Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3600
Hei,
Da det å sitte å spille samme kjedelige spill hele tiden i lengden blir litt kjedelig, og jeg må vente til lønning før jeg får skyrim, så tenkte jeg å begynne så smått på et lite hobbyprosjekt. Jeg har lyst til å sette opp en server, hoste noe. Kanskje en MC-server, kanskje sette opp en VPN-server?

HVA trenger jeg for å gjøre dette?
Hva vil det kreve? (Vedlikehold, kunnskaper o.l)
Er villig til å punge ut med noe for en server, en helt grei en til en snill pris kanskje?

Og er det mulig å tjene noe særlig? Søkte litt i stad og fant ut at en kunne tjene noe på en MC-server, men vil det være noe å gå etter?

Alle bidrag tas imot med et smil! Noen som har tidligere erfaringer med dette?
Kan du noe Linux?
Happy Buddha
Trådstarter
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Kan du noe Linux?
Vis hele sitatet...
Hmm, desverre vil jeg ikke si at jeg kan noe om Linux nei. Har såvidt prøvd Ubuntu 11.04 på en Virtual Machine, men intet mer nei. Kan jo forsåvidt lese meg til en viss kunskap om Linux. Hvordan vil dette hjelpe meg? Kan tippe, men venter heller på et litt konkret svar så jeg slipper å ta feil.
Selve serveren kjører av seg selv, helt stille og rolig der du plasserer den. Har selv en server stående på mitt kontor som kjører FTP, mail og minecraft, og den har stått på i snart en mnd uten fysisk berøring. Selve delene til serveren koster 2,5k - mva, og den står på et helt vanlig rom, på UPS og battery-backup. Den kjører til info Windows, da det var mest kompatibelt med programmene jeg bruker.
Sist endret av sh0rtie; 15. november 2011 kl. 00:46.
Sitat av AmundK Vis innlegg
HVA trenger jeg for å gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Random hardware for Windows \ Linux server, 99% av all maskinvare som er solgt de siste 10 årene er supportert.
For et virtualiseringsmiljø som f.eks Hyper-V, ESXi eller andre kreves det i noen tilfeller supporterte kontrollerkort og nettverkskort og en CPU som støtter virtualisering.
Hva vil det kreve? (Vedlikehold, kunnskaper o.l)
Vis hele sitatet...
Akkurat så mye kunnskap som du selv velger å legge i det, setter du opp en Windowsserver med minecraft trenger du å dobbelklikke på en .bat-fil, gratulerer, du har en server.
Vedlikehold ? Veldig lite til inget.
Er villig til å punge ut med noe for en server, en helt grei en til en snill pris kanskje?
Vis hele sitatet...
Priskravene defineres av hvor mye last du skal ha og hvilket eventuelt miljø du skal gå for.
Og er det mulig å tjene noe særlig? Søkte litt i stad og fant ut at en kunne tjene noe på en MC-server, men vil det være noe å gå etter?
Vis hele sitatet...
Tjene penger for en random fyr som ikke har snøring på hva en server er i et marked som relativt mettet av kunnskapsrike driftere ? Neppe.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
ang.server. trenger en bra upload for å hoste mc server? Har så jævla dårlig uppload, men ellers ok nedlasting (15 mb ++)
Sitat av Quakecry Vis innlegg
ang.server. trenger en bra upload for å hoste mc server? Har så jævla dårlig uppload, men ellers ok nedlasting (15 mb ++)
Vis hele sitatet...
Begge vil ha en del å si, da du både sender og mottar data, men du sender vell mest.

Edit: Ser nå at du bor i Bodø, du kan få kjøpe deg plass på min MC-server, den står på Alstad, og har 20/20 mbit
Sist endret av sh0rtie; 15. november 2011 kl. 00:54.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
ang.server. trenger en bra upload for å hoste mc server? Har så jævla dårlig uppload, men ellers ok nedlasting (15 mb ++)
Vis hele sitatet...
Mao har du en ADSL \ Cable linje ?

15Mbit er uansett ikke noe å rope hurra for i 2011.
Sålenge du ikke laster ned holder uploaden til de fleste :P
Eneste vedlikehold på eks. Minecraft er at du må følge med og oppgradere Minecraft serveren når oppgraderinger kommer, og oppdatere plugins
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mao har du en ADSL \ Cable linje ?

15Mbit er uansett ikke noe å rope hurra for i 2011.
Vis hele sitatet...
hurra roper jeg ikke, men det er nå bedre enn ingenting. Og ja, jeg har det.
ATXbyea: Mobilt brebånd holder fint hvis du kun skal surfe på nettet. 15 Mbit er MER enn nok for de fleste med mindre de laster ned store filer. Det er ikke slik som de fleste CS spillerne (no offence) tror at jo bedre hastighet (målt i mb) du har jo mindre responstid har du.
Tingen er det at linux er utrolig greit og mye mer lettvint enn Windows Server f.eks når man kan det litt. Sikkerheten til linuxservere er jo også mye høyere.

Jeg kan fortelle det slik jeg opplevde det iallefall. Jeg hadde veldig lite til ingen erfaring med Linux før. Jeg hadde prøvd det på laptopen min et par ganger men gitt opp fordi jeg ikke fikk ting til. Da jeg bestemte meg for å sette opp server hørte jeg fra alle og enhver som hadde servere at de anbefalte Linux langt over Windows og andre OS. Jeg hadde lyst til å kjøre serveren min via remote desktop, men de frarådet meg det sterkt og sa jeg burde kjøre Linux uten GUI.
Jeg ble tilslutt overtalt, og installerte Linux 11.04 uten GUI og brukte Putty UNIX for å fjernstyre den via SSH.

Jeg angrer ikke et sekund. Det var jo så klart ganske tungvindt i begynnelsen, jeg måtte slå opp de enkleste kommandoene som slett mappe, opprett mappe osv, men jeg lærte sakte men sikkert. Når man ikke har noe GUI å støtte seg på, og i mitt tilfelle sto serveren en annen plass enn der jeg bodde, ble jeg "tvungen" til å lære Linux. Nå har jeg fått litt kunnskaper utover det grunnleggende (er ennå nybegynner), men jeg bruker serveren min til å hoste en MC-server, litt som filserver, og litt bare for å leke meg med linux. Planene mine framover er å bruke den som seedbox, men har ikke orket/hatt tid til å sette den opp enda.

Nå synes jeg det er kjempegøy å sitte å knatre på det svarte vinduet med hvit tekst, og jeg lærer stadig vekk nye kjekke finesser med Linux.

Noe av det beste av alt er at serveren min har 2003ish maskinvare (P4 3.2Ghz, 2gig ram) og alt går lynkjapt, og ikke minst stabilt. Jeg har hatt serveren gående siden rundt våren ifjor, og den har aldri kræsjet eller gitt meg andre vanskeligheter.

Så ja, jeg vil anbefale deg å gi Linux et forsøk. Det finnes mange forskjellige distroer som kan oppfylle ønskene dine (om f.eks høy sikkerhet er en prioritet), så det er ikke noe å nøle med. Det beste av alt er jo at Linux er gratis, så om du finner ut at det ikke var noe spennende likevel, kan du jo kjøre noe annet istedet.

Håper dette hjelper! Jeg kan forresten hjelpe deg litt med enkle ting hvis du sliter med å sette den opp (jeg er fremdeles nybegynner da) hvis det skulle være ønskelig.
Sitat av fomox Vis innlegg
ATXbyea: Mobilt brebånd holder fint hvis du kun skal surfe på nettet. 15 Mbit er MER enn nok for de fleste med mindre de laster ned store filer. Det er ikke slik som de fleste CS spillerne (no offence) tror at jo bedre hastighet (målt i mb) du har jo mindre responstid har du.
Vis hele sitatet...
For surfing ja, for hosting av tjenester og som en fast bredbåndsforbindelse hjemme ? Nei, det er ganske 2007.
Happy Buddha
Trådstarter
Takk for mange fine svar, kanskje spessielt takk til Bartulf for langt og utdypende svar! Kudos
Mulig jeg tar kontakt via PM!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
For surfing ja, for hosting av tjenester og som en fast bredbåndsforbindelse hjemme ? Nei, det er ganske 2007.
Vis hele sitatet...
Spørs helt hva du hoster, er ikke slik at du trenger 100000 gbit nettverk hjemme fordi du hoster en minecraft server med 10 spillere. Da holder en 15 mbit linje
Sitat av fomox Vis innlegg
Spørs helt hva du hoster, er ikke slik at du trenger 100000 gbit nettverk hjemme fordi du hoster en minecraft server med 10 spillere. Da holder en 15 mbit linje
Vis hele sitatet...
15Mbit ADSL ? Sure, da snakker vi gjerne i området 768\512kbit opp, ypperlig for å levere en eneste tjeneste til en bruker.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Helt enig med AtX, du har en upload speed som suger baller og du kan ikke hoste for shit. Jeg prøvde det med en 20/1 linje for 5 kompiser... når 1 stk var inne lagget det... Det funker ikke, du må i hvertfall ha 20/10 linje...
Kjører tre servere selv med både Minecraft, 2x CSS servere, 100 slot ventrilo, Private WoW server og en nettside

Å kjøre en server i seg selv, er ikke så vanskelig i seg selv og det er en veldig god metode å lære seg basics innen dette område!

Jeg begynte med at jeg hadde en PC til overs som jeg ikke brukte. Bra specs? Nei, ikke i det hele, men det stoppet ikke meg i å gjøre et forsøk. Jeg og et par kompiser satte opp PCen i kjelleren og installerte WinXP på den og kjøpte oss en ny D-Link router, ettersom de er ganske greie når det gjelder port forward. Statisk IP har vi, da alle som bruker Lyst som ISP får en gratis statisk IP.

Så forwardet jeg portene til en ventrilo og installerte Apache og satte opp nettstedet vårt og vi var igang !
I etterkant har vi tatt i bruk Microsoft Server 2008, og alt vi har i avgifter er domenet, og det er ikke så dyrt
Sitat av uaexed Vis innlegg
Helt enig med AtX, du har en upload speed som suger baller og du kan ikke hoste for shit. Jeg prøvde det med en 20/1 linje for 5 kompiser... når 1 stk var inne lagget det... Det funker ikke, du må i hvertfall ha 20/10 linje...
Vis hele sitatet...
Da har du en sinnsykt ræva linje og andre problemer. Vi har 10/5 og jeg hostet UTEN problemer 30 spillere.
Sitat av fomox Vis innlegg
Da har du en sinnsykt ræva linje og andre problemer. Vi har 10/5 og jeg hostet UTEN problemer 30 spillere.
Vis hele sitatet...
Bra å sammenligne en 10/5 linje med en 15/0.5linje. forskjellen er tenfold.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bra å sammenligne en 10/5 linje med en 15/0.5linje. forskjellen er tenfold.
Vis hele sitatet...
Jeg sammenligner ikke med trådstarters linje, jeg sammenligner med denne kommentaren:

Helt enig med AtX, du har en upload speed som suger baller og du kan ikke hoste for shit. Jeg prøvde det med en 20/1 linje for 5 kompiser... når 1 stk var inne lagget det... Det funker ikke, du må i hvertfall ha 20/10 linje...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Mtp båndbredde, så på thorcraft så går det rundt 0.5mbit pr spiller hvertfall.
Happy Buddha
Trådstarter
Vil det da holde med en 15/5 linje?
Ev. Hvor mange kan jeg ha på serveren da?
Sist endret av AmundK; 16. november 2011 kl. 12:33.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det peaker opp mot 1.5mbit per spiller når de teleporterer seg til andre steder og klienten må laste ned mye data på en gang, med en15/5 linje ville du kanskje kunne hatt 5 spillere på samtidig, men alikevell oppleve lagg til tider.
En ADSL linje er vel i praksis ubrukelig til å hoste noe som helst, ettersom din opplastingshastighet blir deres nedlastingshastighet.

Det enkleste er vel å leie en virutuell server hos noen andre, kjøre mindcraft (eller whatever) hosting på denne og leie denne tjenesten ut videre.

Om det går an å tjene penger på dette for en n00b uten noen relevante kunnskaper? Veldig lite sannsynlig.
Kjører 40/40 fra Lyse, ikke noe problemer i det hele. Kan være 20 på ventrilo, 30 på minecraft, og 20 på CSS uten lag
Alle de kjører på samme server PC (lol.).
Du kommer neppe til å tjene penger på å leie ut MC server. Hvorfor skal folk velge noen som hoster en server i kjelleren sin, som knapt har linjen til å kjøre en MC server?
Happy Buddha
Trådstarter
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Du kommer neppe til å tjene penger på å leie ut MC server. Hvorfor skal folk velge noen som hoster en server i kjelleren sin, som knapt har linjen til å kjøre en MC server?
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som et ja? Etter som jeg ikke har sagt noe om bredbåndet mitt eller om jeg i det hele tatt har en kjeller?
Jeg lurte på om det ville være muligheter for å tjene penger på det, og hvor mye.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Jeg tolker det som et ja? Etter som jeg ikke har sagt noe om bredbåndet mitt eller om jeg i det hele tatt har en kjeller?
Jeg lurte på om det ville være muligheter for å tjene penger på det, og hvor mye.
Vis hele sitatet...
Vel, klart du kan tjene penger på å hoste en MC-server eller en annen spillserver av noe slag, men om du tjener nok for at det skal være verdt bryet er jo en annen sak.

En webserver som kan tilby en tjeneste som gir deg enten direkte inntekt eller reklameinntekter er jo også et alternativ, men da bør du ha en side som faktisk kan tilby noe som andre sider ikke har osv. Dette alternativet er nok veldig vanskelig å tjene en merkbar sum på, og det krever at du har relativt god kunnskap i å designe en webside.
Sist endret av Bartulf; 22. november 2011 kl. 16:21.