Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2898
Nå har det seg slik at jeg etter hvert skal ta meg en utdanning, etter å først ha gått ett år på Folkehøgskole (FHS etter sommeren da altså). Min kjæreste skal ta politiutdanning, og må da enten studere i Bodø eller Oslo. Etter å ha sett gjennom tilbudet til Høgskolen i Bodø så jeg at det ikke fantes så mye for meg der, derfor vurderer jeg å studere i Oslo. Derfor lurer jeg på hvor dyrt det faktisk er å bo mens man studerer i Oslo. Har hørt mange "skrekk"-historier om dette, men selvsagt få eller ingen som faktisk har prøvd dette selv.

Hvor enkelt/vanskelig er det å skaffe seg et sted å bo? Størrelsen har egentlig ikke så mye å bety, så lenge det finnes plass til både meg og dama. Ser at Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus har en del hybler osv., men disse er vell umulige å få tak i om man ikke har en god porsjon flaks?
Ja, det er utrolig vanskelig å finne et sted å bo i Oslo, samtidig som det er grusomt dyrt.
Studenthybler skal prioriteres førsteårsstudenter, men det er fortsatt svært få som faktisk får plass der.

Orker du å bo 10-20 min utenfor Oslo blir både prisene og tilgjengeligheten mye bedre.
Selv om du gir uttrykk for at Bodø egentlig ikke er et aktuelt valg, må jeg bare si det: Boplass i Bodø er svært lett å få tak i til en svært lav pris. Rundt HiBO (og på Mørkved generelt) er det mengder med nye og gamle hybler og leiligheter som står ledig.
Nå skal ikke jeg skryte så voldsomt av HiBO ettersom jeg ikke har begynt der enda, men de jeg kjenner som går og har gått der er stort sett veldig fornøyde.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Dersom dere er ute i god tid er det ikke noe stort problem. Dersom dere har tenkt til å jobbe ved siden av studiene er det ikke noe stort problem. Dersom dere orker 15-20 min med buss til skole/sentrum er det ikke noe problem i det hele tatt.
De fleste klarer seg utmerket. Har kun kjennskap til Studentsamskipnadens hybler på Bjølsen og Carl Berner, men de er i god stand. Samtlige bekjentskaper (to) som søkte fikk hybel hos SiO denne høsten.
Jeg har ingen erfaring selv, men jeg har en del venner som flyttet til Grünerløkka ifjor sommer. De hadde ingen problemer. Det er riktignok mye lettere å skaffe leilighet for 4-5 stykker av gangen enn to.
Å bo alene er klart dyrest. To stykker, par, kan finne greie leiligheter.

Men som det er nevnt, enklest om en er 3-4-5 stykker..

Det beste er å kjenne noen, få overta deres leilighet.

Ellers funker det veldig bra å å legge ut en annonse på finn.no, koster lite, og i stedet for å ringe rundt å stresse, ringer de til deg. Du svarer, og kan velge og vrake.
Ganske store prisforskjeller på å bo i sentrum og på østkanten; på for eks mortensrud, skullerud, bogerud osvosv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kan anbefale deg på det sterkeste å ikke bo i Dublin iallefall.

525€ per måned for et rom på 5 m2 i et hus fra rund 1850 hvor du deler 3 bad med 5 andre, og ingen stue og et gammelt kjøkken.

Mulig det er lignedne priser i UK også.

Tromsø (som er relativt nært Bodø) har forresten noen av norges dyreste leiligheter også.
Skjønner ikke helt hvordan SIO tenker. Bor for tiden på pilestredet studenthus, og i oppgangen min står det for tiden 4 av 8 ledige rom. Og det har det gjort over en måned nå.

Anyways, har bodd på 5 forskjellige steder i Oslo, og har aldri hatt store problemer med å finne meg bolig. Har alltid flyttet på denne tiden av året, da det visstnok skal være verst å finne seg plass å bo.

Sitat av AtXbYeA
Tromsø (som er relativt nært Bodø) har forresten noen av norges dyreste leiligheter også.
Vis hele sitatet...
Joda, det er jo tross alt bare 55 mil.
Jeg leier leilighet på 35 m2 på majorstuen. Prisen er 4000,-

*plystre*
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av raze
Skjønner ikke helt hvordan SIO tenker. Bor for tiden på pilestredet studenthus, og i oppgangen min står det for tiden 4 av 8 ledige rom. Og det har det gjort over en måned nå.

Anyways, har bodd på 5 forskjellige steder i Oslo, og har aldri hatt store problemer med å finne meg bolig. Har alltid flyttet på denne tiden av året, da det visstnok skal være verst å finne seg plass å bo.

Joda, det er jo tross alt bare 55 mil.
Vis hele sitatet...
I følge nettsidene deres er det ingenting ledig, så det er i såfall rom som er reservert for høsten.

Selv er jeg ute etter leilighet/hybel/kollektiv i sentrumskjernen (innenfor ring 2), har budsjett på 6000, og ønsket størrelse over 12kvm. Så langt har jeg igjen å finne noe, kanskje jeg bare er for kravstor, men sammenlignet med tidligere år er det definitivt mye mindre ledig på markedet i år.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av raze

Joda, det er jo tross alt bare 55 mil.
Vis hele sitatet...

55mil kalles naboer i nord-norge min gode mann
Sitat av Dev
I følge nettsidene deres er det ingenting ledig, så det er i såfall rom som er reservert for høsten.

Selv er jeg ute etter leilighet/hybel/kollektiv i sentrumskjernen (innenfor ring 2), har budsjett på 6000, og ønsket størrelse over 12kvm. Så langt har jeg igjen å finne noe, kanskje jeg bare er for kravstor, men sammenlignet med tidligere år er det definitivt mye mindre ledig på markedet i år.
Vis hele sitatet...
http://www.ankerstudentbolig.no/

Jeg er ikke så kjent i Oslo at det gjør noe, men det står da ihvertfall at de ligger i Sentrum.

Koster fra 3740,- og oppover
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Neocon
http://www.ankerstudentbolig.no/

Jeg er ikke så kjent i Oslo at det gjør noe, men det står da ihvertfall at de ligger i Sentrum.

Koster fra 3740,- og oppover
Vis hele sitatet...
Jojo, hvis man vil bo på et asylmottak med konstant leven, innbrudd og hærverk …
Selv kunne jeg aldri tenke meg å bo der etter å ha blitt fortalt av en jeg kjenner som bor der. Er for gammel til sånt piss.
Åja, så det er sånn det er. Visste jeg ikke. Beklager da : )
Mitt tips: Vær tidlig ute. Madammen og jeg fant en fin leilighet på 48m2 på Bislett, ca 1,5 minutter gangavstand til HiO. For dette betaler vi 7.900,-/mnd.

Denne fant vi februar 2007.
purity's Avatar
Trådstarter
Iom. at jeg/vi antageligvis begynner jakten på leilighet/hybel/bosted nå, så kan vel det kalles ganske tidlig? :P Skal ikke begynne å studere før om ett år.

Hvor anbefaler dere at vi leter? Finn.no er en selvfølge, men hvilke andre sider finnes?
Sio.no
Oas.no

Om dere ikke skal studere før neste år, så burde det ikke være noe problem...
For de som går på BI i Nydalen så har BSN mange flotte studentleiligheter til utleie.
koster fra 3750 til 4200 om jeg ikke tar helt feil, og er rett ved skolen. Det er fullt nå da, men.
Rart at forrige tråden jeg lagde for noen dager siden med akkurat samme tema som denne ble slettet mens denne forblir?

Når jeg søkte bolig tidlig i Mai så viste nettsidene til SIO at det var flere ledige hybler, men jeg har ikke fått tilbud om noe som helst. Irriterende.
Sitat av AtXbYeA
Jeg kan anbefale deg på det sterkeste å ikke bo i Dublin iallefall.

525€ per måned for et rom på 5 m2 i et hus fra rund 1850 hvor du deler 3 bad med 5 andre, og ingen stue og et gammelt kjøkken.

Mulig det er lignedne priser i UK også.

Tromsø (som er relativt nært Bodø) har forresten noen av norges dyreste leiligheter også.
Vis hele sitatet...

Slik er det også i London gitt. Veldig dyrt, dårlig standard og vanskelig å få tak i.. :/
Drar 3 mnd til London i september, er fremdeles på jakt etter leilighet..
Samme har hendt med meg, har ikke fått noen tilbakemelding fra SIO. Jeg søkte for èn måned siden omtrent og kom inn på høgskolen nå. Men å få hybel skal jo ikke være vanskelig. De har jo nesten krav på å gi deg noe, ellers må man bo på gaten.