Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 4512
Jeg lurer på om lærere har lov å kaste elever ut av klasserommet på grunn av bruk av sosiale medier som Facebook og MSN i timene? Slik som jeg har forstått dette kan lærere bare kaste ut folk dersom man forstyrrer undervisningen, noe facebook o.l. ikke gjør...
Sefølgelig, du sitter på pcen og ikke følger med I TIMEN
A madman with a box
mabala's Avatar
Viss vi blir busta for å være på facebook, msn eller noe som ikke har med skole å gjøre, få vi aldri lov til å bruke personlig pc igjen.
Sitat av bomchickawahwah Vis innlegg
Viss vi blir busta for å være på facebook, msn eller noe som ikke har med skole å gjøre, få vi aldri lov til å bruke personlig pc igjen.
Vis hele sitatet...
Det hørtes strengt ut. Offentlig skole?
Det forstyrrer jo undervisningen for deg selv siden du ikke følger med på selve undervisningen. På skolen min settes det "bare" annmerkninger hvis det blir oppdaget at noen gjør helt andre ting enn skolearbeid på pcen i timen.
Jeg går på gjeldene skole... vi får ikke lov å bruke Facebook selv om vi er ferdige med alt vi skal gjøre heller, hvordan er reglene rundt dette?
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Jeg går på gjeldene skole... vi får ikke lov å bruke Facebook selv om vi er ferdige med alt vi skal gjøre heller, hvordan er reglene rundt dette?
Vis hele sitatet...
Det er bare å akseptere skolens regler, det finns ingen annen vei som du kan komme gjennom disse
Jeg synes det er litt rart at de sier vi har ansvar for egen læring på vgs, men vi får ikke bruke tiden på det vi vil..

Det er jo ikke noe tvil om at du ikke lærer forferdelig mye av å sitte på face, og synes EGENTLIG det er greit at det er ganske strengt, men ikke si det til noen
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg synes det er litt rart at de sier vi har ansvar for egen læring på vgs, men vi får ikke bruke tiden på det vi vil..

Det er jo ikke noe tvil om at du ikke lærer forferdelig mye av å sitte på face, og synes EGENTLIG det er greit at det er ganske strengt, men ikke si det til noen
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på VGS, var det veldig forstyrrende at folk var på msn / facebook for meg, selvom de ikke hadde noe lyd på PCen. Skal elevene holde på med ting i timen som overhode ikke er relatert til hva læreren snakker om, har de ingenting å gjøre der. Dessuten er det totalt respektløst ovenfor læreren.
A madman with a box
mabala's Avatar
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Det hørtes strengt ut. Offentlig skole?
Vis hele sitatet...
Går bare på ungdomskolen da. 10'ende. Men ja, offentlig.
Sist endret av mabala; 12. september 2010 kl. 22:45.
Husk at videregående skole er frivillig i Norge. Hjemme kan man surfe helt fritt uten å ødelegge for de som vil gå på skole.
på skolen min gir egenklig lærerne blange faen i hva vi gjør i tiemene. sitter ofte og spiller css eller andre ting i timene jeg.
Læreren er sjefen i klasserommet. Og skolen har et reglemang rundt det å bruke pc.

Er du ikke fornøyd med dagens system, så få det tatt opp i elevrådet.
Sitat av bomchickawahwah Vis innlegg
Går bare på ungdomskolen da. 10'ende. Men ja, offentlig.
Vis hele sitatet...
Bakerste benk med Expose aktivert er genialt Satt ofte her på freak endel når jeg ikke hadde bedre å gjøre i timene(Nå er FreakForum blokka på skolen min. Men ikke NorskFilmForum ).

Men sånn helt egentlig, hvis man sitter med Fjæsbokji i timene, har man for lite å gjøre. Ta leksene på forskudd heller

(ops,kom borti KP-knappen. Shit happens)
Sist endret av Eplegutten; 12. september 2010 kl. 23:03.
Lærer har i teorien ikke lov til å kaste folk ut av klasserommet som straff. Gjør de det å du går å brekker beinet, er det lærerns ansvar. Kilde? Min gamle lærer fra ungdomsskolen. Mulig dette var regler da, på den skolen jeg gikk på.
Sist endret av mo3; 12. september 2010 kl. 23:05.
Personlig så finner jeg det ekstremt forstyrrende at vattnisser som sitter foran meg surrer på youtube eller leser nettaviser samtidig som jeg forsøker å følge med på en forelesning. Jeg vil også tro det er forstyrrende for underviser om du sitter med nesa i dataskjermen i stedet for å følge med.
Sitat av luni Vis innlegg
Husk at videregående skole er frivillig i Norge. Hjemme kan man surfe helt fritt uten å ødelegge for de som vil gå på skole.
Vis hele sitatet...
Og enda bedre, dersom dere absolutt må surfe faceren og andre lulz-sider hele dagen kan dere bare droppe ut av skolen, er jo lite vits å lære noe dersom man skal vie livet sitt til slikt.

NAV trenger forresten flere klienter enn noengang før.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og enda bedre, dersom dere absolutt må surfe faceren og andre lulz-sider hele dagen kan dere bare droppe ut av skolen, er jo lite vits å lære noe dersom man skal vie livet sitt til slikt.

NAV trenger forresten flere klienter enn noengang før.
Vis hele sitatet...
blir vell nav neste nå med 2 i snitt. begynner jo på dagskole snar
Sitat av Kofferikke Vis innlegg
Jeg lurer på om lærere har lov å kaste elever ut av klasserommet på grunn av bruk av sosiale medier som Facebook og MSN i timene? Slik som jeg har forstått dette kan lærere bare kaste ut folk dersom man forstyrrer undervisningen, noe facebook o.l. ikke gjør...
Vis hele sitatet...
Ja, skolen har lov til det hvis skolens regler sier at du ikke skall være på facebook.
Det er forskjellige regler fra skole til skole så du må vist spørre noen som kan reglene(<- Ungdomsskole)

Videregående er jeg ikke helt sikker på hva som skjer men jeg tipper du får streng beskjed om å legge ned PC'n
Sist endret av WriteXRiot; 12. september 2010 kl. 23:19.
Sitat av WriteXRiot Vis innlegg
Det er forskjellige regler fra skole til skole så du må vist spørre noen som kan reglene(<- Ungdomsskole)

Videregående er jeg ikke helt sikker på hva som skjer men jeg tipper du får streng beskjed om å legge ned PC'n
Vis hele sitatet...
Får ikke engang lov til å ta den opp i spansken, er flere som sliter med å skjønne egen håndskrift. Men skjønner at det er forstyrrende for andre/lærer.
Sitat av paddus Vis innlegg
på skolen min gir egenklig lærerne blange faen i hva vi gjør i tiemene. sitter ofte og spiller css eller andre ting i timene jeg.
Vis hele sitatet...
Du burde følge med i norsktimene....
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av paddus Vis innlegg
på skolen min gir egenklig lærerne blange faen i hva vi gjør i tiemene. sitter ofte og spiller css eller andre ting i timene jeg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden er du på skolen da?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Når jeg gikk på VGS, var det veldig forstyrrende at folk var på msn / facebook for meg, selvom de ikke hadde noe lyd på PCen. Skal elevene holde på med ting i timen som overhode ikke er relatert til hva læreren snakker om, har de ingenting å gjøre der. Dessuten er det totalt respektløst ovenfor læreren.
Vis hele sitatet...
Hold øynene og konsentrasjonen din på det du skal, så er det ikke noe problem? Jeg ser heller ikke respektløsheten hvis det er snakk om arbeidstimer der alle bare glor i papirer, uansett. På forelesninger eller i ordentlig undervisning er dette selvfølgelig en annen sak.
Sist endret av robhol; 12. september 2010 kl. 23:29.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hvorfor i all verden er du på skolen da?
Vis hele sitatet...
fordi mamma tvinger meg til det. går på ungdomskolen enda
Sitat av paddus Vis innlegg
fordi mamma tvinger meg til det. går på ungdomskolen enda
Vis hele sitatet...
Føler at du kommer til å snylte på "Mine" penger når du blir eldre.
Er sånn btw ifølge norsk lov ikke lov å kaste folk ut av klasserommet =)
Ikke noe link akkurat nå, men har vært en del debatt rundt det området.


Så, finn lovforskriften, og vis den til lærer neste gang istedet.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Føler at du kommer til å snylte på "Mine" penger når du blir eldre.
Vis hele sitatet...
hehe får håpe jeg ikke gjør det da
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Bakerste benk med Expose aktivert er genialt Satt ofte her på freak endel når jeg ikke hadde bedre å gjøre i timene(Nå er FreakForum blokka på skolen min. Men ikke NorskFilmForum ).

Men sånn helt egentlig, hvis man sitter med Fjæsbokji i timene, har man for lite å gjøre. Ta leksene på forskudd heller

(ops,kom borti KP-knappen. Shit happens)
Vis hele sitatet...
http://3.hidemyass.com/ip-1 funker det ikke kan jeg annbefale og starte opp CMD, og skrive *ping freak.no* og ta den ip adressen du faar og bruke den i stede for www.freak.no
Sitat av mo3 Vis innlegg
Føler at du kommer til å snylte på "Mine" penger når du blir eldre.
Vis hele sitatet...
Finnes medisin mot slike, kommer som gule "piller" som puttes i avlange mentalkonstruksjoner. Røyk og kruttlukt er bieffekter da.
På min skole gir de totalt faen i det med bruk av PCen til andre ting enn det som skjer i timen.
Eneste de forlanger er at visst det skjer noe veldig så må alle lukke ned skjermene :P

Og takk gud for det!
Hadde jeg vært lærer så hadde jeg ikke tillatt msn, facebook eller spilling i klasserommet overhodet.
Hadde jeg vært lærer, så hadde jeg gitt faen så lenge de elevene som vil lære får lære!
Sist endret av Anarkorken; 13. september 2010 kl. 00:44.
Hvorfor være på skolen hvis man skal sitte på facebook, spille flashspill etc? Dra hjem hvis dere ikke orker å jobbe..
Du kan alltids be om å få sjå skulens reglement. Sjå kva som står under databruk, og sjå om du kan finna smutthull. Ofte er det definisjonsspørsmål det går på. Men kvifor du vil sitja på facebook i timen veit eg ikkje.

I tillegg er det jo opp til kvar lerar. Nokre er strenge, andre er ikkje strenge. Uansett vil du nok ikkje krangla med leraren din. Snarare tvert imot.
Etter min mening er det unødvendig at elevene skal ha egne skolepcer. Da jeg gikk på skolen hadde vi et lite datarom ( med 3-5 old school IBM-maskiner ) som ble brukt de få gangene det var bruk for data.

I dag blir pcer delt ut i øst og vest, og lærerne må sloss med disse om oppmerksomhet. Den elektroniske støyen kan gi hvem som helst konsentrasjonsvansker og hodepine.

Bruk av pc i timene var i utgangspunktet ment for elever med blant annet lese og skrivevansker. På grunn av denne masseutleveringen av pcer i skolen har egenandelen på pcer for denne gruppen økt betraktelig, og dette resulterer i at mange av disse må klare seg uten dette hjelpemiddelet.

Og ja jeg jobber i skolen så er det sagt.

På skolen jeg går er det krav at man skal ha data, får kjeft for å ha de oppe i timen og for å ikke ha de oppe heller.
har sålangt skrevet notater på data, og nå sier læreren at vi ikke får bruke data lengre i fagene til den læreren. >
Enig med Ozzfan.

Mange elever idag går jo helt av pinnen når de havner i ett klasserom hvor pcer ikke er lov.
''Men, hvordan i huleste skal jeg klare skolearbeidet uten pc da??!''

Vansklig problemstilling det gitt.
Sist endret av Bombasa; 13. september 2010 kl. 01:10.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
På skolen jeg går er det krav at man skal ha data, får kjeft for å ha de oppe i timen og for å ikke ha de oppe heller.
har sålangt skrevet notater på data, og nå sier læreren at vi ikke får bruke data lengre i fagene til den læreren. >
Vis hele sitatet...
litt sånn på skolen vår også. noen lærere sier at vi skal ha med pcn mens noen lærere deler ut anmerkninger bare vi åpner pcn
Sitat av kengro Vis innlegg
Hvorfor være på skolen hvis man skal sitte på facebook, spille flashspill etc? Dra hjem hvis dere ikke orker å jobbe..
Vis hele sitatet...
Deter bedre å sitte igjen med 2 i karakter og 0 anmerkninger, enn å sitte igjen med 1 i karakter og 100 anmerkninger. Du må se det litt fra den siden også. Hvis man aldri kommer på skolen får man fravær, får man fravær får man ikke studiekompetanse, og det er baaad.
Av en eller annen grunn har ikke lærere sanksjonmuligheten det er å kaste en elev på gangen. Dette skal alltid gå gjennom rektor.

IMHO er dette er helt fullstendig retardert ordning som utelukkende er til skade for skolen. Trådstarter burde skamme seg for å ønske å ta i bruk regelverket, som dessverre er innført.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Deter bedre å sitte igjen med 2 i karakter og 0 anmerkninger, enn å sitte igjen med 1 i karakter og 100 anmerkninger. Du må se det litt fra den siden også. Hvis man aldri kommer på skolen får man fravær, får man fravær får man ikke studiekompetanse, og det er baaad.
Vis hele sitatet...
Det går jo alltids ann å bare bestå, noen skoler krever at man har bare bestått, og noen krever 4-5 i snitt. så det er jo alt etter hva man satser på og trenger.

Ble jo litt åfftåpic denne tråden.

Ja, en lærer kan forvise deg ut fra timen hvis du ikke følger med og gir ganske blaffen i det. spessielt med data.

Han kan ikke kaste deg ut av skolen, eller nekte deg for 1 dag elle 3. da må han sende deg til rektor på skolen.
Det er helt tydelig at disiplinen må tilbake i skolen igjen. Ting har blitt alt for fritt, og til stadighet i tråder her i forumet får meg til å forstå hvorfor norske elever gjør det dårlig i internasjonale målinger. Er jo mange som bruker mer tid på surfe på nettet og spille på laptop på skolen enn de bruker tid på oppgaver og lære =/
Sitat av snegler Vis innlegg
Av en eller annen grunn har ikke lærere sanksjonmuligheten det er å kaste en elev på gangen. Dette skal alltid gå gjennom rektor.

IMHO er dette er helt fullstendig retardert ordning som utelukkende er til skade for skolen. Trådstarter burde skamme seg for å ønske å ta i bruk regelverket, som dessverre er innført.
Vis hele sitatet...
Dersom noen ikke holder seg til regelverket i timene har lærer full mulighet til å henvise elev til gangen uten å kjøre saken gjennom rektor. Eneste kriteriet er at eleven skal være under oppsyn av annen lærer eller assistent.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Etter min mening er det unødvendig at elevene skal ha egne skolepcer. Da jeg gikk på skolen hadde vi et lite datarom ( med 3-5 old school IBM-maskiner ) som ble brukt de få gangene det var bruk for data.
Vis hele sitatet...
Og for oss som benytter oss av PC'n til stortsett alt vi gjør iløpet av skoledagen?

Enkelte linjer krever bruk av PC, da hovedsaklig M&K og elektro @ automasjon.
Andre linjer er PC kun nødvendig i enkelte tilfeller, men grett å ha tilgang på sin egen pc, da Elektro @ resten og TIP. (Mulig også byggfag trenger det i ny og ne)
Så har man resten som ikke er avhengig av PC, annet enn til å søke opp informasjon (leksikon noen?) og innleveringsoppgaver som yppelig kan skrives for hånd.

Men ja, PC'er ødelegger mye på skolen, men gjør også skoledagen lettere når det kommer til effektivitet og brukervennlighet.

Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Ja, en lærer kan forvise deg ut fra timen hvis du ikke følger med og gir ganske blaffen i det. spessielt med data.
Vis hele sitatet...

Nei, en lærer har ikke lov å kaste deg ut av klasserommet under undervisningen.
Selv om dette gjerne praktiseres på de aller fleste skoler.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nei, en lærer har ikke lov å kaste deg ut av klasserommet under undervisningen.
Selv om dette gjerne praktiseres på de aller fleste skoler.
Vis hele sitatet...
Så lenge det blir gitt ett tilsvarende, og like fullverdig pedagogisk opplegg ( dvs med en annen lærer eller fagperson) utenfor klasserommet har lærer full mulighet til å vise elev ut av klasserom. Dog ikke med fysisk makt.
På skolen jeg går på har det seg slik at det kun er avdelingsleder eller rektor som har myndighet til å utvise noen fra skolen, og utifra hva jeg har hørt fra mine lærere gjelder dette også det å bli kastet ut av timen. Vet ikke om dette er standard lovgivning på alle videregående skoler, men det kan være verdt å finne ut av.

Når det er sagt, foreslår jeg at du heller lukker alt på maskinen din som ikke har med skolearbeid å gjøre og fokuserer på skolegangen du selv, av egen vilje, har valgt å følge. Jeg skal innrømme at dette til stor grad er ganske hyklersk av meg å si ettersom jeg ikke er så flink til dette selv, men å gjøre det er nok best for alle parter.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Deter bedre å sitte igjen med 2 i karakter og 0 anmerkninger, enn å sitte igjen med 1 i karakter og 100 anmerkninger. Du må se det litt fra den siden også. Hvis man aldri kommer på skolen får man fravær, får man fravær får man ikke studiekompetanse, og det er baaad.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig får man studiekompetanse selv om man har fravær, HALLO? Jeg hadde selv 30 dager og nærmere 80 timer fravær da jeg gikk 3. året allmenn, og jeg fikk vitnemål! Skolen prøvde å stryke meg i et fag på 2. året pga for høy prosent fravær, men da jeg klaget på dette fikk jeg medhold i klage. Det var rett og slett ikke lovlig å stryke meg pga fraværet mitt
Sitat av paddus Vis innlegg
på skolen min gir egenklig lærerne blange faen i hva vi gjør i tiemene. sitter ofte og spiller css eller andre ting i timene jeg.
Vis hele sitatet...
Kan se det lett på antall skrivefeil du har
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Deter bedre å sitte igjen med 2 i karakter og 0 anmerkninger, enn å sitte igjen med 1 i karakter og 100 anmerkninger. Du må se det litt fra den siden også. Hvis man aldri kommer på skolen får man fravær, får man fravær får man ikke studiekompetanse, og det er baaad.
Vis hele sitatet...
For meg som arbeidsgiver blir det å velge mellom en som stryker pga fravær og en som oppfører seg som en idiot når han først er på skolen litt som å velge mellom pest og kolera. Bortskjemte drittunger.