Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1844
"Stillhet" - Av CharFoxt

Fotografert med Nikon D40, f/5.6, lukker 1,125s, brennvidde 55mm. blåfarge lagt til i Adobe Photoshop CS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Stillhet? Det bildet der var inkjeseiande, og sa meg absoulutt ingenting. Eg forstår heller ikkje kvifor det er stillhet...

Det var ikkje eingong spesielt bra gjennomført, mtp plassering av fokus IMHO.
Uenig med Vidarlo, det første jeg assosierte med bildet var, nettopp, stillhet. Så det så.
Ikke fantastisk men så absolutt ikke dårlig etter min smak.
Greit nok, men litt irriterende at det er to adskilte greiner som kommer inn fra høyre.. Mulig det skulle vært kutta anderledes.
Ellers likte jeg tittelen, jeg mistenker nesten vidarlo for å ha vært litt sur når han skrev den kommentaren :P
Har man liggi utti skogen å sett på vannet som drypper ned fra grenene så fortsår man tittelen.
Utbrukt tittel som ikke passet whatsoever. Det er dog min tolkning.

Feil i mine øyne: teit med det som er ufokusert på greina, teit med kutting av greina øverst to steder, og de træra eller hva det er nederst til høyre trenger igrunn ikke å være der.

Men du har jo et forholdsvis godt utgangspunkt, gl hf.
Likte ikke bildet. Kjedelig lagt opp. For stort utsnitt, og et kjedelig bilde i seg selv syns jeg. Syns heller ikke det mintes om stillhet.
Tomhet kanskje?
Bildet ga meg tragisk stemning, desverre.
Lykke til videre!
Beklager, må nok legge meg inn i rekken med negative kommentarer.
Jeg likte ikke bildet av samme grunn som max-mekka. Stort utsnitt, uheldig kutting og et kjedelig motiv, med tanke på vinkel og utføring, gjør at du havner med et kjedelig bilde. Men jeg er uenig med de som som ikke liker at det er noe som er ufokusert på greina. I mine øyne er det det lille som gjør at bildet får litt dybde, sett bortifra de trærne(?) nederst til høyre. Uten denne uskarpheten ville bildet virket helt flatt og det ville vært enda mer kjedelig å se på.
Sitat av Joachimsen
Uenig med Vidarlo, det første jeg assosierte med bildet var, nettopp, stillhet. Så det så.
Ikke fantastisk men så absolutt ikke dårlig etter min smak.
Vis hele sitatet...
Samme her, men det var pga. jeg hadde i tankene at det skulle bety "stillhet" fra før av!
Hadde bildet hat navnet "kulde" hadde jeg assosiert det med kulde.
See?
Jeg ble skuffet, jeg ble det..
Sitat av PolkagrisLaila
Samme her, men det var pga. jeg hadde i tankene at det skulle bety "stillhet" fra før av!
Hadde bildet hat navnet "kulde" hadde jeg assosiert det med kulde.
See?
Jeg ble skuffet, jeg ble det..
Vis hele sitatet...
Lanze sa:
Har man liggi utti skogen å sett på vannet som drypper ned fra grenene så fortsår man tittelen.
Vis hele sitatet...
Slik følte jeg også, minnet meg om en litt for våt campingtur noen sesonger tilbake
Men du har jo rett du også.
Jaja, noe positivt, noe negativt, jeg tar det med en klype salt siden jeg ser noen av de negative er gjort av folk som ikke har postet et eneste bilde...

Jeg liker tittelen til det bilde for vann i ro gir meg akkurat den følelse av stillhet og ro jeg noen ganger trenger. "Det er intet i verden så stille som sne" sies det, og vanndråper lager pokker ikke mye mer lyd!

For å kommentere utsnittet: Det var så tett det gikk... Jeg hadde ikke annet enn 18-55mm kitobjektivet da, og jeg zoomet helt ut og gikk så nærme som mulig.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av charfoxt
Jaja, noe positivt, noe negativt, jeg tar det med en klype salt siden jeg ser noen av de negative er gjort av folk som ikke har postet et eneste bilde...
Vis hele sitatet...
Positiv kritikk er overflødig, negativ kritikk er det som gjør deg bedre. Og ikke ta i mot negativ kritikk er som å nekte å innse at du kan ta et bedre bilde. Selv om personene ikke har lagt inn noe bilde, betyr det ikke at det er kritikk du burde tenke på.
Trenger ikke å være enig i kritikken heller, men bruk den til å se bildet ditt fra andre sine synspunkt.

Etter å sett på bildet tenker jeg på stillhet. Den tiden etter en kraftig regnskur er stille og fredelig. Men jeg tror du greier å beskrive stillhet bedre viss du bare prøver litt mer.
Når det kommer til det tekniske synes jeg ikke det var dårlig gjennomført. Utsnittet og eksponeringen kan bli mye bedre.
Det hjelper ikke å skylde på utstyret siden det er du som tar bildet. Enten må du kjøpe deg bedre optikk eller så må du gå litt lenger ned i gata og se etter en gren med dråpe som ikke er for langt unna.
Sitat av Joey
Selv om personene ikke har lagt inn noe bilde, betyr det ikke at det er kritikk du burde tenke på.
Trenger ikke å være enig i kritikken heller, men bruk den til å se bildet ditt fra andre sine synspunkt.
Vis hele sitatet...
Well said!
det første jeg tenkte var stillhet men den "blur" effekten var dårlig plassert, etter min mening!
Bildet var ikke så gale, men skift overskrift. Selv kobla jeg det med stillhet, men noe annet hadde passet bedre tror jeg!
Sitat av export
men den "blur" effekten var dårlig plassert, etter min mening!
Vis hele sitatet...
Effekt? Enhver Blur på bildet kommer av lavt blendertall, da forsvinner nesten all dybdeskarphet...

Derfor er den ytterste delen av kvisten uskarp, det var ikke med vilje, det hadde seg bare at jeg ikke tenkte over at den bøyde av bort fra kameraet...


Her er enda en behandling av emnet "dråpe":

http://farm3.static.flickr.com/2224/2148543623_fde49efa95_m.jpg
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne...8543623&size=o

Merk, dette skal ikke hete Stillhet, det gir meg ikke den samme roen. Det ble tatt i dag, nattefrosten har gjort sitt med den stakkars forsvarsløse dråpen...
Sist endret av charfoxt; 30. desember 2007 kl. 18:54.
Det siste bildet ditt her var veldig stilig. Likte gjenskinnet av sola i dråpen.

Hvilket objektiv bruker du? Er det kitobjektivet til D40?
Det siste brukte jeg kitobjektivet på ja. Men jeg beskar bildet endel i photoshop etterpå for å bringe dråpen nærmere og kute vekk strategisk uheldige kvister (på bakgrunn av kommentarer ovenfor gjorde jeg det).
Det første bildet hadde en fin "feeling" over seg, men utsnittet var for dårlig. Ting som stikker inn og ut av rammen på en måte som ser veldig utilsiktet ut.

Det andre bildet var bedre. Fint komponert. Men det ser ikke ut til at kit-objektivet ditt presterer spesielt bra på laveste blender. Øk blenderen et par stopp for bedre skarphet. Da mister du selvfølgelig en del av den lave dybdeskarpheten, men jeg tror det vil være verdt det. Dessuten kunne du økt lukkertiden og senket lysfølsomheten (ISO) noe for høyere billedkvalitet.
For eksempel 1/60s, f/7,1 ISO 200.

Siste bildet:

Kode

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D40
Image Date: 2007:12:30 12:28:22
Flash Used: No
Focal Length: 55.0mm (35mm equivalent: 82mm)
Exposure Time: 0.0080 s (1/125)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 360
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Hei moroklumpen (charfoxt). Jeg har heller ikke posta et eneste bilde, men det vil ikke si at jeg ikke er kompetent til å uttale meg om et bilde for det - faktisk er det en viktig del av både jobben min og utdannelsen min å synse om og velge ut bilder (og veldig mye annet visuelt), selv om jeg ikke løper rundt med kamera konstant selv.

...og vet du hva? Jeg er helt enig med flere av de som har slakta deg. Det er kjedelig, dårlig utsnitt, og feil fokus. For ikke å snakke om at tittelen er cheesy som pokker. Tror mye ville blitt bedre hvis du hadde tatt det i en annen vinkel (ikke så mye oppover).

Men for all del, du er absolutt ikke alene, det er helt utrolig mange tullinger som kjøper seg digitale speilreflekskameraer for tiden, og tror de er pro.

Hilsen Torstein,
AD3, Westerdals
Sist endret av atomet; 10. januar 2008 kl. 16:10.
Sitat av atomet
Men for all del, du er absolutt ikke alene, det er helt utrolig mange tullinger som kjøper seg digitale speilreflekskameraer for tiden, og tror de er pro.
Vis hele sitatet...
Dette syntes jeg var hard kritikk mot de som kjøper seg speilreflekskameraer. Alle har en gang vært nybegynnere, og det er bra for de som er nybegynnere å høre hva andre syntes om bildet og hva som kan gjøres bedre, slik at de kan utvikle sine ferdigheter. Selv om de laster opp bilder her, trenger ikke bety at de tror de er "pro".
Hard kritikk? Det er sant, enkelt og greit. Folk knipser i vei som aldri før, og i veldig stor grad alt for ukritisk. Sjekk salgstall, så skjønner du hva jeg mener med at "alle" skal kjøpe seg speilrefleks for tida.

Men, det gjelder absolutt ikke bare de som laster opp bilder her, er en veldig generell observasjon. For den saks skyld har jeg samme problemet tilogmed med noen journalister på jobben, som er flinke til å skrive, men tror de tar bra bilder fordi de har kjøpt seg speilrefleks, og da blir jeg sittende og slite med å prøve å gjøre noe bra utav det.

At alle har vært nybegynnere er helt sant, men da får man også godta å få kritikk, og ikke bare blåse av det.
Nå er det også veldig få som laster opp på fotografiforumet. Kanskje en ti-tolv stykker som poster flere bilder (da regner jeg ikke med de som har lastet opp ett bildet fra kompaktkameraet sitt).

I det store og hele er jeg veldig enig med deg, atomet. Jeg føler personlig at jeg får til noen gode bilder, men jeg poster ikke for skryt, jeg poster for å få hjelp til å bli bedre. Det tror jeg mange gjør og derfor prøver jeg å hjelpe så godt jeg kan, og å få folk inn i den viktige tekniske terminologien og å gi en forståelse av teknikken. Klart det er mange amatører som gir eff og som bare vil ha KP. Men jeg hjelper heller ti fjols for mange enn å drite i én som er genuint ute etter hjelp og konstruktiv kritikk.
Sitat av froskenfredrik

Jeg føler personlig at jeg får til noen gode bilder, men jeg poster ikke for skryt, jeg poster for å få hjelp til å bli bedre. Det tror jeg mange gjør og derfor prøver jeg å hjelpe så godt jeg kan, og å få folk inn i den viktige tekniske terminologien og å gi en forståelse av teknikken. Klart det er mange amatører som gir eff og som bare vil ha KP. Men jeg hjelper heller ti fjols for mange enn å drite i én som er genuint ute etter hjelp og konstruktiv kritikk.
Vis hele sitatet...
Det er jo det jeg mener, frosken. Det samme gjelder meg, jeg poster for kritikken, slik at jeg kan bli bedre. Det er klart, er det noen som liker bildet så er jo det en bonus, men det er kritikken man burde være ute etter når man poster noe her.