Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3313
Hei !

Bestemte meg for noen uker siden å teste couchsurfing. Det er ett spørsmål som alle spør om. "Hva gjør man i Oslo? Hva anbefaler du?"
Ender alltid med å nøle, etterfulgt av en runde på google. Heh. Bor jo her, så føler jeg burde vite noe. Men jeg aner ikke. Lyst å anbefale noe annet enn hva alle standard turistsider foreslår.

Hvor går man? Hva er gøy? Noe spesielt man har i Oslo som man ikke har andre steder?
Hei,
Gå på rulleski over grønland?
Hehe..

Av andre museer som kan være fine å besøke kan Norsk maritimt museum kanskje friste.
Norges museum for sjøfart, kystkultur og undervannsarkeologi med spennende aktiviteter, utstillinger og båtmodeller.
Det virker som om de fleste som besøker Oslo holder seg til karl johans gate/Aker Brygge. Så alt annet en det burde funke.
Som nevnt over er teknologisk museum gøy. Og hvis du er en museum/kunst person kan astrup fernley museet være artig. Jeg er ikke noen kunst person selv, men her er det mye som bare må oppleves..

Mat er jo noe de fleste vil ha, da kan jeg anbefale lille saigon for typisk vietnamesisk mat. Phõ er latterlig godt med oksekjøtt nå som det er kaldt! Kebabish på grønsland serverer ypperlig tandori til en slikk og ikkeno'.

Kanksje det går noen 4dx filmer på ringen kino? Det er ihvertfall gøy å ha prøvd imo og er en fin backup om været ikke holder mål.

Botanisk hage er veldig fint for en kort tur og de har geologisk og naturhistorisk museum i parken der men mye gøy. Vikingskip museet og folkemuseet er verdt en sjekk også hvis du har litt interesse i norsk historie.
"Øko-Terrorist"
Som nevnt over anbefaler jeg en museumsdag. Gjerne Teknisk Museum først, deretter ligger jo Folkemuseet, Kon-Tiki, Sjøfart, og vikingskipmuseet ganske så nært hverandre.

Akershus Festning/Slott + hjemmefrontmuseet er og absolutt verdt å få med seg.
Hvor skal man dra for å få typisk norsk mat? Som turist er man vel sikkert litt hypp på å spise lokal mat, ikke mat fra alle andre steder i verden?
Hvis man er Oslo turist i fra andre steder i Norge, så er vell kanskje "typisk norsk mat" det man er vant til og "mat fra alle andre steder i verden" i såfall en forandring?
Dessuten, hva er typisk Norsk mat? Taco, pizza, hamburger?
Om man kommer som turist til Norge og ønsker spise norsk mat, så hadde det vært gøy å spise lutefisk, smalahove, kjøttkaker osv. Ikke taco, pizza og hamburger. Dette er jo like typsik dansk og tysk som norsk. Nå er vel kanskje lutefisken litt sesongbasert, men er det noen andre steder som har "norsk mat" som sin nisje?
Norsk husmannskost:
Engebret Café, Dovrehallen, Schrøder, Kaffistova, Olympen og Stortorvets Gjæstgiveri.
fårikål, lapskaus, kjøttkaker, reinsdyr, elg og hval eller lutefisk er vel om ikke eksklusivt for Norge så i hvertfall ganske tradisjonelt.
+ Vaffler og brunost
Sist endret av Antimatter08; 30. januar 2018 kl. 16:15.
Ja her får du jo desverre bare de samme rådene som på turistsidene.

Vet ikke hva slags type du er men hva med en tur på Oslo`s alternative side? En tur innom en tatto sjappe for en liten souvernir, feks Lucky7? Feste litt på Blaze go go bar (striptease). Eller The Villa får å danse. Dra til Tøyen og Grunerløkka for å sjekke ut Street arten som kommunen har brukt milioner på! Liker du Black Metal ,ta en tur innom Neseblod Records.

Bor ikke i Oslo selv, men finnes sikkert flere skjulte skatter!
Sist endret av downlow; 30. januar 2018 kl. 17:03.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Problemet med å finne perler i Oslo er det at de fleste drar til byen for å oppleve de kommersielle godene som kjedebutikker osv.. Så da er det mye originalt som blir borte grunnet flertallet og turistene sine behov.

Men som sagt over Schrøder og Dovrehallen for norsk husmannskost. Det er forøvrig ikke så mange unike severdigheter i Oslo. Men det jeg liker å gjøre når jeg er på ferie i nye byer er å reise litt rundt impulsivt. Gå der jeg føler rett og slett, finne ut ting over mobil etterhvert hvis ting går i stå.
Sist endret av shallabajs; 31. januar 2018 kl. 18:25.
Ta trikken til grunerløkka, spaser rundt og se. Stikk ned på Mathallen for en matbit av noe slag. Ta en tur langs Akerselva. Slottet, Karl Johan, masse å bruke tiden på. Er man turist så kan det være mye å oppleve bare ved å gå rundt. Oslo er ikke så stor og det går jo busser og trikker hele tiden.
Jeg tenker att dette også kommer litt ann på hvor disse turistene kommer fra. Hvis de kommer fra andre steder i Norge og ikke har vært i Oslo før så er vell nesten alt her spennende.
Kommer de fra andre Europeiske storbyer så vill Oslo antagelig blekne litt. Det Oslo derimot kan vinne på i så måte er om man drar hit om sommeren, med mulighet for øyhopping i Oslofjorden o.l.
Oslo er vell generelt sett deiligst om sommern
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg tenker att dette også kommer litt ann på hvor disse turistene kommer fra. Hvis de kommer fra andre steder i Norge og ikke har vært i Oslo før så er vell nesten alt her spennende.
Kommer de fra andre Europeiske storbyer så vill Oslo antagelig blekne litt. Det Oslo derimot kan vinne på i så måte er om man drar hit om sommeren, med mulighet for øyhopping i Oslofjorden o.l.
Oslo er vell generelt sett deiligst om sommern
Vis hele sitatet...
Absolutt, når jeg har hatt familie på besøk fra nord har det jo vært stas å dra på mcdonalds fordi de har sett en cheeseburger reklame. Ikke at jeg dømmer, skulle gjerne fortsatt hatt en så stor fascinasjon for junkfood.

Hele landet blir vel mer sjarmerende om sommeren! Tror det Norge vinner mest på er i det hele tatt friluftsliv(fiske, turgåing etc). Det er et veldig vakkert land vi bor i
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar! Mye av det samme som turistsidene anbefaler ser jeg. Det ble spasering langs akerselva, kon-tiki/fram museumet, Huk, brenneriveien (!) og nasjonalgalleriet for denne gang.

Anbefaler folk å teste couchsurfing. Som introvert trenger jeg ikke gå ut. Man får venner levert hjem på døra ! Fantastisk !
Fra hvor kom disse couchsurfene turistene, og hva syntes de om Oslo?