Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4103
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter med at interessene mine skifter veldig mye.
Jeg kan få en interesse i et emne i uker, måneder før jeg eventuelt blir litt lei og legger det bort og får en interesse i noe annet. Jeg kjenner at jeg fremdeles har lyst å holde på med det, men jeg klarer ikke å finne denne brennende trangen til å gjøre det, jeg har bare ikke lyst.
Dette er veldig frustrerende da jeg bare vil finne noe og holde meg til det.
Noen av temaene som kommer er fotografi, tegning, programmering, elektronikk, psykologi. Disse går litt på rundgang, psykologi er en litt passiv som jeg føler jeg kan plukke opp og lese litt på når jeg får lyst.
Men feks programmering og elektronikk er emner jeg føler jeg har lyst å sitte meg ned med, men ikke klarer å få meg til å gjøre det.

Kan vel si det på denne måten, jeg har lyst å ha lyst, men jeg så tenker jeg bare "meh..."

Jeg bare lurte på om det er noen som kjenner seg igjen og har noen tips.

Takk
Veeeel, du kan jo alltids lese deg opp på ADHD og sjekke om du kjenner deg igjen i andre ting også.
Det du skriver er ihvertfall ett av tegnene.
Er det eneste jeg kommer på, finnes sikkert masse bedre tips.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva er det som gjør at du sier «meh»?

Er du kanskje på et lokalt bunnpunkt i en læringskurve?
Dette er jo helt vanlig. Man mister interesse for ting om man driver mye med det. Så er det alltid andre ting som frister mer. Det som trengs her er enten å slå deg til ro med å bytte mye, eller presse deg igjennom det.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har det veldig likt deg, Jeg liker og sette med inn i ting men når jeg blir Ok på det begynner det og bli uinteressant.
Jeg har på 4 -5 år vært i gjennom, Bueskyting, Sveising, Frisbee, 3d printing, Droner, Foto og racing. eneste jeg klarer og holde på er Friluftsliv.
Jeg misunner de som har en hobbi de brenner for og gleder seg til og holde på med, og vet ikke hvordan jeg skal oppbå dette, Jeg tror jeg bare må finne den rette tingen.
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Veeeel, du kan jo alltids lese deg opp på ADHD og sjekke om du kjenner deg igjen i andre ting også.
Det du skriver er ihvertfall ett av tegnene.
Er det eneste jeg kommer på, finnes sikkert masse bedre tips.
Vis hele sitatet...
Ja, fant adhd-forum hvor noen hadde beskrevet akkurat det jeg føler, men jeg er ikke verken hyper eller har for mye tanker som raser. Jeg er rolig og kontrollert. Jeg eier ikke stressfaktor, vi kan være 10 min for sent til noe, og jeg tenker "jaja, verden går ikke under av dem grunn".
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva er det som gjør at du sier «meh»?

Er du kanskje på et lokalt bunnpunkt i en læringskurve?
Vis hele sitatet...
Interessant, kanskje det ligger noe i det. Men jeg føler at det er når det blir mostand og jeg ikke forstår at jeg blir mest gira. Jeg takler ikke følelsen av å ikke forstå.
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er jo helt vanlig. Man mister interesse for ting om man driver mye med det. Så er det alltid andre ting som frister mer. Det som trengs her er enten å slå deg til ro med å bytte mye, eller presse deg igjennom det.
Vis hele sitatet...
Så du tenker at jeg bare blir midlertidig lei, og må bare presse meg igjennom til at gløden for emnet blusser opp igjen?
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har det veldig likt deg, Jeg liker og sette med inn i ting men når jeg blir Ok på det begynner det og bli uinteressant.
Jeg har på 4 -5 år vært i gjennom, Bueskyting, Sveising, Frisbee, 3d printing, Droner, Foto og racing. eneste jeg klarer og holde på er Friluftsliv.
Jeg misunner de som har en hobbi de brenner for og gleder seg til og holde på med, og vet ikke hvordan jeg skal oppbå dette, Jeg tror jeg bare må finne den rette tingen.
Vis hele sitatet...
Høres kjent ut ja, det eneste jeg har holdt på lenge har jeg holdt på siden jeg var unge og det er lesing, jeg elsker å lese.
Men jeg ønsker noe som er litt mer aktivt.
Jeg har det akkurat som deg, svitsjer mellom ulike interesser. Det kan være foto, tegning, bøker, tidligere var det "light" programmering, musikk, matlaging, div verdens politikk/relgion osv. Blir helt oppslukt av et tema inntil jeg mestrer det sånn nogelunde, også dabber interessen av. Jeg tror det har noe med at jeg må forstå eller klare det. Eks. kjøleskapet går i stykker, jeg må fikse det på egenhånd, selvom jeg egentlig har null interesse for hvitevarer

Etter at jeg har blitt eldre har jeg tatt en beslutning om å fokusere på et par ting, og bli en mester i det jeg gjør, så de seneste årene har det falt ned på tegning (Jeg hører på lydbøker mens jeg tegner da, så det ikke blir for ensformig) Men for meg har det ihvertfall funket bra å være bevisst på min egen personlighet, og bestemme meg for å jobbe gjennom det, sette høyere og høyere delmål. Pr idag tjener jeg litt penger på tegningen, og det er en skill jeg aldri kan bli utlært på. Så det er alltid noe å strekke seg til.
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av downlow Vis innlegg
Jeg har det akkurat som deg, svitsjer mellom ulike interesser. Det kan være foto, tegning, bøker, tidligere var det "light" programmering, musikk, matlaging, div verdens politikk/relgion osv. Blir helt oppslukt av et tema inntil jeg mestrer det sånn nogelunde, også dabber interessen av. Jeg tror det har noe med at jeg må forstå eller klare det. Eks. kjøleskapet går i stykker, jeg må fikse det på egenhånd, selvom jeg egentlig har null interesse for hvitevarer

Etter at jeg har blitt eldre har jeg tatt en beslutning om å fokusere på et par ting, og bli en mester i det jeg gjør, så de seneste årene har det falt ned på tegning (Jeg hører på lydbøker mens jeg tegner da, så det ikke blir for ensformig) Men for meg har det ihvertfall funket bra å være bevisst på min egen personlighet, og bestemme meg for å jobbe gjennom det, sette høyere og høyere delmål. Pr idag tjener jeg litt penger på tegningen, og det er en skill jeg aldri kan bli utlært på. Så det er alltid noe å strekke seg til.
Vis hele sitatet...
Takk, dette hjalp litt.
Kommer det fremdeles øyeblikk der du blit lei av å tegne og får lyst til å slutte?
Eller har det gått over til en varig interesse?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk, dette hjalp litt.
Kommer det fremdeles øyeblikk der du blit lei av å tegne og får lyst til å slutte?
Eller har det gått over til en varig interesse?
Vis hele sitatet...
Så bra det hjalp litt!

Det er blitt en varig interesse, men selvfølgelig det er perioder inspirasjonen dabber litt av, men den dukker alltid opp igjen. Etter en pause er det alltid noe nytt jeg må få ned på papiret. En teknikk jeg må prøve ut, et menneske jeg så på butikken, en hund, en situasjon jeg leste om i en bok, instagram, media etc. Men som sagt det som driver meg videre er at jeg aldri kan bli perfekt på det, jeg har alltid et sug etter å bedre meg selv.

Dette er noe man kan overføre til andre interesser og. En skiløper vil alltid søke perfeksjon, selvom h*n er verdens beste løper, er det alltid rom for forbedring. Verden blir aldri tom for informasjon, man kan alltid bli mer belest. Som nevnt er det viktig for meg å sette meg delmål underveis, så man ikke mister motet, og nye delmål når man har nådd de målene man hadde.

Ps! Bare for å presisere, i tilfelle dette oppfattes litt "jagete" Jeg er på ingen måte perfeksjonist, jeg streber mot perfeksjon, men er happy der jeg er på reisen til en hver tid. Om ikke man nyter reisen tror jeg 'oppskriften' min kan gjøre en litt ulykkelig.
Det er vanskelig å være perfeksjonist, den beste, nr 1. Det er få som blir det fordet det er forvanskelig men det som er lett og alle kan klare er: når du våkner om morgenen må du bestemme deg for 1 ting og bare 1 ting og det er å i dag å gjøre alt du gjør bedre enn det du gjorde det i går. Da BLIR alt bedre og du blir alltid flinkere siden du har en jevn progresjon og da blir du veldig hurtig kjempefornøyd med dine prestasjoner. Du blir ikke best eller nr 1 men du blir en vinner blandt de beste. SÅ LETT ER DET Go with the flow
Det virker som om du ser på dette som en negativ ting - at du trenger å finne en ting som er din greie og din spesielle mening med å leve.

Sjekk ut denne TED videoen som kanskje vil gi deg et litt annet perspektiv på det, og som handler om nøyaktig det du snakker om.

Jeg hadde også mange tanker i form av at jeg aldri fant noe spesielt jeg klarte eller gadd å holde på med i lengre tid, helt til jeg fant verdien i det å faktisk prøve jævlig mye forskjellig. Det å bli helt oppslukt i forskjellige temaer - om enn bare for en kort stund. Det gir deg fordeler i mye annet, som for eksempel at du blir veldig god på å være nybegynner - du har jo prøvd mye forskjellig - og sikkert blitt god i mye forskjellig også, som igjen gjør deg god til å lære.

Videoen jeg linket til snakker mye om dette og vil forhåpentligvis gi deg et litt annet perspektiv på problemene dine. =)
I likhet med deg har jeg alltid lurt på hvorfor jeg har hatt det på samme måte som du har, forklaringen kom i form av en ADHD diagnose i tidlig-voksen alder. Du kan nok utelukke ADHD pga. roen i både tankene og kroppen, men du trenger derimot ikke å utelukke ADD. Men hvis du ser bort i fra diagnoser så er jo ikke dette helt uvanlig slik som de andre skriver.
Er i samme båten, har konkludert med at det er et resultat av personlighet og ingen form for diagnose(ADHD virker som et litt for enkelt "go-to" svar). Om man går etter MBTI opplegget kan man si at jeg er en INTP. En type som generelt sett har konstant skiftende interesser. "Jack of all trades, master of none" kan man si. Nå er ikke MBTI særlig vitenskapelig men så langt har det vært et fint verktøy for å forstå seg selv litt bedre for meg.
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av downlow Vis innlegg
Så bra det hjalp litt!

Det er blitt en varig interesse, men selvfølgelig det er perioder inspirasjonen dabber litt av, men den dukker alltid opp igjen. Etter en pause er det alltid noe nytt jeg må få ned på papiret. En teknikk jeg må prøve ut, et menneske jeg så på butikken, en hund, en situasjon jeg leste om i en bok, instagram, media etc. Men som sagt det som driver meg videre er at jeg aldri kan bli perfekt på det, jeg har alltid et sug etter å bedre meg selv.

Dette er noe man kan overføre til andre interesser og. En skiløper vil alltid søke perfeksjon, selvom h*n er verdens beste løper, er det alltid rom for forbedring. Verden blir aldri tom for informasjon, man kan alltid bli mer belest. Som nevnt er det viktig for meg å sette meg delmål underveis, så man ikke mister motet, og nye delmål når man har nådd de målene man hadde.

Ps! Bare for å presisere, i tilfelle dette oppfattes litt "jagete" Jeg er på ingen måte perfeksjonist, jeg streber mot perfeksjon, men er happy der jeg er på reisen til en hver tid. Om ikke man nyter reisen tror jeg 'oppskriften' min kan gjøre en litt ulykkelig.
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve som du sier, å sette meg små mål av hva jeg skal oppnå, og bare prøve å presse meg igjennom og se hva som skjer.
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det virker som om du ser på dette som en negativ ting - at du trenger å finne en ting som er din greie og din spesielle mening med å leve.

Sjekk ut denne TED videoen som kanskje vil gi deg et litt annet perspektiv på det, og som handler om nøyaktig det du snakker om.

Jeg hadde også mange tanker i form av at jeg aldri fant noe spesielt jeg klarte eller gadd å holde på med i lengre tid, helt til jeg fant verdien i det å faktisk prøve jævlig mye forskjellig. Det å bli helt oppslukt i forskjellige temaer - om enn bare for en kort stund. Det gir deg fordeler i mye annet, som for eksempel at du blir veldig god på å være nybegynner - du har jo prøvd mye forskjellig - og sikkert blitt god i mye forskjellig også, som igjen gjør deg god til å lære.

Videoen jeg linket til snakker mye om dette og vil forhåpentligvis gi deg et litt annet perspektiv på problemene dine. =)
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Det var veldig godt å se, får akseptere hvordan jeg er da.
Kanskje denne videoen kan være noe for deg

https://youtu.be/6pgaJb2Wwhs
Kort attention span er vel ikke ukjent for de med ADD eller ADHD? Nå skal det jo mer til for å stille en diagnose, men kanskje kan skiftende interesser være en indikator på at en kanskje burde sjekke det ut? Ja om det føles som et problem vel å merke.
Anonym bruker
"Vettskremt Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kort attention span er vel ikke ukjent for de med ADD eller ADHD? Nå skal det jo mer til for å stille en diagnose, men kanskje kan skiftende interesser være en indikator på at en kanskje burde sjekke det ut? Ja om det føles som et problem vel å merke.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kort oppmerksomhetstid sånn egentlig da, har jeg en viss interesse i hva en jeg gjør, så kan jeg sitte lenge.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke kort oppmerksomhetstid sånn egentlig da, har jeg en viss interesse i hva en jeg gjør, så kan jeg sitte lenge.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det folk med ADD sier.