Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem får din stemme i 2011?
Rødt 77 6,86%
SV 45 4,01%
AP 152 13,55%
SP 24 2,14%
Venstre 170 15,15%
KRF 16 1,43%
Høyre 172 15,33%
FRP 238 21,21%
Andre 54 4,81%
Ingen 174 15,51%
Stemmegivere: 1122. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  381 49266
Sitat av catch21 Vis innlegg
Hadde Venstre skjønt at de tilhørte den venstresiden hadde jeg også stemt Venstre også. Men desverre er en stemme til Venstre også en stemme til frp.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette litt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
hafnor: men ein annan måte å sjå på frihet er like mogelegheiter for alle. Eg har ingen veldig prinsipelle innvendinger mot eliteskular, men dei bør vere i offentleg regi, og tilgjengeleg for alle, uavhengig av lønna til foreldra. Da får vi reell frihet for alle. Det får vi ikkje ved å la folk betale seg til betre tilbod.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke i mot at vi skal ha offentlig allmennskole, eller offentlig eliteskole, som er tilgjengelig for alle. Det er selvfølgelig noen betenkeligheter med dette.

Men vi har fortsatt kun ett alternativ, nemlig den offentlige løsningen. Jeg kan ikke se noen problemer med at folk skal få friheten til å betale seg til et bedre skoletilbud. Jeg tror heller ikke det er mulig å få den offentlige skole til et akseptabelt faglig og sosialt miljø, og dermed kan privatskoler åpne seg som gode løsninger for foreldre som vil ha et alternativ.

Sitat av emphi Vis innlegg
Fordi du innerst inne har en drøm at du til og med du kan oppnå alt hva du vil hvis du virkelig jobber for det. "The American dream". Også skylder du på "sosialistene og kommunistene" fordi de "holder deg tilbake" med politikken om at alle skal ha like muligheter etc. fordi dette gjør alle like og de ressursterke ikke får utfolde seg. Sannheten er vel at du er sur fordi din families penger ikke gir deg noen fordeler når det kommer til utdanning, og at kun gjennom egen innsats kan du skaffe deg en god utdanning ved en høyt respektert læringsinstitusjon (ntnu, handelshøyskolen i bergen, uio osv). Huff ja, så ille. Vi lar kun de smarteste få en god utdannelse, og ikke de rikeste som en ordentlig kapitalist stat..
Vis hele sitatet...
Nå er du usaklig. Jeg er en høyst ordinær person med 200 000 kroner i gjeld til Lånekassen og jobb som ufaglært i helsevesenet.

At de smarteste kommer inn på høyskoler er vel en overdrivelse. Det er da høyst variende kriterier som ligger til grunn for karakterene i VGS, og dermed opptaket til høyere utdanning.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av hafnor Vis innlegg
Dette er jo definitivt ikke positive ting.
Jeg har aldri skjønt hvorfor venstresiden er så i mot frihet. Venstresiden utviser en utrolig elitisme gjennom sin forakt for folket. En sterk stat hvor alle skal gå på samme skole, alle skal ligge på samme sykehus og alle skal følge strømmen, er en stat jeg ønsker å bekjempe.
Vis hele sitatet...
Sitat av Psychocrash Vis innlegg
Det blir nok Venstre. (Sosial)liberalismen har mye godt å by på, blant annet en god balanse mellom sosialt ansvar og frihet, miljøforkjemping og gode radikale standpunkt (liberalisering av ruspolitikken og lovlig fildeling).
Dersom du fyller 18 innen valgåret er omme, kan du stemme.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer også til å stemme Venstre. Velger å sitere tidligere innlegg da jeg føler dette stemmer over ens med mine meninger. Mine meninger er at staten bør holde seg langt unna privatliv, og heller ikke stikke kjepper i hjula for privat næringsliv. Minst mulig regler kvoteringer som f.eks kvittekvoten i styrer - hvorfor gjøre alt så bakvendt? Ønsker også minst mulig byråkrati(helst ikke mer enn hva som er absolutt nødvendig), samt at det gjøres endringer i regelverk/lovverk slik at de små kreftene i næringslivet kan få blomstre. Jeg ser for meg at samfunnet vil ha godt av konkurranse i alle sektorer, og miljøpolitikk synes jeg også Venstre er gode på
Jeg klarer å se noe positivt i så og si alle partier og håper at alle stemmer ved årets kommunevalg.
Det er for meg det viktigste!

I min hjemkommune Fredrikstad ser jeg gjerne at Arbeiderpartiet tar tilbake makta. Det var koselig så lenge det varte FrP. Nå vil jeg tilbake til høye skatter og avgifter så vi kan få noen penger til skoler, sykehjem og andre velferdstilbud.

Sosialist javisst!
Sitat av pamparius Vis innlegg
Kan du utdype dette litt?
Vis hele sitatet...
Venstre har jo som kjent blitt danka ut av AP for sånn ca 100 år siden. I ren hevn har de gått over til fienden. Men nå er tiden inne til at e bør se hvem som er venner av samme politikk.

Stemmer du i dag på V så får du FRP. Dette fordi at lille v heller vil samarbeide med de borgerlige enn de på venstresiden.
Sitat av catch21 Vis innlegg
Venstre har jo som kjent blitt danka ut av AP for sånn ca 100 år siden. I ren hevn har de gått over til fienden. Men nå er tiden inne til at e bør se hvem som er venner av samme politikk.

Stemmer du i dag på V så får du FRP. Dette fordi at lille v heller vil samarbeide med de borgerlige enn de på venstresiden.
Vis hele sitatet...
De borgerlige ja, men V har jo senest i valget 09; konsekvent uttalt at de ikke ønsker å se FRP i regjering...
Min stemme går til venstre, da de er det partiet med mest human, nytenkende og liberal narkotikapolitkk, men allikevel litt slagkraft
Det blir nok Venstre for min del. Har lenge ment at det er det eneste oppegående partiet i Norge, dog er det forferdelig synd hvordan de alltid samarbeider med KrF og Høyre og tidligere SP.

Og jeg ser ikke helt hvordan Venstre er like Arbeiderpartiet eller FrP. Ser man (forhåpentligvis) bort fra Venstre-Høyre-aksen og tar til betraktning personlig frihet/sosialliberalisme så er Venstre uten tvil det partiet som skårer høyest. Dette er i sterk motsetning til moralistene og kontrollfreakene i AP og FrP.
Havner faktisk på Venstre i år. Har tidligere vært kun høyresiden som gjaldt, men jeg har blitt eldre og fått ett mer "humanitært syn" kan man vel si.
Til dere som vil stemme AP, vennligst svar meg på dette:
Foreldrene mine har jobbet hele livet, og tjent opp penger. Når de dør, må jeg dele pengene jeg arver med Abdul som selger dop langs Akerselva, jeg må dele de med barn i Polen som har en far som jobber i Norge, jeg må dele de med trygdesnyltere på Gran Canaria. For at jeg skal få arve huset, må jeg faktisk betale penger til de samme personene. Hvordan kan dere kalle dette rettferdig?

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en for meg helt ukjent person som har røyket 40 om dagen i 40 år skal ligge på sykehus uten å betale for det? Eller en person som nesten har spist seg ihjel på MacDonalds pg Grandiosa?

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en jevnaldrene med skilte foreldre skal få 20.000 kr i stipend mens jeg får 820?

Kunne ramser opp mye mer, men er på mobilen så det går litt tregt.

Jeg gir KP til den som klarer å rettferdiggjøre disse tingene!
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Er det rettferdig at du får og har mye mer enn du trenger?

Så lenge du har mat på bordet, en feit tv i stua og nice bil å kjøre kan du ikke se deg fornøyd med det?

Mye vil ha mer er det vel et ordtak som sier
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Er det rettferdig at du får og har mye mer enn du trenger?

Så lenge du har mat på bordet, en feit tv i stua og nice bil å kjøre kan du ikke se deg fornøyd med det?

Mye vil ha mer er det vel et ordtak som sier
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at jeg har mye mer penger enn jeg trenger? Jeg hverken feit tv eller Nice bil, og jobber 4 ganger i uken etter skolen.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Du sier jo selv at du arver hus og det som hører til.. Tror du skal klare deg fint selv om du må bidra litt til samfunnet
Ja, jeg klarer meg fint. Men å bidra til samfunnet er noe annet enn å sponse langere, trygdemisbrukere Og friske sykemeldte. AP er mer opptatt av å sikre rettighetene til rumenske innbruddstyver enn de eldre, som bor kummelig i "verdens beste land".
Sist endret av vestkantgutt; 11. august 2011 kl. 10:16.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Litt av problemet her er at vi kan ikke sette ut en "NAV- vakt" til hver eneste person som er sykemeldt eller trygdet eller hva enn det skulle være.. Det vil alltid være folk der ute som misbruker systemet. Men det veies opp av antall personer som trenger systemet.

Jeg ser frustrasjonen din. Men vi kan velge å ha det slik. Eller vi kan blir som USa der det er hver mann for seg selv..

Jeg foretrekker det slik det er nå. Jeg betaler skatter og avgifter i lange baner så lenge jeg vet at hvis ting virkelig går til hælvette så får jeg akkurat det jeg trenger.
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Til dere som vil stemme AP, vennligst svar meg på dette:
Foreldrene mine har jobbet hele livet, og tjent opp penger. Når de dør, må jeg dele pengene jeg arver med Abdul som selger dop langs Akerselva, jeg må dele de med barn i Polen som har en far som jobber i Norge, jeg må dele de med trygdesnyltere på Gran Canaria. For at jeg skal få arve huset, må jeg faktisk betale penger til de samme personene. Hvordan kan dere kalle dette rettferdig?

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en for meg helt ukjent person som har røyket 40 om dagen i 40 år skal ligge på sykehus uten å betale for det? Eller en person som nesten har spist seg ihjel på MacDonalds pg Grandiosa?

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en jevnaldrene med skilte foreldre skal få 20.000 kr i stipend mens jeg får 820?

Kunne ramser opp mye mer, men er på mobilen så det går litt tregt.

Jeg gir KP til den som klarer å rettferdiggjøre disse tingene!
Vis hele sitatet...
Er det rettferdig at alle vi andre som jobber og bidrar til samfunnet skal trå til mens du skal få sleppe da? Slutt og syt og gjør ditt beste, det kan ikke bli mer rettferdig enn det ...
vet ikke hvordan det er med deg, vestkantgutt. Men jeg setter veldig stor pris på å få "gratis" sykehus dersom jeg en dag skulle trengt det. Jeg setter pris på at jeg kan utdanne meg så mye jeg vil på universitetet, ved å bare betale 500kr (?) i semesteravgift. Jeg setter pris på å vite at dersom jeg skulle ha et uhell på jobb, så vet jeg at jeg kommer til å få hjelp. Jeg setter også pris på at de framtidge ungene mine kan få gå på skole uten at jeg må betale en liten formue på det. Jeg ser ikke på skatter og avgifter som sponsing av snyltere, men snarere en investering i mitt eget liv. At mennesker snylter på systemet finner du overalt, ikke kom og fortell meg at dersom samfunnet skulle vært etter ditt ønske, så hadde ingen av de steinrike guttungene misbrukt dette for å få mer.

On topic: Jeg er fortsatt litt usikker, da jeg skal stemme i Oslo for første gang. I hjemmekommunen var det enkelt, men nå er det betydelig mye mer enn "jordbruk" og "fraflytting" som er på agendaen.
Sist endret av Lily Bowen; 11. august 2011 kl. 10:30.
Nicket "Vestkantgutt" valgte jeg med en baktanke. Det er ikke mulig å diskutere denne type temaer uten å få slengt i trynet at jeg har alt for mye penger. Det er et anonymt forum, for alt dere vet kan jeg være en russer i Kina. Arven jeg snakker om kan godt være påfunnet. For å diskutere det her må man glemme fordommene.

Men føler jeg har stjålet tråden her, og slutter å poste.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg ser ikke på nicket ditt når jeg diskuterer.. Hvis alle skulle gjort slik så er jo jeg et forvirra sopphode Og h*n to hakk over deg lever i konstant noya..

Så det er ikke vits å bli grinete fordi du får fakta slengt etter deg
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Nicket "Vestkantgutt" valgte jeg med en baktanke. Det er ikke mulig å diskutere denne type temaer uten å få slengt i trynet at jeg har alt for mye penger. Det er et anonymt forum, for alt dere vet kan jeg være en russer i Kina. Arven jeg snakker om kan godt være påfunnet. For å diskutere det her må man glemme fordommene.

Men føler jeg har stjålet tråden her, og slutter å poste.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke vestkantgutt som i "guttunge med altformye penger i baklomma som syter om alt", men vestkantgutt som i nicket ditt. Siden jeg henvendte meg til deg og spørsmålet du stilte ved hvorvidt det er rettferdig å betale så mye penger til "andre".

Utifra dine innlegg tolket jeg det som om du var for en slags politisk blanding mellom Høyre/FrP, og derfor går utifra at du ønsker skattelette, fjerning av avgifter og div.

Men jeg svarte, så hvorfor svarer du ikke tilbake?
Sist endret av Lily Bowen; 11. august 2011 kl. 11:05. Grunn: skrivefeil
Sitat av olaPola Vis innlegg
Her leder FRP ser jeg.
Utrolig at folk er så desperat etter billigere alkohol at de er villige til å risikere å betale for sykehus når de skader seg på fylla.

Skjebnens ironi.
Vis hele sitatet...
Utrolig at folk tror at den gjevne FRP-velger kun er ute etter billigere alkohol. De har også andre saker på programmet utover lavere avgifter. Hva med å f.eks bruke litt mer penger på infrastruktur her hjemme fremfor å gamble de bort på risikofylte utenlandsinvesteringer? Sparing er en fin ting - men jeg mener vi har mer igjen på å bruke litt mer på å bygge opp landet for fremtidige generasjoner. Vei- og jernbanenettet er jo en vits. Hvorfor har vi ikke tatt grep her for lenge siden? Noe må også gjøres for å bevare industrien vår. Stadig flere velger jo å flagge ut.

Jeg har mistet troen på FRP, og tror ikke at de er de rette for Norge, men jeg mener fremdeles at de har en del gode poeng. I år kommer jeg nok til å stemme blankt, men har ikke gjort meg opp en mening helt ennå.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Er det rettferdig at du får og har mye mer enn du trenger?

Så lenge du har mat på bordet, en feit tv i stua og nice bil å kjøre kan du ikke se deg fornøyd med det?

Mye vil ha mer er det vel et ordtak som sier
Vis hele sitatet...
feit tv og bil?

nix, bok og sykkel. du trenger ikke mer enn det ok?

du er i ingen posisjon til å fortelle folk hva de trenger og hva de ikke trenger ok?
Jeg stemmer Høyre.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Dalaras Vis innlegg
feit tv og bil?

nix, bok og sykkel. du trenger ikke mer enn det ok?

du er i ingen posisjon til å fortelle folk hva de trenger og hva de ikke trenger ok?
Vis hele sitatet...
God morgen til deg også ja

Tror du skal ta deg en kopp kaffe og lese diskusjonen en gang til

Poenget er at han kommer her å sier at han ikke vil betale for at skattesnyltere skal leve på hans regning.

Da er argumentet mitt at han etter all sansynlighet har alt han trenger etter han har betalt sin "fear share" til samfundet.

Og hvis du skal henge deg opp i måten jeg legger det frem på, fremfor budskapet i det. Så er det vel du som er litt luring

og FYI DU legger deg ikke opp i måten jeg ytrer mitt budskap Capishe?!
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Til dere som vil stemme AP, vennligst svar meg på dette:
Foreldrene mine har jobbet hele livet, og tjent opp penger. Når de dør, må jeg dele pengene jeg arver med Abdul som selger dop langs Akerselva, jeg må dele de med barn i Polen som har en far som jobber i Norge, jeg må dele de med trygdesnyltere på Gran Canaria. For at jeg skal få arve huset, må jeg faktisk betale penger til de samme personene. Hvordan kan dere kalle dette rettferdig?

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en for meg helt ukjent person som har røyket 40 om dagen i 40 år skal ligge på sykehus uten å betale for det? Eller en person som nesten har spist seg ihjel på MacDonalds pg Grandiosa?

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en jevnaldrene med skilte foreldre skal få 20.000 kr i stipend mens jeg får 820?

Kunne ramser opp mye mer, men er på mobilen så det går litt tregt.

Jeg gir KP til den som klarer å rettferdiggjøre disse tingene!
Vis hele sitatet...

Røykerne betaler langt på vei sine egne helsekostander via avgifter på røyk, så du som ikke røyker betaler du i realiteten ikke for dette.

Det du skisserer opp her er et resultat av at vi har en velferdsstat. Det vil alltid snike seg med noen snyltere når vi skal ha et system som skal dekke flest mulig av dem som faktisk trenger hjelp fra staten, det være seg trygd, sykehus, utdanning etc. Så da har jeg spørsmål til deg; Er du for eller imot et velferdsstat som tar seg av de svakeste og de som trenger det?

Forøvrig er det jo interessant at du nevner trygdesnyltere i Gran Canaria når majoriteten av disse stemmer FRP, de er altså på din "side" (en stemme til Høyre er i praksis en stemme til FRP, og visa versa).

Og at folk spiser seg i hjel er forsåvidt et reel problemstilling som kunne vært løst med økte avgifter på fastfood, men avgifter er jo et fy-ord på høyresiden.

Til slutt kan jeg legge til at jeg studerer ved et top ti universitet i England, og at blant annet du og foreldrene dine betaler for den morroa, da staten hvert år gir meg rundt 100'000 i stipend. Hva synes du om dette?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
FRP, fordi:
1.Fjerne avkortingen i pensjon for gifte og samboende pensjonister, slik at de får beholde mer av egne penger.

2.La folk bestemme mer over egen arbeidsdag. Verne om ansattes helse og miljø gjennom en streng, men mer fleksibel arbeidsmiljølov.

3.Ikke akseptere rushtidsavgift eller annen veiprising.

4.Nei til bruk av bompenger. Dette er en ekstraskatt som rammer bilister som allerede er en melkeku for staten.

5.Bygge sammenhengende motorveinett mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim.

6.Kutte i byråkrati og fjerne monopolordninger. Skape konkurranse til det beste for folk flest.

7.Fjerne ”kvantumsrabatten” for yrkeskriminelle. Hver forbrytelse skal pådømmes og sones.

8.Ha strengere straffer, særlig for volds- og sedelighetsforbrytelser.

9.Styrke politiet. Gi folk økt trygghet.

10.Offentliggjøre resultatene i skolen. Gi elevene frihet ved valg av skole.

11.Bruke ledig kapasitet, både offentlig og privat, for å redusere helsekøene.

12.La folk få lovfestet rett til sykehjemsplass.

13.Bruke mer penger til å skape verdier i Norge, i stedet for å spekulere dem bort på utenlandske børser.

14.Ikke sette strengere krav til norsk industri enn EUs regler. Det kan føre til at bedrifter flytter utenlands.

15.Redusere bilavgiftene betydelig.

16.Forby eiendomsskatt. Den er usosial og urimelig.

17.Stramme kraftig inn på asyl- og flyktningpolitikken. Bare de som har et reelt behov for beskyttelse - i henhold til FNs flyktningkonvensjon - skal få opphold i Norge.

18.Ingen skal diskrimineres på grunnlag av religion, kjønn, legning, etnisk eller politisk tilhørighet.

19.For å oppnå norsk statsborgerskap skal det kreves kunnskaper i norsk språk og samfunnsforståelse, samt avlegges troskapsløfte til Norge.

20.Utvise utenlandske statsborgere som begår kriminalitet med strafferamme over tre måneders fengsel.

21.Innbyggerne skal høres gjennom lokale folkeavstemminger i store saker som angår deres nærmiljø.

22.La lokale myndigheter ha ansvaret for rovdyrforvaltningen.

23.Legge ned fylkeskommunen, og overføre oppgaver fra stat og fylke til solide kommuner.

24.Øke nød- og katastrofehjelp, og avvikle støtte til land og regimer knyttet til terror.

25.Styrke Forsvaret.

Well, thats 25 grunner rett fra frp.no - begynte å liste selv, men det ble litt for langt og lite bredt.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke FrP, fordi lista di oppsummert med en setning blir:

Bruke mer penger, samtidig som vi får inn mindre.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
God morgen til deg også ja

Tror du skal ta deg en kopp kaffe og lese diskusjonen en gang til

Poenget er at han kommer her å sier at han ikke vil betale for at skattesnyltere skal leve på hans regning.

Da er argumentet mitt at han etter all sansynlighet har alt han trenger etter han har betalt sin "fear share" til samfundet.

Og hvis du skal henge deg opp i måten jeg legger det frem på, fremfor budskapet i det. Så er det vel du som er litt luring

og FYI DU legger deg ikke opp i måten jeg ytrer mitt budskap Capishe?!
Vis hele sitatet...

hehehe.

ja jeg leste litt mer av det du skrev og synes du sa det bra her:

Jeg ser frustrasjonen din. Men vi kan velge å ha det slik. Eller vi kan blir som USa der det er hver mann for seg selv..
Vis hele sitatet...
eneste forskjellen er at jeg lener meg mot siste alternativ.

hver gang jeg drar til legevakten ser jeg meg nødt til å bestille taxi og be sjåføren kjøre meg til volvat.

hver gang jeg får brev av helse-øst om at jeg er innkalt år 2015 ser jeg meg nødt til å kontakte privat-klinikk i utlandet.

kjenner over 13 nav klienter hvor kun 1 faktisk er syk.

og når jeg ser dem gå ned gata med et dollarglis på vei til bingoen så vet jeg at nav har gitt dem pæng..

jeg prøver faktisk å spare penger til både hus og bil og helst uten banklån, veldig kjipt å skatte så mye når jeg ikke engang føler at jeg får noe tilbake.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
jeg vet at disse folkene finnes der ute, og det suger balle. Men til gjengjeld (som jeg sa tidligere) så er det folk som trenger det. Det vil alltid finnes skattesnyltere..

Ta eksempelet til min bestemor.. Hun var 8 år når hun fikk polio, hun har vært lam fra livet og ned siden det. Fordi vi lever i en velferdsstat, har hun gratis elektrisk rullestol spesialtilpasset bil, gratis medisiner for kroniske smerter osv.

Hadde dette vært i afrika hadde hun vært en unge som slepte seg etter bakken frem til sin død (med mindre UNICEF er på snarvisitt) Som jeg sa tidligere så betaler jeg gladelig skatten min. Da vet jeg at hvis jeg noen gang får barn med defekter, skal det aldri være tvil om han h*n får et tilnærmet perfekt liv.

Derfor stemmer jeg ikke på FRP. Privatiseringspolitikken deres er forkastelig. Kanskje ikke de første 8 årene.. Men det starter en trend der vi som abeidere mister godene vi har opparbeidet oss gjennom generasjoner. Der de svakeste i sammfunnet faller utenfor, uten håp om å noen gang ta del i det som er god norsk velferd.

Og ikke for å pirke, men du må vente til 2015 på hva enn du foretar deg hos legen.. Det er fortsatt MYE bedre enn mange andre i verden kan skilte med.

Som dagfinn lyngbø sa i en sketsj han hadde for lenge siden: "i afrika er de ikke redde for føflekker, kaffi og sjampingjong"

Jeg bor i Irland for øyeblikket, hvis jeg skal på en helt vanlig legetime koster det meg i underkant av 500kr. Hvis jeg skal ha tabletter mot muskelsmerter (ikke at jeg rører legemidler..) tar legen kjapt 100kr for å skrive ut resepten. pluss at jeg må betale nye 500kr for selve medisinen.. Dette er i IRLAND... et EU land. 1 time med fly fra norge..

Just sayin..
Sist endret av Dr. fungitumb; 11. august 2011 kl. 12:40.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
jeg vet at disse folkene finnes der ute, og det suger balle. Men til gjengjeld (som jeg sa tidligere) så er det folk som trenger det. Det vil alltid finnes skattesnyltere..

Ta eksempelet til min bestemor.. Hun var 8 år når hun fikk polio, hun har vært lam fra livet og ned siden det. Fordi vi lever i en velferdsstat, har hun gratis elektrisk rullestol spesialtilpasset bil, gratis medisiner for kroniske smerter osv.

Hadde dette vært i afrika hadde hun vært en unge som slepte seg etter bakken frem til sin død (med mindre UNICEF er på snarvisitt) Som jeg sa tidligere så betaler jeg gladelig skatten min. Da vet jeg at hvis jeg noen gang får barn med defekter, skal det aldri være tvil om han h*n får et tilnærmet perfekt liv.

Derfor stemmer jeg ikke på FRP. Privatiseringspolitikken deres er forkastelig. Kanskje ikke de første 8 årene.. Men det starter en trend der vi som abeidere mister godene vi har opparbeidet oss gjennom generasjoner. Der de svakeste i sammfunnet faller utenfor, uten håp om å noen gang ta del i det som er god norsk velferd.

Og ikke for å pirke, men du må vente til 2015 på hva enn du foretar deg hos legen.. Det er fortsatt MYE bedre enn mange andre i verden kan skilte med.

Som dagfinn lyngbø sa i en sketsj han hadde for lenge siden: "i afrika er de ikke redde for føflekker, kaffi og sjampingjong"

Jeg bor i Irland for øyeblikket, hvis jeg skal på en helt vanlig legetime koster det meg i underkant av 500kr. Hvis jeg skal ha tabletter mot muskelsmerter (ikke at jeg rører legemidler..) tar legen kjapt 100kr for å skrive ut resepten. pluss at jeg må betale nye 500kr for selve medisinen.. Dette er i IRLAND... et EU land. 1 time med fly fra norge..

Just sayin..
Vis hele sitatet...
veldig trist å lese om din bestemor, men jeg har strengtatt ikke sagt noe om velferden. bare at den blir utnytta og trenger åpenbart bedre regulering og kontroll.

mennesker med åpenbare lidelser skal selvfølgelig få hjelp til å leve et verdig liv. har ikke noe imot at mennesker får hjelp med "mine" penger.
bare når de får "hjelp".


jeg tror nok vi er enige når det gjelder velferden egentlig.



du skrev også:

Da vet jeg at hvis jeg noen gang får barn med defekter, skal det aldri være tvil om han h*n får et tilnærmet perfekt liv.
Vis hele sitatet...
det er nettopp det jeg vil forsikre meg, om at når jeg får barn, og skulle en av mine barn trenge hjelp med noe så skal jeg sørge for at barnet mitt får alt den trenger av hjelp og hjelpemidler for å leve et godt liv.

men jeg har ingen planer om å lene meg mot staten og vente på hjelp, mitt barn skal få det den trenger av meg.

jeg er kjent med høyere summer enn det nå det gjelder privat-klinikker og det plager meg ikke, følelsen jeg får av å føle meg trygg er verdt alle penga jeg kaster på fanget til legen, framfor å gå rundt i oslos gater i 3 år og ikke vite hva som skjer med helsa mi.


at de må vente lenger i andre land spiller ingen rolle.

alt jeg vet er at de med penger de slipper å vente, de betaler og får øyeblikkelig hjelp.

derfor skal jeg også sørge for at jeg også får øyeblikkelig hjelp og min familie i framtiden.

livet er for kort til å kaste det bort på politikk etter min mening.

hvis jeg skal gå rundt og håpe og tro at etter neste valg så blir alt bedre så vet jeg at jeg ender opp som en bitter alkis slik som halve blokka mi som angrer nå at de kasta bort livet sitt fordi de trodde at staten passet på dem.

derfor "every man for himself." dessverre etter min mening.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jo men alle vet at "eliten" får alt de trenger fordi det har råd til det. Poenget mitt er at vi som norske statsborgere skal ha rett på lik hjelp uavhengig av intenkt..

Jeg, i likhet med deg har mer enn nok penger til å bruke private klinikker. Men det finnes f.eks alenemødre der ute som ikke kan gjøre det samme for sine barn.

Og jeg stoler ikke på at FRP (eller høyre for den saks skyld) kan oprettholde den standaren vi har for de svakere i samfunnet vårt.


Sitat av Dalaras Vis innlegg
derfor "every man for himself." dessverre etter min mening.
Vis hele sitatet...
Det vil alltid være et klasseskille. Men da er jeg optatt at skillet skal være BRA<==>SUVERENT og ikke DÅRLIG<==>BRA..
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg

[...]

Er det rettferdig at jeg skal betale for at en for meg helt ukjent person som har røyket 40 om dagen i 40 år skal ligge på sykehus uten å betale for det? Eller en person som nesten har spist seg ihjel på MacDonalds pg Grandiosa?
Vis hele sitatet...
Her er jeg veldig enig, men man må allikevel huske på at tobakk og alkohol i Norge er ekstremt dyrt grunnet diverse avgifter. Om avgiftene dekker for de sammenlagte skadene de påfører helsetjenesten og samfunnet generelt vet jeg ikke.

På lik linje som at jeg mener det burde ilegges en skatt på f.eks. tobakk og alkohol proporsjonalt med skadene, så mener jeg også momskutt for sunne matvarer eller ekstra beskatning av usunne matvarer burde innføres i tillegg. Å ha en sosialisert helsetjeneste er greit nok, men jeg er som sagt helt enig med deg at det er direkte urettferdig at man må betale mer enn nødvendig til helsetjenesten fordi folk påfører seg selv skader.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jo men alle vet at "eliten" får alt de trenger fordi det har råd til det. Poenget mitt er at vi som norske statsborgere skal ha rett på lik hjelp uavhengig av intenkt..

Jeg, i likhet med deg har mer enn nok penger til å bruke private klinikker. Men det finnes f.eks alenemødre der ute som ikke kan gjøre det samme for sine barn.

Og jeg stoler ikke på at FRP (eller høyre for den saks skyld) kan oprettholde den standaren vi har for de svakere i samfunnet vårt.




Det vil alltid være et klasseskille. Men da er jeg optatt at skillet skal være BRA<==>SUVERENT og ikke DÅRLIG<==>BRA..
Vis hele sitatet...
ja jeg skulle også ønske at det var slik, men er jo ikke slik det er?

og hvorfor har vi ikke gjort noe med det?
hvorfor er det alltid sånn at etter neste valg, da skal ting skje!

hvorfor kaster vi bort penger på operahus og slikt når helsevesenet ikke er på topp?

hva er viktigere enn å fikse god velferd og god helsevesen etter at et demokrati har etablert seg og vi har ro og orden i gatene?

norge er et rolig land, ikke borgekrig eller noe kaos her?

hva venter vi på? hvorfor greier vi ikke å tilby folket den beste helseforsikringen?

hvorfor må jeg og 656365363 andre vente i flere år før vi får hjelp?

jeg har bare ikke tid til å vente på at dette teaterstykket skal ta slutt.
Sitat av LucidCatnap Vis innlegg
Her er jeg veldig enig, men man må allikevel huske på at tobakk og alkohol i Norge er ekstremt dyrt grunnet diverse avgifter. Om avgiftene dekker for de sammenlagte skadene de påfører helsetjenesten og samfunnet generelt vet jeg ikke.

På lik linje som at jeg mener det burde ilegges en skatt på f.eks. tobakk og alkohol proporsjonalt med skadene, så mener jeg også momskutt for sunne matvarer eller ekstra beskatning av usunne matvarer burde innføres i tillegg. Å ha en sosialisert helsetjeneste er greit nok, men jeg er som sagt helt enig med deg at det er direkte urettferdig at man må betale mer enn nødvendig til helsetjenesten fordi folk påfører seg selv skader.
Vis hele sitatet...
Ja..

Og dette er et godt eksempel på en naiv person som er hobby-politiker eller ønsker å bli en. Dette er slik du skal snakke til dine velgere, ikke som noe som henger på grep i virkeligheten. Det er jo akkuratt slik det nå er, hvorfor nevne dette som om det ikke var noen andre som hadde tenkt tanken før? Hva jeg vil poengtere er at du ikke ser intensjonene bak dette.

Politikk er politikk, og det henger svært tett sammen med økonomi. Det er en og samme sak. Politikerne sitter ikke på Stortinget og tenker at de skal skattlegge usunne varer fordi de er usunne, men fordi de har en tilsynelatende god grunn for å kunne kreve inn enda mer skatter og avgifter enn de allerede gjør.

Dessuten begynner jeg å bli rimelig svett av alle kommentarer om utgifter. Som om en kreftpasient(forårsaket av tobakk eller hva det måtte være) er en utgift. For det første har denne personen gjennom livet betalt fler enn en operasjon(minst), for det andre må du se på hvordan det økonomiske systemet fungerer..

Da kan man ta en NAV-klient som et godt eksempel. Han er en "trygdesnylter", han er en parasitt som lever på andres arbeid. Nei, det er feil. Han er en person som ellers ikke har mulighet til å gjøre nytte for seg, men ved å motta livsopphold er han nå plutselig en verdiskaper og en som er med på å bevege økonomien. For sett at du som eventuelt har et arbeid.. De pengene du får er allerede skattet av og betalt avgifter og moms, blabla, av arbeidsgiver, deretter får du pengene og du også vil betale skatt, men i tillegg så er det ikke en eneste ting du kjøper som du IKKE betaler moms og avgifter på, og de som mottar dine penger igjen.. Ja slik går regla, dermed kan du nå se at systemet fungerer som et hjul som skal holdes i sving, pengene skal rundt. Hva er det en NAV-konsulent gjør for noen nytte? Det er jo BARE utgifter i hele bedriften, og dette er kun EN etat av mange titalls. Skal man se alt som utgifter så ville vi vært konkurs i "løpet av en dag", tatt i betraktning at rundt 50% av hele arbeidsstyrken jobber i det offentlige.

Det er en grunn til at de gir ut tonnevis med penger ved finanskriser, det er de som er på toppen som er for viktige til å feile, de feiler og skattebetalerne må tvinges til å ta regningen, det er en grunn til at det er ulovlig å spille med penger på utenlandske nettspillselskaper, det er ikke fordi politikere er så godhjertede og vil forhindre at enkeltindivider ruinerer seg selv, det er en grunn til at det er et onde å handle i Sverige, altså pengene forsvinner jo ut av landet og da går de ikke lengre på rundgang her hjemme. Det samme gjelder med innvandrere som sender trygda si til utlandet.

Beklager for at jeg ikke orket å forklare det på en mer dyptgående og seriøs måte, men er grenseløst frustrert over den enorme naiviteten til nordmenn. Jeg hater av hele mitt hjerte alt og alle som har med politikk å gjøre, uansett hvordan man ser på det, så handler det kun om å styre andre mennesker. Man kan si at man gjør mer godt enn skade, men samme kan det være og det skal jeg love deg du også vil synes om du får smake på systemets klo og du velger å se virkeligheten for hva den er og ikke slik du ønsker at den skal være. Og jeg vil ha meg frabedt visse sammenligninger med en viss person som nylig ble kjendis.

Edit om NAV-klienten: På den andre siden skal vi ikke glemme hvorfor sosialisme er det som fungerer best. Hva ellers skal du si til en som ikke har en krone? Det er mat i fengselet og penger i banken?
Sist endret av HippiRødstrømpe; 11. august 2011 kl. 18:21.
Om du faktisk leser det jeg skrev så ser du at det var en kommentar til en tidligere post der jeg poengterer at avgiftene på tobakk og alkohol må tas til betraktning ettersom det er godt mulig disse avgiftene i seg selv betaler for de ekstra helsekostnadene tilknyttet skadene av disse rusmidlene. Jeg kritiserer overhode ikke avgiftene eller velferdsstaten, jeg poengterte kun at innenfor helsetjenesten så er det blodig urettferdig å betale ekstra i skatt for å dekke ekstrakostadene forbundet oppimot f.eks. usunn mat, røyking og alkohol. Jeg foreslår ikke å få vekk velferdsstaten, tvert imot mener jeg at slike vaner, som i nesten alle tilfeller er valgfrie, _burde_ utsettes for høye avgifter for å dekke over skadene de påfører. Er det noe galt i dette? Det virker jo nærmest som vi er enige bortsett ifra at du av en eller annen grunn har fått det for deg at jeg er imot alle avgifter. Tvert imot.

Hvorfor du i det hele tatt drar inn bail-outs inn i diskusjonen er også helt beyond me ettersom det aldri ble nevnt i min kommentar hvilket du siterer. Jeg har aldri forklart hvilken politisk posisjon jeg står ved med unntak av at jeg stemmer Venstre (forhåpentligvis er du klar over at Venstre ikke består av en gjeng superkapitalister), og jeg kan meddele helt og holdent at jeg også synes det er direkte kvalmt av politikere å gi penger til bedrifter som er ''too big to fail'' og la folket ta regningen. Selv er jeg også sterkt engasjert blant annet i debatten om rusmiddelavhengige, og jeg er helt for at disse menneskene på bunnen av samfunnet og som ikke eier noe som helst skal hjelpes via f.eks. en velferdsstat.

Beklager, men vennligst les og sett deg inn i hva jeg skriver før du kommer med slike bastante kommentarer mens du putter ord i munnen på meg. Du kritiserer meg for ting jeg aldri har sagt.

Edit: Om du skal kritisere andre for å være naive, vær så snill og reflekter over din egen fremtreden på forhånd.
Sist endret av LucidCatnap; 12. august 2011 kl. 14:05.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Sitat av LucidCatnap Vis innlegg
Om du faktisk leser det jeg skrev så ser du at det var en kommentar til en tidligere post der jeg poengterer at avgiftene på tobakk og alkohol må tas til betraktning ettersom det er godt mulig disse avgiftene i seg selv betaler for de ekstra helsekostnadene tilknyttet skadene av disse rusmidlene.
Vis hele sitatet...
Bare for å svare på dette:
Det er ikke i nærheten av å dekke utgiftene.
Staten drar inn 8.2 milliarder i året på avgifter på tobakk og utgiftene ved røyking og konsekvensene det fører med seg er på nærmere 80 milliarder.
http://helsedirektoratet.no/samfunns...ykekutt_773864
Sist endret av Mith; 12. august 2011 kl. 14:14.
Takk for linken, jeg var faktisk ikke klar over at det var en såpass uoverensstemmelse der. La forøvrig merke til dette:

''I anslaget på 80 milliarder kr per år inngår en økonomisk verdsetting av ca. 150-180 000 tapte kvalitetsjusterte leveår (QALYs), mens det i et lavere anslag på 8 milliarder kr per år kun inngår kostnader for helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt sykelighet og tidlig død.''

Nå er jeg ikke sikker på hva kvalitetsjusterte leveår faktisk regnes utifra (verdiskapning tapt pga. tidlig død/uførhet?), men det siste anslaget om ekstrakostnadene til helsevesenet var det jeg opprinnelig kommenterte, og om inntektene ligger på 8.2 milliarder i året fra avgifter ser dette ut til å dekkes. Dog er det selvfølgelig mulig å kritisere de ekstra skadene utifra QALYs, men den eventuelle etiske debatten der har jeg ikke satt meg nok inn i.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Det er tatt opp på forumet før om du vil lese tidligere tråd: http://freak.no/forum/showthread.php?t=186344
Diskusjonen rundt tallene og rapporten starter på ca. post 60.
Sist endret av Mith; 12. august 2011 kl. 14:50.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det blir en litt mer spennende tråd hvis folk kan begrunne valget sitt i stedet for å bare skrive parti. Spesielt hvis man stemmer noe så far out som Demokratene...
Jeg stemmer SV siden NRK's og Aftenposten's valgomat fant ut dette var nermest mine interesser.
Sitat av natursvin Vis innlegg
Til dere andre som har huket av for ingen: skal dere faktisk stille opp å stemme blankt eller bare la vær å stemme?
Vis hele sitatet...
Jeg skal få tilsendt en stemmeseddel for DLF, som så blir forkastet da de ikke stiller med liste i min kommune. Det er ikke så mye nedleggelse av velferdsstaten en får gjort i kommunevalget uansett.
Sitat av emphi Vis innlegg

Til slutt kan jeg legge til at jeg studerer ved et top ti universitet i England, og at blant annet du og foreldrene dine betaler for den morroa, da staten hvert år gir meg rundt 100'000 i stipend. Hva synes du om dette?
Vis hele sitatet...
Så lenge du studerer engelsk literatur, filosofi, eller historie har jeg ikke noe i mot det i allefall ^^
jeg stemmer høyre, fordi jeg vil at folk skal ha en sjanse til å starte en bedrift selv og lykkes, uten avgifter og skatter og momser som går til velferdstaten blir snyltet av trygdede late møkkafolk. Jeg stemmer høyre fordi høyre stoler mer på velgerne sine, de vil ha mindre skatt og avgifter som gjør det lettere for folk å konkurrere og realisere drømmene sine. De gjør det vanskeligere for folk å snylte på staten. De vil gi mer penger til utdanning, det er viktig for dem. De har mål, realistiske mål, mens venstreorienterte partier som bl.a SV har masse fine urealistiske mål, de vil ha grønne enger, null forurensing, null krig, null urettferdighet og alle skal ha det bra, men de har ikke kompetansen til å skaffe det, det er urealistisk. De som stemmer SV er naive idealister. Ap har sittet for lenge, vi trenger en forandring. Alt til venstre for AP havner imellom sv og ap, samme driten igrunn, ikke mye forskjell mellom partiene. Frp vil ta av oljefondet, de vil bruke mer penger, de vil ha mindre skatt, men de vet ikke helt hvor de skal få pengene fra etter de har tatt av oljefondet...

Stem høyre for guds skyld. alt annet er vanvidd
Sitat av Martinzky Vis innlegg
Jeg stemmer høyre fordi høyre stoler mer på velgerne sine
Vis hele sitatet...
Derfor Høyre stemte for DLD fordi de stoler på sine velgere?
Gledelig å se at såpass mange(altså flere enn antatt) planlegger å stemme Rødt, samt litt skremmendes at FRP har en såpass stor prosentandel her. Uansett: Lenge leve demokratiet!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg stemmer Senterpartiet. Kommer fra ei lita landbrukskommune med ca. 6000 innbyggere, så det sier seg nesten selv...

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Derfor Høyre stemte for DLD fordi de stoler på sine velgere?
Vis hele sitatet...
For å ikke nevne at flertallet av Høyres velgere er EU-motstandere, mens Høyre har sagt at de er villige til å gi fra seg regjeringsmakt for å melde oss inn i EU.


Edit: Forresten skuffende å se at KrF av alle partier får flere stemmer enn SP...
Sist endret av BomberMan; 12. august 2011 kl. 18:42.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Derfor Høyre stemte for DLD fordi de stoler på sine velgere?
Vis hele sitatet...
en konsekvens man må ta når man prøver å bli med i EU. Må følge lovene dems..

edit: er det fakta at flertaller er Eu-motstandere? fleste jeg kjenner som er pro-høyre er også pro-eu
Sist endret av Martinzky; 12. august 2011 kl. 20:31.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Martinzky Vis innlegg
en konsekvens man må ta når man prøver å bli med i EU. Må følge lovene dems..

edit: er det fakta at flertaller er Eu-motstandere? fleste jeg kjenner som er pro-høyre er også pro-eu
Vis hele sitatet...
må følge loven dems? de kunne sagt nei som de andre partiene og som de selv var motstandere av. Erna gikk bak ryggen på sine velgere med DLD.
like mye piss I høyre som alle andre partier.
Noen som vet hvor mange prosent valgoppslutning som kreves for et gyldig valg?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Noen som vet hvor mange prosent valgoppslutning som kreves for et gyldig valg?
Vis hele sitatet...
Tror det holder med én, så lenge alle mennesker har hatt muligheten til å bruke sin demokratiske rett
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Martinzky Vis innlegg
edit: er det fakta at flertaller er Eu-motstandere? fleste jeg kjenner som er pro-høyre er også pro-eu
Vis hele sitatet...
http://www.nationen.no/2010/07/26/po...hoyre/6079267/
http://politisk.tv2.no/nyheter/sju-a...er-nei-til-eu/