for den siden
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hmm, nei jeg har ikke en planetær mølle, men det høres veldig effektivt ut! Hadde vært et tøft prosjekt å fått gjennomført en gang, ja Og når vi er inne på dette med kull og hastighet for BP, så kan vi vel alle konkludere med at krutt laget med or og lignende tresorter brenner mer enn fort nok til pyrobruk Men er enig at det er tøft å eksperimentere. Skal nok personlig prøve balsa en gang og, skal dere se.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av RubenE Vis innlegg
Og når vi er inne på dette med kull og hastighet for BP, så kan vi vel alle konkludere med at krutt laget med or og lignende tresorter brenner mer enn fort nok til pyrobruk Men er enig at det er tøft å eksperimentere. Skal nok personlig prøve balsa en gang og, skal dere se.
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Det smarteste man kan gjøre er å ganske enkelt bruke den tresorten man har best tilgang til lokalt, og så holde seg til det. Man skal ikke henge seg så mye opp i det "raskeste" kruttet, hvis det ikke er helt spesielle aplikasjoner da. Er det hastighet som er målet finnes det som regel andre stoffer som gjør en mye bedre jobb.

Når man begynner å rote med flere treslag ender man alltid opp med litt forskjellige resultater, og det blir nesten umulig å tune inn en luftbombe, rakett eller hva det måtte være.
Men det er morro å teste da! Jeg sjekket faktisk brennhastighet på 3-4 treslag nå i sommer, og har planlagt ennå mer
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om man bor 100 meter fra en or-skog, og 200 meter fra en balsa-skog, da går man heller til balsa-skogen forde da, er du ikke enig?
For å være litt eksklusiv!
Sist endret av Up; 8. januar 2010 kl. 19:08.
Very Important Pyrotechnician
Luksusproblem er også problem
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Njah, det kommer an på hva du skal bruke kruttet til. Til lift, feks, er ikke det raskeste nødvendigvis det best, da det raske kruttet utsetter luftbomben for en unødvendig bratt trykkurve og øker faren for flowepot. Dersom du liker å knekke mindre shells med uboostet BP-break er det jo hyggelig med raskt krutt, men min erfaring er at du med boostet break og shells over 100 gram i grunn klarer deg helt fint med litt slækt krutt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Anders: Synes du skrev til meg du dyrket Or i hagen? To år siden ca. på PM?
Vis hele sitatet...
Stemmer. Men dyrket å dyrket, det vokser bare der, i haugevis

Or BP er jo minst like raskt som kommersielt BP, så jeg ser ikke vitsen i å bruke noe raskere såfremt det ikke er veldig spesielle omstendigheter!
Ønsker du kraftigere break, bruk booster! Kraftigere lift, benzolift osv. Ting som fungerer og vel utprøvd Nå er det heller ingen synd å bruke sine egne metoder da..
ser ut til at forkulling av selje tar merkverdig lengre tid enn det jeg bruker på grå or. Har ca like store fliser i begge tilfeller, men seljen er også mye tyngre enn Or, pga mer vann og mer kompakt bygning.

Og i sluttfasen på seljen kommer det gasser ut av spannet som brenner, for å hindre flammer ned i spannet legger jeg på en flat stein som gjør at gassen brenner rundt steinen og ikke i hullene. Har sjekket kullet med engang det slutter og ryke fra spannet, men da er ennå ikke treet helt forkullet.

Noen som har brukt selje og lagt merke til at gassene etter det mest intense vanndampen har fordampet, brenner?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Potensielt karbonmonoksid?
Høres meget logisk ut.
Ufullstendig forbrenning av karbonet i treet som fører til at gassen antenner når den har tilgang på nok oksygen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vent litt! Metanol? Det er jo tørrdestilasjon av tre dette, ikke sant?

EDIT:
http://lystad.org/stuff/chem/Toerrde...jon_av_tre.pdf

Mystery solved! Tror rotern kan bekrefte at det var blå flamme?

Med mindre trykket er slapt da. Er som en gassbrenner. Butan brenner blått det og, men slakker man ned trykket blir det gult. Ser for meg at det ikke er så heftig trykk det er snakk om.
Sist endret av Up; 14. januar 2010 kl. 18:12.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av rotern Vis innlegg
ser ut til at forkulling av selje tar merkverdig lengre tid enn det jeg bruker på grå or. Har ca like store fliser i begge tilfeller, men seljen er også mye tyngre enn Or, pga mer vann og mer kompakt bygning.
Vis hele sitatet...
Har forkullet begge deler flere ganger, men bruker kun tørr ved. Har aldri lagt merke til at selje tar lengere tid enn gråor. Men sammenligner du rå ved med tørr ved, vil alltid den råe bruke lenger tid pga alt vannet som må fordampe.

Når det har sluttet å ryke, har kullet alltid vært "gjennomstekt" hos meg.

Har forkullet mange forskjellige treslag, og hver gang har røykgassen antent, noe som også er helt normalt.
Sist endret av Snøfokk; 14. januar 2010 kl. 19:36.