Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4621
Forrige uke ble vinnerforslagene på den nye norske pengeseddelserien presentert.

Juryen valgte Enzo Finger som vinner, mens Norges Bank besluttet å gå videre med The Metric Systems forsider og Snøhettas baksider.

Alle bidragene kan bivånes her (PDF).

Jeg syns Enzo Fingers forslag er relativt bra, men det sitter ikke helt, de hadde passet bedre for 15 år siden. I tillegg blir jeg bittelitt provosert av at 500-lappen har lundefugl + oljeplattform, to ting som ikke egentlig går så godt sammen rent symbolsk.



Både The Metric System og Snøhettas for- og baksider hadde fungert i mine øyne. Tror nesten jeg liker Snøhettas best, da det er mer utradisjonelt på mange måter, både med «pikselgrafikken» og med de særdeles fine svart-hvitt-fotografiene:



De andre forslagene tar jeg med en klype salt, det eneste jeg liker litt er forsiden på May Elin Eiaas Bjercks hundrelapp:



Minnet meg litt om star trails, men når lesbarheten blir så dårlig …

Aslak Gurholt Rønsens idé med litt innblanding av barnetegninger er halvmorsomt:



Men – i likhet med mange av de andre bidragene – jeg tror ikke det er noe som tåler tidens tann.

Når det er skrevet gleder meg til å se det endelige resulatet av The Metric System og Snøhettas design kombinert!

Hva syns dere?
Synes Terje Tønnesen's 100-lapp var pen. Ellers er det ingen andre av forslagene som gjør det godt alene imho.
Jeg var veldig skeptisk til de nye lappene da jeg først fikk se de; veldig spesielt å blande design på den måten. Men nå som jeg har sett alle forslagene så ser jeg at det var eneste riktige å gjøre da ingen av forslagene egentlig når opp på egenhånd med både forside og bakside.

Enzo's bruk av sjøfugler istedet for portretter av random folk er også ganske kult, synd ingen andre brukte lignende rød tråd på sine forslag.