Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6246
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Nei! men det er jo ikke bare DIKTANALYSE det gjelder

Det er alle de andre POENGLØSE temaene man må igjennom når man går yrkesfaglig, og skal pushes på allmennfag for å få generell studiekompetanse!

Jeg går yrkesfaglig selv, VG2 Byggteknikk, og helt siden VG1 så har det slått meg at ett stort problem, er hvor lite yrkesretta de almenne faga er lagt opp for oss som går yrkesfag!

I engelsk har vi hatt ETT kapittel om yrket vårt... det brukte vi 3 engelsktimer på... da lærte vi hva en hammer, en sag, og en gravemaskin var på engelsk, THAT'S IT! Og alle i klassen var enige om at det var BS...

det blir et stort problem, men det er LANGT fra det eneste! Men det er et stort problem, fordi når de som er drittlei av skolen kommer til yrkesfaglig skole, og den almennfaga der er akkurat det de prøver å rømme fra, og ikke lagt opp til det de hadde håpa på i det hele tatt så blir det demotiverende.
Vis hele sitatet...
Jeg har snakket litt med en rådgiver (for videregående skole) og spurt om akkurat dette;

Nå er det slik at allmennfagene på yrkesfag er lagt opp (edit: dette er en ny sak) til at man skal kunne gå direkte til allmennfaglig påbygging uten å måtte ta noen flere fag. Det er også lovbestemt at det skal lages lærebøker for allmennfag som passer de ulike yrkesfagene, men etter hva jeg forstår er utvalget der ganske lite og heller dårlig, noe som ikke er så veldig rart ettersom det ikke er særlig innbringende for de som lager de. Så siden det da er lærerne som bestemmer hvilke bøker dere skal bruke, har de ikke noen alternativer utover det som er beregnet for vanlige allmennfag.
Sist endret av meitemark; 14. februar 2010 kl. 16:50.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg gidder ikke diskutere viktigheten av diktanalyse side det ikke er tema i denne tråden. Poenget mitt er at hvis yrkesfaglige elever slutter å lære seg grunnleggene egenskaper som man lærer på allmennfag så kommer klasseskillet mellom høyere utdanning og yrkesfaglig utdanning å bli enda større. Det skillet er allerede ganske stort pga. lønn og sosial status og det kommer til å bli enda større hvis yrkesfaglige elever skal få enda dårligere allmennkunnskap.

Det må vel for faen gå an å skru bil å lese Hamsun om hverandre. Eller er yrkesfaglige elever dummere enn allmennfaglige?
Vis hele sitatet...
Tror du burde fokusere litt mere på klasseskillet mellom arbeidsløse og yrkesaktive. Er gode penger å tjene med to års yrkesfag, ikke alle fag på høgskole fører til millionlønn. Trenger ikke diktanalyse for å skrive timeseddler, så da får vi heller bare komme til kort i det fine selskap.
Jeg tok fagbrev i desember. Den eneste ledige jobben de hadde på arbeidsplassen var å omskrive slektsbøker.
Først var det rene helvete, men etterhvert ble jeg vant til det og nå er det faktisk bedre å gjøre dette enn det jeg utdannet meg til, kan liksom kontrollere arbeidstempoet mitt selv, bare at jeg får skrevet ett visst antall sider per dag.
Sist endret av Centurius; 14. februar 2010 kl. 23:12.