Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 21330
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har det siste året mottatt AAP fra nav. I August fikk jeg meg en 50% deltidsjobb(i et annet fylke), men har fortsatt å sende meldekort som før(uten å krysse av for dette på meldekortet). Nå er vi i desember, og jeg har mottatt ganske mye penger som jeg ikke skulle hatt.

I tillegg til dette går jeg å venter på at en fotlenke soning på 4 mnd skal iverksettes, pluss at jeg har 2 mnd betinget som da blir 6 mnd ubetinget fengsel når/hvis jeg blir tatt for dette.

Dere som har blitt tatt for liknendes forhold, hvordan ble dere tatt? Den siste måneden har jeg hatt lyst til å hoppe av hele greia, men har hatt noia for at nav skal få greie på alt når jeg først krysser av for jobbing på meldekortet. Er det sånn det fungerer? At når jeg melder i fra om at jeg har fått jobb, så vil nav sjekke opp hvor lenge jeg har vært i jobb?

Har vært inne på tanken av å ringe til NAV, si at jeg skal i fengsel. Da vil jo AAP også kuttes, og jeg ser for meg at de ikke vil sjekke opp dette noe nærmere. Evt å ringe nav å si det som det er, men det er siste utvei.

Er ikke akkurat er stolt over det her. Har vært laaangt nede i lengre tid, etter flere år i rus. Etter at jeg fikk meg jobb har ikke sinnstilstand endret seg, og jeg har gått rundt tiltaksløs i total caremode. Caremoden blir selvfølgelig satt på prøve når jeg tenker på konsekvensene av det her.
Hadde krysset feil i et slikt skjema og det oppdaget NAV 8 måneder senere.
Sitat av BAN Vis innlegg
Hadde krysset feil i et slikt skjema og det oppdaget NAV 8 måneder senere.
Vis hele sitatet...
Ja, og hva skjedde?
Sitat av downlow Vis innlegg
Ja, og hva skjedde?
Vis hele sitatet...
Måtte betale tilbake alt jeg hadde fått for mye utbetalt. Da NAV trodde meg på at det ikke var med overlegg så ble det ikke gjort andre tiltak mot meg.
Det lureste kan være å ringe NAV å si att "Jeg tror jeg har gjort feil, hvordan retter vi opp dette"
Det er nok mye bedre enn at NAV oppdager det og i verste fall anmelder deg.
er det snakk om mer enn 1G så må du regne med politianmeldelse. Er det under, og du ringer og tilstår, samt får en avbetalingsavtale som du holder, så slipper du nok unna med en smekk på labben.
- Generelt er det en dårlig vane, også med potensielt skade for en selv,
å feilrapportere inntekt til NAV hvis man har Dagpenger / Arbeidsavklaringspenger.
Du bør gå i dialog med NAV snarest, men finn ut av situasjonen litt mere først.
( det er vel derfor du spør her , "Ekstravagant Sau" :- )

Å avdekke såkalt "svindel" har lenge vært et prioritert område fra NAV.
Tidligere måtte kontrollavdelingen lage spesifikk sak etter begrunnet mistanke .
Nå (etter 2015) er det automatisk registersamkjøring mellom Arbeidsgiver og NAV.
- eksempel:
https://www.dinside.no/okonomi/slik-...e-deg/61260158
Kan masseinnhente informasjon
Ifølge seksjonssjef Magne Fladby benytter NAV seg av flere registre for å sjekke blant annet
inntekt og bosted til stønadsmottakere. Takket være en presisering av Folketrygdloven som ble
vedtatt i Stortinget i 2013 kan NAV drive masseinnhenting av informasjon fra disse registrene.
Vis hele sitatet...
(https://www.stortinget.no/no/Saker-o...201213-043/#a1)

Hvis (når) din unndragelse av inntekt blir oppdaget vil uansett feilutbetalt beløp bli krevet tilbake .
Om det blir en straffereaksjon utover det avhenger av flere ting og faktorer.
- Omstendigheter og grad av viten om hva man gjorde/burde gjort.
- Feilutbetalingens varighet og størrelse. ( straffegrensen ligger rundt 96.000 )
- mm
I ditt tilfelle vil det bli et regnestykke, siden du skulle trukket fra for 50% arbeid.
Om NAV kan underkjenne de timer og den inntekt du skulle oppgitt i perioden vet ikke jeg.
- fra media :
https://www.retten.no/krim/roros/nyh.../s/5-44-134324
Av domsslutningen går det fram at retten ikke er i tvil om at kvinnen forsto at hun måtte sende
elektroniske meldekort til Nav forvaltning hver fjortende dag med opplysninger om alle timer hun
hadde jobbet per dag. Arbeidsavklaringspengene beregnes på grunnlag av opplysningene i meldekortet.
Vis hele sitatet...
https://www.dn.no/nyheter/politikkSa...luppet-fengsel
Som kjent mener Høyesterett at grensen for ubetinget dom går ved cirka 90.000 kroner.
Men ifølge Hjort bruker ikke retten millimetermål.
Jeg vil tro at i de sakene her hvor feilen gjør at beløpet reduseres ned mot 100.000 kroner kan det
ha betydd forskjellen mellom betinget dom og fengsel, eventuelt samfunnsstraff. Men jeg må understreke
at det her er det en rekke forbehold, blant annet den personlige bakgrunnen, sier Hjort.
Vis hele sitatet...
..

- Her en artikkel fra nav.no om AAP od Deltidsarbeid :
(https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...%B8nnet-arbeid)
Antall timer du jobber bestemmer hvor mye AAP blir redusert. Hvor mye du tjener, har, med noen unntak, ingen betydning.
Reduksjonen blir beregnet ut fra en arbeidstid på 37,5 timer per uke. Antall timer du har vært i lønnet arbeid blir trukket fra.
Utbetalingen blir redusert fra første arbeidstime.
Du kan arbeide opp til 60 prosent av full stilling og motta reduserte AAP. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling,
mister du retten til AAP for den aktuelle 14-dagersperioden.
Vis hele sitatet...
Du bør vel helst involvere profesjonell hjelp ( advokat ) her også ?
- Fyll uansett og iallefall inn timene for 14.dagers perioden på neste meldekort !

Og ikke vent for lenge med å ordne opp i en unødig fremtidig komplikasjon ..
- Lykke til.

NB:
NAV tar som regel utgangspunkt i brutto ( før skatt/trekk ) utbetalinger .
Sist endret av radion; 13. desember 2017 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Betaler du skatt av inntekten? Da blir det nok oppdaget så fort NAV får det nye skattekortet ditt.

Som andre skriver over: Ta kontakt med NAV snarest og få til en nedbetalings-ordning du kan leve med.
Det er best for deg å varsle NAV selv før dem oppdager det selv. Da har du større sjanse for å få en bedre avtale.
Bra at du har fått deg jobb ! Mulig det er best å kontakte NAV skriftlig så du har 100% kontroll på hva du (og de) kommuniserer.
Been there, done that. Du vil bli oppdaget og du vil måtte betale tilbake og du er heldig om du slipper ytterligere konsekvenser.

Det kommer jo som over her an på hvordan du løser dette.

Jeg ville nok fått avgårde noe skriftlig omgående. Beklaget hendelsen dypt og at du nok har gjort en feilvurdering e.l. og sørget for å fylle ut meldekort korrekt for fremtiden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som alle sier, si ifra til NAV så fort som mulig. Jeg har en kompis som endte opp med fengsel når han gjorde dette. Han meldte ikke ifra om det og trodde han hadde sluppet unna. Året etter opprettet NAV sak på ham..
Sist endret av Dodecha; 13. desember 2017 kl. 20:27.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for mange gode svar! Tar kontakt med advokat i morgen for hjelp til hvordan jeg skal ordlegge meg osv når jeg tar kontakt med nav, har ganske noia for det her med tanke på kommende fotlenkesoning.

Nyfiken titan: Ja, jeg betaler skatt. Syntes det er rart det ikke har blitt merket enda selv, men har en tanke om at dem merker det over nyåret.

Noen som har noen tanker om evt straff jeg kan få? Er det sånn at jeg kan slippe unna med en nedbetalingsordning da beløpet er under 96k?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som alle sier, si ifra til NAV så fort som mulig. Jeg har en kompis som endte opp med fengsel når han gjorde dette. Han meldte ikke ifra om det og trodde han hadde sluppet unna. Året etter opprettet NAV sak på ham..
Vis hele sitatet...

Kan du si noe mer om dette? Hvor lang tid tok det fra saken ble opprettet til han ble anmeldt/han hørte noe om anmeldelsen?

Har prøvd å sjekke litt på lovdata om straffer, men finner kun 3 saker. hvor lenge fikk han for x antall kr? åpen soning etc?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har ikke mer detaljer, tror han ble sittende inne et par måneder såvidt hukommelsen kan erindre, var vel et helt år med AAP fra NAV han tok til seg og hadde jobb i tillegg. Det skjedde vel innenfor neste år at han ble anmeldt og endte med å sitte inne.
Sist endret av Dodecha; 24. januar 2018 kl. 11:55.
En kompis av meg svindlet nav akkurat som deg, han ble tatt året etter å fikk over 400.000 i gjeld å 3mnd fotlenke. Han jobbet å krysset av AAP han trudde han skulle slippe unna.

Du blir tatt OP men bra du skal melde deg selv inn, kan være du får noen form for rabatt straff
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner også en som havna i fengsel for noe lignende.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med mindre man jobber svart vil jo dette oppdages.
Så det er bare for NAV å sammenstille disse opplysningene jevnlig. Om det er en gang i året eller flere de gjør kontrollen gjør ingen forskjell, man vil bli oppdaget.
Har hørt tidligere at svindel av NAV over 1G = 93 634 kr (nå) skal føre til ubetinget fengsel.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som alle sier, si ifra til NAV så fort som mulig. Jeg har en kompis som endte opp med fengsel når han gjorde dette. Han meldte ikke ifra om det og trodde han hadde sluppet unna. Året etter opprettet NAV sak på ham..
Vis hele sitatet...
Ja, moren min var i fengsel for dette faktisk
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt morsomt hvordan dette landet fungerer, stjel av meg gjennom minibank ( opptak av deg på minibank kamera ) bli anmeldt å du blir "dømt" til å tilbakebetale, har du ikke råd ja da går det utover personen du stjal av. Stjel av tante stat ja da skal du i fengsel + tilbake betale, har du ikke råd, ja da tvangstrekker vi deg uten ditt samtykke. Min formue -100k, staten's formue 4k milliarder ++++++++++++.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt morsomt hvordan dette landet fungerer, stjel av meg gjennom minibank ( opptak av deg på minibank kamera ) bli anmeldt å du blir "dømt" til å tilbakebetale, har du ikke råd ja da går det utover personen du stjal av. Stjel av tante stat ja da skal du i fengsel + tilbake betale, har du ikke råd, ja da tvangstrekker vi deg uten ditt samtykke. Min formue -100k, staten's formue 4k milliarder ++++++++++++.
Vis hele sitatet...
Kilder takk.
Anonym bruker
"Sikker Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt morsomt hvordan dette landet fungerer, stjel av meg gjennom minibank ( opptak av deg på minibank kamera ) bli anmeldt å du blir "dømt" til å tilbakebetale, har du ikke råd ja da går det utover personen du stjal av. Stjel av tante stat ja da skal du i fengsel + tilbake betale, har du ikke råd, ja da tvangstrekker vi deg uten ditt samtykke. Min formue -100k, staten's formue 4k milliarder ++++++++++++.
Vis hele sitatet...
Om den som svindler deg blir dømt til å betale tilbake til deg, går dette kravet til tvangsinnkreving i inntekt på samme måte som statens gjeld gjør. Har nettopp vært gjennom det. Hjelper selvfølgelig ingenting om vedkommende ikke har inntekt ... men det vil hefte personen for alltid frem til kravet er gjort opp (ble jeg fortalt). Så krysser fingrene for at det blir inntekt på vedkommende etterhvert om det ikke blir betalt frivillig..
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Xasma Vis innlegg
Kilder takk.
Vis hele sitatet...
Kilder til når jeg ble svindlet har jeg ikke,men jeg vet det skjedde for 5 år siden, personen for støtte fra nav å ingen penger har retunert til min konto.

kilde til fengsel ved tyverti av stat: https://www.dagsavisen.no/roganytt/t...indel-1.816878
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kilder til når jeg ble svindlet har jeg ikke,men jeg vet det skjedde for 5 år siden, personen for støtte fra nav å ingen penger har retunert til min konto.

kilde til fengsel ved tyverti av stat: https://www.dagsavisen.no/roganytt/t...indel-1.816878
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell på 200k og et usselt beløp du får ut i minibanken.

Har selv "stjålet" penger av staten og blitt tatt for dette, fikk bare brev om at jeg måtte betale tilbake 30k, ringte å sa at jeg har ikke penger og fikk til svar at jamen da kan vi ordne det når jeg har penger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Lysten Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Helt ny her, men har noe av den samme problemstillingen, så tenkte jeg kunne spørre.

Jeg fikk dagpenger av NAV, sist gang jeg fikk dagpenger var for 1 år siden. Samme sommer fikk jeg meg en 2 måneders sommerjobb, hvor jeg tjente CA 30.000,- samtidig som jeg fylte ut og sendte meldekort (da jeg ikke hadde fått noe innføring i dette), og dette ble gjort uten hensikt med å stjele penger fra NAV.

Jeg gikk videre uten å tenke på det, men kom selvfølgelig på det når jeg fikk selvangivelsen min for lenge siden (som alle gjør). Der står det at jeg har fått x antall kroner av NAV, samt at jeg har hatt ca 30.000,- i lønn.

Jeg valgte selv å avslutte hos NAV, da jeg fikk meg 100% jobb, og ikke lenger kunne være på den løsningen.

Jeg har ikke fått noe brev eller beskjed om jeg er tatt enda, men angsten og redselen for å gå å vente på å bli tatt, er nesten uutholdelig.

Har en venn som er i politiet, samt noen advokatvenner, som alle sier at straffen blir den samme om jeg sier ifra selv, kontra om de tar meg.

Noen som har noen idee eller innspill på hva jeg bør gjøre? Noen som har vært i lignende situasjon? Ta med i betraktning at jeg selv avsluttet "kundeforholdet", og sluttet å sende meldekort.

Håper på svar
Ta det med ro.

IKKE meld deg selv til NAV for 30k. En så liten sum kan man klare å bortforklare.

Du har jo faktisk ikke gjort det med vilje engang, og sjansen er stor for at du bare må betale tilbake pengene hvis du blir tatt.

"En venn" har svindlet NAV flere år på rad. Han har tjent betydelig mer enn 30k i året i vanlig inntekt som er skattet for.
Skjønner at man kan bli nervøs, men ønsker bare å si at det ikke er noen form for automatikk i å bli tatt selv om man har hatt annen inntekt samme året som man har mottatt stønad fra Nav.

Er klar over at det er feil å svindle nav, men folk gir deg garantert dårlige tips hvis du ser tendensen på hva som har blitt anbefalt hos han som startet tråden.
Hvis du har svindlet Nav føler de at du har svindlet dem personlig, ettersom de betaler skatt. Men såklart, trådstarters sak var mye mer alvorlig.

Jeg anbefaler deg somsagt til å ikke si noe før de eventuelt tar kontakt. Dette kan du lett snakke deg ut av hvis du har uflaks og blir kontaktet. Lek dum og si at du må ha misforstått hvordan systemet fungerer, legg deg flat å tilby at du kan betale tilbake asap.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Ta det med ro.

IKKE meld deg selv til NAV for 30k. En så liten sum kan man klare å bortforklare.

Du har jo faktisk ikke gjort det med vilje engang, og sjansen er stor for at du bare må betale tilbake pengene hvis du blir tatt.

"En venn" har svindlet NAV flere år på rad. Han har tjent betydelig mer enn 30k i året i vanlig inntekt som er skattet for.
Skjønner at man kan bli nervøs, men ønsker bare å si at det ikke er noen form for automatikk i å bli tatt selv om man har hatt annen inntekt samme året som man har mottatt stønad fra Nav.

Er klar over at det er feil å svindle nav, men folk gir deg garantert dårlige tips hvis du ser tendensen på hva som har blitt anbefalt hos han som startet tråden.
Hvis du har svindlet Nav føler de at du har svindlet dem personlig, ettersom de betaler skatt. Men såklart, trådstarters sak var mye mer alvorlig.

Jeg anbefaler deg somsagt til å ikke si noe før de eventuelt tar kontakt. Dette kan du lett snakke deg ut av hvis du har uflaks og blir kontaktet. Lek dum og si at du må ha misforstått hvordan systemet fungerer, legg deg flat å tilby at du kan betale tilbake asap.
Vis hele sitatet...
Har du erfaring med dette eller har du bare "en venn" som er notorisk svindler?

Summen spiller liten rolle her. NAV er blitt mye hardere på dette og de fleste blir i tillegg til å måtte tilbakebetale politianmeldt. Sjansen for å bli tatt er stor selv om du ikke melder deg. Lønnslipper er digitale i dag, det er lekende lett for de å spore og du kan få krav flere år i etterkant. At vennen din ikke er av de skarpeste bør ikke sette fast andre som ønsker å gjøre ting annerledes.

Dette er IKKE noe du snakker deg ut av. Jeg har prøvd, jeg kom i tiltak og fikk dobbelt betalt. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om av saksbehandler, ingen forståelse der gitt. Det er bare å betale.

Meldekortet er ene og alene ditt ansvar å fylle ut riktig. Dette står tydelig på veiledning til meldekort og min erfaring er at det ikke finnes rom for skjønn her.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har du erfaring med dette eller har du bare "en venn" som er notorisk svindler?

Summen spiller liten rolle her. NAV er blitt mye hardere på dette og de fleste blir i tillegg til å måtte tilbakebetale politianmeldt. Sjansen for å bli tatt er stor selv om du ikke melder deg. Lønnslipper er digitale i dag, det er lekende lett for de å spore og du kan få krav flere år i etterkant. At vennen din ikke er av de skarpeste bør ikke sette fast andre som ønsker å gjøre ting annerledes.

Dette er IKKE noe du snakker deg ut av. Jeg har prøvd, jeg kom i tiltak og fikk dobbelt betalt. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om av saksbehandler, ingen forståelse der gitt. Det er bare å betale.

Meldekortet er ene og alene ditt ansvar å fylle ut riktig. Dette står tydelig på veiledning til meldekort og min erfaring er at det ikke finnes rom for skjønn her.
Vis hele sitatet...
Stått opp på feil fot idag eller? Jeg burde kanskje understreket enda klarere at jeg kun gir TIPS og ikke en fasit. Trodde det var åpenbart.

Aner du hvor mange som ikke blir tatt? De har ikke kapasitet til å sjekke alle. Det er hovedsakelig de som har mottatt større mengder stønad eller har en dokumentert høy inntekt som har høyest sannsynlighet for å bli tatt. I tillegg til folk som angir seg selv...

Man tar selvsagt en risiko ved å ikke melde seg, men at du sier at det ikke går an å snakke seg ut av saken er helt feil.
Og ja, kjenner folk som har sluppet unna med å bare måtte betale tilbake beløp som 50-80k. Stor fordel om du går på et lokalt kontor hvor folk kjenner deg godt.

De som virkelig svindler nav blir ikke tatt. De jobber svart og er ikke dumme nok til å ha inntekt som kan dokumenteres.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Stått opp på feil fot idag eller?
Vis hele sitatet...
Slettes ikke, vært våken i flere timer og følger tydeligvis mer med i tiden enn andre. Jeg lever i 2018, ikke 1978.

Sånn finner Nav ut hvor mye du faktisk har jobbet

Det står litt der blant annet, og vær nå så søt å ikke bland svart arbeid inn i dette. Det er faktisk en annen diskusjon.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Slettes ikke, vært våken i flere timer og følger tydeligvis mer med i tiden enn andre. Jeg lever i 2018, ikke 1978.

Sånn finner Nav ut hvor mye du faktisk har jobbet

Det står litt der blant annet, og vær nå så søt å ikke bland svart arbeid inn i dette. Det er faktisk en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han som spurte får gjøre opp sin egen mening. Du og jeg blir nok ikke enig uansett.
Selv om nav har hjelpemidler for å ta folk, er det mange som klarer å slipper unna. Akkurat det kan ikke engang du nekte for, selv om du ikke klarte det.

Ha en fortsatt strålende morgen.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Selv om nav har hjelpemidler for å ta folk, er det mange som klarer å slipper unna. Akkurat det kan ikke engang du nekte for, selv om du ikke klarte det.

Ha en fortsatt strålende morgen.
Vis hele sitatet...
Du leste ikke engang artikkelen jeg linket til.

Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
De har ikke kapasitet til å sjekke alle.
Vis hele sitatet...
De har systemer som sjekker og rapporterer alle avvik. De trenger ikke lenger i 2018 å sjekke alle. Det er noe dritt å ta feil og ende mer dritt å innrømme det.

Det er spesielt en metode som har gjort at Nav de siste årene mye enklere enn før har kunnet avdekke hvem som lurer til seg ekstra dagpenger:

Den såkalte registersamkjøringen. I 2013 ble det nemlig åpnet for masseinnhenting av informasjon fra flere registre, som så samkjøres og man kan finne relevant informasjon om personer.

Dette, kombinert med A-ordningen, som ble innført i 2015 og innebærer at arbeidsgiver hver måned melder inn arbeidstakers arbeidstimer og inntekt – en a-melding. Dette er svært gode verktøy for Nav Kontroll.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Lysten Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tusen takk for svar så langt! Det er jo klart at det er en sjanse for at man ikke blir tatt, men det er som sagt den redselen for å bli tatt da, og plutselig få brev i posten, som gjør meg engstelig. Jeg vet at jeg uansett kun må betale tilbake, da beløpet er under 1g (ca 90-100k). I absolutt verste fall kan man få noe samfunnsstraff eller lignende.

Men det jeg lurer på: Vil jeg eventuelt da bare bli tatt i en vanlig rutinekontroll? Siden jeg selv slutta på nav, og valgte å ikke lenger motta penger fra dem? Skulle trodd at de som blir tatt, blir tatt med buksa nede, mens de holder på?

Og hva tror dere de hadde sagt om jeg ringte og fortalte dem det? Hadde de da vært medgjørlige for å bare la meg betale det ned? Det er jo ingen vits for meg å "melde meg inn", om straffen blir den samme da, som om de tar meg. Det er jo en sjanse for at dem ikke tar meg, right.

Takk for svar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for svar så langt! Det er jo klart at det er en sjanse for at man ikke blir tatt, men det er som sagt den redselen for å bli tatt da, og plutselig få brev i posten, som gjør meg engstelig. Jeg vet at jeg uansett kun må betale tilbake, da beløpet er under 1g (ca 90-100k). I absolutt verste fall kan man få noe samfunnsstraff eller lignende.

Men det jeg lurer på: Vil jeg eventuelt da bare bli tatt i en vanlig rutinekontroll? Siden jeg selv slutta på nav, og valgte å ikke lenger motta penger fra dem? Skulle trodd at de som blir tatt, blir tatt med buksa nede, mens de holder på?

Og hva tror dere de hadde sagt om jeg ringte og fortalte dem det? Hadde de da vært medgjørlige for å bare la meg betale det ned? Det er jo ingen vits for meg å "melde meg inn", om straffen blir den samme da, som om de tar meg. Det er jo en sjanse for at dem ikke tar meg, right.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Vel, hvis din «anger» ikke går lenger enn at du frykter for å bli tatt, så er jo argumentet ditt angående at det ikke gir noen mening å melde seg uten strafferabatt «fornuftig». Egoistisk, samvittighetsløst og at mange vil si du er et menneske uten moral i så fall, er en annen sak.

NAV innhenter data automatisk fra skatteetaten. Det er ekstremt enkle algoritmer som skal til for å avsløre slikt juks. 1. Har personen tjent mer enn hva er utbetalt av NAV? 2. Har personen krysser av for dette på meldekort? Hvis Ja og Nei —> anmeldelse. Eller varianter av det (sjekket om det er arbeidsinntekt, feks). Du vil altså bli tatt.

At du vil slippe billigere unna om du tar kontakt selv er rimelig sikkert. Hvordan det er med tilbakebetaling - altså om man må betale noe ekstra i «straff» der, det vet jeg ikke. Men at en svindel på 100 000,- vil føre til fengsel er åpenbart. Det kan du muligens unngå eller få nedkortet kraftig om du innrømmer saken selv.
Anonym bruker
"Lysten Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar Lidran. Jeg tenker helt likt som deg, og jeg er jo faktisk en person med både moral, samt at jeg har en samvittighet som gjør at jeg vil si det til dem.. Men om da straffen er den samme, er det lite vits, synes jeg da. Men som sagt, det vil jo ta alt av skuldrene mine, og jeg kan fortsette å leve på "normalt sett" Og her handler det vel heller ikke om moral og andre ting, da jeg ikke gjorde dette i hensikt med å svindle nav. Mer på grunn av uvitenhet og innføring i hvordan det skulle bli gjort.

Det er ca 1 år (litt mer) siden sist jeg fikk penger fra dem, da jeg selv sluttet å motta av egen vilje. Skattelistene, selvangivelse og alt annet har jo vært tilgjengelig for dem og alle andre lenge nå, men fortsatt ingen brev/telefon.

Hva tror dere er grunnen? Er det ikke oppdaga enda, eller har de bare så mange saker at "papirmølla" tar evig lang tid, før de eventuelt tar kontakt?

Takker for alle svar igjen.
Anonym bruker
"Lysten Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Meg igjen her

Jeg vet også at det er lette "algoritmer" for å dobbeltsjekke dette her, men denne informasjonen har de jo nå hatt i lange tider, uten å ta kontakt med meg. Så da er det gjerne bare å "melde seg inn", eller å vente på å bli tatt. Som sagt, det er snakk om ca 30.000 jeg har fått uten hensikt i å stjele fra dem, så da antar jeg at de er lette å ha med å gjøre, og går med på en nedbetaling.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Meg igjen her

Jeg vet også at det er lette "algoritmer" for å dobbeltsjekke dette her, men denne informasjonen har de jo nå hatt i lange tider, uten å ta kontakt med meg. Så da er det gjerne bare å "melde seg inn", eller å vente på å bli tatt. Som sagt, det er snakk om ca 30.000 jeg har fått uten hensikt i å stjele fra dem, så da antar jeg at de er lette å ha med å gjøre, og går med på en nedbetaling.
Vis hele sitatet...
Også svar til forrige posten din!

Jeg hører du sier at du har dårlig samvittighet, men da skjønner jeg ikke fokuset på om du kan få samme straff ved å si i fra. Eneste grunnen til å ikke si i fra er at du håper du ikke blir tatt. Så hvis du ikke blir tatt, så har du ikke dårlig samvittighet? Sorry, jeg skjønner det ikke.

Jeg dømmer deg ikke for noe her altså - bare sier hvordan det ser ut akkurat for denne saken, jeg har også gjort noen rare valg i livet. Og bra folk gjør dårlige ting hele tiden. Men noen har jeg angret voldsomt/hatt så dårlig samvittighet for også, så mye at det har gått på helsa løs.

Jeg tenker at det bare er en måte å bli kvitt dårlig samvittighet. Det er å si i fra. Det er også den eneste måten å slippe å gå de neste 2-3 åra med hjertet i halsen i frykt for at det en dag står noen på døra di, eller at det skal ligge en særdeles ubehagelig overraskelse i postkassa. Og det er den eneste måten å slippe billigere unna om det dørst blir snakk om straff. Jada, det blir dritt, men alternativet kan fort bli mye verre på veldig mange plan. Fengselsstraff er garantert. Hvis du kan godtgjøre at du handlet i god tro, men at det etterhver snek seg inn en følelse av at du kunne ha gjort noe galt og derfor tar kontakt og sier i fra, så vil jeg tro du slipper greit unna. Men pengene må betales tilbake.

Det er selvsagt en mulighet for at du slipper unna - men hvis NAV gjør halvparten av det de påstår de gjør, så er sannsynligheten liten. Og dette er trege prosesser. De analyserer ikke kontinuerlig, ikke sikkert de gjør det hvert år i hvert distrikt en gang. Så skal saken dokumenteres og forberedes på andre måter før en evt anmeldelse. Så skal politiet gjøre sitt ... Det går fort mye tid.
Takk igjen Lidran.

Nei, det er jo det at er det noe formål å si ifra, om jeg allikevel får samme straff? Vi skjønner hverandre her, men som du og jeg sier, så vil jo da eventuelt den dårlige samvittigheten gå vekk. Du nevner noe om at det garantert blir fengselsstraff, det blir det garantert IKKE her, da det er langt under grensa for det, så det er jeg ikke redd for. Her er det snakk om Ca. 30.000,- hvor grensa for betinga fengsel er på CA 100.000,-

Enig med deg i at gode folk gjør dumme feil, og det har jeg gjort her selvfølgelig, selv om det ikke var hensikten, og heller ikke med vilje.

Jeg leste en annen plass at det letteste gjerne er å ta kontakt via "Mitt nav", istedenfor på telefon? Der kan man logge inn selv om man ikke er mottager av stønad og andre ting. Da kan man lettere forklare seg skikkelig, kontra på telefon. Noen idee om det?

Takk igjen, jeg kjenner trykket letter litt og litt
Sitat av abeltory Vis innlegg
Takk igjen Lidran.

Nei, det er jo det at er det noe formål å si ifra, om jeg allikevel får samme straff? Vi skjønner hverandre her, men som du og jeg sier, så vil jo da eventuelt den dårlige samvittigheten gå vekk. Du nevner noe om at det garantert blir fengselsstraff, det blir det garantert IKKE her, da det er langt under grensa for det, så det er jeg ikke redd for. Her er det snakk om Ca. 30.000,- hvor grensa for betinga fengsel er på CA 100.000,-

Enig med deg i at gode folk gjør dumme feil, og det har jeg gjort her selvfølgelig, selv om det ikke var hensikten, og heller ikke med vilje.

Jeg leste en annen plass at det letteste gjerne er å ta kontakt via "Mitt nav", istedenfor på telefon? Der kan man logge inn selv om man ikke er mottager av stønad og andre ting. Da kan man lettere forklare seg skikkelig, kontra på telefon. Noen idee om det?

Takk igjen, jeg kjenner trykket letter litt og litt
Vis hele sitatet...
Ah ... jeg hadde lest beløpet det var snakk om feil! Beklager det. Da er det jo heller ikke noen katastrofe å gjøre opp for seg økonomisk sett. Kjipt, ja, men fullt håndterbart over et år eller to. Uansett vil du jo få en dom på deg om du blir «fersket». Ikke alltid det er like morsomt det. Med et såpass lite beløp og siden det er såvidt kort tid siden situasjonen oppsto, så tror jeg det er en reell mulighet for at du slipper det om du frivillig kontakter dem.

Om du logger inn med bankID/bankID på mobil på «Mitt NAV» hos nav.no, så kan du sende meldinger til NAV derfra. Så vidt jeg husker så har de en en idiotisk begrensning på lengden på meldingene der, men du får se. Det er mulig det kan legges ved et vedlegg, og da kan man jo evt bare skrive det i et dokument og legge ved. Personlig synes jeg det høres ut som en god idé, det er noe dritt å skulle stå slukøret og nervøs å forklare noe for noen man overhodet ikke vet hvordan vil reagere (det er mange virkelig dårlige folk som jobber i slike posisjoner - selv om de gjør det som er rett, og til og med kanskje hjelper deg, så klarer de ikke motstå fristelsen til å få deg til å føle deg som sammfunnets bunnfall)... Det slipper man å forholde seg til med en slik melding.

Lykke til!
Anonym bruker
"Lysten Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tusen hjertelig takk for all hjelpen Lidran, og dere andre som har svart! Jeg tar faktisk å skriver en melding til dem i uka som kommer, så kan jeg jo gjerne oppdatere dere her, om det skulle vært ønskelig da. Hvis ikke popper jeg plutselig innom igjen i fremtiden

Ha en fantastisk helg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen hjertelig takk for all hjelpen Lidran, og dere andre som har svart! Jeg tar faktisk å skriver en melding til dem i uka som kommer, så kan jeg jo gjerne oppdatere dere her, om det skulle vært ønskelig da. Hvis ikke popper jeg plutselig innom igjen i fremtiden

Ha en fantastisk helg
Vis hele sitatet...
Ja, la oss få vite hvordan det går!
Meg igjen her. Har postet litt som anonym og litt som denne, men må ikke poste anonymt nå, da jeg har et spørsmål, som jeg trenger hjelp med.

Jeg selv føler jeg er dårlig til å formulere meg, og trenger derfor en person som er flink på dette, til å formulere et "brev" som jeg kan sende til NAV. Jeg betaler selvfølgelig om ønskelig. Jeg vil gi ut all informasjon som skal med.

Ta kontakt med meg i innboks
Sitat av abeltory Vis innlegg
Meg igjen her. Har postet litt som anonym og litt som denne, men må ikke poste anonymt nå, da jeg har et spørsmål, som jeg trenger hjelp med.

Jeg selv føler jeg er dårlig til å formulere meg, og trenger derfor en person som er flink på dette, til å formulere et "brev" som jeg kan sende til NAV. Jeg betaler selvfølgelig om ønskelig. Jeg vil gi ut all informasjon som skal med.

Ta kontakt med meg i innboks
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har fått noen respons men hvis ikke så klarer du dette helt fint selv. Dette er ingen norskeksamen. Skriv det så kortfattet du klarer og du trenger ingen forklaring. Bare at det er skjedd noe uheldig med meldekortene i forbindelse med oppstart i jobb og at det er viktig for deg å melde i fra. 2-3 setninger burde gjøre susen, viktigere å få dette gjort enn å sitte å runke på formuleringer. Lykke til.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hallais folkens. Har vært frem og tilbake med NAV nå i 2 år, først kom de med varsel om politi anml. Så betalte jeg tilbake 120.000 kr på 2 uker, som var beløpet de mente jeg hadde svindlet de for. NAV bestemte seg for å anmelde, selvom de hadde fått de pengene jeg hadde "underslått med vilje". Tilkalt til ett avhør med politi, nå ett år i etterkant av sist møte. Da skal jeg i rettsak om noen få dager. Grovt bedrageri.
For at jeg jobbet to veldig usikre vikar stillinger.
Takk for hjelpen NAV!
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av erneanon Vis innlegg
Hallais folkens. Har vært frem og tilbake med NAV nå i 2 år, først kom de med varsel om politi anml. Så betalte jeg tilbake 120.000 kr på 2 uker, som var beløpet de mente jeg hadde svindlet de for. NAV bestemte seg for å anmelde, selvom de hadde fått de pengene jeg hadde "underslått med vilje". Tilkalt til ett avhør med politi, nå ett år i etterkant av sist møte. Da skal jeg i rettsak om noen få dager. Grovt bedrageri.
For at jeg jobbet to veldig usikre vikar stillinger.
Takk for hjelpen NAV!
Vis hele sitatet...
Bedrageri. Grovt bedrageri. Du blir forklart dette under rettsaken.

Ikke pågrunn av vikar stillinger. Dette er din skyld, og skylden må du ta når du driver med grovt bedrageri.
Sitat av erneanon Vis innlegg
Hallais folkens. Har vært frem og tilbake med NAV nå i 2 år, først kom de med varsel om politi anml. Så betalte jeg tilbake 120.000 kr på 2 uker, som var beløpet de mente jeg hadde svindlet de for. NAV bestemte seg for å anmelde, selvom de hadde fått de pengene jeg hadde "underslått med vilje". Tilkalt til ett avhør med politi, nå ett år i etterkant av sist møte. Da skal jeg i rettsak om noen få dager. Grovt bedrageri.
For at jeg jobbet to veldig usikre vikar stillinger.
Takk for hjelpen NAV!
Vis hele sitatet...
Virker som om du synes dette er NAV sin skyld. Hvordan kan det være NAV sin skyld at du driver med svindel og bedrageri? Du må jo ha fylt ut meldekortene helt feil gjentatte ganger for å komme opp i slikt beløp?

Du forsøkte å svindle nav og ble tatt. Nå har du betalt pengene tilbake men opplever likevel at du kjenner rettens fulle tyngde når du nå må i rettsak ang trygdesvindel.

Det er ikke nav sin feil at du føler det du gjør eller at du sitter i garnet. Det er din egen feil for at du valgte å svindle nav. Om du dømmes til betinget eller ubetinget gjenstår å se, men helt ærlig kan det være smart av deg å endre innstilling før du møter i retten. Ta ansvar og vis at du er rede for konsekvensene uansett hva de blir.
..enig. Det å svindle NAV systemet syns jeg er rimelig usselt. Både fordi vi har ett såpass velfungerende velferdssystem her i Norge og hvor ALLE har en mulighet til å ha en ok standard, men også fordi den type svindel til syvende og sist rammer andre i i NAV systemet.
Sitat av erneanon Vis innlegg
Hallais folkens. Har vært frem og tilbake med NAV nå i 2 år, først kom de med varsel om politi anml. Så betalte jeg tilbake 120.000 kr på 2 uker, som var beløpet de mente jeg hadde svindlet de for. NAV bestemte seg for å anmelde, selvom de hadde fått de pengene jeg hadde "underslått med vilje". Tilkalt til ett avhør med politi, nå ett år i etterkant av sist møte. Da skal jeg i rettsak om noen få dager. Grovt bedrageri.
For at jeg jobbet to veldig usikre vikar stillinger.
Takk for hjelpen NAV!
Vis hele sitatet...
Takk for oppdatering, interessant å høre hva dommen blir på også.
(Og ikke skyld på NAV under rettssaken.)
Anonym bruker
"Nyfiken Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er klart det er NAVs skyld siden dem gav deg penger. [ironi-varsel}
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen som har opplevd at nav stanser AAP uten å varsle først? Skal sende meldekort i dag, og har ingen tilgjengelige meldekort å sende. Det er visstnok vedlikehold på nav.no, men det understrekes at elektroniske meldekort ikke berøres av dette. Er i en situasjon hvor stans av AAP ikke er usannsynlig, men hadde da trodd at de ville gitt beskjed før/når de evt kutter ytelsen?

Andre som har opplevd liknende?
Jeg har akkurat sendt mitt meldekort, så NAV.NO fungerer nå.

Du bør absolutt ringe NAV på mandag hvis du ikke får sendt.
Sist endret av ivar_oslo; 22. september 2018 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ser på mitt nav at AAP-ytelsen utgikk i september. Samtidig har jeg skriftlig bekreftelse på innboks fra saksbehandler at AAP skulle forlenges med 6 mnd(fra juli), dette har jeg derimot ikke mottatt vedtak på. Sitter nå i saksa, da husleie skal betales denne uka og jeg er helt blakk. Har hatt lønnstrekk på 5800 siden januar, og havnet kraftig på etterskudd med regninger. Har sendt melding til saksbehandler, og forklart situasjonen. Men forventer ikke at hun skal kaste seg over for å fikse knipa mi med husleie tidsnok.

Begynte i ny jobb på torsdag, og har ikke mulighet til å møte opp personlig på nav. Noen som har vært i en tilsvarende situasjon? Husleia er ekstremt viktig, har ikke mulighet til å vente ut den saksbehandlingstiden det gjerne er i sånne saker, men nav er nav og har lite tro på at de vil gjøre unntak for å hjelpe meg ut av dette.