Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 10061
Hei alle sammen, jeg og noen venner hørte en gang en tid tilbake noen ryker om en skjult hule fra andre verdenskrig som ble brukt av norske styrker for å frakte soldater frem og tilbake fra Sarbuvollen/Strand (ikke sikker på hva stedsnavnet er) vi ble veldig nysgjerige på disse ryktene og bestemte oss for og se om ryktene var sanne, og gjammen meg var de det også. Vi tok med oss lommelykter og godt med klær. Vi hadde hørt at det var meget kaldt der inne så alle hadde med gode varme klær. Etter 250 lange meter (det var bek mørkt) turte vi rett og slett ikke mere så vi bestemte oss for at om en uke skulle vi dra inn igjen, men med forsterkninger (da blir det lettere og overvinne frykten) Og nå har dagen kommet. I dag drar vi inn i hulen som ingen noen gang har gått igjennom på over 70 år!

Vist noen har noe info om denne hulen hadde det vært super om dere sendte det til meg (beskyttern@hotmail.com) eller la igjen en reply.
Har noen i det hele tatt hørt om hulen, send oss det dere har hørt!

Crazy Norwegian
Jeg var der for 2 år siden. møtte en koslig kar som het Torfinn. han har bodd der 40 år nå:P
ta bilder ogf poste til oss da: )!
Sist endret av p0lse; 31. mai 2009 kl. 19:54.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Heh, er jo rett borti nabolaget her jo
hvor akkurat er det inngangen til denne hulen ligger a?
Ja, jeg skal lett dit.. :P Hvor er det?
http://maps.google.no/maps?f=q&sourc...3,0.09716&z=14

sånn ca rundt her er det hulen er, glemte kamera, men til vår store fortvilelse var den stengt etter ca 500 meter inn. man kunne så vidt se ut på andre siden. Er veldig ivrig på dette med skjulte huler osv, noen som har noen forslag her i Bærum? Her jeg bor så hadde vært stilig om noen viste om noe
Er det der, midt i bildet?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Er det der, midt i bildet?
Vis hele sitatet...
Ja Takk for at du fant stedet!
Har aldri gått gjennom hele selv, men den er da bare 30-40 meter, maks? Såvidt jeg har forstått munner den ut i en bitteliten huleåpning litt lenger oppe, 10-15 meter lenger oppe i veien. Veldig lite hull, og høyt oppe på veggen, men der skal iallfall utgangen være. Den hula har alltid vært kjent som et tilflukts- og lagerrom for tyskerne under krigen.

Sikker på at dere gikk så langt?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Har aldri gått gjennom hele selv, men den er da bare 30-40 meter, maks? Såvidt jeg har forstått munner den ut i en bitteliten huleåpning litt lenger oppe, 10-15 meter lenger oppe i veien. Veldig lite hull, og høyt oppe på veggen, men der skal iallfall utgangen være. Den hula har alltid vært kjent som et tilflukts- og lagerrom for tyskerne under krigen.

Sikker på at dere gikk så langt?
Vis hele sitatet...
I hvertfall ikke 10-15 meter, gikk langt, mulig jeg stusser litt på meterne her, men den er mye lengere en det. Kan si at vi gikk igjennom 3 porter før vi kom til andre siden (der det lille hullet er)
30-40 meter inne i fjellet (kanskje 50?), 10-15 meter mellom utgangene. Utgangen er ikke synlig fra veien, men ligger bare noen meter oppi høgget, skjult bak døde trestammer hvis jeg husker riktig (mange år siden nå). Nesten rett overfor trampolinen på flyfotoet, kanskje litt lenger opp.

Avstandsforståelsen kan forvrenges ganske bra i stummende mørke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
slutt å tull`a..! den er da ikke lenger 20-30m.. bor RETT ved.. vært der mange ganger, for øyeblikket tror jeg den er full med vann..
men uansett 500M!!!!!!??

er der du ser folk står i gata, midt i bilde
Sist endret av zvxsone; 8. august 2009 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av zvxsone Vis innlegg
slutt å tull`a..! den er da ikke lenger 20-30m.. bor RETT ved.. vært der mange ganger, for øyeblikket tror jeg den er full med vann..
men uansett 500M!!!!!!??

er der du ser folk står i gata, midt i bilde
Vis hele sitatet...
Hahaha overdrev en smule, ble litt hype
å jøss ja, "en smule" er vel beskjedent sagt..
Sitat av zvxsone Vis innlegg
å jøss ja, "en smule" er vel beskjedent sagt..
Vis hele sitatet...
Ja som sakt, ble overasket over hulen, ryktene, forventingene og ikke minst frykten for å finne noe "farlig" der inne, ble bare litt for mye for våre simple hjerner

Men men, lover og være mere saklig i min neste story fra sølvgruvene
NÅr det allerede er snakk om gruver å grotter...
Noen som har vært i saltgruvene i Wieliczka? Utrolig fett!
http://d26586.u21.netbox.no/images/Tur-2007-1-13.jpg

Dere ser de krystallene på den lampa i taket?
De er også laget av salt, faktisk...

Guiden sa ( En utrolig frodig kvinne) " You can lick on anything, and you will taste salt, but not the guide*Jeiper* :P

Alle statuer er laget av salt/hakket ut i salt, bortsett fra verktøy å klær(de som har klær)

Anbefales, de er kanskje 2-300 meter under bakken, er kaldt å behagelig, ettersom det er utrolig varmt over bakken!
var der for mange aar siden. med de hvite busser. vanvittig nede der..
Samme her, med de hvite busser... Helt utrolig opplevelse, åsså er det så svært, masse småe sjapper, kafè og greier...

Anbefales
Heeey der var jeg også for noen år siden, helt konge Guiden sa akkurat det samme til oss :O
Hva er gateadressen for denne hulen? Bor i Bærum selv, og kunne tenkt meg å ta en tur... Og evt hvor i gata ligger åpningen?

Takker så mye
Det ligger ute en link til nøyaktig sted med kart og det hele, hvis du bare leser litt nøyere.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
NÅr det allerede er snakk om gruver å grotter...
Noen som har vært i saltgruvene i Wieliczka? Utrolig fett!
http://d26586.u21.netbox.no/images/Tur-2007-1-13.jpg

Dere ser de krystallene på den lampa i taket?
De er også laget av salt, faktisk...

Guiden sa ( En utrolig frodig kvinne) " You can lick on anything, and you will taste salt, but not the guide*Jeiper* :P

Alle statuer er laget av salt/hakket ut i salt, bortsett fra verktøy å klær(de som har klær)

Anbefales, de er kanskje 2-300 meter under bakken, er kaldt å behagelig, ettersom det er utrolig varmt over bakken!
Vis hele sitatet...

Her har jeg vært ja!
Er helt fantastisk rått der nede! Flotte underjordiske dammer, massevis av statuer, kapeller osv.
Hvis jeg husker riktig så er det et gruvenettverk med ca. 300km gruveganger.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Her har jeg vært ja!
Er helt fantastisk rått der nede! Flotte underjordiske dammer, massevis av statuer, kapeller osv.
Hvis jeg husker riktig så er det et gruvenettverk med ca. 300km gruveganger.
Vis hele sitatet...
Ja, hadde gitt masse for å dra ned dit igjenn:P

Tror det var noe sånt ja, var ihvertfall jævlig langt det gruvenettverket de har der!
ligger rett etter telefon/lyktestolpe, rett fór dump. lett á finne hvis du dytter til side busker
Sitat av Teknikk Vis innlegg
Hva er gateadressen for denne hulen? Bor i Bærum selv, og kunne tenkt meg å ta en tur... Og evt hvor i gata ligger åpningen?

Takker så mye
Vis hele sitatet...
som sakt før er det her. ikke noe eksakt adresse, rett i mellom seilklubben og en gate. Trykk HER og se

Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
som sakt før er det her. ikke noe eksakt adresse, rett i mellom seilklubben og en gate. Trykk HER og se
Vis hele sitatet...
Se Midt i bilde ca, starter rett ved der det står sarbuvollveien, der er det tre "stener" midt i der er ingangen ca.

Er en tunnel av trær og busker som leder til den og stien er dekket av døde og rottende greiner og den slags, ser utrolig mystisk og skummelt ut
Sist endret av Crazy-Norwegian; 24. august 2009 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dere kan jo ta en tur til Lier, molbydngruver, utrolg lite informasjon om gruva... men den ligger rett neddafor skaptjern. Går hovedstien og tar av mot høyre etter å gått en liten fottur opp over brua..

Utrolig god underholdning, lange mørke tunneller på flere hundretalls meter!! Vanvittig morsomt, håper det enda er åpent der da såklart, ettersom myndighetene panlegger å mure den igjen...

Til litt mer informasjon var det vel at den ble sist drevet av tyskere under 2 verdenskrig
Sitat av kroksleiven Vis innlegg
Dere kan jo ta en tur til Lier, molbydngruver, utrolg lite informasjon om gruva... men den ligger rett neddafor skaptjern. Går hovedstien og tar av mot høyre etter å gått en liten fottur opp over brua..

Utrolig god underholdning, lange mørke tunneller på flere hundretalls meter!! Vanvittig morsomt, håper det enda er åpent der da såklart, ettersom myndighetene panlegger å mure den igjen...

Til litt mer informasjon var det vel at den ble sist drevet av tyskere under 2 verdenskrig
Vis hele sitatet...
Takk for godt tips. Lier er ikke sånn alt for langt unna heller. Tar meg nok en tur dit en gang ja!
▼ ... over en måned senere ... ▼
var der forige uke, for å friske opp minnene

fakta!:
er/var 2 utganger, men murt igjen.
den ene er mulig å komme seg inn i(bildet),
den andre er det kun en liten glippe åpning.

Hulen er ca 20-30m lang "innover"
- ca 6m rett fram
- ca 3m til v
- ca 4m rett fram(til høyre) mellom 2 murporter som hadde dører i sin tid
- ca 10m til høyre .... osv snart slutt

ca 1.90m - 2m høyt under taket
ca 2 m bredt til tider

opphav: ryktene sier WW2 ?
som lager/bomberom/hjemmested?


tok dette bildet i sommer, så folk skjønner at dette er ekte. :P



er for mørkt INNE i hulen til at mobilen klarer å få noe fornuftig ut av dette.
så det blir nok kun utenfra..



om vinteren er den lett og oppdage-

ellers; folk som prøver å finne den om sommeren kan se her:
(rett inn bak stolpene)
Sitat av zvxsone Vis innlegg
var der forige uke, for å friske opp minnene

fakta!:
er/var 2 utganger, men murt igjen.
den ene er mulig å komme seg inn i(bildet),
den andre er det kun en liten glippe åpning.

Hulen er ca 20-30m lang "innover"
- ca 6m rett fram
- ca 3m til v
- ca 4m rett fram(til høyre) mellom 2 murporter som hadde dører i sin tid
- ca 10m til høyre .... osv snart slutt

ca 1.90m - 2m høyt under taket
ca 2 m bredt til tider

opphav: ryktene sier WW2 ?
som lager/bomberom/hjemmested?


tok dette bildet i sommer, så folk skjønner at dette er ekte. :P


er for mørkt INNE i hulen til at mobilen klarer å få noe fornuftig ut av dette.
så det blir nok kun utenfra..

om vinteren er den lett og oppdage-

ellers; folk som prøver å finne den om sommeren kan se her:
(rett inn bak stolpene)
Vis hele sitatet...
Bra post, denne tråden trengte de bildene
Det går rykter om en gammel forlatt villa på Stabekk, stemmer dette?
Sitat av Riverton Vis innlegg
Det går rykter om en gammel forlatt villa på Stabekk, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Kan du være mer presis? Vet om ett hus rett ved Ringstabekk skole som ble revet for ca 3 år siden (det alle hadde fester i).
Mer presis? Dette er bare rykter som jeg har hørt:P

Du vet vel ikke om andre ¨forlatte steder¨ i Akershus?
EVT send PM, trenger noe bra UE
Sitat av Riverton Vis innlegg
Mer presis? Dette er bare rykter som jeg har hørt:P

Du vet vel ikke om andre ¨forlatte steder¨ i Akershus?
EVT send PM, trenger noe bra UE
Vis hele sitatet...
Hehe vist du bare har hørt rykter om et tomt hus så ville jeg satse på at det er det ved Ringstabekk skole.

Leter selv etter flere UE steder, blitt et lite tørke på nye steder, mange steder som det kommer nybygg på osv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ja, igjen da..
hula er faktisk nå målt/skrittet opp til 60-70m
i følge bena mine
den er lang, men fortsatt ikke sååå lang
--
Spennende! Noen som vet om det finnes noen huler i skien/rundt Skien?
vel, kanksje litt feil å poste den her..
uansett linker til denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=147798
da det også er i bærum....
nøyaktig hvor er dette?