Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2166
Jeg tenkt en stund på å begynne med hobby fotografering, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Lette litt på NFF etter en guide til dette, men fant ikke noen?

Er ganske 'NOOB'( ) på dette område, så jeg vil gjerne ha noen tips!

Jeg har tenkt å kjøpe meg det kamerat som fikk 6'er. Noen mye mer har jeg ikke tenkt så mye gjennom. Må vel kjøpe meg et redigerings program også?
Canon EOS 40D skal vist være ganske greit til prisen, men personlig er det for lite til att jeg liker det. Er ikke så fryktelig godt å holde i, selvom man kan kjøpe batterigrep. Kameraet blir bare litt for smalt for min smak!
Selv har jeg EOS350D og er storfornøyd med det!
De første par månedene klarte jeg meg helt fint med en standard 18-55 mm fra canon (den som var med kameraet mitt)
Jeg er veldig langt fra den beste fotografen på freakforum, så hvis du lurer på noe vil jeg nok anbefale å spørre noen andre, selvom jeg nok kan svare på en god del.
Selv bruker jeg adobe photoshop cs2, men jeg redigerer ikke bildene mine så altfor mye, og jeg tar heller ikke bilder i raw, selvom man kan justere så veldig mye mer hvis man gjør det.

Si ifra hvis det er noe spesielt du lurer på, og lykke til !
Bør vel ha en viss peiling innenfor bilderedigering (og da selvfølgelig et program..). Ellers trenger du vel bare å være kreativ og prøve deg frem med forskjellige motiv. Hvis du ikke fra før av kan photoshop (eller lignende bilderedigeringsprogram) foreslår jeg at du sjekker etter litt tutorials, og leker deg litt med fargene/brightness/kontrast.

Grei tutorial du ser han fikser litt på bildet:
http://www.darrenhoyt.com/2007/10/10...ith-photoshop/

Du kan vel også se litt på bildene folk har lagt ut på forumet for å selv se hvilke typer bilder som ofte ser finest ut.
Fotografering er en fin hobby, men jeg gir deg et tips her og nå.

Dra i butikken og hold kameraet fysisk i hånden, ikke se deg blind på tester, og spesielt ikke testene til Din Side.
Vil påstå at stort sett alle kameraene i det segmentet er like bra. Det som er viktigst er hvordan kameraet ligger i hånden din. De rimeligste og minste? Canon modellene har et grep som kan virke små (det gjelder forøvrig en del andre også)

Du kan også ta en titt i denne tråden her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 og les fotokompendiet som ligger der.
Der lærer du det grunneleggende, og lykke til med din nye hobby.


Edit: Det følger med noen program med kameraet som fungerer greit.
Ellers så trenger man ikke Photoshop, men Adobe Lightroom eller RawShooter holder lenge.
Sist endret av Wipeout; 27. november 2007 kl. 21:46.
Personlig syns jeg det du burde starte med er å bare ta bilde. hobby fotografering trenger ikke en begynner guide, kanskje litt senere når du er godt i gang.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Du vil ha mye å vokse inn i som fotograf med det kameraet der, og det finnes et hav av informasjon om fotografering på internett. Håper du setter deg litt inn i hvordan og bruke kameraet, samt grunnleggende ferdigheter innen foto. Det er utrolig mye crap som blir postet på fotoforumet

Lykke til.
l2s
Trådstarter
88 3
Takker for svara

Skal lese en del informasjon (hvertfall prøve). Jeg har en del idèr i hode mitt, som jeg skal prøve å få på linsa. Polar- jeg skal nok ikke legge ut bilde her med det første
Sist endret av l2s; 27. november 2007 kl. 22:10.
Pumpkinjack: 350D er jo veldig mye mindre? Hvis du skal ha noe større/bedre å holde i må du vel opp på 1D.

Men kjøp deg kamera, sett den på M (manuell) og prøv deg frem. Masse å lese på nettet og. Sjekk ut foto.no, legg ut bilder der for kritikk. Vet ikke når du er født, men hvis du går på VGS så start på fotolinje på folkehøgskole når du er ferdig. Hvis du blir såpass interessert, da...
Vil tro det finnes mange sånne tutorials ute også. Kan sikkert være en fin måte å lære noen etterbehandlings-triks på. Bare å søke rundt.
Selv bruker jeg Canon 400D med vertikalgrep, noe som gir mer å holde i. Kit-objektivet på 18-55mm er et helt ok begynnerobjektiv.

Når det gjelder å lære seg å fotografere bør du tenke på hvert bilde du tar. Les om og lær deg grunnkunnskaper, som for eksempel det gyldne snitt/tredeling/rule of thirds, fokusering og forskjellen og viktigheten av forgrunn, bakgrunn og "mellomgrunn".

Ta masse bilder! Tenk før hvert enkelt bilde. Fra enkle ting som at det er ting som kuttes av bildekanten til det viktigere, plasseringen av objekter i bildet. Hvorfor plasserer du tingene slik du gjør det? Hvorfor ikke på en annen måte? Prøv å være bevisst på komposisjonen!

Ellers er det greit å lese mye om teknikk og se på andres bilder. Lær deg "reglene", lær deg triksene.

Hva gjelder redigering vil jeg anbefalle deg å skaffe Photoshop eller Lightroom. Ta bilder i raw og rediger rå-filen i et av disse programmene. Digitale bilder fra digitale speilreflekskamera ser i utgangspunktet blassere ut en bilder fra kompaktkamera. Grunnen til dette er at kompaktkamera skarper opp og forsterker fargene noe som gir et penere bilde, men mindre muligheter til kontroll over resultatet.

Et hjertesukk til slutt: Ikke legg ut tilfeldig knipsede bilder her på forumet. Tenk deg om, ta et bilde du inderlig mener du har jobbet godt med og som du er stolt av og/eller hvor har prøvd å følge de vanlige reglene. Ta til deg den konstruktive kritikken og jobb videre. Ikke sleng ut intetsigende solnedgangbilder eller andre tilfeldige bilder som du i ettertid syes så bra ut. Vil du skryte eller lære?
Photoshop, ei lære bok, halvgreit kamera og du er good to go!
1. Stikk til butikken og test kameraene. Kjøp det du liker å holde i, og som magefølelsen sier stemmer. Spør du 10 fotobutikker, får du 10 ulike anbefalinger.

2. Les/bla i "Digital Fotografi i Praksis" av Magnar Fjørtoft

3. Ta bilder av alt og alle. Portrettfotografi er svært lærerikt og spennende.

4. Lek deg med lys og lyseffekter!

5. Regner det? Ta med deg kameraet ut!
Sitat av Mushy
2. Les/bla i "Digital Fotografi i Praksis" av Magnar Fjørtoft
Vis hele sitatet...
Seconded. Utrolig bra bok, og den oppdateres jevnt og trutt.

Stikk innom en lokal fotoforretning, og "prøvekjør" kameraene. Finn noe /du/ liker. Forskjellen på kvaliteten på D40(x), 400D, alpha100 og så videre i ca samme prisklasse er i praksis veldig liten, spesielt hvis du har liten erfaring. Utførelse, brukervennlighet og så videre er viktigere for førstegangskjøpere, imo. Jeg for eksempel, synes Olympuskameraene er så små at de er umulige å bruke, mens en 40D med vertikalgrep ligger perfekt i mine hender. Kit-objektivet til 400D er veldig godt til prisen i forhold til en del andre (i følge Fotografi, som har det eneste profesjonelle utstyret i Norge for å teste slikt.)

Bare ikke gå i butikken, test et kamera, finn et du liker og kjøp det på nettet. Det er utrolig irriterende for fotobutikken, og destruktivt for fotobransjen. Dessuten får du med deg kameraet med en gang, samt god support om du kjøper det i en ordentlig fotoforretning.

Lykke til med en fantastisk spennende hobby!
Sist endret av Snillorg; 30. november 2007 kl. 00:07.
l2s
Trådstarter
88 3
Ok.

Gidder ikke å lage en ny tråd, men jeg var i butikken idag, og der anbefalte han et sony, husker ikke helt hva det het. Det hadde visst vunnet en EU pris i fjord, koster org. 8 tusen og jeg fikk det for 6 tusen. Hadde innebygget stabilisator og greier. Er dette noe å slå til med? Vet noen hvilket kamera han anbefalte? Kan gi nærmere info om modell senere..
Sitat av l2s
Ok.

Gidder ikke å lage en ny tråd, men jeg var i butikken idag, og der anbefalte han et sony, husker ikke helt hva det het. Det hadde visst vunnet en EU pris i fjord, koster org. 8 tusen og jeg fikk det for 6 tusen. Hadde innebygget stabilisator og greier. Er dette noe å slå til med? Vet noen hvilket kamera han anbefalte? Kan gi nærmere info om modell senere..
Vis hele sitatet...

Er vel Sony Alpha 100 det er snakk om.

Koster rundt 5000,- i butikken.

http://www.japanphoto.no/product/dig...100-m-18-70mm/

I det segmentet som Aplha 100 ligger i så er det like bra som sine konkurrenter.
Sitat av l2s
Ok.

Gidder ikke å lage en ny tråd, men jeg var i butikken idag, og der anbefalte han et sony, husker ikke helt hva det het. Det hadde visst vunnet en EU pris i fjord, koster org. 8 tusen og jeg fikk det for 6 tusen. Hadde innebygget stabilisator og greier. Er dette noe å slå til med? Vet noen hvilket kamera han anbefalte? Kan gi nærmere info om modell senere..
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok Sonys Alpha 100 du tenker på. Dette koster 5k, ikke 6k. Så om han ville ha 6k for det, skifter du butikk
Som sagt, den praktiske forskjellen er ikke stor når det kommer til disse kameraene. Ta det du liker å holde/ta på. Jeg liker ikke Sonys kamera på grunn av grepet, plastikken, knappeplasseringen og brukervennligheten. Men for andre kan det være midt i blinken. Nesten alle DSLR i denne klassen vinner priser hvert år, så dette er ikke noe argument.
Nå er nok EISA Awards en av de mest seriøse og velvalgte i Europa, men som Mushy sier, alle kamera vinner en test av og til.

Gå for et som passer til deg, det er ikke nødvendigvis det samme kameraet som selgere/journalister/testere/teknikere/geriljasoldater foretrekker
Ta med deg kameraet ut og knips i vei, finn noen øyeblikk du kan "fange" ;D Kan jo sjekke om det arrangeres noen kurs der du bor, eller om det er noen klubber i nærheten der du kan treffe andre som er interessert i det samme, sosialt og lærerikt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg hadde egentlig tenkt å opprette en ny tråd om dette, men slenger meg på denne.

Jeg har tenkt på å kjøpe meg et SLR siden i vår, etter fram og tilbake, råd fra amatører, butikkansatte og profesjonelle fotografer kom jeg frem til Canon EOS 400D som et bra valg. Jeg har lest en del råd her inne (bla.a. i denne tråden) som sier at en bør stikke ned til butikken og se hva som kjennes best.

Dette gjorde jeg i dag (Japan Foto i Trondheim), og kom fram til at jeg antageligvis også skaffer meg batterigrep til den.

Er det andre ting jeg bør passe på? Jeg vet det finnes en del pakkeløsninger på nett, (kamerahus, minnekort, 18-55 mm. objektiv, forsikring, sekk), er noen av dem å anbefale? Det blir det første speilrefleks-kameraet mitt (ett år etter mitt første kompaktkamera ^^), så jeg vet ikke hva jeg kommer til å bruke det til, han jeg snakket med på Japan Foto mente at jeg burde kjøpe standard-sett med 18-55 mm. kit-objektiv, og se det litt an, og kjøpe objektiver etter hva jeg interesserte meg for, noe som høres fornuftig ut.

Andre råd jeg fikk var at jeg burde anskaffe meg kamerasekk, istedenfor en liten veske som akkurat er stor nok, slik at jeg ville ha plass til nye objektiver og annet ekstra-utstyr.

Er det noe annet? Som sagt er jeg litt usikker på hva jeg kommer til å gjøre, så stativer f.eks. ser jeg ikke for meg enda.

Sitat av Mushy
(...) 2. Les/bla i "Digital Fotografi i Praksis" av Magnar Fjørtoft (...)
Vis hele sitatet...
Har bladd litt i denne boken, er det verdt å kjøpe den, eller leser man den én gang, for så aldri å ta den opp igjen? (noe jeg ikke helt kan tenke meg).

Andre bra bøker/nettsteder/e-books?

På forhånd 2,97*10^4 takk
Jonta, to be photographernewbie
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
*bump*

Kan også anbefale Comcanon's filmer på YouTube

http://youtube.com/user/Comcanon
Nei, denne boken vil du nok ta opp igjen, spesielt om det er ting i f.eks photoshop du lurer på. Også er det gøy nattlesing.

Jobber selv i Japan Photo - og vi har fått inn de nye 18-55 med IS - Spør om du ikke heller kan få dette på kit'en din. Eller om du har litt råd, har de også et kit med EF-S 17-85mm IS. Mye bedre optikk.

Det du trenger i tillegg er minnekort (Compact Flash) og en bag/sekk.

Filmene du linker til ligger også som en DVD i kameraesken når du kjøper det. God underholdning.
Nå har jeg OG bestilt et EOS 400D kamerahus og bestilt en Tamron AF 28-80mm F/3.5-5.6 Aspherical objektiv, snakket mye med en venn av faren min som har vært hobbyfotograf, litt for lokal avisen osv og dette var ihvertfall merket han anbefalte.

Er det noen av dere som har erfaringer med tamron? Er det noen som har hatt mitt objektiv og kan gi litt respons på det?

BTW, tror det snart kommer masse SLR noob bilder etter jul
Det står mye fornuftig om optikk på Akam.nos artikkel Anbefalinger av optikk. På side to er det listet opp en rekke gode objektiver å ta i betraktning når du kjøper Canon.
Selv bruker jeg to objektiver for tiden, et vidvinkel til normal zoomobjektiv(Sigma 17-70mm F2.8-4.5) og et telezoomobjektiv (Canon EF 70-200mm f/4L USM).

Vidvinkelen jeg har er jeg veldig fornøyd med til den prisen. Den koster dog en drøy tusenlapp mer en Tamron-objektivet du har sett deg ut. Jeg ville savnet lysstyrken (f/3,5 som største blender på Tamronen kontra f/2,8 på Sigmaen), nærgrensen (70cm på Tamron mot 20cm på Sigma) og vidvinkelen. Forskjellen mellom 28mm og 17mm er ganske stor.
Jeg leste forøvrig et innlegg på et annet forum du bør ta en titt på: http://www.diskusjon.no/index.php?se...post&p=9919530

I tillegg er det greit med et teleobjektiv også. Faren min har Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG. Den ligger på rundt 1.800,- og er vel verdt pengene. Noe å tenke på når julegavepengene kommer inn!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mushy
Nei, denne boken vil du nok ta opp igjen, spesielt om det er ting i f.eks photoshop du lurer på. Også er det gøy nattlesing.
Vis hele sitatet...
Tenkte meg det, da får den seg en plass på ønskelista.

Sitat av Mushy
Jobber selv i Japan Photo - og vi har fått inn de nye 18-55 med IS - Spør om du ikke heller kan få dette på kit'en din. Eller om du har litt råd, har de også et kit med EF-S 17-85mm IS. Mye bedre optikk.
Vis hele sitatet...
Er Image Stabelizer verdt det? Hvordan er det med priser?

Hmm... ser slik ut...

Sitat av Mushy
Det du trenger i tillegg er minnekort (Compact Flash) og en bag/sekk.
Vis hele sitatet...
Såklart, tenker meg en eller annen Lowepro-sekk. Hvordan er det med CF-kort? En (noe lavkvalitets) YouTube-video anbefalte to 1 GB kort. Er dette for lite i størrelse? Tror ihvertfall jeg vil ha to kort, men er 1 GB nok? Mulig jeg kommer til å ta bildene i RAW (prøve å lære meg det), og da blir det vel fort litt oppbrukt plass.
Sitat av Mushy
Filmene du linker til ligger også som en DVD i kameraesken når du kjøper det. God underholdning.
Vis hele sitatet...
Jeg synes absolutt de er bra, de kombinerer måter å ta bilder på, presentasjon av kameraet, motiver, måter å bruke forskjellige objektiver på m.m. Anbefales absolutt!
Sitat av Jonta
Såklart, tenker meg en eller annen Lowepro-sekk. Hvordan er det med CF-kort? En (noe lavkvalitets) YouTube-video anbefalte to 1 GB kort. Er dette for lite i størrelse? Tror ihvertfall jeg vil ha to kort, men er 1 GB nok? Mulig jeg kommer til å ta bildene i RAW (prøve å lære meg det), og da blir det vel fort litt oppbrukt plass.
Vis hele sitatet...
To 1 GB er nok noe å sikte etter. Jeg vil anbefale Sandisk Extreme III, ca 250,- pr. stk. Da har du hastigheten til seriebilder og raw. De går så og si aldri i stykker heller.
Det greie med to kort er at du kan bruke ett, mens det andre står i maskinen. Men du klarer deg også fint med ett kort.

Har du sjekket LowePro Slingshot? Jeg liker ikke helt at det er én rem, men tankegangen er virkelig god. Fin sekk.

Slenger meg på froskens anbefaling også - Sigma 17-70 er et godt objektiv, til en ikke gale pris. Om du har litt mer penger, kan du får Sigma 24-70 med 2.8. Men da forsvinner litt av vidvinkelen din.
Sist endret av Keyser Söze; 10. desember 2007 kl. 12:25.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://www.japanphoto.no/product/dig...stabilisator-/

Dette ser ut som et kjempehyggelig tilbud, minus cashback på kamerahus blir det på 5439 NOK.

Sandisk Extreme III ser ut til å være på bare 194 kr. pr. stk. (* 2 = 388) (Pris gjelder kun ved bestilling fra nettbutikk, (faen)), og Livstids garanti! (hva nå enn det måtte være p))

Han her ser ut til å like det veldig godt at det bare er én rem. Hvilken Slingshot tenkte du på? 100 aw, 200 aw eller 300 aw? Jeg er ikke sikker... 300 aw ser litt liten ut, men er 100 nok? Kanskje jeg bør gå for 200 aw som en slags mellomvei?

Hva med en ekstra liten kameraveske som bare har plass til ett objektiv montert på kamera, og evt. lliten sidelomme til minnekort? Er dette vanlig?

Igjen; prisforskjell på vanlig objektiv og IS (la oss si 18-55mm.)?

Har kommet over http://www.popphoto.com som ser ut som en meget bra og informativ side. Enjoy!

Edit: Noen forskjell på Canons batterigrep, og tilsvarende fra Targus? (bortsett fra pris)

Edit2: Leste litt på de to reviews som stod på Targus sin; billig plastikk er nok konklusjonen.
Sist endret av Jonta; 10. desember 2007 kl. 19:38.
Sitat av Jonta
http://www.japanphoto.no/product/dig...stabilisator-/

Dette ser ut som et kjempehyggelig tilbud, minus cashback på kamerahus blir det på 5439 NOK.

Sandisk Extreme III ser ut til å være på bare 194 kr. pr. stk. (* 2 = 388) (Pris gjelder kun ved bestilling fra nettbutikk, (faen)), og Livstids garanti! (hva nå enn det måtte være p))

Han her ser ut til å like det veldig godt at det bare er én rem. Hvilken Slingshot tenkte du på? 100 aw, 200 aw eller 300 aw? Jeg er ikke sikker... 300 aw ser litt liten ut, men er 100 nok? Kanskje jeg bør gå for 200 aw som en slags mellomvei?

Hva med en ekstra liten kameraveske som bare har plass til ett objektiv montert på kamera, og evt. lliten sidelomme til minnekort? Er dette vanlig?

Igjen; prisforskjell på vanlig objektiv og IS (la oss si 18-55mm.)?

Har kommet over http://www.popphoto.com som ser ut som en meget bra og informativ side. Enjoy!

Edit: Noen forskjell på Canons batterigrep, og tilsvarende fra Targus? (bortsett fra pris)

Edit2: Leste litt på de to reviews som stod på Targus sin; billig plastikk er nok konklusjonen.
Vis hele sitatet...
Som sagt, besøk butikken. Slingshot 300 er det svært god plass i. Slingshot 200 pleier jeg å anbefale, da man får fint inn 4 objektiver, pluss det som er på huset. Også er det plass til blitz i lommen over. Det er det ikke i Slingshot 100, som får plass til ca 2 objektiver. Den syntes jeg blir for liten.

Grovt regnet kan man si at IS legger på 800-1000 kr. 18-55 koster vel noe som 7-800 uten IS (ikke helt sikker).

Stygt å si det, men jeg gikk lei batterigrepet mitt. Det første året var det helt fantastisk, men problemet var at jeg begynte å ta neste bare vertikale bilder. Også blir det en del tyngre. Men MYE bedre grep.

Kameraveske er jo flott det, men jeg likte ikke å ha noe over skulderen som skled ned hele tiden. For noen passer det veldig godt, andre ikke.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mushy
Som sagt, besøk butikken. Slingshot 300 er det svært god plass i. Slingshot 200 pleier jeg å anbefale, da man får fint inn 4 objektiver, pluss det som er på huset. Også er det plass til blitz i lommen over. Det er det ikke i Slingshot 100, som får plass til ca 2 objektiver. Den syntes jeg blir for liten.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg at jeg gåår for 200 aw. Jeg skal jo tross alt bare begynne, og i de resterende lommene kan jeg pakke andre ting når jeg er på fototur, før jeg får flere objektiver.

Sitat av Mushy
Grovt regnet kan man si at IS legger på 800-1000 kr. 18-55 koster vel noe som 7-800 uten IS (ikke helt sikker).
Vis hele sitatet...
Så 18-55 mm. med IS koster ca. 1500-1800, i motsetning til uten, som går på 700-800? Er det verdt det?

Sitat av Mushy
Stygt å si det, men jeg gikk lei batterigrepet mitt. Det første året var det helt fantastisk, men problemet var at jeg begynte å ta neste bare vertikale bilder. Også blir det en del tyngre. Men MYE bedre grep.
Vis hele sitatet...
Tror jeg kan forstå deg, var digg å prøve batterigrep i butikken. Kanskje jeg finner en måte som passer meg som gjør at jeg behagelig kan ta horisontale bilder med batterigrep på, time will show. (spørs om jeg kjøper batterigrep med det første)

Sitat av Mushy
Kameraveske er jo flott det, men jeg likte ikke å ha noe over skulderen som skled ned hele tiden. For noen passer det veldig godt, andre ikke.
Vis hele sitatet...
Får vel prøve da, men jeg tror ryggsekk vil passe meg bedre, mer vant til det også.
Canon EF-S 18-55 IS vil være en mye bedre investering enn EF-S 18-55 uten IS da førstnevnte objektiv mest sannsynlig vil være skarpere enn det andre.

Jeg har selv "kit objektivet" EF-S 18-55 uten IS men har nok vært heldig med mitt eksemplar da det er ganske skarpt. Men folk flest elsker å hate dette objektivet.