Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 25723
Hei. Hadde sittet meget (!!!) stor pris på hjelp i forhold til et problem jeg har. Har gått på en liten smell via finn.no, og trenger å spore opp en person utfra et kontonummer. Denne personen har banken DNB. Har spurt en venn om hjelp til å prøve å betale en regning til denne personen for å se om navnet dukker opp i registreringen, men det gjør det desverre ikke.
Ridder av 1. klasse
Ring banken din å fortell situasjonen, utrolig hva de kan gjøre!
Ring DNB. Ingen vits i å leke detektiv selv hvis du har blitt lurt for penger over nett.
Trådstarter
13 0
Personen har forøvrig oppgitt falskt navn ettersom jeg ringte dnb og det eneste de kunne fortelle var at navnet ikke stemte overens med kontonummer.

Har prøvd å forklare situasjonen til dnb, uten at de kunne gi noen personopplysninger.
På kontoutskriften skal da navnet til mottaker stå, ikke nødvendigvis på kontobevegelser men dersom du åpner kontoutskriften fra gitte periode så skal navnet stå.

Rart de ikke ville gi deg navnet, hadde ingen problem med og få navnet på konto-mottaker når jeg måtte dokumentere en svindel, nå var det snakk om 20,000kr jeg ble lurt for men fikk mottakers navn uten problemer..
Trådstarter
13 0
Det er snakk om en ganske stor sum i dette tilfellet også, rettere sagt 7200 kr. Har nettopp snakket med dnb på telefon, igjen (de har døgnåpent) uten at de kan gi noe informasjon.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Om det er snakk om en svindel, så ja hvorfor ikke... Politiet? Trodde uansett at finn.no hadde tiltak slik at man slapp å gå på smeller før man har mottatt en vare. Med mindre du selvsagt har valgt å ignorere disse.
Trådstarter
13 0
Er det noen som bruker dnb som kunne gjort meg en enorm tjeneste å sjekket på nettbank? Er helt desperat her..
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sjekket på nettbank? Høres diffust ut.
Trådstarter
13 0
Beklager, burde forklart bedre. Når en bruker samme nettbank som noen, dukker av og til navnet på personen man overfører til automatisk opp dersom man betaler en regning til den personen. Dette er uten å selvsagt gjennomføre noen som helst betaling.

Jeg legger ut nr i håp om hjelp på denne tråden. *
Sist endret av nso; 18. august 2013 kl. 15:27.
Skal vi se, du sier:
Personen har forøvrig oppgitt falskt navn ettersom jeg ringte dnb og det eneste de kunne fortelle var at navnet ikke stemte overens med kontonummer.
Vis hele sitatet...
Så sier du:

Har spurt en venn om hjelp til å prøve å betale en regning til denne personen for å se om navnet dukker opp i registreringen, men det gjør det desverre ikke.
Vis hele sitatet...
og til slutt sier du:

Når en bruker samme nettbank som noen, dukker av og til navnet på personen man overfører til automatisk opp dersom man betaler en regning til den personen.
Vis hele sitatet...
Altså, du vil at vi skal betale en regning til karen, for å få informasjon opp om kontoen, på tross av at du sier banken har opplyst at navn ikke stemmer med kontoen.
Lukter litt troll av denne posten. Et tappert forsøk for å få freak til å sette inn penger på kontoen din?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av dMb Vis innlegg
Skal vi se, du sier:


Så sier du:



og til slutt sier du:



Altså, du vil at vi skal betale en regning til karen, for å få informasjon opp om kontoen, på tross av at du sier banken har opplyst at navn ikke stemmer med kontoen.
Lukter litt troll av denne posten. Et tappert forsøk for å få freak til å sette inn penger på kontoen din?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har SpareBank1, og jeg får ikke opp navn hvis jeg overfører til en med forskjellig bank, men alle som har SpareBank1 jeg har sendt til eller mottatt fra har hatt navn. Regner med det er noe av det samme?

Det er ikke det, jeg synes det virker som en litt dum måte å finne navn på, gå til politiet du.
Jeg tror navnet som tilhører mottakerkontoen blir synlig når transaksjonen blir bokført. Det skulle vel skje en gang i løpet av dagen.
Sitat av dMb Vis innlegg
Skal vi se, du sier:


Så sier du:



og til slutt sier du:



Altså, du vil at vi skal betale en regning til karen, for å få informasjon opp om kontoen, på tross av at du sier banken har opplyst at navn ikke stemmer med kontoen.
Lukter litt troll av denne posten. Et tappert forsøk for å få freak til å sette inn penger på kontoen din?
Vis hele sitatet...
Mulig, men tvilsomt.

DNB kan ikke oppgi navnet til kontoeier. Men de kan si at navnet trådstarter har ikke stemmer. Ved å starte en betaling i nettbanken så vil man få opp navnet til vedkommende, dersom de har konto i samme banksystem. Med andre ord trenger du ikke gjennomføre betalingen, og det poengterer også trådstarter.

Forøvrig trenger det ikke være noe galt i at navnet på kontoeier og navnet på vedkommende en skal ha tak i ikke stemmer overens. Det kan være en naturlig forklaring her.

Men om man faktisk vet at man ble svindlet, så anmelder man forholdet og tar det derifra.
Trådstarter
13 0
Oi, jeg skjønner hvordan dette kan virke litt feil. Jeg mente da altså å trykke på "betal en regning", skrive inn va 1 kr eller 0,20 øre eller noe, så prøve å trykke på neste, og se om et navn dukker opp.
For at det skal dukke opp et navn før betalingen er bokført må kontonummeret ligge i banken/Nets sitt OCR-register.
Svært få privatpersoner gidder betale for det.
Trådstarter
13 0
Jeg vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente her. Er det snakk om at jeg kan betale en sum for å få tilgang til et register hvor alle navn som er registrert på konto dukker opp før betalingen er utført eller betaler man en sum for at andre skal få tilgang på navnet når en overfører til en selv? Hvis det er førstnevte: Er det snakk om store summer for å få tilgang til OCR-registeret (eller noe sånt)?
Det er et register alle banker bruker til å slå opp navn knyttet til konto.
Går automatisk hver gang du legger opp en betaling. Får du opp navn har de en slik avtale.
Trådstarter
13 0
Åja, da så. Jeg tviler vel på at denne personen hadde betalt for å få navnet vist om ønsker er at navnet ikke skal være mulig å finne ut
Eg får opp navn på personer eg overfører penger til, forutsatt att de har samme bank, selv om de ikke ligger i mottaksregisteret mitt. Og nei, de har ikke betalt for å være registrert i noe register
Trådstarter
13 0
Har du dnb?
Sitat av trengerhjelpasa Vis innlegg
Beklager, burde forklart bedre. Når en bruker samme nettbank som noen, dukker av og til navnet på personen man overfører til automatisk opp dersom man betaler en regning til den personen. Dette er uten å selvsagt gjennomføre noen som helst betaling.

Jeg legger ut nr i håp om hjelp på denne tråden. *
Vis hele sitatet...
* Mottakernavn mangler - vennligst oppgi navn. Fungerte desverre ikke!
Sist endret av nso; 18. august 2013 kl. 15:28.
Trådstarter
13 0
Takk for at du prøvde hvertfall Settes stor pris på!!
Kontonummeret tilhører: * . *. Send meg en melding om du lurer på noe mer
Sist endret av nso; 18. august 2013 kl. 15:28.
Trådstarter
13 0
Herregud, tusen takk!!!!!
************
Sist endret av nso; 18. august 2013 kl. 15:30.
Trådstarter
13 0
Nå ble jeg rett og slett storfornøyd!! Tusen millioner takk <3
Frankrikes Solkonge
Er det mulig å spørre hvordan du i svarte klarte å finne frem til det??
Fortell mer om hvordan "fetteren" hennes svindlet deg!
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Er det mulig å spørre hvordan du i svarte klarte å finne frem til det??
Vis hele sitatet...
Jeg har tilgang til diverse banksystemer
Sitat av alphamale Vis innlegg
Jeg har tilgang til diverse banksystemer
Vis hele sitatet...
Og denne tilgangen har du lov til å bruke fritt?
Sitat av trengerhjelpasa Vis innlegg
Herregud, tusen takk!!!!!
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig. Hva gjør du med saken videre / hva har skjedd? Gi oss oppdatering
Trådstarter
13 0
Vel, hadde jeg ikke kommet noe vei hadde jeg anmeldt saken, og ingen ønsker vel å være registrert i politiets systemer med en anmeldelse på seg! Saken løste seg fint, takket være litt hjelp
Hvordan løste saken seg fint?
Sitat av nomore Vis innlegg
Og denne tilgangen har du lov til å bruke fritt?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tviler på at han lovlig kan det. Men han er en hverdagshelt. Denne personen holdt på å klare svindle til seg igjennom Finn.no og trodde hun var smart. Faktum er at nå ryker hun på en smell.

Jeg vet hvem denne Alphamale er....

http://www.theblaze.com/wp-content/uploads/2013/07/obama-ATM.jpg
Sitat av nomore Vis innlegg
Og denne tilgangen har du lov til å bruke fritt?
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg har ikke underskrevet noen taushetserklæring eller noe annet dokument som fratar meg retten til å dele denne informasjonen. Ei har jeg muntlig fått noen beskjed om dette.
Om du jobber i dnb har du naturligvis ikke lov til å gi ut slike opplysninger.
Sitat av alphamale Vis innlegg
Tja. Jeg har ikke underskrevet noen taushetserklæring eller noe annet dokument som fratar meg retten til å dele denne informasjonen. Ei har jeg muntlig fått noen beskjed om dette.
Vis hele sitatet...
Du jobber virkelig et sted som har tilgang til banksystemer uten det en gang er en paragraf i ansettelseskontrakten din som sier at kundeopplysninger er fortrolige?

Av det jeg har hørt fra bank-ansatte så logges "snusing" på personopplysninger for revisjon, så en skulle da tro at det var en viss kontroll på bruken. At en kunde nå settes i sammenheng med udokumentert svindel av en bankansatt kan umulig anses som positivt av arbeidsgiver/bank.

Første som slo meg her er injurie (krenke en annens navn og rykte), ettersom et søk på hennes navn viser denne tråden øverst på listen.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Er det mulig å spørre hvordan du i svarte klarte å finne frem til det??
Vis hele sitatet...
Har vel noe med dette å gjøre skulle jeg tro.
Sist endret av ZELDUR; 28. juli 2013 kl. 00:55.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Om du jobber i dnb har du naturligvis ikke lov til å gi ut slike opplysninger.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber ikke i DNB.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Du jobber virkelig et sted som har tilgang til banksystemer uten det en gang er en paragraf i ansettelseskontrakten din som sier at kundeopplysninger er fortrolige?

Av det jeg har hørt fra bank-ansatte så logges "snusing" på personopplysninger for revisjon, så en skulle da tro at det var en viss kontroll på bruken. At en kunde nå settes i sammenheng med udokumentert svindel av en bankansatt kan umulig anses som positivt av arbeidsgiver/bank.

Første som slo meg her er injurie (krenke en annens navn og rykte), ettersom et søk på hennes navn viser denne tråden øverst på listen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skrevet under på noen arbeidskontrakt for dette, og jobber ei heller i bank. Jeg har på INGEN måte OVERHODET brutt noen form for kontrakt eller avtale. Min "arbeidsgiver" i denne sammenheng vil godkjenne dette hvis dette skulle blitt et tema (noe det ikke vil bli). Altså til alle moralens voktere og andre kranglefanter og grinebitere:

JEG HAR IKKE BRUTT _NOEN SOM HELST_ type kontrakt eller avtale. HVIS DET SKULLE BLITT EN SAK UT AV DETTE HAR JEG "ARBEIDSGIVEREN" MIN SIN FULLE STØTTE 110%! Ergo: det er ikke noe poeng i å komme med en eneste post til om spørsmål angående lovligheten min bak det jeg har gjort. FERDIG MED SAKEN.

Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Har vel noe med dette å gjøre skulle jeg tro.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt feil. Det har ingensammenheng med politiets systemer eller utdanning.
Haha. Når tråden endelig begynner å bli givende begynner alle å sutre over at helten her har "brutt loven" eller what evs... Burde snart bytte navn til Norsk Moralpreik Forum !

Morro at tyven ble tatt til slutt Måtte dette kvinfolket kjenne vreden !
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
La nå alphamale være i fred, for alt vi vet kan han godt være en suveren hacker han! Som en dagens robin hood
Vis hele sitatet...
Ellers er han en av de politifolkene som kommer på døra di om noen år, tar seg til rette uten en ordentlig prosess, og har sin arbeidsgivers "110% støtte uansett, uansett, FERDIG MED SAKEN". Signaturen hans sier alt.
Sist endret av Ramaskrik; 28. juli 2013 kl. 17:54.
Husk nå at scammere noen ganger kan bruke andres kontoer som et mellomledd, så det er ikke sikkert at personen som ble linket til har noe som helst med saken å gjøre. Alternativt kan scammeren ha tilgang til en nettbank i personens navn etter identitetstyveri eller tyveri av post/kodebrikke/mobil. Det er derfor det ikke burde linkes noe navn med mindre man er sikker.

F.eks.
Scammeren kontakter person A og ønsker å kjøpe en iPhone til 1000kr, får kontonummer til A.
Scammeren forsøker å selge en TV til 2000kr og person B tar kontakt. Person B får da oppgitt person A sitt kontonummer.
Scammeren kontakter person A og sier at pengene er overført, men at det ble for mye. Ber om det som er for mye blir satt tilbake på en annen konto og at iPhonen sendes.

Resultatet er da at krangelen havner mellom person A og B, og scammeren kan snike seg unna. I stedet for å oppgi sitt eget kontonummer for tilbakeføring kan person C også involveres, og så ender man opp med en ganske lang kjede å nøste opp i.
Problemet med dette er flere, som nevnt i de siste postene her.

Hvordan vet man at opplysningene stemmer når alle parter kan forholde seg anonyme i saken og ikke har noe å tape? Hvem som helst kunne sagt "eg la inn en betaling til 1234.56.789123 og fikk opp navnet Jens Stoltenberg". Og så tror man på det. Eller så kan trådstarter være en person som selv har uredelige hensikter, og ønsker å finne navnet på en person _uten_ å gå til politiet.

Og hva gjør man når man har navnet da? Tar saken i egne hender og banker opp vedkommende helt tatt ut av sammenheng i forhold til saken? Hva om vedkommende var ett uskyldig mellomledd som nevnt tidligere?

Uten skikkelige rutiner, kontroll og ett snev av etterforskning så kan slike ting gå fryktelig galt. Fort.

Minner meg om slike "savnet" annonser på facebook. Eg ser ofte slike blir delt helt ukritisk, og uten henvisning til politiet. Hvem vet om kanskje den "savnede" faktisk har en god grunn til å ikke ha kontakt med "de etterlatte"? Det kan være snakk om vold, kriminalitet, mishandling og andre ting, men folk deler det ukritisk for å "hjelpe til".
Sitat av frø Vis innlegg
ok.
Hva har dette med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Les posten hans. Han hevder å være politistudent/politimann, og han hevder at han kan hente ut hva han vil fra ett eller annet offentlig system uten represalier, fordi arbeidsplassen hans dekker ryggen hans samme hva han gjør. Det er noen hundre tråder her inne startet av ofrene for den type holdninger.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Les posten hans. Han hevder å være politistudent/politimann, og han hevder at han kan hente ut hva han vil fra ett eller annet offentlig system uten represalier, fordi arbeidsplassen hans dekker ryggen hans samme hva han gjør. Det er noen hundre tråder her inne startet av ofrene for den type holdninger.
Vis hele sitatet...
Hvor skriver han at han er politistudent/politimann?
Sitat av redkite Vis innlegg
Hvor skriver han at han er politistudent/politimann?
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php...26#post2054026
Sitat av redkite Vis innlegg
Hvor skriver han at han er politistudent/politimann?
Vis hele sitatet...
1: Les signaturen
2: Henvisning til Politiets løsninger
3: Er politimann og driver med hasjrøyking
4: Gjør en god jobb som politi uansett
5: mer
6: enda mer

Samt noen flere henvisninger i mailen, så jeg gidder ikke mer
Sist endret av Ueland; 2. august 2013 kl. 10:30.
Sitat av Ueland Vis innlegg
1: Les signaturen
2: Henvisning til Politiets løsninger
3: Er politimann og driver med hasjrøyking
4: Gjør en god jobb som politi uansett
5: mer
6: enda mer

Samt noen flere henvisninger i mailen, så jeg gidder ikke mer
Vis hele sitatet...
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ah, trodde det stod en plass i denne tråden, ble derfor litt forvirret når jeg ikke fant det
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Ellers er han en av de politifolkene som kommer på døra di om noen år, tar seg til rette uten en ordentlig prosess, og har sin arbeidsgivers "110% støtte uansett, uansett, FERDIG MED SAKEN". Signaturen hans sier alt.
Vis hele sitatet...
Jeg ville aldri misbrukt min makt som politi, eller "ta meg til rette uten en ordentlig prosess" i den sammenheng. Jeg er ikke den typen du skal ha meg til å være.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Les posten hans. Han hevder å være politistudent/politimann, og han hevder at han kan hente ut hva han vil fra ett eller annet offentlig system uten represalier, fordi arbeidsplassen hans dekker ryggen hans samme hva han gjør. Det er noen hundre tråder her inne startet av ofrene for den type holdninger.
Vis hele sitatet...
At jeg fant opplysninger om denne personen har ingen ting med politiet, politistudent, eller politiets systemer å gjøre. Dette er ei heller et offentlig system. Jeg har snakket med min "arbeidsgiver" om saken, og han har gått god for meg, så:

Hvorfor skal DU blande deg inn / krangle / vite bedre enn meg og min "arbeidsgiver"? Jeg har ikke gjort noe ulovlig, straffbart eller noe som bryter mine plikter/regler. Det jeg har gjort er 100% lovlig og uansett hvor mye du skal krangle eller diskutere på det så tar du feil og taper

Dette er mitt siste ord om dette: Du tar feil, du taper. Jeg har ikke misbrukt noen form for stilling eller makt, og jeg har fått grønt flagg for det jeg har gjort. Alt du sier er feil og det er ikke vits å krangle noe mer nå

PS: navnet ditt "dramaskrik" passer deg godt god helg