Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3385
Hei! Sitter nå her og er ganske så irritert.

I det siste har jeg sett rundt meg og hva er det jeg ser? Jeg ser mobbe offer
Jeg har selv blitt mobbet en gang i tiden men det var så lenge siden at det ikke har gått noe særlig inn på meg. Men hvorfor skal der vere slik?

Hva er det som gjør at noen elever skal ha denne "besettelsen" av å rakke ned på folk mer en alle andre? (Jeg mener at alle har en trang til å rakke ned på noen ikke like mye som andre men det ligger hos alle)

Hva er det inne hos disse elevene som ikke får dem til å se hva dem gjør? Mange klarer ikke å se at det til slutt ender med selv mord. Enten det eller så er det offeret som stenger seg så inne at de genererer sin egen verden.

Er det ingen ende på dette? Er det ingen måte å stoppe det på? Mobberene, etter som jeg ser det, blir bare mer "hissige" når man blander inn foreldre eller lærer og driver trangen med dette. Alt dette er fra mellom trinn og til og med opp til jobb noen ganger...

Er det noen som har den fjerneste anelse? Noen som kan leke litt psykolog for meg her?
De er unge og tenker ikke. Bare gjør som de syns er ok der og da.

Det burde vært forskjellige klasser for mobbere og vanlige unger ..
Jeg tror folk mobber andre for å føle seg bedre eller noe. Har aldri vært mobbeoffer eller mobber (som jeg kan huske..?) Men jeg ser at de som mobbet på barneskolen etc er de med dårlige karakterer eller på yrkesfag på vgs. Tror de som mobber rett og slett er dummere og har mindre intelligens.
Finnes jo unntak selvfølgelig.
Føle seg bedre ved å 'pushe' ned andre og bli mer populær, I guess. Ble kraftig mobbet til det punktet der det var kraftig fysisk vold og drapstrusler nesten hver dag, så vet godt hvordan det er. Det er desverre nesten ingen måter å stoppe mobbing utenom å komme seg vekk fra det (i mitt tilfelle byttet jeg skole.) Lærere/rektor/foreldre etc funker skjeldent
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har noen forskjellige teorier:
Ego: man ser på seg selv som best, og må rakke ned på andre for å bevise dette.
Utseende: man ser ikke "normal" ut for andre, utseende er lett å mobbe på.
Sjalusi; Har man evner, vil såklart andre bli sjalue.
Vrange/Folk med kort lunte, sinne kan starte en krangel, som igjen blir til mobbing
Grupper: Folk i grupper, eller gjenger vil alltid gå i tuppene på hverandre.
Det at det bare er unge som mobber blir vel litt feil, da det skjer ofte hos de voksne også. Vetikke helt hvorfor, mennesker elsker jo å være slemme mot hverandre ser det ut til. Når noen blir mobbet er det for mange fritstende å delta på "circle jerkinga". Det er en lett og bedriten måte for å føle seg selv bedre på.
Sitat av frø Vis innlegg
Jeg tror folk mobber andre for å føle seg bedre eller noe. Har aldri vært mobbeoffer eller mobber (som jeg kan huske..?) Men jeg ser at de som mobbet på barneskolen etc er de med dårlige karakterer eller på yrkesfag på vgs. Tror de som mobber rett og slett er dummere og har mindre intelligens.
Finnes jo unntak selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Mener du å si at det er dårlig å gå på yrkesfag?

OnTopic: Tror vel at i de alle fleste tilfeller at de som mobber har et sterkt behov for å vise seg fram som kul/tøff, enten fordi de har en trang til å stå i senter til en hver tid, eller fordi at de sliter sånn med seg selv at de må rakke ned på andre for å føle seg bedre. Det finnes jo helt klart de som bare liker å se andre ha det jævlig, og gir faen i hvordan alle andre har det så lenge de selv har det bra, og folk ser på de som kul/tøff.
Sist endret av LP88; 10. desember 2012 kl. 21:55.
Kan også være for å heve seg selv, om man ikke har det så bra med seg selv også.

Jeg ble mobbet veldig mye selv, i ganske lang tid, og til tider så var jeg drittsekk mot visse personer, fordi jeg var sint på andre, og ville finne en lett vei å heve meg selv. Jeg angrer ufattelig mye på det den dag i dag, og jeg blir ubeskrivelig sint når jeg hører venner / bekjente av meg blir mobbet. Men av en eller annen grunn, så gir det deg en selvrespekt i det tidspunktet, en falsk følelse, men samtidig føler man seg bedre. Men de senere årene derimot, kan det fort endre seg.
Sitat av LP88 Vis innlegg
Mener du å si at det er dårlig å gå på yrkesfag
Vis hele sitatet...
Hehe, nei gjør ikke det. Følte meg litt som en mobber selv nå egentlig, og det beklager jeg. jeg tenker mest på folk som går yrkesfag fordi de ikke klarer å ta allmenn, og som rett og slett ikke har lyst å være snekker, men går byggfag fordi allmenn er for vanskelig. De jeg snakker om får som regel ikke gode karakterer på yrkesfag heller.

You get my point.
Ganske mange som har skremmende lite empati og insikt om hva det faktisk vil si å være en "mobber"..

En person som går så langt at han mobber, plager og skader andre mennesker er rett og slett en person som har det helt forjævlig med seg selv. Dette er folk som har vokst opp med narkomane foreldre, vold, alkohol og eller enorm liten selvtillit.

Å tro at folk "mobber" bare på grunn av at de vil tøffe seg er en idiotisk påstand. Det ligger alltid noe mye, mye verre bak det hele.
Jeg snakker av erfaring ettersom at mobbing var helt normalt i min hverdag på ungdomskolen. (Nå snakker jeg om ordentlig mobbing, altså folk som bevisst gjør hverdagen til andre til et helvete)
Sist endret av Juicekongen; 10. desember 2012 kl. 22:03.
Jeg tror at grunnen som kanskje er litt gjemt er at; hvis mobberen har dårlig sjølvtillit, og ikke tenker seg selv som best; når offeret gjør noe bra, så skal mobberen prøve å rakke ned på offeret.

ble litt feilformulering her
Sitat av stuntaa Vis innlegg
Føle seg bedre ved å 'pushe' ned andre og bli mer populær, I guess. Ble kraftig mobbet til det punktet der det var kraftig fysisk vold og drapstrusler nesten hver dag, så vet godt hvordan det er. Det er desverre nesten ingen måter å stoppe mobbing utenom å komme seg vekk fra det (i mitt tilfelle byttet jeg skole.) Lærere/rektor/foreldre etc funker skjeldent
Vis hele sitatet...
Hadde det akkurat likt på barneskolen, bare at løsningen til lærerne var å sette meg inne i friminuttene foran pc-en framfor å gjøre noe med mobberne. Mobbingen var både fysisk og verbal, noe som etterhvert førte til at jeg fikk mild sosial angst, generelt paranoid og hadde til tider tanker om å ta livet av mobberne for så og ta livet av meg selv. I 10-11 års-alderen. Grunnen til mobbingen var kun at jeg var ganske hissig, og det var morsomt for de eldre gutta å se meg "klikke". Denne mobbingen vedvarte fra tredje klassen helt fram til sjuende klassen, da jeg flytta.

Sånn rent psykisk vil jeg si at jeg har blitt sterkere etterhvert av det da jeg måtte lære meg i tidlig alder å møte motgang. Var riktignok ganske ustabil i 13-15 års-alderen noe jeg tror mobbingen har mye av skylden for.

Å finne en direkte årsak til mobbing er ganske vanskelig, da det virker som om enkelte mobbere gjør det nesten automatisk når de er en del av en flokk/gruppe. Mens andre mobbere ser ut til å ha problemer hjemme e.l. som forårsaker et dårlig selvbilde som igjen fører til at de må heve seg over andre ved å mobbe dem.
Kan være ærlig å si at jeg har mobbet før i tiden (ettersom jeg VET at et flertall har vært en del av det, men tør ikke si det), dette var med 1-2 personer som jeg ikke greide. Personer som bare irriterte meg, så jeg gjorde det vell for å heve meg over dem eller rett og slett for å gjøre dagen deres dårlig. Har også vært med på mobbing der folk har plaget elever for enkelt ting (En som ble "veldig" sur "veldig" fort f.eks).

Det som var det største problemet var jo egentlig at det aldri ble slått ordentlig end på, det var inn for en liten samtale med læreren der det ble forklart at det vi gjorde var fyfy, så ble vi sendt ut igjen. Slik var det vær gang.. Det ble liksom aldri noen konsekvenser, verste som kunne skje var jo at foreldre fikk mail. Enda vi var på "Zero" skole som liksom ikke skulle tolerere mobbing i det hele tatt.

Eneste slike "Mobbe" program gjør er jo å lære oss forskjellige måter å mobbe på, ingen som faktisk stopper å mobbe når de har kommet inn i et slikt program. Ingenting hjelper med å åpne 99 forskjellige "ANTI-MOBBING" Programmer..

Nå kan jo dette være tull eller en ganske kjent historie, men den var iværtfall god: (Jeg skriver den sånn som jeg husker den)
En elev hadde prestasjonangst og vær gang det skulle bli lest høyt var det enkelte elever (mobberne) som alltid fikk denne eleven til å måtte lese. Eleven stammet seg igjennom teksten og "mobberne" klagde over det.
En dag fikk læreren nok, han tokk ut de mest populære elevene og sa til dem "Neste gang "elev som blir mobbet" leser og "mobberne" begynner å klage, så SKAL dere reise dere opp og be de holde kjeft.
Neste dag var det samme styr, eleven som ble mobbet måtte lese høyt og "mobberne" skulle begynne å klage. Men da reise en av de "populære" seg og ba "mobberen" holde kjeft, dette fulgte flere seg med på. Da ble "mobberen" sittende stille og se på.
Sist endret av Vod0; 10. desember 2012 kl. 22:59.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Men da reise en av de "populære" seg og ba "mobberen" holde kjeft, dette fulgte flere seg med på. Da ble "mobberen" sittende stille og se på.
Vis hele sitatet...
Det må vere en av de mest geniale metodene jeg har hørt! Eneste problemet er at det krever en del fra resten av klassen Men har man viljesterke elever er jeg sikker på at denne metoden funker knall!
Off-topic: Må virkelig si at jeg blir glad når folk støtter opp mot de som blir mobbet. Jeg prøver å gjøre dette selv, men nå er det ikke så mye mobbing jeg ser i min vennegjeng eller rundt her i byen.

Anbefaler folk å se på "ABC News: What would you do?" sine scener, hvor de iscenesetter forskjellige situasjoner med skjult kamera, og spør folk hvorfor de reagerte slik de gjorde osv, er noen mobbe- og trakasserings-scener der.

Det ligger på youtube.
Bellum Omnium Contra Omnes.

Det er en naturtilstand, som barn ikke opplever regulering av. Mobbing/vold sanksjoneres ikke av en slik grad at det er av betydning. Problemet ligger i den offentlige enhetsskolen. Det er såvidt meg bekjent ikke praksis (lov?) å utvise barn som utøver vold/uønsket atferd mot andre, fredelige elever. Dermed bevares mobbekulturen.

For å bli kvitt dette trenger vi private barneskoler.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Det må vere en av de mest geniale metodene jeg har hørt! Eneste problemet er at det krever en del fra resten av klassen Men har man viljesterke elever er jeg sikker på at denne metoden funker knall!
Vis hele sitatet...
Da lærer man mobberne å la andre ta igjen for dem. De får fremdeles ingen selvrespekt.

Noen mennesker er bare onde fra starten av .. og de må ha en egen klasse de kan gå, sånn at vanlige folk kan få studere i fred.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da lærer man mobberne å la andre ta igjen for dem. De får fremdeles ingen selvrespekt.

Noen mennesker er bare onde fra starten av .. og de må ha en egen klasse de kan gå, sånn at vanlige folk kan få studere i fred.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne denne totalt ulogiske påstanden..?
Sist endret av Juicekongen; 10. desember 2012 kl. 23:48.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Kan du begrunne denne totalt ulogiske påstanden..?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget hans. Noen mennesker er født som utrolige hyggelige, hjelpsomme og greie mennesker, mens noen er rett og slett slemme, egoistiske, og som går inn for å plage andre. Født ond er feil, men noen er rett og slett mer ond enn andre, og er det resten av livet sitt. Dette kan man jo se selv på barnehagebarn.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Jeg mener at menneske man blir formes av omgivelsene, for tenk dere om. Hvordan ville et menneske blitt hvis det vokste opp i total isolasjon? Viss det fikk nøytral opplæring? og ikke lærte noe om verdenen utenfor?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Kan du begrunne denne totalt ulogiske påstanden..?
Vis hele sitatet...
Det er da ikke ulogisk? Noen er pene, andre stygge. Noen er snille andre slemme.

Dette kan ha mye med oppveksten å gjøre, selvfølgelig, men enkelte ting blir man bare født med.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
meh ble "mobba" på grunnskolen, men det ga seg når folk fikk folkevett
Sitat av zeicko Vis innlegg
meh ble "mobba" på grunnskolen, men det ga seg når folk fikk folkevett
Vis hele sitatet...
Det er vel det som er ganske vanlig. Blir du mobbet blir du gjerne mobbet på barneskolen (5-7 klasse) og ut ungdomskolen. De aller fleste har vokst opp innen videregående, og de som ikke har det blir gjerne sett på som ganske rare.
Johnny Cash mofos
Jimmy Carr har i hvertfall et bra løsningsforslag: http://www.youtube.com/watch?v=mMGNyLu8bBg
Måtte lage meg bruker for å slenge meg med på diskusjonen

Uansett, skal bare starte med og fortelle en liten historie. Har blitt mobbet så og si hele tiden fram til jeg begynte på VG1 nå i høst. Mobberne vokste vist opp, heldigvis! Uansett, i 9. klassen ble jeg mobbet ganske grovt, og trusler og annen mannskjit ble en del av hverdagen min. En dag gikk de fysisk til verks, og slo ganske løs på meg. Jeg er en relativt stor person, ikke som i "feit" men kraftig beinbyggning og muskler. Jeg slo tilbake i selvforsvar, og det endte opp med at de mobbet meg mindre etter det. Utfallet ble også at vi alle måtte prate med lærere, rektor, foreldre og inspektøren på skolen. Jeg forklarte situasjon min om hvordan jeg hadde blitt mobbet, og fått trusler over lengre tid. Jeg sa også at jeg slo i selvforsvar. Mobberne forklarte at jeg slo først, og at de handlet i selvforsvar, og hva skjer? Joda, jeg blir utvist i noen dager. Mens de faktisk bare fikk en advarsel og kjeft fra lærere og sikkert foreldre.

Men on-topic, skjønner personlig ikke hva som får folk til å mobbe. Virker som at noen bare gjør det fordi andre gjør det og det er "kult", sånn som en av de som mobbet meg, veldig vennlig og slikt alene, men med alle andre mobbet han meg. Mens det derimot virker som at andre bare har et behov for å hevde seg over alle. Og til de som sier at mobbere har det dårlig hjemme, blir slått osv, det kan jeg si med engang at ikke gjelder alle. Vet om en som mobbet relativt mye før, han fikk alt han pekte på, og hadde mamma og pappa snurrer rundt lillefingeren. Og dessverre som mange her sier, fungerer rett og slett ikke anti-mobbe programmene.
Sist endret av wx4u5; 11. desember 2012 kl. 00:11.
Det er mange måter å løse mobbing på, mesteparten funker rett og slett ikke. Jeg var i perioder en typisk mobber, jeg slo eller sparket aldri men sto for en del psykisk mobbing(drittslenging, spredte rykter jeg visste ikke var sanne, lo og pekte på de som dengang var "rare")
Jeg angrer som en hund på dette nå.

En av de bedre løsningene på mobbing i skolen jeg har vært vitne til var når mobberen ble nødt til å jobbe i lengre perioder med den som ble mobbet. Læreren satt opp to og to, alle ble delt opp med en typisk "populær" og en mindre "populær". Vi skulle ha et prosjekt i klassen som krevde mye arbeid både på og etter skolen.
Da uken var gått var hele klassemiljøet forandret, alle skravlet og lo med alle. Det var først et par år senere jeg faktisk skjønte at det faktisk var en hensikt med denne gruppeinndelingen.

Jeg tror mobberne må settes inn i en situasjon hvor de faktisk kommer innpå og blir kjent med den de mobber. Det hele smelter vel sammen til fremmedfrykt og det at folk er forskjellige.

Det må også nevnes at den personen jeg gjorde prosjektet sammen med er en av mine beste venner i dag.

Noen her som har sett filmen Bully enda? Jeg både gruer og gleder meg til jeg får sett den.
http://www.imdb.com/title/tt1682181/
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av fatfro Vis innlegg
Det er vel det som er ganske vanlig. Blir du mobbet blir du gjerne mobbet på barneskolen (5-7 klasse) og ut ungdomskolen. De aller fleste har vokst opp innen videregående, og de som ikke har det blir gjerne sett på som ganske rare.
Vis hele sitatet...
ble vell moden i hodet tidlig så. tålmodighet er en dyd. er venner med "mobberne" den dag i dag
mobbing kan ikke stoppes helt er en naturlig del særlig hos gutter, med det fins jo ekstreme som går for langt,

liker og se unger som hjelper andre "ofre" det gir meg et håp for menneskeheten
Jeg tror noen gjør det kun for underholdning for seg selv, som syns det er morsomt.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er da ikke ulogisk? Noen er pene, andre stygge. Noen er snille andre slemme.

Dette kan ha mye med oppveksten å gjøre, selvfølgelig, men enkelte ting blir man bare født med.
Vis hele sitatet...
At noen kan foreksempel arve kort temperament eller dårlig evne til å empati (foreksempel) er noe helt annet en å bli født ond.
Spør du meg så har oppvekst og miljø nesten alt å si på om du blir det som samfunnet ser på som et "dårlig" eller "godt" menneske.
Sist endret av Juicekongen; 11. desember 2012 kl. 00:31.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
En ting er iallefall ganske sikkert, at disse "klassereglene" "anti-mobbe kampanjene" også videre ikke fungerer i det hele tatt. Si ifra til læreren og slike ting hjelper hvertfall ikke i majoriteten av tilfenne. Får egentlig inntryk av at de fleste lærere egentlig ikke bryr seg i det hele tatt, men må late som siden dem jobber som lærere. Derfor jeg synes slike underskriftsgreier på skoler hvor en skal signere at en er imot mobbing etc er meningsløst da ingen som signerer faktisk bryr seg.
Er vell kanskje litt sann at de ungene som ikke fikk så mye oppmerksomhet hjemme heller søker oppmerksomhet på skolen/med venner. De første de tenker på da i ung alder er jo det å være "kul".
Å hvordan skal en være kul når alle er 7-8 klassinger?
Jo, nemmlig å plage de som er "spesielle" dette kan jo være alt i fra nerder, til "pingler", til noen som har diverse plager/trekk som gjør at de ikke blir oppfatt som normale.
Slik jeg har oppfattet det så føler de som mobber seg mer tøff/kul, når de får uttrykke dette fysisk å vise det for andre.

Andre grunner kan jo være det at den som mobber kanskje kan være misunnelig på de som de mobber.
Kan hende de ser at andre har det bra, smiler, ler, er glad, har venner, gjør noe med livet sitt osv
Dette kan jo være meget provoserende for de som mobber, og de ønsker på liv og død å påføre noe form for negative følelser på disse personene.

Så hva kan vi gjøre for å forebygge mobbing? Jeg vil si at dette er noe som foreldrene må jobbe med.
Lær barna gode verdier og moraler, når de er unge få dem til å føle seg akseptert eller egentlig bare vise
at en er glad i dem.
Dessverre er det mange foreldre som failer på dette, det kan være bevist og ubevist. Nå skal jeg ikke gå så mye
inn på dette, men jeg vil si at det kan på en måte være en ond sirkel som er vanskelig å bryte viss en først
har hatt dårlige foreldre. Så viss noen på ungdomskolen leser innlegget mitt så håper jeg dere tenker over hva dere gjør. Mobbing er noe en gjennomgår hver dag, og det tar så mye livsglede ut av en person sitt liv.
Tenk deg godt om, hva om denne personen hadde vært deg?
Blir du mobbet så er det ihvertfall enkle tiltak som skal til, jeg selv på barneskolen hadde en venn som ble mobba av 5 stk!, det begynte i slutten av 6, i en uke, jeg ba dem som gjorde det vennlig om å la være, jeg er ikke en voldelig type, er veldig i mot forskjells behandling og slikt, så derfor når vi begynte i 7 klasse så starta det igjen samme uka, det gikk til det punktet at jeg etter skolen tok tak i den verste av dem og nikka han rett ned, rappa til han 5 ganger i trynet til han fant bakken, OG ingen av de 4 kompisene hans gjorde en damn shit! Og der tok mobbinga slutt. Veldig enkelt si fra til en voksen ( AHAHAH FUCK IT HJELPER ALDRI MED SKOLE SYSTEMET VI HAR I NORGE) eller vis du ikke er redd for å gjøre noe tilbake så tar du å gjør noen drastiske tiltak, jeg oppfordrer ikke til å vold, men enkelte dritt unger skjønner jo faen ikke norsk!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Taurean Vis innlegg
De er unge og tenker ikke. Bare gjør som de syns er ok der og da.
Vis hele sitatet...
Det morsomme med slike innlegg er at de ikke har rot i virkeligheten, nei det er IKKE bare barn som mobber.
HøyRisiko Psykopat
har selv blitt mobbet litt av og på fra 6 til 10 klasse,
en episode eg husker ganske godt.
Gjør den kort.

Startet på barneskulen med at det var speseielt en person som mobbet en del og drog ofte med seg andre folk,
alt var for at eg hadde noen ekstra kilo.
Så var det sånn frem til 9 klasse da var det en dag eg hadde fått nokk og tok tak i genseren hans og drog han opp i trynet mitt og han skrek ut "ikkje rør meg genseren er heilt nye å viss du ødelegge den så ska eg drepa deg" da skrek eg tilbake "de gir eg faen i! eg e leie de jævla styga tryne ditt. Vis du seie noge te meg en gong til ska eg drepa deg!" så tok eg å kastet han inn i veggen og så inn på dassen,
da begynte han å grine for han fikk hodet i veggen og etter det har han aldri rørt meg.
Blir glad hvær gang eg tenker på den dagen.
men etter den dagen så har lunta mi blitt veldig kort, så ble eg kalt psykisk ustabil for eg slo til alle med en gang de sa noe, og etter det har eg aldri hørt noe igjen, ble roligere igjen for ca 2 år siden er 19 nå.
Har aldri slitt noe med venner eller livet ellers heldigvis.
Ble litt lengre enn planlagt, men blir nokk ikkje mobbet for det :-)