Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 73525
Morn dere

Driver som en minihobby og spiller munspill, er bare så ufattelig vanskelig å finne notene til flåklypa, og ved å prøve selv å finne dem, har jeg klart ca de første 10 tonene, men thats it.

Hvis noen kan dette eller har andre fete forslag til sanger med eller uten noter, vennligst svar
Mener at du får dem i spillet. Prøv å last ned det. Der skal det være en sånn musikklagesak hvor tonene til de kjente sangene er satt inn. Nå er det flere år siden jeg spilte dette, men jeg mener at det var sånn.
Jeg kan den første delen på piano, men husker ikke hva knappene heter. Skal se om jeg finner et bilde, så kan jeg lage en slags illustrasjon
Kan lage en liten tab i morgen, nå er det natt...

åkey da:

D G A Bb A G F D Bb* C* D spill 2 ganger med 2 forskjellige slutter, 1 og 2
1: D# D C* Bb* C* D - C* Bb* A
2: C* Bb* A* D* C** D*

Toner markert med * er under den startende D-en (** under - 1 oktav)
Sist endret av Tobb; 28. oktober 2006 kl. 02:33.
Kan den jeg med C dur bluesmunnspill. Denne har da ikke halvtoner så man må bende en eller to toner :P hehe

Prøv å finn tonene selv. Hør på sangen og spill med. Det lønner seg virkelig å trene opp gehøret.
Hadde vært fint om dere la inn blåsehullene isteden for noter, (jeg suger i noter)

Har finni begynnelsen hvertfall, på ett c-dur munnspill er det

5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4
Har du funnet ut det er det 0 stress for deg å finne resten Det er den første delen som er vanskligst å finne. HAdde det ikke vært så sent kunne jeg spilt sangen på munnspill og skrevet ned tonene for deg.

Hvis ingen andre gjør det skal jeg gjøre det i morgen
Har ikke noe munnspill, men ut i fra det du har kan du enkelt finne det ut...

Bytt ut 5 med D osv, ut fra de 13 tonene i oktavet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har prøvd meg litt selv på den melodien.

Om man følger tallene på munnspillet så blir det slik som jeg skriver nedenfor.
De notene man tar inntrekk på markerer jeg med *

5 6* 7* 7 7*6* 6 5 4 4* 5 5* 5 4* 4 4* 5 4* 4 3*
Sitat av -redhead-
Jeg har prøvd meg litt selv på den melodien.

Om man følger tallene på munnspillet så blir det slik som jeg skriver nedenfor.
De notene man tar inntrekk på markerer jeg med *

5 6* 7* 7 7*6* 6 5 4 4* 5 5* 5 4* 4 4* 5 4* 4 3*
Vis hele sitatet...
Var det ikke akkuratt d samme som jeg skrev?
Heter ikke sangen orginalt 'Vårsøg' elns? Er kanskje lettere å finne noter hvis du søker etter det. Ellers ser det vel ut som om du er på god vei
Sitat av Ulvengunnar
Var det ikke akkuratt d samme som jeg skrev?
Vis hele sitatet...
Hehe, var vel det. Sry. Trodde bare jeg kunne litt mer av sangen, men tok feil der ^^
Sitat av Dyret
Heter ikke sangen orginalt 'Vårsøg' elns? Er kanskje lettere å finne noter hvis du søker etter det. Ellers ser det vel ut som om du er på god vei
Vis hele sitatet...

Trodde sangen het "reodors ballade" jeg... hvertfall han komponisten har fått en haug priser for det, og Reodors ballade var det eneste navnet som dukka opp... men hvem vet, jo jeg etter en dag google
Sitat av Dyret
Heter ikke sangen orginalt 'Vårsøg' elns? Er kanskje lettere å finne noter hvis du søker etter det. Ellers ser det vel ut som om du er på god vei
Vis hele sitatet...
Norwegian Sunset, etter hva jeg kan huske..
Vårsøg er det ikke .. et par fraser som kanskje ligner litt.
Men jeg holder knappen på navnet "Reodors Ballade", som Ulven sier.

Meget fin melodi.
Brukte ikke Multicyde melodien i en sang? Kanskje det er enklere å finne det via den sangen? Med tanke på at den er nyere.
5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4 -3
5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4 -3

Reodors Ballade. Fra flåklypa.
Det stemmer, Multicyde brukte den melodien.
Låta dems heter "Not For The Dough", så vidt jeg husker.

Tror forresten navnet kan være "Reodors Vise".
Sitat av Golder
5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4 -3
5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4 -3

Reodors Ballade. Fra flåklypa.
Vis hele sitatet...
Det skal være en annen slutt på andre refreng... også er det ett vers i midten... liksom notene til det jeg leter etter :P
Multicyde brukte "Vårsøg" av Sigmund Groven. Den er veldig like "Reodors ballade" som Sigmund Groven også har laget.
Sånn i tilfelle noen ville vite det.

edit: Eller var det det du mente, helk?
Multicyde tok kontakt med Caprino ang. copyright rettigheter for bruk av sangen, husker dette. Han likte at "ungdomme tok ibruk gamle ting og bruker dem på nytt"
Sitat av Boreas
Multicyde brukte "Vårsøg" av Sigmund Groven. Den er veldig like "Reodors ballade" som Sigmund Groven også har laget.
Sånn i tilfelle noen ville vite det.

edit: Eller var det det du mente, helk?
Vis hele sitatet...
Nei, nei.

Multicyde brukte munnspill-melodien fra "Reodors Ballade".
Ikke Vårsøg. (Den er forresten ikke skrevet av Sigmund Groven, men Henning Sommerro)

Nok om det, tilbake til tema.
Jeg kan skrive ned på noter til deg, om du har nytte av det.
Ellers har jo Sigmund Groven mye fint munnspillspill innspilt som du kan prøve å plukke.
Der fikk vi noen harde fakta Bra!

Skal du spille"reodors ballade"må du nok ha et munnspill med tone forskyver (knapp på siden)
for og få med alle halvtonene.
Nei nå er det mye tull ute og går!
Multicyde samplet Vårsøg ikke "Reodors Ballade". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1657064

Personlig liker jeg å spille vårsøg best. Har prøvd å finne alle tonene, men klarte ikke helt slutte. Noen som kan hjelpe?

5 5 -4 5 -6 7 -7 -6 6 5

5 5 -4 5 -6 -7 -6 6 -6 5

6 5 -4 4 -4 -6 -7 7 -8 -7 6

-6 5 -4 4 -4 -5 5 -3 -4 (-3 4 ??)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vårsøg er da den "No blir det sol, i høgste sveåliå"... Vet ikke om den ligner så mye på Reodors Ballade eller hva den nå heter...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av helk
Nok om det, tilbake til tema.
Jeg kan skrive ned på noter til deg, om du har nytte av det.
Ellers har jo Sigmund Groven mye fint munnspillspill innspilt som du kan prøve å plukke.
Vis hele sitatet...

Hadde vært fin om du gjorde det ja... Sliter litt med å treffe notene når jeg prøver å lære det selv på c-duren. Takker på forhånd.
Kjempemessig.
Har vært på leting etter dette ganske lenge, men det har vist seg vanskelig å oppdrive.
Da er det hjem og spille når jeg er ferdig på jobb
Vet ikke helt hvordan dere får Reodors Ballade til å ligne på Vårsøg, men Multicyde brukte ihvertfall Vårsøg i sangen sin "A Better Day". 100% sikker på at det ikke var Reodors Ballade hvertfall.

A Better Day:
A better day when night belongs to dawn
Another way for us to get along
For those who might say it's never meant to be
You gotta be strong a better day will come

Vårsøg:
No blir det sol, i høgste sveåliå
blabla, stavelsene stemmer også overrens med A Better Day
Sitat av Unicorn565
Nei nå er det mye tull ute og går!
Multicyde samplet Vårsøg ikke "Reodors Ballade". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1657064
Vis hele sitatet...
Heh, leste du den artikkelen? Stemmer at de brukte Vårsøg i låten A Better Day.
Det jeg sa var at de brukte Reodors Ballade i Not For The Dough, noe som også står i artikkelen du lenker til.

- Det er bevisst. Vi er da nordmenn som kommer fra møblerte hjem, ingen ghettobarn, sier gutta, som tidligere har benyttet seg av både Morten Abel, Marve Fleksnes, Anne Vada og ikke minst «Flåklypa»-temaet i gjennombruddshiten «Not For The Dough».
Vis hele sitatet...
Flåklypa-temaet = Reodors Ballade

Var litt kjapp med å si at de ikke hadde brukt Vårsøg jeg og .. aldri hørt om låten en gang.
Så tok vi begge litt feil. ^_^

Uansett, får se om jeg kludrer ned noe i helga, om du fortsatt trenger det.
(Noter, altså)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Ulvengunnar
Hadde vært fint om dere la inn blåsehullene isteden for noter, (jeg suger i noter)

Har finni begynnelsen hvertfall, på ett c-dur munnspill er det

5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4
Vis hele sitatet...
Har nettopp fått meg et F-dur munnspill, hva blir tallene da?
Sitat av clinton4
Har nettopp fått meg et F-dur munnspill, hva blir tallene da?
Vis hele sitatet...
Tallene blir akkurat de samme, men nå spiller du den i F.
Med mindre du ikke har et kromatisk munnspill, klarer du ikke å spille den (uten å bende) i C, D osv., når du har et F-dur munnspill. Rett og slett fordi

F-dur: F G A B C D E F
C-dur: C D E F G A H C
D-dur: D E F# G A H C# D

(har ikke gått nøye inn på notene, så om sangen (i F-dur) ikke inneholder tonen B, skal det være mulig å spille den i C-dur med et F-munnspill. Om jeg nå har tenkt rett.)

-----

Bare for å konkludere diskusjonen ovenfor:

Not For The Dough - Tema fra Reodors Ballade.
A Better Day - Vårsøg, skrevet av Henning Sommerro.

Har hørt gjennom låtene
Sist endret av kamikaze__25; 17. mai 2007 kl. 19:06. Grunn: Formuleringsfeil
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kan slå meg på denne. elsker den sangen på munnspill. å har leiti lenge etter den sangen til munnspill... Fortsatt ingen som vet om? introen kan jeg, men det er midtstykket jeg vil ha.. :/

spiller litt på et blues harp av hohner, A-dur =(
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette er det jeg har fått ut av å klimpre litt på mitt C-munnspill. Jeg tror noe av det er feil, men jeg tror det er den beste løsningen man kan få på et 10 hulls munnspill uten å måtte benne toner og sånn...


Start:

5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4 -3

5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 -2 -3 4


Mellomspill:

4 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 6 -6 5 -4 4

4 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 6 -6 5 -4 5


Avslutning:

5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 4 -4 5 -4 4 -3

5 -6 -7 7 -7 -6 6 5 4 -4 5 -5 5 -4 -2 -3 4
Det der virker til å stemme utrolig bra.

Tusen hjertelig takk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Itai
Dette er det jeg har fått ut av å klimpre litt på mitt C-munnspill. Jeg tror noe av det er feil, men jeg tror det er den beste løsningen man kan få på et 10 hulls munnspill uten å måtte benne toner og sånn...
Vis hele sitatet...
JEg fant et munnspill og lekte meg litt, og fikk ut sangene, men hvordan skal man egentlig holde? jeg dekker de to hullene vesiden av det jeg blåser i med fingrene, men det ser da lettere ut på tv?
Sitat av qtex
JEg fant et munnspill og lekte meg litt, og fikk ut sangene, men hvordan skal man egentlig holde? jeg dekker de to hullene vesiden av det jeg blåser i med fingrene, men det ser da lettere ut på tv?
Vis hele sitatet...

Du må lære deg å blokke med tunga, og tro meg, det ser utrolig mye lettere ut enn det er, for det er mye munn,hals og pusteøvelser innvolvert.
▼ ... over et år senere ... ▼
driver å lærer meg munnspill, men får ikke til detta med blokking med tunge og sånn, er det noen som kan anbefale noen lærebøker i munnspill?
Sitat av Boreas Vis innlegg
Multicyde brukte "Vårsøg" av Sigmund Groven. Den er veldig like "Reodors ballade" som Sigmund Groven også har laget.
Sånn i tilfelle noen ville vite det.

edit: Eller var det det du mente, helk?
Vis hele sitatet...
Nei, i den der "not for the dough" så er det ikke vårsøg som blir brukt, det er reodors vise/themet til flåklypa som blir brukt som utgangspunkt for samplet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hvordan vet jeg når jeg skal blåse inn og ut på disse notene....og hva betyr den streken som er foran noen av tallene.
For jeg fpr det ikke til, npr jeg følger disse tallene, jeg er ganske fersk i munnspilling, så hehe:P

Hehe! Konge! jeg fant utav det nå! Men en annen ting jeg lurer på: Hvordan klarer dere å ha nok pust til å fulfure det!:P jeg blir helt utpustet jeg:P
Sist endret av Oldblood; 21. september 2009 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Oldblood Vis innlegg
Hehe! Konge! jeg fant utav det nå! Men en annen ting jeg lurer på: Hvordan klarer dere å ha nok pust til å fulfure det!:P jeg blir helt utpustet jeg:P
Vis hele sitatet...
Prøv og bruke så lite luft som mulig og likevel opprettholde holde en høy tone. Det er mulig og puste inn gjennom nesen på innblåsing
"trening er tingen"
Alright skal prøve på d å trene selvfølgelig:P
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Ulvengunnar Vis innlegg
Morn dere

Driver som en minihobby og spiller munspill, er bare så ufattelig vanskelig å finne notene til flåklypa, og ved å prøve selv å finne dem, har jeg klart ca de første 10 tonene, men thats it.

Hvis noen kan dette eller har andre fete forslag til sanger med eller uten noter, vennligst svar
Vis hele sitatet...
5B 6D 7D 7B 7D 6D 6B 5B 4B 4D 5B 5D 5B 4D 4B 4D 5B 4D 4B 3D

5B 6D 7D 7B 7D 6D 6B 5B 4B 4D 5B 5D 5B 4D 2D 3D 4B

4B 7B 7D 6D 6B 5B 4B 4D 5B 5D 6B 6D 5B 4D 4B

4B 7B 7D 6D 6B 5B 4B 4D 5B 5D 6B 6D 5B D4 5B

5B 6D 7D 7B 7D 6D 6B 5B 4B 4D 5B 5D 5B 4D 4B D4 5B 4D 4B 3D

5B 6D 7D 7B 7D 6D 6B 5B 4B 4D 5B 5D 5B 4D 2D D3 4B
Det tok kanskje litt tid (over ni år, faktisk), men Freak leverte munnspillnotene til Flåklypa. Fabelaktig.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det tok kanskje litt tid (over ni år, faktisk), men Freak leverte munnspillnotene til Flåklypa. Fabelaktig.
Vis hele sitatet...
Over ti år, faktisk!

Og selv om det er en nesten ti år gammel diskusjon, så klarer jeg ikke å lese gjennom her uten å rette opp i det som ble en enorm diskusjon her.

Multicyde har samplet både Vårsøg og Reodors Ballade.

Multicyde - Not for the Dough (sampler Reodors Ballade)

Multicyde - A Better Day (sampler Vårsøg)

Åh Gud. Endelig fred.