Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 18549
Etter å ha tatt en god runde på forumet og i tillegg sett gjennom denne tråden: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=175879 fant jeg ut at det kunne være greit med en guide på stjerneminer. Og med det fantastiske sommerværet vi er så privilegerte av å få nyte her i vestfold er det bare deilig å sitte inne og bidra litt til forumet. Men nok om det, la oss sette i gang.

Ting du trenger:
  • Limpistol og smeltelim
  • Saks
  • Tusj
  • Tykk kartong
  • Tape
  • Papprør ca. Ø1 cm
  • Granulert krutt
  • Viscolunte eller liknende
  • Kraftpapir
  • Brødpose
  • Hyssing
  • Dorullkjerne
  • Quickmatch
  • Stjerner


Fremgangsmåte:


Vei opp omtrent 15g granulert krutt og putt dette oppi posen (her er det dog mulig å variere. Prøv deg gjerne fram med forskjellige mengder til du finner det som gir best resultat.) Trim litt av posen med en saks for å gjøre det hele litt mer praktisk.


Her har jeg stukket den ene enden av quickmatchen inn i posen med krutt, noen runder maskeringstape er brukt for å feste posen, i tillegg er posen ytterligere trimmet.


Her har jeg klippet ut to kartongskiver med lik diameter som den tomme dorullen, dorullen er også klippet ned slik at høyden er omtrent 4cm. I midten av begge skivene skal det lages et hull slik at du akkurat klarer å dra quickmatchen gjennom, rundt dette skal det lages 6-7 mindre hull.
Bildet viser bare hull i den en skiven, men dette skal altså gjøres med begge.


Her har jeg limt fast papprøret med diameter på 1cm i midten av den ene skiven, limpistol er nok mest praktisk her. Husk å justere dette røret (før du limer!) slik at det er like høyt som dorullen, altså 4cm.

Du skal også lime fast dorullen og skiven oppå der igjen, dette har jeg ikke bilder av men det burde ikke være så vanskelig å forstå, uansett ser du hvordan det skal se ut på neste bilde.


Her er quickmatchen med kruttposen i enden, og det ferdige stempelet.


Quickmatchen er nå dratt gjennom det ferdige stempelet, vær litt forsiktig så du ikke ødelegger quickmatchen, spesielt hvis det er trangt.


Klipp ut en rute kraftpapir som er så stor at du kan rulle det minst 1,5 ganger rundt stempelet. Vri den enden hvor kruttet er som et dropspapir og fest den med en bit hyssing.


Nå er du endelig klar for å fylle opp med stjerner, 40-50 gram er passe mengde, men også her kan du variere for å finne ut hva du liker best. Kullstreamere tar seg godt ut i stjerneminer. Toppen vris også rundt på samme måte som bunnen og det brukes hyssing her også.


Endelig ferdig ! Har du fulgt guiden skal du forhåpentligvis ende opp med liknende resultat, er det noe som var uklart så si ifra, men forhåpentligvis fikk du med deg alt :-) Nå er det bare å sette en bit viscolunte i enden av quickmatchen, lade minen i en 2" mortar, tenne, og nyte synet.Lykke til:-)


-Oppskrift svartkrutt: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=120896
-Guide quickmatch: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=154420
-Oppskrift stjerner: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...stjerner+guide
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Film av vidunderet kommer i kveld regner jeg med
Vil dessverre ikke ta det i kveld av hensyn til 22/7, men forhåpentligvis får jeg gjort det i morgen hvis været tillater det
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det har gått en god stund nå og endelig kommer filmen, tok litt vel lang tid fordi quickmatchen svikta på den første og har ikke tatt meg tid til å lage en ny før nå. Effekten var fantastisk og stjernene gikk ekstremt høyt pga. stempelet, men filmen ble dessverre ikke så bra fordi jeg hadde helt feil objektiv (135mm). Jeg får lage en ny om ikke så lenge da og da kommer det ny og bedre film.

http://www.youtube.com/watch?v=tTPUor2MzNc&feature=plcp
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Det har gått en god stund nå og endelig kommer filmen, tok litt vel lang tid fordi quickmatchen svikta på den første og har ikke tatt meg tid til å lage en ny før nå. Effekten var fantastisk og stjernene gikk ekstremt høyt pga. stempelet, men filmen ble dessverre ikke så bra fordi jeg hadde helt feil objektiv (135mm). Jeg får lage en ny om ikke så lenge da og da kommer det ny og bedre film.

http://www.youtube.com/watch?v=tTPUor2MzNc&feature=plcp
Vis hele sitatet...
bra jobba den ble veldig flott kansje litt dårlig film med ellers kjempe bra
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
bra jobba den ble veldig flott kansje litt dårlig film med ellers kjempe bra
Vis hele sitatet...
Takk for det, ble veldig fornøyd selv. Kjedelig at filmen ble så dårlig, men jeg bruker et annet objektiv neste gang (forhåpentligvis blir det ikke så lenge til )
Bra opplegg, KP!
Hvis du skal bruke starminen som en del av et display så ville jeg brukt litt mindre (ikke færre, mindre) stjerner slik at de brenner opp før de detter ned til bakken.
Sitat av sorn Vis innlegg
Bra opplegg, KP!
Hvis du skal bruke starminen som en del av et display så ville jeg brukt litt mindre (ikke færre, mindre) stjerner slik at de brenner opp før de detter ned til bakken.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, alltid gøy med litt kommentarer. Jeg er helt enig med at stjernene var for store, jeg brukte en hjemmelaget 11 mm stjernepumpe, men jeg kunne sikkert brukt 6mm eller noe ? Har du prøvd lampblack i tiger tail stjernene før, eller noen andre som har gjort det, skal vistnok bli mye firedust ?

Jeg har forresten sett veldig mye i show off tråden din (og Znerk sin ?), du/dere er veldig flinke håper det kommer noen oppdateringer snart, fin inspirasjon
Random TT starmine jeg lagde for noen år siden. Stjernene var kanskje 3x3mm. http://tinypic.com/r/34ir810/6
Stilig effekt Sinken, synes tiger tail komposisjonen din så veldig fin ut
Sist endret av mathiasxx94; 17. september 2012 kl. 15:43.
Synes Tigertail gav en veldig lang og fin kullhale, men de to siste batchene har blitt driven inn. Får prøve med mer alkohol da.
Sist endret av Sinken; 17. september 2012 kl. 16:26.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Synes Tigertail gav en veldig lang og fin kullhale, men de to siste batchene har blitt driven inn. Får prøve med mer alkohol da.
Vis hele sitatet...
Synes også Tigertail er veldig flotte stjerner, lette å lage er de også. Synd med driven in da. Hvor store er disse stjernene og hva bruker du for å lage de, kjekt å vite
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Synes også Tigertail er veldig flotte stjerner, lette å lage er de også. Synd med driven in da. Hvor store er disse stjernene og hva bruker du for å lage de, kjekt å vite
Vis hele sitatet...
De der oppe var min første batch med stjerner så vidt jeg vet. La en altfor flytende comp på en lang flis(type stein), og hadde tenkt å kutte de, noe som ikke gikk. Når jeg sjekket de igjen 1 måned senere var de tørr, men jeg måtte knuse de av. Var standard formel:

44 KNO3
44 Grillkull
6 Svovel
6 Dextrin