Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 985
Hei,

Når jeg startet på teknikk og industriell produksjon (gamle mekken) på Ås VGS 2006 så måtte vi ta en HMS prøve.
vi brukte ca 2-3 mnd på forbredelser og pugging til denne prøven, vi fikk ikke være på verkstedet uten denne prøven,
sto man ikke, måtte man ta den frem til man sto.
jeg sto, da fikk jeg ett bevis hvor det står noe som

"Du er herved HMS godkjent av Ås VGS '06" elns, og mye annet...

er jeg da offisielt HMS godkjent? eller er dette bare noe skolen har?
tenker i sammenheng med jobb osv
Skal knækkes
Golder's Avatar
Arbeidsplasser har gjerne generelle HMS-regler som må følges, evt egne HMS-kurs som du får når du starter. Om du er HMS-godkjent av Ås VGS eller ikke tror jeg har heller lite å si når du skal ut i arbeidslivet, trenger du kurs blir du kurset.
Heilt canooon
Synest 2-3 måneder med pugging for å være på verkstedet var mye, og enda med en prøve. Men jeg tror den prøven/godkjennelsen er bare for skoleverkstedet.

Vi på elektro fikk bare et ark å underskrive med noe tull o.l. og en liten tale.
Alle større bedrifter har egne hms-prøver hvis du skal inn på industrianlegg. Beviset ditt er null verdt vil jeg tru.
Sitat av Rindae
Synest 2-3 måneder med pugging for å være på verkstedet var mye, og enda med en prøve. Men jeg tror den prøven/godkjennelsen er bare for skoleverkstedet.
Vis hele sitatet...
Men dersom det er slik, og at dere har pugga i 2-3 mnd, så er det nok forholdsvis lett for deg å bli godkjent. Det er med andre ikke waste of time hvis det kun gjelder for skolen
I mange bedrifter trenger man bare en dags HMS-kurs, noe bedriften selfølgelig fikser.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Slik som jeg ser det, har du fått en HMS certifisering, som du kan ta med deg når du evt. skal søke jobb på anlegg, verksted osv. Ta vare på den, da det er dokument som hjelper deg når du søker jobb.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Et HMS-kurs fra en bedrift er som sagt tidligere fint lite verdt i en annen bedrift.

Godt eksempel er dersom du fikk et HMS-kurs i et labmiljø ville dette stort sett omhandle gasser og andre lignende farer.
Dersom du da begynte å annleggsbransjen ville det hjelpe deg fint å vite om gasser dersom det ramlet ned en 2kg stein fra taket.