Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4285
Har røyket hasj i ca 2 år, i perioder litt for mye, men vil ikke si att jeg har ett rusproblem, og ser ikke skaden i og ta en blås en helg i ny og ne med kompiser.
Men ble nylig fersket av min mor, som har nulltoleranse for hasj, det finnes ikke noen måte og forhandle med henne på, i hennes øyne er jeg narkoman og så lenge jeg holder på med hasj vil jeg gå videre til tyngre stoffer.

Etter og ha ferska meg gikk hun faktisk til politiet, ble ikke anmeldt, tror de kalte det for ett "Forebyggende" møte ellerno i den duren, slik at jeg ikke fikk prikk på rullebladet, de bare snakket med meg og masse skremselspropaganda om kjentfolk i byen som hadde drept seg selv under hasjrus, tatt livet av andre under hasjrus, og att man alle kom til å havne på sykehuset eller i buret med en eller anna form for sykose til slutt,og vist jeg ikke slutta kom de til å ferske me til slutt uansett. I slutten av møtet tok de en urinprøve og var ingen tvil om att jeg hadde THC i meg.

De sa forresten att om jeg ikke hadde dukket opp frivillig til dette møtet hadde de kommet og hentet meg, har de i det hele tatt lovt til det? har aldri vært i kontakt med politiet for noe alvorlig før, det eneste de hadde på meg var att mamma hadde ringt og spurt etter hjelp, ettersom att hun er overbevist om att dette er det riktige og gjøre og att jeg måtte ha hjelp.

Tror min mor nå har planer om å sette opp en avtale med legen om att jeg skal ta urinsjekk i ny og ne. Problemet er bare att jeg virkelig ikke har planer om å kutte ut pot 100% til jeg er myndig, siden det er godt over ett år til.
Lurer da på om jeg faktisk er pliktig til og følge opp med urinprøver, og hva konsekvensene kan bli om jeg skulle nekte, rett og slett reglene rundt dette.
Sist endret av koolaid; 28. september 2011 kl. 20:12.
Politiet kan kun kreve urinprøve med rettslig godkjennelse.
Så hvis du ikke vill avgi urinprøve kan du nekte helt til du ser ett papir signert av en politijurist

De magiske ordene er "jeg velger å ikke avgi urinprøve uten rettslig godkjennelse"
Sist endret av Sigurd4u; 28. september 2011 kl. 20:21.
For det første; Ja, politiet har lov til å komme og hente deg. Du har gjort noe ulovlig, og narkotikaforbrytelser har en ganske høy strafferamme. Litt avhengig av innkallingen til møtet vil de også kunne bruke bestemmelsene om at du plikter å møte for å avgi forklaring. (Eventuelt bare si at du ikke ønsker å forklare deg, men det er ikke relevant i denne saken).

For urinprøvens del er politiet avhengig av en rettslig kjennelse i forbindelse med innbringelse, dette reguleres av Straffeprosesslovens §157. Skal du bruke denne for å nekte bør du være klar over følgende:
- En rettslig kjennelse kan gis muntlig til polititjenestemannen, så å kreve å se et papir gjør deg ingen nytte annet enn å gi politiet anledning til å gjennomføre blodprøve i stedet for.

Konsekvensene er først og fremst at du kan tiltales og straffes for bruk av narkotika. Det er et system rundt bruk av såkalte ungdomskontrakter, som er en avtale mellom deg og politiet. Disse medfører at du får påtaleunnlatelse mot å avgi regelmessige urinprøver. Bryter du avtalen vil forholdet tas opp igjen.

Nøyaktig hva foreldrene dine har anledning til å kreve er jeg usikker på, men så lenge du er under 18 har de ganske stor makt i livet ditt. Et av virkemidlene de faktisk har er å frata deg råderetten over egen økonomi, rett og slett for å hindre deg i å kjøpe hasj.
Sitat av doseren Vis innlegg
Nøyaktig hva foreldrene dine har anledning til å kreve er jeg usikker på, men så lenge du er under 18 har de ganske stor makt i livet ditt. Et av virkemidlene de faktisk har er å frata deg råderetten over egen økonomi, rett og slett for å hindre deg i å kjøpe hasj.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at en 16/17 åring har problemer med å skaffe seg litt kontanter i ny og ne.
Sist endret av Sinken; 29. september 2011 kl. 09:44.
Sitat av doseren Vis innlegg
- En rettslig kjennelse kan gis muntlig til polititjenestemannen, så å kreve å se et papir gjør deg ingen nytte annet enn å gi politiet anledning til å gjennomføre blodprøve i stedet for.

.
Vis hele sitatet...
¨

Tror du det er distrubisjon av kilo og bankran det er snakk om?
De kan gi godkjennelse over telefon hvis det er snakk om å hindre tap av bevis.
Da rykker politiet ut for pågripelse og i samme stund skriver politijursten godkjennelsen, så den kan du få når du kommer på stasjonen uansett..


har selv nektet på 4 urinprøver hvor i 1 tilfelle de fikk en godkjennelse fra politijurist til og ta blodprøve, det skal nå nevnes at det var større mengder med ulovelige substanser på plassen jeg oppholdt meg, så det var for å binde meg til saken.

De 3 andre har de prøvd å skremme meg med forskjellige trussler, satt meg på cella og slept meg ut 5 minutter før tiden. Ingen forelegg, ingen straff da jeg nekter hele veien og aldri avgir forklaring.


Så for at TS har røyket en gang iblandt og mora vill ha politiet til å ta urinprøve av han, ikke få det til å høre ut som at de har rett til det.
Narkotikalovgivningen er forsåvidt lang og den skiller VELDIG fra oppbevaring / distrubisjon og bruk.

Siste ting jeg vill påpeke er at alt du skriver gjelder kun hvis man blir dømt/siktet for en narkotika forbrytelse.
TS har ikke hatt blitt tatt av politiet, men moren ga han inn,. Ifølge papiret skal det dermed være en etterforskning først.
Politiet arresterer ikke naboen hvis jeg ringer og sier han bruker dop. De må sjekke det ut først. ?
Så la oss da ta hele regla...
Først; du må møte hvis du er innkalt til politiet. Det fremkommer av Straffeprosesslovens §230: Selv om et vitne ikke har forklaringsplikt etter første eller annet ledd, plikter vitnet etter innkalling å møte på politistasjon eller lensmannskontor i det politidistrikt hvor han bor eller oppholder seg for å avklare om han er villig til å forklare seg for politiet. Det samme gjelder for mistenkte. §§ 110, 112, 113 og 114 gjelder tilsvarende så langt de passer. Påtalemyndigheten kan beslutte at en mistenkt eller et vitne skal avhentes for straks å fremstilles dersom den mistenkte eller vitnet har fått innkallingen lovlig forkynt for seg eller på annen måte har fått kjennskap til innkallingen, og har uteblitt uten gyldig fravær.

Anledning til kroppslig undersøkelse følger av Straffeprosessloven §157: Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.
(...)
Uten mistenktes samtykke kan undersøkelse bare foretas etter kjennelse av retten. Så vidt mulig og tilrådelig skal han få adgang til å uttale seg før avgjørelsen treffes.
Dersom formålet med undersøkelsen ellers kunne forspilles, kan ordre fra påtalemyndigheten tre i stedet for kjennelse av retten. Ordren skal være skriftlig og grunngitt. Er det fare ved opphold, kan ordren gis muntlig, men den skal da snarest mulig nedtegnes.


Narkotikaforbrytelser er forbrytelser som kan medføre frihetsstraff, fra Straffeloven §162: Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Videre Legemiddelloven §24 Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika, og straffen fastsettes i §31 Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov, eller forskrifter, forbud eller påbud som er gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder, eller med begge deler.

Vi kan dermed konkludere at skjellig grunn til mistanke om hasjrøyking gir politiet anledning til å ta blodprøve av en person siden bruk av hasj kan gi fengselsstraff, selv om det bare var ett trekk. Videre vil politiet kunne påberope seg at formålet med undersøkelsen forspilles dersom man skal avvente en skriftlig kjennelse.

Jeg vil påpeke at de relevante delene av straffeprosessloven regulerer etterforskningen. Det er ikke krav om at du er siktet, kun at det er skjellig grunn til mistanke. En blodprøve kan da brukes til å avkrefte mistanken. Når politiet ber om blodprøve av TS er det fordi morens opplysninger gir grunn til å mistenke TS for narkotikaforbrytelser, og etterforskningen består i å oppta forklaring og innhente blodprøve.
Lovverket her er klinkende klart, politiet har rett til å hente ham om han ikke stiller til møtet og de har anledning til å ta blodprøve dersom han nekter å avgi pisseprøve.

At TS er mindreårig er også et vesentlig moment i saken, men som jeg sier er jeg usikker på hvorvidt foreldrene kan kreve at han pisser på glass. Uansett vil som oftest politiet legge stor vekt på morens forklaring, særlig siden hun har fersket TS mens han røyker.

Og hvordan tror du politiet sjekker om naboen din bruker dop?

Til sist;
Narkotikalovgivningen er gjengitt nesten i sin helhet i dette innlegget. Den er ikke spesielt lang, men du har rett i at det skilles mellom oppbevaring/distribusjon og bruk. Sistnevnte er regulert i legemiddelloven, og har en lavere strafferamme, men kan fortsatt straffes med fengsel. Straffeloven sier ingenting om bruk, men den fastsetter heller ingen minstegrenser for oppbevaring.
Trådstarter
2 1
Etter denne hendelsen har jeg ikke noen planer om å fortsette å kjøpe, men tenker att jeg heller ikke kommer til å takke nei når kompisene mine røyker, hun sier att hun har kjøpt inn egne prøver for og ha hjemme, og att hun skal avtale timen med legen.
men så lenge hun ikke går til politiet igjenn er jeg vel safe.
Kan jo alltids spare opp til en Screeny Weeny om du må pisse hos snuten

http://hyggeshop.no/cleanurin_screeny_weeny/P_345