Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Denne tråden er promotert.
At en tråd er promotert betyr at staben grunnet kvalitet, viktighet eller av andre årsaker har valgt å fremheve tråden.
  146 65510
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Synderen Vis innlegg
Hadde det vært mulig at det genererte navnet kommer frem når man siterer en anonym bruker? Er litt enklere å se hvem man siterer da.
Vis hele sitatet...
Det er nok mulig, men krever en del koding så det havner på todo-listen
Har ikke satt meg inn i denne funksjonen, men stemmer det at man får tildelt et fast generert nick hver gang man poster anonymt eller blir det generert nytt nick for hver post? Dersom man får et fast navn når man poster anonymt, vil jo dette knyttes til tidligere poster og således miste hele hensikten?
Det er nok et unikt navn pr bruker pr tråd.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av reklame Vis innlegg
Har ikke satt meg inn i denne funksjonen, men stemmer det at man får tildelt et fast generert nick hver gang man poster anonymt eller blir det generert nytt nick for hver post? Dersom man får et fast navn når man poster anonymt, vil jo dette knyttes til tidligere poster og således miste hele hensikten?
Vis hele sitatet...
Hash som genereres for bruk per anon-innlegg:

Kode

$anon_post_hash = md5(
  $user['salt'] // Random streng som genereres ved oppretting av bruker, eldre brukere har blitt seeded med verdi
  . $thread['salt'] // Random streng som genereres ved oppretting av tråd, eldre tråder har blitt seeded med verdi
  . $global['salt'] // Random global streng
);
Generering av "anon-navn":

Kode

generate_anon_name($anon_post_hash);
Sist endret av nso; 17. juni 2017 kl. 16:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Legger merke til at folk støtt og stadig glemmer å huke av knappen for anonym posting når de skal poste et nytt innlegg. Hadde det vært hensiktsmessig å implementere en funksjon som gjør at trådstartere/postere forblir anonyme gjennom hele tråden? En slik funksjon kan muligens også være med på å unngå en del trolling?(om det forekommer i noen stor grad).
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det var slik i første utgave av funksjonen. Argumentet mot det er at per nå så er det umulig for noen som tar over andres konto å se om/hvor kontoen er brukt til anonyme innlegg. Hvis det auto-huskes per tråd så kan den som har tatt over kontoen finne det ut.
Muligheten for å se hvem som leser en tråd er nå vekk grunnet den nye anonym-bruker funksjonen. Det kan være kjedelig for folk som vil vite hvor ''populære'' trådene er for øyeblikket OL.. En mulig fiks for dette kan kanskje være å se hvor mange, men ikke hvem som leser tråden i gitt øyeblikk?
Sitat av Relevant Vis innlegg
En mulig fiks for dette kan kanskje være å se hvor mange, men ikke hvem som leser tråden i gitt øyeblikk?
Vis hele sitatet...
I second this!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ser ut til at anon-navn endrer seg: Denne her het «Sjuk falk» da jeg svarte, men er «Trygg Abbor» nå.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Hm. Merkelig. Jeg skal se på det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Mulig jeg overser noe massivt her nå: Hvorfor ikke gi anonymbrukerne nummer i tråden istf. hasher og nå adjektivdyr?

Den første anonyme posteren får anonym 1, den neste anonym 2, osv.

Eller min preferanse såklart: NATO-alfabetet (Alpha, Bravo, Charlie osv), som er litt lettere å håndtere enn tall, imens man fortsatt vet rekkefølgen (Charlie sin første post kom før Kilo sin).

Ting å tenke på:
- Alpha sin ene post blir slettet, skal da Bravo bli Alpha, Charlie bli Bravo osv? (imo nei fordi folk allerede har omtalt Bravo som «Bravo»)
- En post flyttes fra en tråd til en annen (Det gjør vi ganske sjelden, men fortsatt)
- Hvordan håndtere >26 eller >29 anonyme deltakere («Ørnulf, Ågot, Alpha Alpha, Alpha Bravo» kan forvirre, så hva med [DNBA]+[NATO]? «Anna Alpha, Anna Bravo, Anna Charlie» eller [NATO]+[DNBA]: «Alpha Anna, Alpha Bernhard, Alpha Caesar». Om man skulle komme på over… 29+29^2(?) = 29+841 = 870 anonyme brukere i en tråd kunne man lagt på ord fra det første alfabetet igjen. Så [DNBA]+[NATO]+[DNBA] eller omvendt. Edgecase til tusen (egentlig åttehundreogsøtti), men yeah.)

Støtter meg litt på at t.d. Jodel bruker dette nå. Eksempel.
Elsk <3

Sist endret av Person_navn; 13. juli 2017 kl. 22:55.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jonta Vis innlegg
Ser ut til at anon-navn endrer seg: Denne her het «Sjuk falk» da jeg svarte, men er «Trygg Abbor» nå.
Vis hele sitatet...
Deler samme erfaring, skjedde for et par dager siden.

Lurer for øvrig på om min statistikk over slettede innlegg også tar med innlegg jeg har skrevet som anonym bruker?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer for øvrig på om min statistikk over slettede innlegg også tar med innlegg jeg har skrevet som anonym bruker?
Vis hele sitatet...
Den gjør ikke det. Anonym bruker er en egen bruker som alle anonyme brukere deler på. Slettede anonyme innlegg havner på denne brukeren sin statistikk.
Sist endret av mentalmelt; 6. august 2017 kl. 16:59.
Da går vel KP samme veien også?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da går vel KP samme veien også?
Vis hele sitatet...
Jepp. Alt som skjer på den anonyme brukeren, blir på den. Du vil derfor heller ikke motta KP du har fått som anonym
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har lagt merke til at noen starter en tråd som anonym bruker, så glemmer de å krysse av "svar anonymt" når de skal svare på innlegg i tråden etterpå - da røpes jo hele identiteten til brukeren. Hadde det ikke vært en god ide å gjøre alle innlegg fra TS automatisk anonyme hvis tråden har blitt laget anonym? Jeg tviler på at TS vil lage en anonym tråd, deretter svare på spørsmål i tråden uten å benytte seg av den anonyme funksjonen?

Muligens jeg tar feil og at folk er uenig. Bare en tanke.
Sitat av The Magnificent Vis innlegg
Jeg har lagt merke til at noen starter en tråd som anonym bruker, så glemmer de å krysse av "svar anonymt" når de skal svare på innlegg i tråden etterpå - da røpes jo hele identiteten til brukeren. Hadde det ikke vært en god ide å gjøre alle innlegg fra TS automatisk anonyme hvis tråden har blitt laget anonym? Jeg tviler på at TS vil lage en anonym tråd, deretter svare på spørsmål i tråden uten å benytte seg av den anonyme funksjonen?

Muligens jeg tar feil og at folk er uenig. Bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt en god tanke, og har blitt tatt opp flere ganger. Det ble vel besluttet å holde det slik som dette, bl.a. fordi å beholde anonymiseringsknappen aktivert vil kunne gjøre at andre med tilgang til din mobil/PC enkelt kan se at det er du som har skrevet innlegget. Ønsket er vel også at mest mulig skrives under registrert nick, og at Anonym-funksjonen forbeholdes der det virkelig trengs, og dersom det virkelig trengs, så er det kanskje litt lettere å dobbeltsjekke at knappen faktisk er huket av.
Hva med å sette litt restriksjoner på anonymitets checkboxen? Ser at enkelte poster alle eller mesteparten av innleggene under «anonym», og på den måten missbruker funksjonaliteten.

En måte å løse dette på er å sette krav til antall poster for å få bruke anonymitetsfunksjonen, f.eks at man trenger å ha postet 25 innlegg under registrert nick før man for bruke funksjonen, og etter det kan bare 1/3-del av postene kan være anonyme.

Eller en bedre metode, men som krever litt mer jobb. Lage en funksjon for crewet, der dem kan «vote» på anonyme innlegg, «unødvendig». Og hvis f.eks en bruker for mer enn 10 «unødvendig» vote på f.eks 1 måned, så for han litt ferie e.l.

Eller en kombinasjon av disse to.
Sist endret av 0xFF; 10. desember 2017 kl. 14:04.
Jeg har i utgangspunktet vært negativ til anonym posting helt fra det ble innført, mest fordi det er mange som misbruker det ved å anonymisere absolutt alt. Likevel ser jeg at funksjonen i noen tilfeller kan være hensiktsmessig å ha for å unngå at folk oppretter nye brukere for å diskutere ting som de ikke ønsker skal være knyttet til sin vanlige konto.

Om bruk av funksjonen skal reguleres, så må det jobbes litt med hvordan dette skal gjøres. Om kun en viss andel av en brukers innlegg kan være anonyme vil sikkert dette føre til en del "varmlufts-posting", altså posting bare for å tjene opp muligheten til å poste anonymt.
Det er vel lettere å sette restriksjoner for hva som kan postes anonymt?
Hva med en liten advarsel ved checkboxen ala: "NB! Denne funksjonen skal kun brukes når det er helt nødvendig. Misbruk vil føre til sletting av innlegg" eller noe sånt. Gjerne formulert litt bedre og gjerne med hjemmel i forumreglene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Det er vel lettere å sette restriksjoner for hva som kan postes anonymt?
Hva med en liten advarsel ved checkboxen ala: "NB! Denne funksjonen skal kun brukes når det er helt nødvendig. Misbruk vil føre til sletting av innlegg" eller noe sånt. Gjerne formulert litt bedre og gjerne med hjemmel i forumreglene.
Vis hele sitatet...
Men kvifor?

Frå min ståstad er det viktigaste å ungå sockpuppeting i ein og sammme tråd, dvs. at folk diskuterer med seg sjølv. Vi har sett det skje, ikkje ofte, men enkelte ganger. Det har vi verktøy for å avdekke, og vi slår ned på det.

Utover det så veit vi ikkje identiteten på folk uansett. Folk har ulike grunner til å vere anonyme, og eg har lurt på kvifor folk er det i mange tilfeller - men eg kan ikkje overprøve deira val. Eg kan ikkje hindre folk i å registrere ny konto her.
Som jeg skrev, "Om bruk av funksjonen skal reguleres", så er vel det en bedre løsning enn å begrense antall anonyme innlegg man har lov til å poste.
Folk har sikkert sine grunner, men jeg mener at brukere som gjør det til en vane å huke av boksen for å poste anonymt faktisk misbruker funksjonen. Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre anonymposting om f.eks. hvilken kjølepasta som er best og mener at det ikke burde vært tillatt å poste anonymt i slike tilfeller.
Sist endret av Pope; 10. desember 2017 kl. 16:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Som jeg skrev, "Om bruk av funksjonen skal reguleres", så er vel det en bedre løsning enn å begrense antall anonyme innlegg man har lov til å poste.
Vis hele sitatet...
Men ingenting vil hindre folk i å lage ny konto om dei når taket. Det var det vi såg tidlegare; folk laga eigen konto for anonym posting, og vi ønska å spare folk for det bryet.

Å regulere antallet vil føre oss tilbake til det i mange tilfeller.
Sitat av Pope Vis innlegg
Folk har sikkert sine grunner, men jeg mener at brukere som gjør det til en vane å huke av boksen for å poste anonymt faktisk misbruker funksjonen. Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre anonymposting om f.eks. hvilken kjølepasta som er best og mener at det ikke burde vært tillatt å poste anonymt i slike tilfeller.
Vis hele sitatet...
Men det er ikkje tillatt å poste anonymt i IT-delen av forumet. F.eks. i Apple-forumet kan du ikkje poste anonymt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men ingenting vil hindre folk i å lage ny konto om dei når taket. Det var det vi såg tidlegare; folk laga eigen konto for anonym posting, og vi ønska å spare folk for det bryet.

Å regulere antallet vil føre oss tilbake til det i mange tilfeller.

Men det er ikkje tillatt å poste anonymt i IT-delen av forumet. F.eks. i Apple-forumet kan du ikkje poste anonymt.
Vis hele sitatet...
Det var 0XFF som foreslo tak for maks antall anonyme poster. Jeg synes ikke det burde være det.

Sitat av Pope
Det er vel lettere å sette restriksjoner for hva som kan postes anonymt?
Vis hele sitatet...
Hvorpå jeg følger opp dette med:

Sitat av Pope
Om bruk av funksjonen skal reguleres, så er vel det en bedre løsning enn å begrense antall anonyme innlegg man har lov til å poste.
Vis hele sitatet...
Jeg mangler vel en apostrof i "dét" som kunne gjort det tydeligere.

Uansett hva man gjør for å forhindre anonymposting over en lav sko, så vil det resultere i at det opprettes sockpuppets av de som nekter å poste under eget brukernavn, men lista vil hvertfall ligge litt høyere enn den gjør nå.

Kjølepasta var et dårlig eksempel.
Her er tre gode eksempler:
Sist endret av Pope; 10. desember 2017 kl. 18:50.
Jeg bare kaster ut en idé her, men hadde det vært mulig å bare tillate anonym posting i tråder som er anonymt opprettet eventuelt ha en begrensning for daglige anonyme enkeltinnlegg i tråder ellers?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvorfor det?
For å begrense anonyme innlegg hvor anonymitet ikke burde ha noe betydning, som i forslagene ovenfor. For all del ikke sikkert det hadde fungert for hensikten som ble diskutert lengre oppe.
Om folk diskuterer støvsugere under anonymt nic må de gjerne gjøre det, jeg ser ikke helt poenget, men jeg gidder jeg ikke å engasjere meg når man ikke får noe "forhold" til brukerne uansett.

Det som er litt små irriterende er de 100vis av månedlige trådene, fra anonyme, med spørsmål om hvor mye ritalin man trenger for å holde seg våken gjennom natten, eller om 1 imovane og 1 pils gir god følelsen. For ikke å snakke om alle trådene om rus på sjøsyketabletter...
Det er tydelig at dette er helt ferske brukere som ikke har giddet å sette seg inn i at forumet har en søkefunksjon... men men sikkert bare jeg som irriterer meg over dette så ikke bry dere om meg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
EpicSnusBox: Scenario: TS oppretter helt fersk bruker, og ikke-anonym tråd om [pinlig tema]. Bruker som ville kommet med noe konstruktivt anonymt, dropper det fordi hen må vise brukernavn eller lage ny bruker selv.
Noe bør iallfall skje. Jeg føler at hodet mitt kommer til å eksplodere neste gang jeg ser en helt ordinær, streit tråd bli besvart av "Overtalt Geit" eller "Dekadent Møbelsnekker". Syns ærlig talt at det er en bedre løsning at folk bare får seg en ekstra bruker hvis de på død og liv skal være dobbeltanonyme.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
En rask oppdatering for denne funksjonen.

Vi har evaluert tilbakemeldinger og kommet frem til at denne funksjonen fra nå kun skal være tilgjengelig på rusmiddelseksjonen og i kategorien "skråplanet"
Sist endret av nso; 3. mars 2018 kl. 20:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Selv om det ikke er snakk om lovbrudd eller rus så kan det være mange gode grunner for folk å poste anonymt.
Men hele funksjonen har fått seg en knekk etter at crew har begynt å identifisere anonyme postere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Selv om det ikke er snakk om lovbrudd eller rus så kan det være mange gode grunner for folk å poste anonymt.
Men hele funksjonen har fått seg en knekk etter at crew har begynt å identifisere anonyme postere.
Vis hele sitatet...
Som du fekk forklart i tråden i går: Nei. Det har vi ikkje. For crew har ikkje tilgang til den informasjonen.

Personen vart identifisert fordi vedkommande skreiv ting som var lett gjenkjenneleg. Det var innhaldet i innlegget som var bakgrunnen. Det innhaldet er som kjent synleg for alle.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Som du fekk forklart i tråden i går: Nei. Det har vi ikkje. For crew har ikkje tilgang til den informasjonen.

Personen vart identifisert fordi vedkommande skreiv ting som var lett gjenkjenneleg. Det var innhaldet i innlegget som var bakgrunnen. Det innhaldet er som kjent synleg for alle.
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan det ble gjort så var det en fra crewet som prøvde å identifisere og henge ut en anonym bruker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Uansett hvordan det ble gjort så var det en fra crewet som prøvde å identifisere og henge ut en anonym bruker.
Vis hele sitatet...
Ja, vi deltar på linje med alle andre på forumet i diskusjoner. Legg og merke til at brukarnavnet aldri vart skreve i tråden. Dei som kunne identifisere brukeren det var snakk om, kunne det uavhengig av at crew deltok i tråden
Sitat av Rosander Vis innlegg
Uansett hvordan det ble gjort så var det en fra crewet som prøvde å identifisere og henge ut en anonym bruker.
Vis hele sitatet...
At det var en fra crew som insinuerte at trådstarteren forsøkte å spille skittent skyldes i grunn bare at den fra crew var observant og at trådstarter har en måte å ordlegge seg på som lett gjør h*n til kjenne.

Om ikke engang admins, som er de eneste som kan se ip-adresser, ikke skal ha tilgang til dette, så er det ingen måte å forhindre gjentatt musbruk av anonymfunksjonen.

Det er akkurat i sånne tilfeller som i går at det å kunne gjenkjenne ip er viktig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
La meg bare få alt med på en plass: Bruker driver facebookside for pirattaxi, poster anonymt innlegg her der han påstår å være en "vanlig" kar, og spør om erfaringer rundt siden evt lovlighet.
Vi gjenkjenner skrivestilen hans (for det skal ganske lite til når du har endel år på bruket her), samme fyr registrerer seg en enda en bruker og prøver igjen å lure folk til at trådstarter ikke er admin av gruppen selv om han er det.

Han har altså misbrukt anonymsystemet og drevet snikreklame for sin side og du er sur fordi noen avslørte ham bare ved å gjenkjenne skrivestilen?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
La meg bare få alt med på en plass: Bruker driver facebookside for pirattaxi, poster anonymt innlegg her der han påstår å være en "vanlig" kar, og spør om erfaringer rundt siden evt lovlighet.
Vi gjenkjenner skrivestilen hans (for det skal ganske lite til når du har endel år på bruket her), samme fyr registrerer seg en enda en bruker og prøver igjen å lure folk til at trådstarter ikke er admin av gruppen selv om han er det.

Han har altså misbrukt anonymsystemet og drevet snikreklame for sin side og du er sur fordi noen avslørte ham bare ved å gjenkjenne skrivestilen?
Vis hele sitatet...
At trådstarter brøt reglene har ingenting med at en fra crew prøvde å knytte denne brukeren til en profil på facebook, jeg vet ikke hvor mange admins det er i den aktuelle gruppen men det pleier å være veldig få.

Det står vel også i reglene at regelbrudd skal rapporteres og ikke diskuteres i tråden.
Jeg synes bare at crew bør holde seg for gode til å prøve å identifisere en anonym bruker i ett offentlig innlegg.

Hvor går grensen for når man kan forvente å bli forsøkt identifisert?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, vi deltar på linje med alle andre på forumet i diskusjoner. Legg og merke til at brukarnavnet aldri vart skreve i tråden. Dei som kunne identifisere brukeren det var snakk om, kunne det uavhengig av at crew deltok i tråden
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvem brukeren er, men nå vet jeg at det påstås at admin(s) i den gruppen er rusmisbrukere.
Sist endret av random105675; 26. mars 2018 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du antar at denne informasjonen var skaffet på lugubre eller til og med ulovlig vis. Det var det ikke, det var veldig lett å finne informasjonen der, trådstarter avslørte seg selv.
At tråden skulle vært slettet på et tidligere tidspunkt kan jeg være enig i, men det her går litt under at vi i crew her på freak ikke evner å beskytte folk fra seg selv alltid.
Sist endret av Dodecha; 26. mars 2018 kl. 14:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
At trådstarter brøt reglene har ingenting med at en fra crew prøvde å knytte denne brukeren til en profil på facebook, jeg vet ikke hvor mange admins det er i den aktuelle gruppen men det pleier å være veldig få.

Det står vel også i reglene at regelbrudd skal rapporteres og ikke diskuteres i tråden.
Jeg synes bare at crew bør holde seg for gode til å prøve å identifisere en anonym bruker i ett offentlig innlegg.
Vis hele sitatet...
Du misforstår fortsatt situasjonen. Vedkommande vart ikkje identifisert. Det vart gjort klart for vedkommande at vi forsto kven han var, basert på skrivestilen. Dei som forsto kven det var snakk om, forsto det på bakgrunn av det som sto i innlegget til vedkommande...
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvor går grensen for når man kan forvente å bli forsøkt identifisert?
Vis hele sitatet...
Regn med at noen mennesker er villige til å gjøre mye for å skaffe seg en fordel. Aldri glem dette.

Regn med at andre googler navnet ditt.
Regn med at noen mennesker går gjennom trådene dine her på freak, systematisk, for å opparbeide seg et bilde av deg eller sette et ekte navn på brukeren din.
Uten denne informasjonen ville det ført til at mange aldri hadde involvert seg i diskusjonene her.
Dette er et krav som for noen er essensielt.

Det skjer, og det er åpenbart.

Samtidig er dette så normalt at det bare må aksepteres.

Personlig har jeg ikke brukt dette som et verktøy, jeg googler ikke navn, jeg prøver ikke sette ekte navn på profiler her.
Jeg vet om flere her på forumet med fult navn, men det er fordi dem selv ikke bryr seg om å bli identifisert. Gjerne ved å bruke profilbilde eller navn på brukeren sin som er så lett å gjenkjent at det er nærmest umulig å ikke se koblingene.
Det respekterer jeg, det setter jeg pris på.

Edit:
"Aldri glem dette"
Det blir feil å si, glem det eller ikke tenk på det om det fører til utelukkende dårlige konsekvenser, noe det ofte gjør.
Vår underbevissthet eksisterer av en grunn, vi filtrerer ting av en grunn.
Sist endret av Edited; 27. mars 2018 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvor går grensen for når man kan forvente å bli forsøkt identifisert?
Vis hele sitatet...
Du stiller feil spørsmål. Jeg har en særs lett gjenkjennbar skrivestil - og dette er jeg fult klar over. Merk at jeg allerede har brukt tre typiske tegn for meg, i første omgang startet jeg med en kort "du tar feil". Deretter fulgte jeg opp med lett gjenkjennelig språk i neste setning, og sist men ikke minst anvendte jeg "-". Noe jeg ofte gjør.

Merk at jeg ikke bare gjør dette for egen moro, men det illustrerer et poeng - vi bør alle være klar over sporene vi legger igjen, selv om vi tror vi er "anonyme". Problemet er aldri de som gjennomskuer ens personlige skrivestil, problemet er at man ikke evner å legge om skrivestil når man vil adskille noe fra en selv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Er denne muligheten tatt bort nå eller? Har ikke fått det til på en stund.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er denne muligheten tatt bort nå eller? Har ikke fått det til på en stund.
Vis hele sitatet...
Sitat av nso Vis innlegg
En rask oppdatering for denne funksjonen.

Vi har evaluert tilbakemeldinger og kommet frem til at denne funksjonen fra nå kun skal være tilgjengelig på rusmiddelseksjonen og i kategorien "skråplanet"
Vis hele sitatet...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dere skriver at IP blir logget. Hva slags IP da? Den til enheten? Men kan dere også se hva slags nett man logger på og hva slags enhet det er? Og hvor lenge blir slike opplysninger lagret (personvern)?

Scenario: Dersom jeg hadde blitt bannet for brudd på regler, og kjøpte meg ny enhet/nytt nett, ville det dukket opp at det var meg hos dere? *Just wondering*

Og hva er regler for lagring og slikt i diverse forum?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Dere skriver at IP blir logget. Hva slags IP da?
Vis hele sitatet...
Fra et teknisk ståsted gir ikke spørsmålet ditt ikke mening. IP er IP, og hvilket subnett du er på kan ingen andre enn de som er på det logge. Det eneste forumet eller andre aktører kan vite er hvilket aksesspunkt til internett du kom fra, som er IPen som ble logget.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Men kan dere også se hva slags nett man logger på og hva slags enhet det er?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva som logges for forumet, men user agent sendes med HTTP requests, hvilket betyr at det kan logges.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Og hvor lenge blir slike opplysninger lagret (personvern)?
Vis hele sitatet...
Hvor lenge noe logges er irrelevant for selve personvernet.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Scenario: Dersom jeg hadde blitt bannet for brudd på regler, og kjøpte meg ny enhet/nytt nett, ville det dukket opp at det var meg hos dere? *Just wondering*
Vis hele sitatet...
Som jeg påpeker i mitt forrige innlegg kan f.eks skrivestil og interesser anvendes til å finne ut av det. Samt at du kjøper en ny enhet og denne anvender samme modem som tidligere, da har du samme IP utad, og det er lett gjenkjennelig.

Dersom du faktisk bryr deg om sikkerhet, anonymitet og sporbarhet, så tar du det i egne hender. Du outsourcer aldri det til tjenesteaktører, du gjør hjemmeleksa di og skjuler spor selv.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Dere skriver at IP blir logget. Hva slags IP da? Den til enheten? Men kan dere også se hva slags nett man logger på og hva slags enhet det er? Og hvor lenge blir slike opplysninger lagret (personvern)?

Scenario: Dersom jeg hadde blitt bannet for brudd på regler, og kjøpte meg ny enhet/nytt nett, ville det dukket opp at det var meg hos dere? *Just wondering*

Og hva er regler for lagring og slikt i diverse forum?
Vis hele sitatet...
Vi forholder oss til norsk lovgivning og lagrer ingenting i strid med denne.

Dersom du ønsker å være så anonym at ingen av oss kan finne deg uansett hva vi prøver, så er den tekniske biten temmelig enkel. Du kan for eksempel bruke torbrowsrer og registrere deg med en anonym epostklient. Mer skal det faktisk ikke til.

Folk blir normalt ikke permament utestengt umiddelbart*, vi sender advarsler først. Og deler kanskje ut noen korte ferier i mer ekstreme tilfeller. Mange tar da hintet og skjerper seg. De som ikke tar hintet, men som insisterer på å oppføre seg som en dass, de blir til slutt utestengt. Og hvis problemet er at personen bak nicket ikke evner å oppføre seg,så hjelper det neppe å regge nye bruker heller. De fortsetter bare i samme stil fra første innlegg, og vi fanger de derfor opp ganske kjapt - IP eller ei.

*Unntak for spambots og narkotikaforespørsler.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. januar 2019 kl. 17:02.