Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2657
Hvis man har klarvær og titter opp om kvelden/natten kan man i disse … eh … dager være heldig å få øye på stjerneskudd fra den årlige svermen Perseidene. Altfor ofte hører jeg om slike ting etter de har skjedd, men NRK minnet meg heldigvis på det i forkant for en gangs skyld.

Kort sagt er det flest stjerneskudd nær midnatt natt til torsdag, og i år er det bra forhold mtp. været (hvert fall her på østlandet) og at månen er helt ny.

Her kan vi jo diskutere opptaksteknikker og dele de forhåpentligvis flotte bildene man klarer å få tatt!

Her er et bilde jeg tok av svermen i 2013 (som er fra denne timelapsen):

Sist endret av Viva la Opium; 11. august 2015 kl. 14:39.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Var ute på et lokalt og relativt avsidesliggende utkikkstårn (likevel var det nærmere ti stk. som oppholdt seg der i løpet av perioden jeg var der) fra 22.30 til 02.15 og bivånet det hele! Satte opp kameraet til å ta bilder kontinuerlig, og la meg ned på liggeunderlaget og nøt showet. Mange fine stjerneskudd, men kl. 01.51 toppet det seg totalt, da et stjerneskudd så ut som på slike meteorittvideoer fra dashcams etc.: Lyste først sterkt, så enda sterkere slik at man ble blendet, og det varte i mellom fem og ti sekunder. Jeg var nesten sikker på at jeg kom til å bli vitne til et nedslag, men brått fadet den ut. Det var kveldens høydepunkt!

Bunnpunktet var da jeg etter å ha avsluttet timelapsen oppdaget at linsen på kameraet hadde dugget rimelig mye, slik at jeg tror mange av bildene er veldig uklare. Har ikke lastet de inn på noen maskin for å titte ordentlig ennå.

Her er hvert fall (bilde av) bildet som ble knipset av 01.51-stjerneskuddet:



Hvis man sammenligner med et «vanlig» stjerneskuddbilde med ca. samme innstillinger – som bildet i førsteposten – innser man hvor mye sterkere dette var!

Regner med å få lagt ut film og ev. flere bilder senere i dag.
Sist endret av Viva la Opium; 13. august 2015 kl. 09:59.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Denne tråden er foreløpig en monolog, men likevel: abc nyheter har en sak om meteoren på bildet over.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Da har jeg endelig fått opp timelapsen av Perseidene. Duggingen var heldigvis bare mot slutten, og til min gledelige overraskelse oppdaget jeg også at det sniker seg inn litt nordlys nederst til venstre i bildet utover filmen. Mange stjerneskudd, stor meteor (nesten på slutten) og nordlys i én og samme timelapse var hvert fall langt over min egen forventning!

Her er også bildet av den store meteoren:



For de interesserte kan jeg nevne innstillingene jeg brukte: Brennvidde på 10mm, 1600 ISO, f4 og 5 (i starten) og 10 sekunders lukkertid.
Fantastisk bra! Jeg er fascinert.
Selv var jeg ute natt til fredag og fikk med meg noen glimt av hva himmelen hadde å by på.
Jeg hadde også rigget meg opp med kamera, himmelen var klar men forholdene var langt fra optimale, med tanke på lys, jeg burde beveget meg ut av byen, men det får bli neste gang.