Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4942
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hei jeg ryddet ut etter bestemor. hadde gasnek mye oxycontin, paralgin forte, morfin, dolonting og valium. hun hadde kreft

skal man levere dette? har selv sluttet med alt så blir vel litt moralskt veil å selge det også. synd å kasta det også da.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lever det. Spis det. Gi det til en venn. Kast det. Moral er for oppegående mennesker
Er nok ingen som kommer til å prøve å finne disse i ettertid så det er bare å gi bort
Anonym bruker
"Kjent Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal leveres på apotek ja.
Gi til en venn eller familiemedlem som trenger slike medisiner, men som du kan også stole på. Da mener jeg at du kan stole på at vedkommende bruker de for å fylle det behovet de trenger (smerter, abstinenser, osv), ikke "wannabe-narksier" som kommer sannsynligvis til å miste kontrollen og så sitter du igjen med følelsen at det er din skyld, eller idioter som ikke vet hva de driver på med.

Du nevner selv at du har sluttet med slikt, var du rus-avhengig? Smertepasient? Hvordan hadde du reagert da hvis en kompis av deg kom innom med gratis medisiner for å hjelpe? Hadde du blitt utrolig glad at du hadde noen som brydde seg om deg?

Ikke lever til apotek eller kast dem. Folk som trenger medisin som ikke får utlevert noe som helst fra fastlegen.

Hvis ikke du kjenner noen, og du ikke ønsker å ta vare på de til du plutselig trenger dem selv (fint å ha et lite "medisinskap" til nød da), så gå ut på gaten, oppsøk fattige narkomane og del dem ut gratis. Tenk hvor glade de blir. Sikkert mange som slipper å bruke opp trygdepengene sine for den dagen. Da vet de at det finnes mennesker der ute som bryr seg.
Sist endret av Mexxy; 4. februar 2018 kl. 20:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Ikke lever til apotek eller kast dem. Folk som trenger medisin som ikke får utlevert noe som helst fra fastlegen.
Vis hele sitatet...
Så du meiner altså at tilfeldige forumbrukarar er meir kvalifiserte til å medisinere korrekt enn folk med lang utdanning innan temaet? Eller betre i stand til å vurdere avhengigheitspotensiale med n=1 enn ein fastlege, som kanskje har eit titals pasienter som bruker sterke smertestillande? For det jo ein grunn til at leger er restriktive med å skrive ut sterkt vanedannande legemidler. Det er at dei er sterkt vanedannande.

Lever det på apoteket.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
tor faktisk jeg som x heroinst har mer kunnskap om avhengighet en hvilken som helst lege i hele verden som ikke har erfaring. Erfaring og litteratur kan ikke samenlignes. litteratur er bra altsaa. ikke misforstaa.


viss jeg gir det til noe jeg kjenner oedelegger jeg for dem. Dette er ting jeg fint kunne vaert kjempe smart og peise paa med og doedd av ila en helg. saa vil ike gi det til en kompis. pleier aa kaste dopet til vennene mine som jeg virkelig liker. kjipt, men toeff kjaerlighet fra min side!
Hvis du kaster dopet til vennene dine(som er dårlig gjort) så får du bare kaste dette også.
Hvis man kjenner noen som har behov for slike medisiner av medisinske årsaker, vil vedkommende få det på resept - hvis ikke er det nok en grunn til det. Leger har tross alt kompetanse på dette område, i motsetning til forskjellige medlemmer av et forum. Leverer det til apoteket.
ArbeidsledigProletar
Sitat av iamaddict Vis innlegg
tor faktisk jeg som x heroinst har mer kunnskap om avhengighet en hvilken som helst lege i hele verden som ikke har erfaring. Erfaring og litteratur kan ikke samenlignes. litteratur er bra altsaa. ikke misforstaa.
Vis hele sitatet...
Hva er det man ikke skal misforstå? Arrogansen din er ekstrem.
Grunnen til at leger ikke kaster A-preparater etter alle og enhver handler IKKE om at de ikke vet at det virker.

Hjelpes.
Lever de til apoteket. Enkelt og greit.
Behold det til en dag i nød kansje du trenger det til medisinsk grunn en dag men du får ikke av leger pga bakgrunn
Sitat av GalenIhalen123 Vis innlegg
Behold det til en dag i nød kansje du trenger det til medisinsk grunn en dag men du får ikke av leger pga bakgrunn
Vis hele sitatet...
Ikke et godt råd til en ex heroinist, de pillene blir spist uten en "medisinsk grunn" fortere enn han selv aner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du meiner altså at tilfeldige forumbrukarar er meir kvalifiserte til å medisinere korrekt enn folk med lang utdanning innan temaet? Eller betre i stand til å vurdere avhengigheitspotensiale med n=1 enn ein fastlege, som kanskje har eit titals pasienter som bruker sterke smertestillande? For det jo ein grunn til at leger er restriktive med å skrive ut sterkt vanedannande legemidler. Det er at dei er sterkt vanedannande.

Lever det på apoteket.
Vis hele sitatet...
Nå skriver jeg klart og tydelig at han ikke skal gi det til hvem som helst, altså forholde seg til folk som er fullstending klar over at det er vanedannende, og disse allmen legene har ikke alltid like god greie på medisin. Den forrige fastlegen min, som hadde lang erfaring, nektet meg B-preparater, fordi som du sier at det er vanedannende, men jeg fikk derimot Baklofen og Lyrica, som også er utrolig vanedannende, men jeg fikk dem kun fordi det var C-preparat.

Har også eksempler på hvor jeg blir nektet en liten økning på opiater, og spør dermed om jeg kan få Phenergan, og det får jeg uten spørsmål, kun fordi det er et C-preparat som etter min mening har mye sterkere dempende effekt og synergi sammen med opiater enn benzodiazepiner, og benzo finnes det motgift for, det samme kan ikke sies om Phenergan.

LAR vil ikke ha pasientene på benzo samtidig som de går på LAR medikamenter, men om det er C-preparater, så sier de ingenting.

Litt av en kvalifisering disse folkene har... Man skal ikke stole blindt på legene heller, ellers hadde jeg vært en overvektig grønnsak den dag idag.
Sist endret av Mexxy; 6. februar 2018 kl. 07:42.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Litt av en kvalifisering disse folkene har... Man skal ikke stole blindt på legene heller, ellers hadde jeg vært en overvektig grønnsak den dag idag.
Vis hele sitatet...
Derfor bytter man fastlege om man ikke får behandlingen man trenger. Det er noe helt annet enn å selvmedisinere med piller fra noen som fant de i skapet til en avdød slektning.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Derfor bytter man fastlege om man ikke får behandlingen man trenger. Det er noe helt annet enn å selvmedisinere med piller fra noen som fant de i skapet til en avdød slektning.
Vis hele sitatet...
Helt enig, har endelig klart å finne en fastlege som ikke bare tenker "A, B, og C" når det kommer til preparater, men det tok sin tid før jeg kom til en slik lege som ikke er vikar. Han nektet meg Sarotex og Phenergan, for han visste godt det hadde sterk dempende effekt, spesielt i kombinasjon med LAR medisiner, samtidig som det ikke finnes motgift mot dette, men benzo fikk jeg (akkurat nok til å ta bor abstinenssymptomene etter 7 års bruk av benzo, både legal og illegalt).

Synes bare det er synd at legemidlene bare blir kastet (apoteket bruker ikke tablettene om igjen), spesielt når trådstarter vet hvilke preparater det er snakk om. Disse preparatene regner jeg med er norske trygge tabletter som kunne spart mange medikament/rus-avhengige som ikke får den rette hjelpen av sin egen fastlege, og dermed blir nødt til å oppsøke kriminelle som selger hjemmepressede/utenlandske tabletter.
Sist endret av Mexxy; 6. februar 2018 kl. 10:13.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Synes bare det er synd at legemidlene bare blir kastet (apoteket bruker ikke tablettene om igjen), spesielt når trådstarter vet hvilke preparater det er snakk om. Disse preparatene regner jeg med er norske trygge tabletter som kunne spart mange medikament/rus-avhengige som ikke får den rette hjelpen av sin egen fastlege, og dermed blir nødt til å oppsøke kriminelle som selger hjemmepressede/utenlandske tabletter.
Vis hele sitatet...
Eller så kan de bytte fastlege eller oppsøke andre behandlingsformer istedenfor de kriminelle. Det at man vet hva pillene er, og at noen vil ha de gjør det ikke noe mindre moralsk betenkelig, da ingen av disse innehar medisinsk ekspertise om hvorvidt det er forsvarlig å gi bort disse. Du oppfordrer rett og slett folk til å bli dealer/leke lege fordi du eller andre har opplevd at fastleger gjør feil - det er helt på trynet og en ekstremt dårlig løsning.
Sist endret av Xasma; 6. februar 2018 kl. 11:40.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Eller så kan de bytte fastlege eller oppsøke andre behandlingsformer istedenfor de kriminelle. Det at man vet hva pillene er, og at noen vil ha de gjør det ikke noe mindre moralsk betenkelig, da ingen av disse innehar medisinsk ekspertise om hvorvidt det er forsvarlig å gi bort disse. Du oppfordrer rett og slett folk til å bli dealer/leke lege fordi du eller andre har opplevd at fastleger gjør feil - det er helt på trynet og en ekstremt dårlig løsning.
Vis hele sitatet...
For det første, så er det ikke så enkelt å få hjelp som du beskriver. For det andre har jeg aldri noensinne oppfordret noen til å verken selge stoff/medikamenter eller leke lege. Jeg sier bare at han kan gi bort medisinene til folk han stoler på eller folk som bruker slik gjevnlig og vet hva de holder på med.

Synes det er utrolig frekt å komme med slike beskyldninger mot meg. Hvor spesifikk må jeg være for å hindre at jeg får sånn dritt slengt etter meg?

For det første, så er det ikke så enkelt å få hjelp som du beskriver. Har ventet på behandling i snart 2 år, selv om jeg har hatt 4 eller 5 gruppesamtaler med både LAR, NAV, rus-konsulent, fastlege og ansatte i psykisk helse. Og jeg er ikke alene. Mulig det er enkelt nede på Østlandet, men her i Nord er de fleste av oss rus.avhengige kun "kasteballer" mellom forskjellige klinikker og behandlingsplasser. Jeg har ikke sagt at folk IKKE skal søke hjelp heller, det kan de også gjøre, og de aller fleste gjør det ogsp, men ventetiden er lang og det kan ta flere år før man finner den rette behandlingsplassen som man føler selv at man får hjelp av. Har du peronslig erfaring når det gjelder slikt?

For det andre har jeg aldri noensinne oppfordret noen til å verken selge stoff/medikamenter eller leke lege. Jeg sier bare at han kan gi bort medisinene til folk han stoler på eller folk som bruker slik gjevnlig og vet hva de holder på med.

Synes det er utrolig frekt å komme med slike beskyldninger mot meg. Hvor spesifikk må jeg være for å hindre at jeg får sånn dritt slengt etter meg?

Redigering: Fikk ikke tid til å redigere, så det ble sammenslåing av innlegg istedet.
Sist endret av Mexxy; 6. februar 2018 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du ber personer uten kvalifikasjoner om å bedømme om en person skal få piller, eller om de stoler på den personens kompetanse til å være bedre enn en lege. Det er å oppfordre til å leke lege/overmyndighet til leger.

Jeg sier ikke at dette er en god situasjon og forstår systemet ikke er optimalt, jeg er helt enig der. Men det betyr ikke at jeg mener det er en god idé at folk knasker piller på eget initiativ.

Se for deg at du stoler på en person som mener de kan takle tunge opioider, men ikke får av legen - og gir dem pillene. Så viser det seg at de ikke gjør det, da står du personlig ansvarlig for å ha gjort noen til en narkoman fordi du mente godt. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, og det er en grunn til at man ikke får reseptblokk av å lese op internett.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vel snakk om å gi dem til etablerte narkomane de vet hva de skal gjøre og den gruppen for skjelden eller aldri opiater fra fastlegen sin. Å ta overdose kan skje selv den mest rutinerte narkomane
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du ber personer uten kvalifikasjoner om å bedømme om en person skal få piller, eller om de stoler på den personens kompetanse til å være bedre enn en lege. Det er å oppfordre til å leke lege/overmyndighet til leger.

Jeg sier ikke at dette er en god situasjon og forstår systemet ikke er optimalt, jeg er helt enig der. Men det betyr ikke at jeg mener det er en god idé at folk knasker piller på eget initiativ.

Se for deg at du stoler på en person som mener de kan takle tunge opioider, men ikke får av legen - og gir dem pillene. Så viser det seg at de ikke gjør det, da står du personlig ansvarlig for å ha gjort noen til en narkoman fordi du mente godt. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, og det er en grunn til at man ikke får reseptblokk av å lese op internett.
Vis hele sitatet...

Da er vi delvis enige. Når det kommer til eksemplet ditt på slutten, så har du jo rett, men overdose kan skje hvem som helst, som den andre brukeren her beskrev, men kan ta et eksempel fra mitt personlige liv, der min første overdose var pga en feil der jeg fikk utskreven 10 ganger så mange tabletter en det jeg skulle ha, og det hendte kun fordi det var C-preparater. Hadde det var A eller B, så hadde Apoteket gått over reseptene flere ganger før de hadde utlevert det til meg. Det har også hendt feil der jeg fikk hendte ut tre store pakker med 225mg Lyrica iløpet av tre dager.

Jeg synes bare det er synd at folk med sterk avhengighet må bruke sosialstønaden/trygden sin opp på dritt fra gata når det er folk som sitter på akkurat det de trenger og velger å kaste det (levere inn på apoteket). Om jeg skulle vært skikkelig kverrulant, så kunne jeg sagt at de på apoteket hadde tatt tablettene selv til personlig bruk. Hvem vet. Men det er ikke noe "argument" jeg skal bruke nå. Vi lar det bare ligge sånn som det er nå.

Btw; en allmen lege fortalte meg at jeg hadde bedre kunnskap om psykoaktive medisiner enn det han selv hadde. Kødder ikke :-)

Jeg ble mest opptatt av at du mente jeg oppfordret til å selge/deale, noe jeg aldri har gjort eller kommer til å gjøre.

Nå vet jeg ikke om du har vært i miljøet, men det er vanlig at man hjelper hverandre. Sitter jeg med noe jeg ikke vil ha, eller ha for mye av noe, så kontakter jeg folk som jeg selv vet har interesse og har noe annet de vil bytte bort til meg, eller at jeg bare ønsker å hjelpe noen fra å ligge dausjuk.
Sist endret av Mexxy; 6. februar 2018 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selg dem bare ? Hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet for det, de fleste som popper i blandt er ikke harde junkies som binger i dager/uker/måneder
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Da er vi delvis enige. Når det kommer til eksemplet ditt på slutten, så har du jo rett, men overdose kan skje hvem som helst,
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke primært om overdose, selv om det også er et hensyn å ta. Jeg snakker om problemer med pillene trådstarter nevner, og problemene de kan skape. For hvorvidt noen er en "wannabe-narkis"(dine ord) eller ikke, er noe jeg mener ikke alle klare for å vurdere. Du ber nøkterne personer vurdere hvorvidt nære relasjoner har mistet grepet eller ei, det er de etter alle solemerker(og forskning) ikke istand til. Derfor er jeg krass.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Jeg synes bare det er synd at folk med sterk avhengighet må bruke sosialstønaden/trygden sin opp på dritt fra gata når det er folk som sitter på akkurat det de trenger og velger å kaste det (levere inn på apoteket). Om jeg skulle vært skikkelig kverrulant, så kunne jeg sagt at de på apoteket hadde tatt tablettene selv til personlig bruk. Hvem vet. Men det er ikke noe "argument" jeg skal bruke nå. Vi lar det bare ligge sånn som det er nå.

Btw; en allmen lege fortalte meg at jeg hadde bedre kunnskap om psykoaktive medisiner enn det han selv hadde. Kødder ikke :-)
Vis hele sitatet...
Det er flott at du har gjort din lekse, men du kjenner ikke trådstarter - så du kan ikke vite at denne personen har gjort sin hjemmelekse. Ei heller om denne personen er skikket til å skille tull fra behov. Igjen, det er derfor jeg er så krass - du gir råd som om alle innehar kunnskap, og det har de bare ikke.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Jeg ble mest opptatt av at du mente jeg oppfordret til å selge/deale, noe jeg aldri har gjort eller kommer til å gjøre.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg var noe hyperbolsk her, men jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom å dele ut reseptbelagt legemidler og å ta seg betalt for det gitt at man her ikke aner noe om kunnskapsnivået til mottager.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Nå vet jeg ikke om du har vært i miljøet, men det er vanlig at man hjelper hverandre. Sitter jeg med noe jeg ikke vil ha, eller ha for mye av noe, så kontakter jeg folk som jeg selv vet har interesse og har noe annet de vil bytte bort til meg, eller at jeg bare ønsker å hjelpe noen fra å ligge dausjuk.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært i "miljøet", men det du sier her er også en del av problemet slik jeg ser det. En person med piller til overs kan bli overtalt til at "jeg trenger pillene" for så åt denne vennen deler de ut til andre. Det gjør leddene enda vanskeligere å følge, og jeg mener bare at dette ikke er en god løsning på problemet.

Så det er sagt, har jeg i flere år ment(og stemt for) at de med avhengighet eller andre problemer skal bli behandlet mer verdig enn idag, og møtes med behandling fremfor straff. Men det at man har et system som ikke er perfekt betyr ikke for meg at vi skal gi piller til de med avhengighet eller problemer(vilkårlig, jeg har ingen problemer med f.eks subsidiert for heroin eller andre behandlingsformer). For min del ønsker jeg at vi som kjenner noen med et problem skal stille opp, lese oss opp, og gjøre så godt vi kan for å hjelp de med et problem, men ikke gå igjennom gamle skap som kan inneholde reseptbelagte midler.