Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1957
Ey!

Tenkte eg skulle lage en tråd der folk kan komme med relevante tips og triks på hvordan en kan gå frem når en mixer. Har ikke funnet noen tråder på dette enda, men er og mulig eg ikke har leitet godt nok.
Beklager og om evt skrive feil. Var aldri skoleglad..

Anyways!

Det som er digg med miksing er at ingenting er feil så lenge det høres bra ut!

Mange har ulike måter de går frem på, men her er altså noen punkter eg bruker å ta for meg når eg setter meg ned med en mix. Alt etter smak og behag selvfølgelig.

Instrumenter (Altså, vokal og slagverk skal ikke være med i førsteomgang)

0. Ikke mix med headsett! Og heller ikke mix med for høyt volum.
Det er skadelig for ørene og en kan fort ødelegge mixen ved at ørene tilpasser seg og får et unøyaktig perspektiv på frekvensene.
(Ta en eq sweep på høyt volum, og du gjør ikke det igjen for å si det sånn!)

Aight!?

1. Balansere sporene.

2. Panorere sporene. (Bruker altid å panorere HARDT : V-C-H)

3. Sett opp en mono plug på stereo master bus (bruker å kjøre en check på den gjennom HELE prosessen)

-Mute alle spor

Så ta utgangspunkt i det mest dominerende sporet, gjerne det som "gjør låta", å miks rundt det når du går over med eq´n.
Samme gjelder det neste sporet, Aka det "nest-beste" elementet. Osv med resten av sporene. Altså et og et spor blir unmutet.

3. Sett opp Eq på samtlige spor som trenger det. (For the noob: Highpass filter på alle spor utenom bass og slagverk bruker å åpne mixen en del, men ikke nok.)
Ta og en eq sweep for å finne resonans områder/muddyness og kutt der det trengs.
(Bruker alltid å kutte frekvenser før boosting)

4. Sjekke phase (Av og På for å se hvilken side som gir best signal)

5. Etter en 45 minutter med miksing, ta hvertfall en 10 minutter med frisk luft så ørene får hvile litt. De blir fort vant til spesifikke frekvenser.
Du ødelegger lett den fete dynamikken du fikk på slagverket om du fortsetter å mikse uten å være obs på det.

6. Compressor. Bruk presets der du føler det er behov og se at compressoren får et utslag på mellom 3-6db i reduksjon.
(Det gjør du ved å justere threshold´n.) Det er og en idee og holde seg under 4:1 i ratio ettersom en skviser livet ut av sporet om en overdriver.

7. Delay, Reverb etter smak (Bruk med måte ettersom det er lett å drukne mixen med for mye "fuktighet", hehe
Hold trommene og bass så clean som mulig (utenom snare som bruker å like litt ekstra reverb)
Det er og en god ide å sette opp en fx channel for spesielt reverb ettersom en kan kutte frekvenser som lager trøbbel (bunn, topp og resonans) så en slipper å kutte i selve godlyden. Ta sends fra de sporene du vil ha reverb på, TIL fx channel.

Introduser slagverk
-pan (Kick/snare center)
-Eq (etter smak)
-Compressor (preset)
-Flett inn overhead og room mic før du pusher på med for mye reverb. (Det blir fort muddy om en ikke får balansert det rett)
-Parallell compression etter smak (Sjekk youtube)

8.

Nå skal miksen høres rimelig decent ut så nå er det på tide å bypasse Mono plugn på masterbus´n. Wow! ... Men vokalen mangler jo!!

Vokal

0. Sett volum så den ligger der den skal i miksen

1. Eq (preset, og form ut i fra det)

2. Deesser (threshold til det høres behagelig ut, men ikke overdriv... ellers
høres det ut som en lespffffffer)

3. Compressor (3-6db reduksjon)

4. Reverb / Delay (SMÅ mengder)

5. You name it! Det er bare fantasien som setter grenser

6. Layering og paralell compression

7. Ri vokalen over låta (kompressoren skal ta seg av det værste, men det skader ikke å hjelpe den litt med automation så den sitter skikkelig.

8.Pan (2venstre og høyre, pass på å ikke få med for mye bunn og topp ettersom det kan bli krasj med resten av instrumentalen)

Sweetening
The Aftertouch! Dette er altså den kjekkeste delen av hele miksingen, når alt limes sammen.

Lag deg noen fete sweeps (sjekk tut. på youtube) eller kjøp deg noen ferdig pakker på nett.

Fills, noen ekstra klimpr på keyboardet/gitaren for å lage overgangene litt mer "sexy".

Choppe opp seksjoner å leke med de for å se hva muligheter som er tilstede.

Parallell compression på slagverk/bass for det lille ekstra.

Må presisere at eg retter denne posten mot nybegynnere, men det er bare å stille spørsmål om det skulle være noe mer og eg håper andre har noen flere tips&tricks å komme med ettersom det alltid er noe en har glemt og det alltid er gøy lære mer!

Ang compressor så må volumet korrigeres til opprinnelig db med makeup etter threshold er innstilt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser bra ut, kommer til og prøve disse tipsene neste gang jeg mikser,

vet det varier veldig fra sang til sang, men du har vell ikke noen tips angående mastering og?
MixMaster
BarBeats's Avatar
Trådstarter
Er ikke en master på mastering akuratt, men eg bruker å ta for meg (ut i fra hva som behøves eller kan funke)
en chain som tar for seg generell :
1.eq korrigering,
2. reverb for å lime lydbildet bittelitt
3. en exiter
4 så en kompressor for å knekke noen av de værste peaksa.
(Selv foretrekker eg en mix med non db lavere enn en mix som er altfor overkompressa, det river liksom livet ut av arbeidet som er lagt i musikken)
5. Her funker det fint å eksperimentere litt med en stereo enhancer.
6. ny eq for å se om det er noe som har kludret seg til under veis.
7 maximiser/limiter
8. Dither

Det er heller ingen regler her. En må bare benytte seg av det miksen egentlig trenger.
I utgangspunktet skal mixingen utgjøre en så bra miks at den ikke skal måtte korrigeres noe særlig på mastering stadiet.
Tenk at "det eneneste mixen trenger før den er ferdig er en limiter/maximiser".
Gjør miksen bra og du trenger ikke tenke på mastering noe særlig

Håper det gav en liten pekepinn.
Mener SvenKB har en god greie på mastering i og med at han holder på å utdanne seg innen yrket.
Mulig han kan komme med noen innspill her ?
Hvorfor ikke mixe med headphones? Mixdownene mine ble mye bedre etter jeg brukte headphones mer! Bruker heller monitorene når jeg skal "finpusse" mixen før jeg mastrer.
MixMaster
BarBeats's Avatar
Trådstarter
Headphones fargelegger lydbildet. De er greie å bruke til referanse, men thats it.
Om du får bedre resultater med headphones så må du selvfølgelig bare kjøre på med de.
(Vil da anta at du hører mye på musikk i de og da "kjenner" de bedre enn monitorene dine, og kjenner du ikke monitorene dine godt nok vil selvfølgelig mixene bli deretter.)
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Headphones fargelegger lydbildet. De er greie å bruke til referanse, men thats it.
Om du får bedre resultater med headphones så må du selvfølgelig bare kjøre på med de.
(Vil da anta at du hører mye på musikk i de og da "kjenner" de bedre enn monitorene dine, og kjenner du ikke monitorene dine godt nok vil selvfølgelig mixene bli deretter.)
Vis hele sitatet...
Joa, det kommer vel an på hvilke headphones du bruker det! Er en ganske god forskjell på Beats by Dre Studio og Sennheiser HD 380 Pro feks!

EDIT: bruker både monitorene og headphones like mye når jeg hører på musikk. Bruker headphones når jeg ligger i senga på kvelden. Ellers er det monitorene som er i bruk. Men nå er frekvens-"rangen" bedre i headphonesa mine, så det er nok derfor jeg liker bedre å bruke til mixing. Hører nesten ikke sub i monitorene.
Sist endret av Anarkorken; 24. februar 2013 kl. 18:07.
MixMaster
BarBeats's Avatar
Trådstarter
Det du snakker om nå er forbrukerelektronikk. De er kalibrerte for å gi brukeren en "bedre" lyd så frekvensgangen er ikke flat som den forholdsvis bør være når en mixer.
Er helt enig at en bør kombinere ulike kilder under miksing (for referanse)

Har du ikke nok bunn i monitorene dine bør du kanskje vurdere å kjøpe en sub?
Sist endret av BarBeats; 24. februar 2013 kl. 18:16.
Ja, jeg skal kjøpe meg en sub! Må bare ha penger til det først! Noen å anbefale btw? Når vi først er inne på det Og andre kanskje lurer på det samme!
MixMaster
BarBeats's Avatar
Trådstarter
hvilke monitorer har du fra før av, og hvor stort rom er det snakk om?
Sitat av BarBeats Vis innlegg
hvilke monitorer har du fra før av, og hvor stort rom er det snakk om?
Vis hele sitatet...
har KRK Rokit5. Er ikke store rommet. 5x3 m, tenker jeg. Tok på øyemål
Bra tråd, skal bruke de tipsene her når eg mikser!

Personlig bruker eg headset til alt eg gjør i musikkverden (Shure SRH940), de har fått veldig gode anmeldelser, og eg er utrolig fornøyd med de. Det blir nok til at eg går til innkjøp av monitorer etterhvert selv, når eg får litt mer penger mellom fingrene.

Forresten, er denne miksing "tutorial'en" for alle sjangre eller er den mest knyttet opp mot elektronisk musikk?
Er jo mange forskjellige lure triks når det kommer til forskjellige sjangre.
MixMaster
BarBeats's Avatar
Trådstarter
Dette er bare min fremgangsmåte generellt sett (Acoustic, rock, hiphop, house ect)
De ulike genrene har jo et variert eq spekter så det skader jo ikke å bruke noen referanse spor av genren en jobber mot.
Det samme gjelder forsåvidt dynamikken, mye house og hiphop er veldig komprimert i forhold til acoustisk for eksempel.

Det essensielle er jo at de viktigste elementene blir mest representert og at en mikser rundt de.
Ellers er det egentlig ingenting som er feil så lenge det høres bra ut.
Regler* er til for å brytes om resultatet kan bli bedre

Vil absolutt anbefale deg å investere i noen gode monitorer, (ikke rettet mot deg personlig) men en trenger jo selvfølgelig ikke det før en har fått en liten anelse på hvordan en bruker en eq for eksempel.

Monitorer var noe av det første eg kjøpte meg og eg fikk ikke utbytte av de før 2 år etterpå ettersom eg ikke vektla mixingen.

Har du noen gode tips Eplebit, så er det bare å slenge ut her, alt er til for å deles!
Hadde vert gøy å holde litt liv i denne tråden her så vi ikke "forurenser" musikk avdelingen med teknikker og tekniske duppeditter
Sist endret av BarBeats; 27. februar 2013 kl. 00:20.
Jeg mikser med headset (Audio Technica til rundt 1800,-) og får ganske ok resultater med det. Synes det er mest utfordrende å skru bassen på headset. Det andre går greit.

Sikkert sagt før, men gode ting bør gjentas: EQ og panorering gjør underverker. Det ligger drøssevis med tutorials på tuben. Mye snacks å plukke opp der også.
Sist endret av pettersent; 27. februar 2013 kl. 12:40.
MixMaster
BarBeats's Avatar
Trådstarter
Ser det er flere av dere som sier dere mixer med headsett.

Mener dere at dere mixer med headsett ELLER produserer/komponerer med det?
For det er en stor forskjell. (Bortsett fra litt pre mixingen for å ta de verste problem områdene selvfølelig)

Personlig bruker eg headsett når eg lager instrumentaler på kveld/nattestid.
Når eg har flere prosjekter ferdig, mixer eg kanskje 4-5 låter før eg går videre.

Eq og pan er nevnt, men de bør nok gjentas

Tror veldig mangen glemmer ut kompressor og hva den kan gjøre for lydbildet og dynamikken.
Slenger ved en liten link for de av dere som vil lese litt om det.
http://www.gearslutz.com/board/so-mu...e-vs-slow.html
Sist endret av BarBeats; 27. februar 2013 kl. 17:47. Grunn: Dette er bare andre brukere på gearsluts meninger, men de tar for seg noen greie pinpointers :)