Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5394
Har vurdert å kjøpe dna opphavstest som gave. Når jeg leitet tundt etter tilbud inså jeg at det var veldig store prisforskjeller. På ancestory.com kostet det 60€ mens på dnatest.no koster det 2800kr. 2800-600= 2200 med andre ord gigantisk prisforskjell. Har derfor lyst å bestille fra ancestory.com. Funker det i Norge? Er det noen grunn til å betale betydelig mye mer penger fra en norsk selger? Er det noe annet jeg bør vite om før jeg kjøper?
Sist endret av Pope; 16. desember 2017 kl. 14:53.
Hva mener du med opphavsrett? Du kan kjøpe billig DNA test her, hvis det er det du trenger https://www.myheritage.no/dna
Har prøvd selv..
Sitat av anon7618 Vis innlegg
Har vurdert å kjøpe dna opphavstest som gave. Når jeg leitet tundt etter tilbud inså jeg at det var veldig store prisforskjeller. På ancestory.com kostet det 60€ mens på dnatest.no koster det 2800kr. 2800-600= 2200 med andre ord gigantisk prisforskjell. Har derfor lyst å bestille fra ancestory.com. Funker det i Norge? Er det noen grunn til å betale betydelig mye mer penger fra en norsk selger? Er det noe annet jeg bør vite om før jeg kjøper?
Vis hele sitatet...
Det er ganske stor forskjell på de to du referere til, den norske er beregnet på farskapstester og identifisering av familiemedlemmer.
Den utenlandske er beregnet på slektsforskning på samme måte som den downlow refererer til.
Opphav = det/den/der noen kommer fra
Vil ha sånn test der man finner ut hvor man stammer fra.
Sitat av anon7618 Vis innlegg
Opphav = det/den/der noen kommer fra
Vil ha sånn test der man finner ut hvor man stammer fra.
Vis hele sitatet...
Riktig. Da tror jeg du blir fornøyd med Myheritage DNA testen.
Fikk meg en overaskelse for å si det sånn Tar litt tid før du får svar, da testen blir sendt til lab i USA.
Anonym bruker
"Ekstravagant Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er veldig fornøyd med http://23andme.com.
Tok den for mange år siden primært for helse delen, men de har alt mulig rart.
Her er et screenshot fra min profil:
Men hva er det TS ønsker å oppnå? Finne ut om forfedrene hans er fra scandinavia eller hvem faren hans er. To forskjellige tester
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Men hva er det TS ønsker å oppnå? Finne ut om forfedrene hans er fra scandinavia eller hvem faren hans er. To forskjellige tester
Vis hele sitatet...
Ja det kommer jo tydelig frem i det han skriver lenger opp her..
Sitat av downlow Vis innlegg
Ja det kommer jo tydelig frem i det han skriver lenger opp her..
Vis hele sitatet...
Hvor kommer det frem?

Sitat av anon7618 Vis innlegg
Opphav = det/den/der noen kommer fra
Vil ha sånn test der man finner ut hvor man stammer fra.
Vis hele sitatet...
Point taken.
Sist endret av Antimatter08; 16. desember 2017 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er egentlig oddsen for å få et spennende utslag på en sånn test?

Hvor mange % Scandinavian er det vanlig å være her til lands?

Har hatt lyst til å ta en sånn test selv, men ville jo vært sykt kjedelig å ende opp på 99,2% Scandinavian liksom.
Anonym bruker
"Ekstravagant Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan jo se på det bildet jeg postet her i tråden. Nå var ikke det noe overraskende for meg, men kan sikkert være mer spennende for andre.
Går vi riktig langt tilbake så stammer vi alle sammen fra innvandrere

Ei tante på morsiden hevder vi er i slekt med Djengis Khan, og det kan forklare mye om slekta hehe
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg vurderer å prøve MyHeritage.no eller 23andme - er det noen som har erfaring med begge deler? Eller eventuell andre?

Får man også vite muligens sykdommer f.eks.? eller er det kun hvor man kommer fra?
Det ser litt interessant ut å prøve sånt, men hvordan er egentlig sikkerheten iom at det ofte hører ett kontrollpanel/profilsider til slike tjenester? Myheritage hadde vel nettopp ett stort innbrudd (selv om ingen DNA data skal være på avveie i følge en artikkel jeg leste).
Trådstarter
Sitat av marsboer Vis innlegg
Jeg vurderer å prøve MyHeritage.no eller 23andme - er det noen som har erfaring med begge deler? Eller eventuell andre?

Får man også vite muligens sykdommer f.eks.? eller er det kun hvor man kommer fra?
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om en test hvor man får vite om man har sykdommer. Slektsforskere er ikke kvalifiserte til å gi diagnoser. På ancestry.com får du vite hvor du stammer fra og du har og muligheten til å lage en bruker og ta kontakt med slektninger som og er registrert.
Sitat av anon7618 Vis innlegg
Har aldri hørt om en test hvor man får vite om man har sykdommer. Slektsforskere er ikke kvalifiserte til å gi diagnoser. På ancestry.com får du vite hvor du stammer fra og du har og muligheten til å lage en bruker og ta kontakt med slektninger som og er registrert.
Vis hele sitatet...
Hmm, ok, jeg har en søster som er adoptert fra Colombia. Hun er ofte nysgjerrig på hennes arv og eventuell sykdommer i familie. Lurte litt på hvordan jeg kan skaffe henne slike info bortsett fra slektstreet.

Tenker å overraske henne på hennes bursdag om 2-3 måneder, men det er litt vanskelig å skaffe hennes DNA uten at hun vet det, hehe. Jaja, får kanskje bare kjøpe en pakke og be henne å teste og sende selv
Sitat av marsboer Vis innlegg
Hmm, ok, jeg har en søster som er adoptert fra Colombia. Hun er ofte nysgjerrig på hennes arv og eventuell sykdommer i familie. Lurte litt på hvordan jeg kan skaffe henne slike info bortsett fra slektstreet.

Tenker å overraske henne på hennes bursdag om 2-3 måneder, men det er litt vanskelig å skaffe hennes DNA uten at hun vet det, hehe. Jaja, får kanskje bare kjøpe en pakke og be henne å teste og sende selv
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett på film?
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Går vi riktig langt tilbake så stammer vi alle sammen fra innvandrere

Ei tante på morsiden hevder vi er i slekt med Djengis Khan, og det kan forklare mye om slekta hehe
Vis hele sitatet...
Jeg er i slekt med Djengis Khan så da er vi familie da SpecialWeirdo
Det er antatt at ca 16 millioner av verdens befolknig er etterkommere av Djengis Khan, altså ca 1 av 200
Sitat av marsboer Vis innlegg
Tenker å overraske henne på hennes bursdag om 2-3 måneder, men det er litt vanskelig å skaffe hennes DNA uten at hun vet det, hehe. Jaja, får kanskje bare kjøpe en pakke og be henne å teste og sende selv
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok det er det beste. Det er jo ikke sikkert hun setter pris på å få vite at broren hennes har drevet og samlet inn DNAet henne for å sende til en random lab på andre siden av jorden. Kjøper du kit-et først, så får hun ta den avgjørelsen selv. Gaven er like fin!
Trådstarter
Sitat av marsboer Vis innlegg
Hmm, ok, jeg har en søster som er adoptert fra Colombia. Hun er ofte nysgjerrig på hennes arv og eventuell sykdommer i familie. Lurte litt på hvordan jeg kan skaffe henne slike info bortsett fra slektstreet.

Tenker å overraske henne på hennes bursdag om 2-3 måneder, men det er litt vanskelig å skaffe hennes DNA uten at hun vet det, hehe. Jaja, får kanskje bare kjøpe en pakke og be henne å teste og sende selv
Vis hele sitatet...
Du må spytte i et glassrør som følger med og deretter sende det tilbake til USA. Det blir ikke lett å gjøre det bak ryggen hennes hehe.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Jeg vurderer å prøve MyHeritage.no eller 23andme - er det noen som har erfaring med begge deler? Eller eventuell andre?

Får man også vite muligens sykdommer f.eks.? eller er det kun hvor man kommer fra?
Vis hele sitatet...
Brukte Myheritage. Er fornøyd! For sykdommer etc. Brukte jeg Promethese. Myheritage lar deg laste ned DNAet, så du får gjerne laste den opp hvor enn du vil.
Sist endret av Conflicted; 24. juni 2018 kl. 11:02.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Brukte Myheritage. Er fornøyd! For sykdommer etc. Brukte jeg Promethese. Myheritage lar deg laste ned DNAet, så du får gjerne laste den opp hvor enn du vil.
Vis hele sitatet...
Hvilken type helseinformasjon fikk du på promethease?
Sitat av EQ90s Vis innlegg
Hvilken type helseinformasjon fikk du på promethease?
Vis hele sitatet...
Allergier, sykdommer, øyefarge etc. Så og si alt et DNA kan fortelle deg om en person. Det du essensielt får opp er om du har større/mindre sjanse eller mulighet for å få f.eks blå øyne eller alzheimers.