Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1270 514623
Jeg kom over et bilde som minnet meg om noe som tidilgere har blitt postet på denne tråden her.

Her er da et bilde som tidligere har blitt postet. Bildet er tatt inne på en av de nedlagte avdelingene.

http://korken.ltd.se:8080/~moore/lier/Lier_007.JPG

Og her er et bilde jeg fant på en side om psykiatri og tvangsbehandling.

http://www.museumsnett.no/ntm/medisinskmuseum/sunn_sjel/bilder/psykiatri/elektrosjokkapparat_mindre.jpg

De er ikke helt like, men de ligner jo litt.

Her er linken til siden jeg fant bildet på:

http://www.museumsnett.no/ntm/medisi.../psykiatri.htm
Sitat av Micr0o
noen som blir med meg til lier eller?
samle en flokk og dra?
Vis hele sitatet...
Count me in!
Huff da, elektrosjokk *grøsse*.
For de av oss som har prøvd å ta et 9V batteri på tunga så kan jeg si at dette ikke er noe behagelig.
Ja, skremmende det der xD Særlig når jeg ikke bor mer en 200M unna. Vært der masser av ganger, men selv har jeg ikke opplevd noe mer skummelt enn bygdningene. Heller ikke vært der på natta <pingle> :P
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gubbe
Huff da, elektrosjokk *grøsse*.
For de av oss som har prøvd å ta et 9V batteri på tunga så kan jeg si at dette ikke er noe behagelig.
Vis hele sitatet...

9V batteri kiler bare :P Tror ikke akkurat den maskina der "kila" ;P
Lurer på hva de mente elektrosjokk "kurerte".. noen som vet ?
Sitat av Pumpkin
Lurer på hva de mente elektrosjokk "kurerte".. noen som vet ?
Vis hele sitatet...
Men les linkene da:
Sitat av museumsnett.no
Sjokkbehandling ble tatt i bruk fra 1930-tallet. Flere psykiatere hadde registrert at epilepsi og schizofreni sjelden fantes hos én og samme pasient. Det ble derfor gjort forsøk med å fremkalle anfall som lignet på epileptiske anfall. Medikamentet kardizol ble tidlig brukt til å framkalle slike kramper. På 1940-tallet gikk man over til elektrisk sjokkbehandling (ECT). Etter hvert ble ECT også brukt i utstrakt grad på pasienter med dype depresjoner. Frem til 1960-tallet ble elektrosjokkene gitt uten bedøvelse, uten å informere pasientene og uten at de ble skjermet fra de øvrige pasientene under behandlingen. I dag gis det fortsatt ECT-bahandling, men med informert samtykke og under full narkose.
Vis hele sitatet...
Hentet fra:
Sitat av Evig
Her er linken til siden jeg fant bildet på:
http://www.museumsnett.no/ntm/medis...l/psykiatri.htm
Vis hele sitatet...
Tror alikevel ikke jeg skal skru av lokket på en stikkontakt og ta fingrene borti hvis jeg er deppa en dag...
Hehe... Har tenkt å dra dit selv engang snart, høres spennende ut! Men er nå skeptisk til om det finnes noe der eller om dette bare er oppskrytt!!
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Truls1975
Hehe... Har tenkt å dra dit selv engang snart, høres spennende ut! Men er nå skeptisk til om det finnes noe der eller om dette bare er oppskrytt!!
Vis hele sitatet...

Du finner mye rart der, kommer jo helt ann på hva du letere etter!
Hodeskaller å benrester finner du nok ikke, men dokumenter å alt mulig rart av maskiner, skap, rom, søppel osv.. Det finner du overalt!
Digital nomade
trippy's Avatar
kommet halveis i den 23 sal som jeg leide igår, skikkelig spennenes bok. Anbefales på det sterkeste.
Foreldrene mine blei skikkselig foorskrekke etter at jeg kom hjem med en bok om lier mentalsykehus. hahaha
Som jeg sa tidligere i denne tråden, 23 salen er KANON
Hva er det værste som står i den boka?
Sitat av trippy
kommet halveis i den 23 sal som jeg leide igår, skikkelig spennenes bok. Anbefales på det sterkeste.
Foreldrene mine blei skikkselig foorskrekke etter at jeg kom hjem med en bok om lier mentalsykehus. hahaha
Vis hele sitatet...
haha:P det blei mora mi også!

Sitat av Gubbe
Hva er det værste som står i den boka?
Vis hele sitatet...
nja, vet ikke.. hva tenker du på?

det står en del om hvordan pasientene ble lagt i belter og sann..

men er du ute etter scener fra lobotomering o.l. så er det ikke boka for deg:P

men fler som skal bli med å samle en gjeng så vi får dratt samlet til Lier ?
Sist endret av Micr0o; 4. april 2007 kl. 02:19. Grunn: skriveleif
Var der for 2 uker siden men fant jo ikke fram. Vi var der i 2 tiden på natta. På dagen hadde som dere var hadde jeg gått inn alene :P Tviler sterkt på dere hadde fått med damene så langt hadde kl vært etter 12 og kanskje noen narkisker hadde kommet for og sove :P


Men det jeg syntes er spooky her er at noen venner av meg tok et bilde på utsiden og så når de så bilde var det masse røyk på det og et "spøkelsesannsikt" i røyken. Og når jeg så på noen av bildene her så ser jeg et HELT likt annsikt!

http://img217.imageshack.us/img217/2124/spokeykw4.jpg


Ser ut som et annsikt right? Og de som jeg kjenner som dro oppover fikk dette i en røyksky som ikke var der! Trudde det var bare piss helt til jeg så dette bilde som en her hadde postet nå jeg..

Skal få lagt inn bilde fra når de jeg kjenner var der inne. Btw, noen som har gått ned i kjellern ? hører det er noe av det værste stedet.
Sist endret av Klovnen; 4. april 2007 kl. 02:50.
Digital nomade
trippy's Avatar
det ser mere ut som en hund fra en tegne film eller noe, haha
Sitat av Micr0o
nja, vet ikke.. hva tenker du på?

det står en del om hvordan pasientene ble lagt i belter og sann..

men er du ute etter scener fra lobotomering o.l. så er det ikke boka for deg:P
Vis hele sitatet...
Ting som kan kategoriseres som overgrep.
Bruk av unødig(?) makt...
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Ser mer ut som gjennskinn fra vinduet
Hva skjed på den lukkede avdelingen på Blakkstad?
Noen som har noen bilder fra likhuset på Lier?
Eller eventuelt kan fortelle meg hvor det er?
Vet det er ved det øverste bygget, men har alså ikke fått noen konkrete svar..
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sol@ngelica
Noen som har noen bilder fra likhuset på Lier?
Eller eventuelt kan fortelle meg hvor det er?
Vet det er ved det øverste bygget, men har alså ikke fått noen konkrete svar..
Vis hele sitatet...

Jeg har hørt to forskjellige versjoner om likhuset, ene er at det brantned, andre er at det står som et tomt rom uten noe tegn til å ha vært likhus..
Jeg har vokst opp i en familie hvor de fleste kvinnene jobbet på Lier (den første startet på 50-tallet) og selv gikk jeg i barnehage der på 70-tallet. Kanskje det var på grunnlag av dette tiårets vektlegging av fri barneoppdragelse at jeg fikk besøke disse på jobb og vandre fritt rundt på avdelingene, dette førte i alle fall til at jeg har et rimelig edruelig syn på bygningsmassens åndelige krefter, i en slik grad at jeg har jobbet der mye selv.
Jeg har stuka rundt på loft og i kjeller i både benyttede (4 av bygningene er i full drift, med i alt 8 avdelinger) og nedlagte bygninger, både som barn og voksen, og sett dette som en nyttig del av utdannelsen innen psykiatriens historie i Norge.
23-salen ligger i 2 etg. av andre bygning til venstre, det som er C. Her satt Ambjørnsen for det meste stille i en krok mens han lot de andre ta jobben, og gjorde research. I dag ligger sikkerhetsavdelingen på hans gamle arbeidsplass, og er slettes ikke lagt ned.
Det er klart det på utsiden kan høres helt vilt å benytte belter og andre tvangsmidler, men jeg kan opplyse at dette pågår den dag i dag. Det er forståelig at dette kan sees som et overgrep, men la meg understreke at belter ikke bare brukes for å beskytte ansatte og medpasienter for vold, men også for å hindre pasienten å gjøre fatal skade på seg selv. Ikke ideellt gjerne, men jeg tror det har spart manges liv og helse oppigjennom. Jeg har opplevd pasienter som selv har bedt om å bli beltelagt før denne gikk av skaftet.
Og når jeg først er inne på pasienter; der er spurt tidligere i denne tråden om det finnes vakter som kan hindre tilgang til bygningene nattestid, og dette ble avkreftet av en som hadde sett at vaktbua stod tom. Det finnes ingen slik vaktbu, kanskje vedkommende refererte til kiosken? Derimot har Lier nå fullt belegg av pasienter, som for det meste kommer dit av fri vilje, for å få hjelp til å komme seg videre i livet. Disse menneskene er like mangeartede som i resten av befolkningen, og fortjener å bli behandlet med respekt, også av folk som vil besøke stedet av ren nysgjerrighet.
Da mange ikke har lett for å sove om natten, vil jeg anbefale lykkejegerne her om å la bilen stå og ikke unødig skremme opp menneskene som er der. Et tips er å kjøre ned via Lierbakkene, ned Stokkeveien og dermed ta beina fatt til B-bygget, som da vil være det første en møter.
Til alle spekulasjonene om likhus og hemmelige ganger, må jeg desverre si at dette er humbug. Det var i starten planlagt et kjelehus som skulle varme opp alle bygningene via tunneller i bakken, men da dette ble for dyrt, ble det 11/12-1922 bestemt sløyfet og det ble heller laget fyrkjeler i hver bygning. Datoen har jeg fra "Lier Sykehus 50 år"- et ganske fyldig festskrift utgitt i 1976.
Så til alle; ta gjerne turen, men behold hjertet på rett plass og vis hensyn!
Sitat av aghona
ikke for å virke så sykt bråkjekk, men de på videoen der er bare noen pinglete oslo-sosser... hadde fanma ikke blitt redd om noen skrudde av en jækla lommelykt...
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en kompis han ene (han som vimser rundt med lyset, han karen som filmer er selve @lek ^^^ han sang fjotten fra mgp jr.
Sist endret av Destroyy; 11. april 2007 kl. 15:55.
Hører at mange skal til Lier/Dikemark.
Fastsatt noen dato for avreise?
Ta kontakt med Micr0o hun er bossen for en tur en del av oss skal på
Når? Eller har det funnet sted allerede?
Hehe ^^
Høres morsomt ut!
Jeg fikk og lyst til å gjøre noe sånt ^^
Jeg og en kompis var inne i en nedlagt, gammel fabrikk en gang midt på natten. Skummelt nok!
Trodde vi så folk hele tiden... lol
VI hadde bare lighter til å lyse med og!

Så forresten igjennom filmen frame-by-frame fra 2:17 til 2:21, og det er bare lys som ser ut som ansikter av og til...
Skulle postet bilder men jeg må ha 25 poster først
Dikemark er jo ikke så skummelt om natten da... bare ser litt trist ut med så mange nedlagte slitte bygninger. Det huset som er brent har blitt brukt som trenings plass for politi eller noe lignende.

Vis noen av dere var på museet da de hadde det oppe sist år så fikk man se rundt i et av byggene. Mange pasienter hadde drapstanker og mange prøvde å drepe leger som man kan se på de mange beslaglagte improviserte våpene. Før vis de klarte å stikke av endte det ofte med at de prøvde å drukne seg selv.
Sist endret av somster; 19. april 2007 kl. 20:33.
Har lest gjennom hele tråden nå, sett på bildene og flmene. Og har faktisk litt lyst til og besøke Lier, virker som det skjer litt uvanlige ting inne i husene der! det liker vi!..
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av somster
Dikemark er jo ikke så skummelt om natten da... bare ser litt trist ut med så mange nedlagte slitte bygninger. Det huset som er brent har blitt brukt som trenings plass for politi eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Kjør bil med to jenter som dør bare du setterpå musikk, eller en kompis som er så overtroisk at han klarer å fyreopp deg også! DA blir du nok litt mer i "formen" :P
på dike mark i blokka der ved metal syke huse er den forlatte blokka assa , den er like ved ski bakken like ved joker men i den folatte bygnygen er det en gjeng som holder till og den gjengen tente på asylmotake på dikemark og den gjengen er farlig, han ene ble dømdt til mord brann han prøvde og drepe alle de andre i rotte gjengen han bla gal eller no han ble lagt inn på sykehuse på dike mark og sprøtt eller ikke nevn rottegjenge når du er på dikemark

jeg kjenner han som prøvde og brenne ned blokka han er ved 6 avdeling dær
Sitat av SuperCalle
på dike mark i blokka der ved metal syke huse er den forlatte blokka assa , den er like ved ski bakken like ved joker men i den folatte bygnygen er det en gjeng som holder till og den gjengen tente på asylmotake på dikemark og den gjengen er farlig, han ene ble dømdt til mord brann han prøvde og drepe alle de andre i rotte gjengen han bla gal eller no han ble lagt inn på sykehuse på dike mark og sprøtt eller ikke nevn rottegjenge når du er på dikemark

jeg kjenner han som prøvde og brenne ned blokka han er ved 6 avdeling dær
Vis hele sitatet...


Er du 8 år gammel, eller bare vanvittig rusa på et eller annet?
Sitat av Micr0o
haha:P det blei mora mi også!


nja, vet ikke.. hva tenker du på?

det står en del om hvordan pasientene ble lagt i belter og sann..

men er du ute etter scener fra lobotomering o.l. så er det ikke boka for deg:P

men fler som skal bli med å samle en gjeng så vi får dratt samlet til Lier ?
Vis hele sitatet...

Hva er det du prater om egentlig?
Det var det værste? At de ble belta ned i sengene? Hva me karen som spiser sin egen dritt om natta, så kommer pleieren neste dag og alt har størkna ned i halsen på han.
Og det står jo overhodet ingenting om lobotomering i 23-Salen.
Du har jo ikke lest boka en gang.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Sitat av Vader
Er du 8 år gammel, eller bare vanvittig rusa på et eller annet?
Vis hele sitatet...
Åffftåpikk: Men jeg lo så det sang i veggene i klasserommet nå, de andre titta rart på meg.
Kilopoint til deg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
dette bildet ser det ut som trynet på en eller annet syk person over sengen:S

legger ved et bilde jeg har ringet ut i paint.. (zoom inn til skriften er leselig)

HER


( dette er fra bildeserien i starten av posten)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mye, snakk om å lage egen nettside og ta en tur til stedet å ta masse bilder. Jeg og 2 andre folk skal soveover på Lier. Men har lyst å ta med meg noen folk over å ta noen bilder å lage en hjemmeside om dette, med fakta, bilder, forum, videoer, ja det meste en sånn hjemmeside kan ha.
Jeg blir gjerne med en tur, send meg en mail 9063160621 så joiner jeg også ( er msn addresen min også, men ikke legg meg til for å kødde ) er det noen som også blir med på hjemmeside prosjektet ? Send med en epost

Jeg fikk sansen for dette siden her jeg bor, ( sofiemyr, nær oslo, er det noen forlatte hus mitt inni bolig felt som er syke å være i. )

Her er ett av dem:
www.norgeibilder.no
Søker på: rådyrveien 13 i oppegård
Ligger midt i ett bolig felt

Jeg kan sikkert ta meg en tur med kamra opp å ta bilder av det, hvis det er ønskelig. Hvis dere vil vite litt historie om huset så si også i fra.

Jeg oppsøker sånne "serverdigheter" fordi jeg syntes det er spendene å utforkse
Sist endret av nso; 28. desember 2011 kl. 19:48.
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av override
dette bildet ser det ut som trynet på en eller annet syk person over sengen:S

legger ved et bilde jeg har ringet ut i paint.. (zoom inn til skriften er leselig)

HER


( dette er fra bildeserien i starten av posten)
Vis hele sitatet...

Du må ha røyka noe kraaaaftig :P Ser ikke fjeset, enda du har ringa rundt det
Dette er bare for de som vil se flere bilder fra lier sykehuset: http://piczo.com/ghostfriends?cr=2&rfm=y


Nei, jeg kjenner de ikke. Heldigvis :P
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
"Her står det en ånd bak og titter på Per-Andrè og Karoline."

Øh, de der tror jeg har dotte ned trappa elns, eller så er de bare UTROLIG overtroiske!
Var noen som snakka om og ha trash party der oppe! Ut ifra bildene og dømme er det ikke noe mer og trashe der!

Men sinnsykt fet tråd! Satt i gårkveld og leste i 3 timer, fikk med meg alle bilder og filmer samt andre forumer som paranormal og ghos friends! Selv tror jeg ikke på disse åndene! (utelukker det ikke helt, men skal først ha opplevd noe slikt selv ) Og orber har nok helt sikkert en naturlig forklaring!

Men interessant lesing!
Sitat av Tmontana
Var noen som snakka om og ha trash party der oppe!
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så lurt å dra til dere uønsket oppmerksomhet via HØYLYTT støy ?
Det øker jo risken for å bli busta...
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gubbe
Det er vel ikke så lurt å dra til dere uønsket oppmerksomhet via HØYLYTT støy ?
Det øker jo risken for å bli busta...
Vis hele sitatet...

Vanskelig og bli busta der oppe, etter som det ikke er noe bebodde hus\internat de nermeste 700 meterne


Etter og ha sett bildene til eisval, savner jeg bare enda mer å sose rundt der
Anbefaler å dra dit bare for spenninga og opplevelsen sin skyld ;D
Sist endret av Pumpkin; 23. mai 2007 kl. 00:15.
Er vel ingen vits i å dra til Lier for å ødelegge enda mer der inne, bør vise litt respekt!

Sitat av eisval
Vis hele sitatet...
Badekaret er i den øverste mintgrønne bygningen, i første etage.
Får de som har lyst å gå inn i blokka på dikemark, så væres god! Men pass på hvor du går fordi det ligger bæsj tett i tett på gulvet.

P.S Pass opp for råtte gjengen da de kan jo dukke opp når som helst, og de ekke hyggeli å møte på=P
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Nå er hele tråden lest, 23 salen er bestilt og jeg bare gleder meg til å komme meg opp til Lier

Om det er noen som planlegger tur, si ifra

Jeg bor i Heggedal, 5 min med buss til Dikemark, har vært i det vi(vennegjengen) kaller "blokka" sikkert flere 100. ganger, det var spennende før, men nå har jeg vel egentlig gått lei ettersom jeg kan stedet som min egen lomme

Men på Lier har jeg aldri vært, og sitter å tripper(Pumpkin sine ord ) etter å komme meg dit
Sitat av 1337
Nå er hele tråden lest, 23 salen er bestilt og jeg bare gleder meg til å komme meg opp til Lier

Om det er noen som planlegger tur, si ifra

Jeg bor i Heggedal, 5 min med buss til Dikemark, har vært i det vi(vennegjengen) kaller "blokka" sikkert flere 100. ganger, det var spennende før, men nå har jeg vel egentlig gått lei ettersom jeg kan stedet som min egen lomme

Men på Lier har jeg aldri vært, og sitter å tripper(Pumpkin sine ord ) etter å komme meg dit
Vis hele sitatet...

Hvor på Dikemark er den da??
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Huff, det er vanskelig å forklare hvis du aldri har vært på Dikemark.
Jeg og noen kamerater tar turen opp til Lier i morgen(fredag) er vel der rundt 3 tia...
Etter min mening så er Lier mye mer skremmende en Dikemark.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Må bare si, at fra ett fotosynspunkt, så må dette være "the place" å ta stemningsbilder. Tenk hvor mye kult man kunne fiksa her.. Lignende "the asylum" filmen osv, saw... Sjukt.. Må manne meg opp til å ta en tur tror jeg..
Sitat av 1337
Huff, det er vanskelig å forklare hvis du aldri har vært på Dikemark.
Vis hele sitatet...

Jeg kjørte igjennom der for rundt en måned siden, så noen navn på byggningene som er der, hvis den ligger i nærheten av noen av disse byggenen, kan jeg jo alltids finne det ut, eller kanskje du har lyst til å være vei viser engang??
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av totto
Må bare si, at fra ett fotosynspunkt, så må dette være "the place" å ta stemningsbilder. Tenk hvor mye kult man kunne fiksa her.. Lignende "the asylum" filmen osv, saw... Sjukt.. Må manne meg opp til å ta en tur tror jeg..
Vis hele sitatet...

Totto, The Asylum er en syyyykt bra film! Topp 5 her iaff
Anbefaler alle andre og se den!

Når jeg så den etter og ha vært på Lier, fikk jeg deeeilige følelser og minner fra den dagen jeg surra rundt innpå der ;D
Værd hvert min!