Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4053
Hei!

Jeg skal snart flytte inn i et bokollektiv med 8 soverom, ergo 8 forskjellige mennesker inkludert meg.

Jeg er iallefall veldig spent på hvordan det blir å flytte ut i et bokollektiv.
Så hadde vært supert om noen kunne dele sine erfaringer fra bokollektiv eller gitt meg noen gode tips til jeg flytter ut for første gang
Derfor skal jeg flytte til en leilighet snart. Det er jo UMULIG å knulle dama uten at noen klager på at vi bråker
Vask opp etter deg! Eller kanskje dere er så heldige å ha oppvaskmaskin? Uansett, skitten oppvask etter 8 person er i overkant, og det kan kanskje bli krangel om hvem som skal vaske hva også videre. Har selv opplevd dette, selv om vi bare var 4.
Sist endret av mrs.hudson; 1. november 2011 kl. 09:29.
Ta oppvaska, ta ut søpla, vask fellessrealet når det er din tur.
Bor med syv andre selv, og det som alltid blir tatt opp på husmøtene er vasking. Så jeg anbefaler deg å holde det så ryddig som mulig, følge vaskelista, vaske kjeler og stekepanner rett etter at du har spist middag, og viktigst av alt er å ta hensyn til de andre som bor der. Ikke spill dubstep på maks volum, eller dra med deg folk hjem fra byen kl03 på natta. Kollektivet har sannsynligvis en egen liste med regler, og om du følger den burde det ikke være noen problemer.

edit: Treg på telefonen
Sist endret av jonnis; 1. november 2011 kl. 09:48.
Parkettetterligning
Som sagt ovenfor her er vasking veldig viktig. Bodde selv med 9 andre gærninger i fjor og det største irritasjonsmomentet da var den kødden som ALDRI vaska opp. Ellers så er et godt kjennskap til de du bor med, 8 av de 9 var noen av mine bedre venner og for å si det sånn har jeg aldri hatt et så hyggelig år. Håp at du finner noen der med humor og tolleranse, hadde selv dødd hvis jeg ikke hadde hatt tolleranse for eksempel. Så hvis du kan irritere deg over at noen vil komme inn igjennom ei låst dør og prøver seg på vinduet etterpå for at du og dama har seks så bør du vurdere noe annet enn kollektiv spør du meg
Et godt lukket headset kan være kjekt, samt en pakke dasspapir på rommet til de gangene det er tomt og du må drite.
Prøv å være tolerant og sosial så går det nok bra.
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Et godt lukket headset kan være kjekt, samt en pakke dasspapir på rommet til de gangene det er tomt og du må drite.
Prøv å være tolerant og sosial så går det nok bra.
Vis hele sitatet...
Stemmer! Brent meg på det med dasspapir tidligere.

Er forresten ei sånn fittekjerring på hybelen der! Alt skal være som et dukkehus
Hehe, takk for tipsene om vaskinga og dasspapir Hvordan blir det med bad osv på morningene? Det er tross alt 8personer delt på 2bad..
Sitat av terminat Vis innlegg
Hehe, takk for tipsene om vaskinga og dasspapir Hvordan blir det med bad osv på morningene? Det er tross alt 8personer delt på 2bad..
Vis hele sitatet...
Legg deg tidligere enn de andre å stå opp tidligere så vil du ikke ha noe problem
Er også en som bor i et 8-mannskollektiv. Det går egentlig helt greit. Problemet er at sannsynligheten for at noen man bor med oppfører seg som et rævhull er ganske stor, så det er litt flaks inne i bildet. Jeg har kommet utrolig godt overens med dem jeg bor med, så vi trives veldig godt sammen. Problemene som oppstår er jo som flere folk har nevnt over, er vasking. Ta initiativ til å lage et vaskesystem hvis det ikke allerede finnes. Vi vasker én gang i uken, og det er nesten minimum. Det er utrolig hvor skittent og rotete det blir på fellesarealet når vi er åtte stykker som skal lage mat hver dag.

Vær flink til å vaske opp etter deg, ikke blokker vasken med en stekepanne f.eks, og rydd vekk tingene som er dine. Vaskemaskin er nesten et must. Hadde ikke klart å bo her hvis det ikke hadde fantes en vaskemaskin. Den går gjerne 3-4 ganger om dagen.

Et annet greit tips er å ikke ha "private" ting som bestikk, servise osv. da dette bare skaper dårlig stemning. Snakker her av erfaring. Samme gjelder å ikke skrive navnet sitt på melkekartongene, smørpakkene osv. Forutsetter så klart at det ikke er noen idioter som stjeler fra deg.

Hos oss deler vi på alt, og hvis noen er tom for melk om morgenen kan de ta litt av meg uten å spørre, så lenge det er noe igjen til meg. Da kan jeg gjøre det samme hvis jeg er tom for brød eller noe annet. Du skjønner poenget.

Vær litt løs i tøylene i starten, aksepter at folk kan gjøre feil som å glemme vaskeuken sin og glemme å vaske opp etter seg. Som sagt er det slik det er hos oss og det fungerer utrolig bra.

Håper det hjelper og lykke til!
Takk for gode tips Bartulf!
Jeg har planer om å kjøpe et lite kjøleskap som jeg kan ha på rommet med brus og slike ting i. Vil det går under 'dårlig stemning' synes du? x)
Sitat av terminat Vis innlegg
Takk for gode tips Bartulf!
Jeg har planer om å kjøpe et lite kjøleskap som jeg kan ha på rommet med brus og slike ting i. Vil det går under 'dårlig stemning' synes du? x)
Vis hele sitatet...
Nei, ikke i det hele tatt. Det kommer under "å ikke orke å lette på ræven for å komme ned til kjøkkenet" regelen. Helt akseptabelt!
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Nei, ikke i det hele tatt. Det kommer under "å ikke orke å lette på ræven for å komme ned til kjøkkenet" regelen. Helt akseptabelt!
Vis hele sitatet...
I tillegg kommer dette til å lage mer plass i kjøleskapet. 8 personer er mange å dele kjøleskap med...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bor i et kollektiv med totalt 11 personer. Verste jeg har vært borti. Jeg er nødt til å oppbevare bestikket mitt på rommet mitt fordi jeg til stadig opplevde at deler forsvant. Jeg er nødt til å skrive navn på hyllen min i kjøleskapet, likevel forsvinner melken min og eggene mine. Og det er oppdaget mugg på enkelte av rommene.

Hos oss ble det livsviktig å holde tingene for oss selv... Kommer helt an på hvem man bor med.
Sist endret av Katalysator; 18. januar 2012 kl. 16:37.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av terminat Vis innlegg
Hei!

Jeg skal snart flytte inn i et bokollektiv med 8 soverom, ergo 8 forskjellige mennesker inkludert meg.

Jeg er iallefall veldig spent på hvordan det blir å flytte ut i et bokollektiv.
Så hadde vært supert om noen kunne dele sine erfaringer fra bokollektiv eller gitt meg noen gode tips til jeg flytter ut for første gang
Vis hele sitatet...

Ikke stjel fra noen av de andre, som du bor sammen med! Verken mat, eller noen andre ting. Da jeg bodde i ett kollektiv, så måtte jeg legge igjen absolutt ALT mulig inne på mitt eget rom. Inkludert tallerkener og bestikk, klær, sokker og sko (!!) toalettpapir og såpe. Jeg hadde heldigvis mitt eget lille kjøleskap stående i det ene hjørnet på rommet mitt, som jeg hadde litt av hvert i. I tillegg måtte jeg selvfølgelig låse døren inn til rommet mitt også.

Ellers ville det gått noen tullinger inn der heile tiden som tok saker og ting. Selv om jeg bare gikk en liten tur ut på kjøkkenet i tretti-førti sekunder. Så risikerte jeg at noen gikk inn på mitt rom uten lov, og plukket med seg bøker, filmer, dasspapir og litt av hvert. Ikke gadd dem å spørre om de kunne låne tingene, og aldri gadd de å levere tilbake igjen etterpå. Sykt irriterende, for å si det mildt! Jeg pleide å lage ein matpakke kvelden før jeg skulle ut på noe, slik at jeg slapp å gjøre dette tidlig neste morgen.

Denne kunne jeg skrive navnet mitt med store bokstaver utenpå, og legge den på min hylle i kjøleskapet. Likevel hadde den forsvunnet innen jeg åpnet kjøleskapet neste morgen, for å plukke den med meg. Da var det noen som hadde veldig lyst på litt natt-mat, og aldri gadd å lage seg noe selv. Eller det var lettvint å bare ta min ferdig-lagde matpakke før de gikk på skolen eller andre steder, enn å smøre sin egen mat. Mye billigere var det sikkert også, ettersom de da slapp å bruke sine egne penger på mat...
Har nå snart bodd et halvt år i 8-manns. Med to utvekslingsstudenter og 4 andre norske. De var i i opprinnelsen 3 utveklings, men hun ene flytta pga. oppførselen til han andre.

Ting du bør notere deg:
Selvom du alltid vasker etter deg, og gjør alt på planen er det sannsynlighet for at du får klage fra en/andre, altså det er tydeligvis ikke nok.
Du kommer mest sannsynlig til å hate en/to personer, men det er lov.
Alder har INGENTING å si når det kommer til erfaringer/hygiene. Han ene jeg bor med er typ 4-5-år eldre enn resten og er en fuckings kloakkrotte uten like. Vasker aldri opp etter seg, lukter weed av han 24/7 og likevel syter på at "ingen" vasker etter seg, når alle gjør det bortsett fra han. Haha.

Vær også forberedt på at ting blir borte, folk låner uten å spørre, tar uten å spørre, forferdelig irriterende men det er noe man må leve med.

Erfaringsmessig så deler jeg riktignok bad med én person, og han er blitt en god kompis, så vi trives og null problem mtp. morgenrutiner og slikt.

Når det er sagt har jeg tre gode kamerater i kollektivet, en utvekslingsstudent og to norske, og vi er mye med hverandre og det er generelt veldig god stemning oss i mellom. Er bare en polsk og en norsk fitte som ødelegger kollektivfeelingen, heldigvis ser vi på muligheter for å bytte/flytte.

Ehh ja, vi er seks gutter og ei jente - det går riktignok "bedre" her enn det gjør i diverse andre kollektiver, men har fortsatt et sterkt hat mot et par av oss.

Anyways - alt i alt går det veldig greit, jeg gidder dog sjeldent å invitere folk på besøk da de to jeg misliker er momentkillers og skaper generelt dårlig stemning.
Jeg har bodd og flyttet inn med fremmede opp til flere ganger. Det er noen ting jeg kan dele, det som er aller, da mener jeg aller viktigst er å ha et godt system på når, hvem og hvor det vaskes. Av erfaring vil ikke ''alle tar opp etter seg selv'' fungere. Det virker lett, eller hva? Nei, slettes ikke. Klarer du det klarer ikke 8 andre det. Det er også utrolig lett å ikke gidde å ta søpla en gang du ser den er full osv. Kall inn et møte og få ordning på dette tidlig. Noe annet å huske på er når det gjelder dusj, stilletider og liknende. Det er også en del ting som må bli kjøpt inn. Dere skal rullere på dette. Bli enige om at en skal kjøpe minst 4 doruller etc. hver gang man kjøper. En kjøper etter den andre slik at det blir fair. Det samme gjelder oppvaskmiddel, vinylhansker, håndsåpe, og eventuelle andre ting.

Når man har gjester på besøk er det ditt ansvar å rydde opp etter dem, ellers kan det bli fryktelig mye rot. Ha også ditt eget klesstativ. Bli enige om at dere bretter sammen klesstativene når dere ikke trenger de. De tar ikke stor plass sammenbrettet, og det er en fin forløper for krangler dersom noen skal tørke klær og en annen har tatt ditt stativ. Slå hardt ned på stjeling, og brudd på felles regler. Dette er veldig viktig, alle gangene jeg har bodd med andre har det faen i meg minka i antall kyllingfilleter, kaffe, saft, brød, pålegg, og så videre. Det går selvsagt greit om noen låner litt av meg nå og da, men si ifra på ettertid og ikke gjør det ofte.

Jeg vil anbefale deg å ta initiativ til å bli kjent med de du bor med fra dag 1. Hør med folk om de vil være med på en felles middag, der alle lager taco eller noe som krever samarbeid. Etterpå rydder alle opp sammen. Da vil man lære mye om de man bor med. Ellers er jo felles middager utrolig kjekt, både økonomisk, smaksmessig, og sosialt. Det er ikke så mye penger å legge inn pr. hode for et fult måltid, ikke tar det lang tid heller når alle samarbeider. Kanskje du kutter litt grønnsaker, kanskje du steker kjøttet, kanskje du gjør ditt, kanskje du gjør datt, point is: er dere 8 stk krever det veldig liten jobb for å lage mye mat. Kanskje 10min pr. hode, så vente på ting som må bli stekt og liknende. Ikke minst forsøk å bli god venn med alle der, fordi man vil leve tett. De vil se deg i underbuksa mekke mat, og motsatt. Det er sånn det skal være. Som regel går det fint.

Forresten, prøv å ha egne hyller. Utrolig lettvint. Folk er skapt slikt at de vil sette alt sitt på et sted, selv har jeg blitt irritert når noen har satt mat i ''min hylle'' når det finnes ledige. Kommunikasjon er key, jeg har sagt ifra hva jeg tenker om det, og det har ikke blitt noen sure miner.

Det er også idioter du trolig vil bo med. Ha derfor en god grunn til alt du gjør, har du ikke det burde du heller ikke gjøre det. Og har du det er det enkelt å forsvare seg. Dersom noe plager deg, drøft igjennom hvordan du bør gå frem med det en god stund istedet for å bare rope ut når du møter vedkommende på morgenen: ''Lær deg å ta med søpla!''. Kanskje vedkommende kom hjem svært sent, og kan heller ta med søppelen på veien ut denne morgenen. Ta opp ting pent. Dette er noe som hjelper.

Lykke til med året, blir nok flott! Selv har jeg og mange andre lært på den harde måten.
Sist endret av Relevant; 17. november 2015 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.