Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5043
Jeg bruker xanor ved sjeldne tilfeller. Sist jeg var hos psykiater så fant vi ikke 2mg versjonen av xanor, på psykiaterens pc skjerm dukket kun 0,5mg og 1mg versjonene opp. Havner den på 2mg på en slags spesial resept?
Har opplevd samme før bare med en annen medisin. Etter mye leting og søking fant vi ut at den type mg jeg skulle ha(depot tablett) ikke var "hyllevare" hos apotek, pga måtte søke om disp. for å få medisinen på resept. Dette er over 10 år siden og gjaldt seroquel depot. Denne er nå inne som vanlig medisin på apoteket for de som trenger det.

Kan det ha skjedd noe med 2mg Xanor som gjør at den er tatt ut av systemet kanskje? En rask telefon til Apoteket så får du svar på dette, da de alltid har oversikt. Er det tomt for medisiner hos produsent, eller kommet nye regler så skal de ha kunnskap om dette.
Det forsvinner mer og mer fra legene nå som var lov, og mer kommer til å komme kun på dispansasjonsgrunnlag av benzo og mange opiater.

s
Xanor deles ut i type tabeletter: 0,5mg 100stk - 1mg 100stk - 2mg 20stk og 100 stk og 3mg Depot 100stk. Mens lege kan derimot skrive ut passe pakkningsstørrlse for sin pasient - da vil apoteket dele opp etter resepten legen har skrevet ut. Har apoteket ikke inne varen pr dags dato - kan dem bestille for deg, tar somregel 2-3 dager.
Sitat av saviour Vis innlegg
Det forsvinner mer og mer fra legene nå som var lov, og mer kommer til å komme kun på dispansasjonsgrunnlag av benzo og mange opiater.

s
Vis hele sitatet...
Dette har jeg hørt i 5 år

Kom borti kp
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Dette har jeg hørt i 5 år

Kom borti kp
Vis hele sitatet...
Er en del leger som mener Xanor gjør mer skade en nytte pga korte virketiden og styrken som igjen gir behov for hyppigere redosering.

Man skal ikke se bort ifra at den kan forsvinne etterhvert, akkurat som Somadril ble tatt av markedet her i Norge
Det er nok desverre sånn at det bare blir smugler vare av rivotril og xanor da disse er de store problembenzoene nå. En venn fikk ganske nylig grønne rohypnoler av en kommune lege på 30 år eller noe, og jeg trodde ikke mine egne øyne, det funka bra etter mange år uten grønne.

s
Selexium
Selex's Avatar
Trådstarter
Sitat av saviour Vis innlegg
Det forsvinner mer og mer fra legene nå som var lov, og mer kommer til å komme kun på dispansasjonsgrunnlag av benzo og mange opiater.

s
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?

Sitat av Ro-5-0690 Vis innlegg
Xanor deles ut i type tabeletter: 0,5mg 100stk - 1mg 100stk - 2mg 20stk og 100 stk og 3mg Depot 100stk. Mens lege kan derimot skrive ut passe pakkningsstørrlse for sin pasient - da vil apoteket dele opp etter resepten legen har skrevet ut. Har apoteket ikke inne varen pr dags dato - kan dem bestille for deg, tar somregel 2-3 dager.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over hvilke styrker, og i hvilke mengder man kan få Xanor. Lege kan dele opp resepten...what? Det har aldri skjedd meg før, og ikke hørt om noen som har opplevd det.

Jeg lurer som sagt på hva som har skjedd med xanor 2mg. På felleskatalogen finner du det meste, men flere medisiner kan ikke utskrives av systemet og er ment for sykehus, Ketalar feks.

Sitat av downlow Vis innlegg
Er en del leger som mener Xanor gjør mer skade en nytte pga korte virketiden og styrken som igjen gir behov for hyppigere redosering.

Man skal ikke se bort ifra at den kan forsvinne etterhvert, akkurat som Somadril ble tatt av markedet her i Norge
Vis hele sitatet...
Ja, du sier noe der. Det er vel spesielt xanor og rivotril som er ganske forhatt av leger rundt om i norge. Det er synd, dette er svært gode medisiner om brukt riktig. Somadril ble vel tatt av markedet for over 10 år siden?

Sitat av saviour Vis innlegg
Det er nok desverre sånn at det bare blir smugler vare av rivotril og xanor da disse er de store problembenzoene nå. En venn fikk ganske nylig grønne rohypnoler av en kommune lege på 30 år eller noe, og jeg trodde ikke mine egne øyne, det funka bra etter mange år uten grønne.

s
Vis hele sitatet...
haha, høres spesielt ut med tanke på alderen til legen. Kanskje han eller hun selv hadde tatt noen rohypnoler rett før en ny resept ble ordnet.
Sist endret av Selex; 28. februar 2018 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av downlow Vis innlegg
Er en del leger som mener Xanor gjør mer skade en nytte pga korte virketiden og styrken som igjen gir behov for hyppigere redosering.

Man skal ikke se bort ifra at den kan forsvinne etterhvert, akkurat som Somadril ble tatt av markedet her i Norge
Vis hele sitatet...
Joda, det er et skummelt preparat. Men hvis det skulle forsvinne finnes det ikke noe alternativ å erstatte det med. Xanor er uvurderlig for dem som trenger det. Kommer ikke til å forsvinne tror nå jeg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Joda, det er et skummelt preparat. Men hvis det skulle forsvinne finnes det ikke noe alternativ å erstatte det med. Xanor er uvurderlig for dem som trenger det. Kommer ikke til å forsvinne tror nå jeg.
Vis hele sitatet...
Er enig i at Xanor er nødvendig for enkelte mennesker med ekstrem panikkangst, men det at enkelte mennesker trenger en medisin har ikke hindret staten i å fjerne preparater tidligere. Dessverre.

Håper det selvfølgelig ikke det skjer, da det ville vært utrolig ødeleggende for livskvaliteten til de som trenger dette.

Jeg bruker selv ca 2mg Clonazepam i døgnet, og vil tro at for endel Xanor brukere, kan dette være et greit alternativ. Da du får en ganske jevn konsentrasjon av virkestoffet i blodet gjennom døgnet. Forsvinner Rivotrilen også har man jo virkelig et "problem" Har sett at 20mg diazepam tilsvarer 2 mg Clonazepam, men om dette fungerer likeverdig vet jeg ikke, da jeg ikke har testet det ut. Har du noen erfaring med dette TrippyKing?
Litt. Men jeg er verken lege eller farmasøyt.

Ved panikkangst tas xanor ved behov, selv om noen også sikkert går på depot eller andre benzoer for å forebygge angstanfall i tillegg.

Bruker man rivotril i stedet for, så blir man gående med høye konsentrasjoner i blodet over tid og dermed bygge toleranse og avhengighet pluss problemer ved seponering. Det er fryktelig lang "onset" på rivotril, så det tar derfor for lang tid å avbryte et anfall med det.

Valium et det eneste som matcher xanor på onset, og det kan sikkert funke til dette formålet. Men det har jo igjen veldig lang halveringstid og da får man en ugunstig hangovereffekt.
Dessuten tror jeg ikke valium sine anxiolytiske egenskaper matcher xanor, selv om dosen er korrigert for styrkeforhold.
Sist endret av TrippyKing; 28. februar 2018 kl. 18:37.
Lengden din kan skrive ut la ved eksempel ‘4 Xanor’ mot flyskrekk/Tannlege ect.

Det er meget få leger som skriver ut Xanor lengre, og mange mener det burde vært avskrevet. Noe jeg har liten tro på, da enkelte mennesker har behovet for akuratt det preparatet, eller da ikke tåler andre typer benzodiazapiner - mange faktorer som spiller inn.

Jeg håper at Rivotril blir brukt oftere innen angst, beroligende - noe preparatet i utgangspunktet ikke skal. Diazepam og Oksazepam blir oftest å foretrekke av leger.

Det man somregel for høre en lege si iht til disse to preparatene er at Sobril er noe mindre potent men har en noe lengre absopsjonstid, mens Diazepam fugerer raskere å er mer funksjonabel som panikkangst medisin, også da med sine forskjellige Injeksjonsvæske/stikkpiller/tabletter og rektalveske mens Sobril fåes kun i tabelett form.

Så alt i alt - burde det være fler typer å velge mellom. Mot Angst, Beroligende, Spenning: Sobril, Diazepam og Xanor - finnes ikke noe mellomting. Og mot søvn Mogadon.

Vi har Rivotril - men skal da i utgangspunktet ikke brukes mot disse plagene. Selv om fler leger sier dem har hatt god erfaring med den. Og Midazolam men kun på sykehus.

For min del kunne jeg det vært flere typer benzodiazapiner.

Generel Angst, uro, spenning og panikkangst, som blir ett litt bredere spekter:

Oksazepam
Diazepam
Alprazolam
Camazepam
Lormetazepam
Klonazepam



Sovemedisiner:

Først å fremst, fått tilbake

Flunitrazepam
Nitrazipam
Temazepam
Triazolam

Beklager litt OT.
Hei
Flere leger jeg har pratet med mener xanor er et unødvendig preparat som somadril pga misbrukerprofilen det har og liten medisinsk nytte. Da er det etter min mening bare valium som kan brukes som erstatning.
Det blir nok som med flunipam at det blir på registreingsfritak i fremtiden desverre.
Rivotril vil ikke forsvinne siden det har god effekt ved epilepsi og nevropatisk smerte.
Lorazepam og bromazepam kunne vi gjerne ha hatt.
Dersom dette med å fjerne Xanor i det hele tatt stemmer, så kan man jo nesten spørre seg selv hva de som har gått inn for dette tror dette vil føre til.
Ganske opplagt så vil det bare føre til flere kunder på det mørke nettet.
Sitat av Who? Vis innlegg
Dersom dette med å fjerne Xanor i det hele tatt stemmer, så kan man jo nesten spørre seg selv hva de som har gått inn for dette tror dette vil føre til.
Ganske opplagt så vil det bare føre til flere kunder på det mørke nettet.
Vis hele sitatet...
Det er bare rykter. Veldig gamle rykter.. Kommer ikke til å skje. Ønsker gjerne kilder på om det har kommet noen signaler om dette fra det offentlige.
Sitat av Jatakkhelst Vis innlegg
Hei
Flere leger jeg har pratet med mener xanor er et unødvendig preparat som somadril pga misbrukerprofilen det har og liten medisinsk nytte. Da er det etter min mening bare valium som kan brukes som erstatning.
Det blir nok som med flunipam at det blir på registreingsfritak i fremtiden desverre.
Rivotril vil ikke forsvinne siden det har god effekt ved epilepsi og nevropatisk smerte.
Vis hele sitatet...
At xanor har liten medisinsk nytte er vel bare vrøvl. Selv, har jeg brukt det i store bursdagsselskaper, noe jeg setter svært lite pris på til vanlig. Må fort bælje nedpå tre glass på et lite kvarter for at jeg skal klar å holde en samtale i gang uten at svetta renner og kroppen skjelver. Tar jeg meg en xanor, så kan jeg utveksle ord, selv med verstingene jeg har lagt for hat, og det med god grunn. Sitter på bussen, ikke nødvendigvis helt at angsten kryper opp, men bare den ubekveme følsen og uroen i kroppen, tar an xanor. Smack, smack kroppen slapper av, hodet kobler litt ut. Så kom nå ikke her å si at en vanlig valium kan ta over på xanor, den funker greit nok den altså. Men xanor tar panikkansgten i sin hule hånd, kan ikke si det samme om valium, om ikke du hiver i deg et par 3 stykk da. Dette er selvfølgelig individuelt, men av alt jeg har lest, hørt og opplevd, så gir ikke valium på langt nær samme effekt som xanor. Spesielt når det kommer til denne jævla panikkangsten. Flunipam derimot, kan jeg si meg enig med, da dette sparker skikkelig og kan godt omtales som narkotikum, spør du meg.
Sist endret av TheBean; 2. mars 2018 kl. 01:08.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
alle opplever substansers virkninger forskjellig. kanskje er riktig medisin xanor for deg. men andre trenger kanskje nozinan, diazepam sobril eller vival. Det du tror er riktig å fungerer bra for deg er ikke sikkert løsningen på problemene til andre mennesker
Xanor er kanskje en av de farligste benzo som finnes ,er en veldig god grunn til at leger helst ikke vil skrive det ut ,1. Misbruk 2. Avhengighet.3. Store abstinenser ,og varige skader på hjernen , Jeg får 200 25 mg sobril i mnd ,og 100 mogadon og jeg har posttr.stress syndrom . Legen min sa at han sier nei til 9 av 10 som spør om benzo fordi det skaper "narkomane"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Xanor er etter min menig noe som virklig burde være på markedet! Men at legene brude være streng på det, er ingen tvil.

Sliter man med ekstrem PTSD og/eller Panikkangstanfall nytter det ikke med Diazepam om man til vanlige bruker dem mot angst. Xanor gir en hurtigvirkende, effektiv effekt ! Det er veldig individuelt - er man benzo bruker til dagligdags hjelper det ikke med 4x 25mg Sobril eller 4x 5mg Valium som da er det man ikke burde overskride uten profesjonell tilværelse- som igjen tar lang tid før fungerer! Da trenger man noe mer potent - ikke potens tabell messig!

Jeg synes det er for lite utvalg i benzo på markedet! Angst: to lite potente, og en ekstemt potente, og 1 type mot søvn! Ikke noe midt i mellom.
Sist endret av Ro-5-0690; 10. mars 2018 kl. 09:31. Grunn: Mer på hjerter
For ikke å nevne at man må si fra seg førerkortet hvis man får rivotril eller xanor fra legen..