Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1598
Nå som jeg har fylt 17år og har begynt å øvelseskjøre har jeg noen spørsmål om det å ta lappen i utlandet.

Har regnet ut at det vil koste meg ca. 10000kr for kun det obligatoriske i Norge, dette eksludert trafikalt grunnkurs (noe jeg har fra før) og teori- og praktisk prøve.

Vet om en fyr som tok lappen i USA ifjor, når han kom tilbake til Norge i år fikk han utdelt et midlertidig sertifikat som gjaldt for et helt år. Innen dette året er gått må han ha tatt praktisk og teoretisk prøve i Norge omigjen.

Det jeg lurer på er om jeg kan dra til polen en helg etter jeg har fylt 18 år. Leie meg en tolk og ta lappen der skikkelig billig, og kjøre et år i Norge før jeg tar praktisk og teoretisk. Innen det året i Norge er gått regner jeg med at jeg har fått gode nok kjøreegenskaper til å bestå den praktiske delen uten noe problem. Den teoretiske delen må jeg nok bare pugge masse til.

Siden Polen er et EU-land så burde det jo bare holde å få konvertert lappen, men må man ta praktisk- og teoretisk omigjen i Norge?

Noen som har noen erfaringer med priser å slikt i Polen?

På forskjellige trafikkskoler i Norge sine hjemmesider står det priser på leie av bil til oppkjøringen, er det mulig å bruke egen bil eller må jeg leie for de skal ha sånn ekstra bremsepedal og slikt?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Vel, norge er jo ikke i EU, so alle regler gjelder jo ikke her:P
Men jeg ville ikke tro at du som norsk statsborger kan ta lappen i polen sånn uten videre over natten. Du må nok ha bodd der x antall måneder eller noe slikt.
Sitat av Stickyshift
Vel, norge er jo ikke i EU, so alle regler gjelder jo ikke her:P
Men jeg ville ikke tro at du som norsk statsborger kan ta lappen i polen sånn uten videre over natten. Du må nok ha bodd der x antall måneder eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Vet ikke med Polen, men det går helt fint for norske turister i USA. Jeg kjenner 3 stykker som har gjort dette, samt en som har tatt lappen i Zaire eller'no (Afrika i hvertfall). Tror dog at du må ta teorieksamen på nytt når du skal bruke utenlandsk førerkort i Norge på permanent basis.
Burde gå å ta lappen i et EU-land og kjøre på den her i Norge, med tanke på EØS og shengen. Er dog ikke helt sikker på dette.

Tenker bare, at vis alle fra EU-land får lov til å arbeide her i 3 mnd, så burde det være lov å kjøre med EU-sertifikat her i Norge.
Det er vel litt stress for turister å ta det i USA og er det ikke? er det ikke sånn at de kan kjøre opp der, men fortsatt må ta teori og oppkjøring når de kommer til Norge? mener jeg så noe på tv2 hjelper deg om dette
hah90's Avatar
Trådstarter
97 2
hvis det koster så mye er det mye lurere å stikke til polen eller no å ta lappen der.
det var en kar som gjorde det, og det kosta 2000 for teori og oppkjøring, pluss at man må leie en tolk, men gir du ham noen zloty ekstra sier han de riktige svara as well
Vis hele sitatet...
uansett slik jeg ser det så blir det mye billigere å ta lappen i polen. Selv inkl. luksushotell og flybilletter.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Litt offtopic... Har hørt om flere som har tatt lappen i statene (mens de studerte der elns) og brukt den i Norge når de flyttet hjem. Men så hørte jeg for en tid tilbake at det ikke lenger var mulig for ikke-amerikanske statsborgere å ta førerkort i statene, ihvertfall ikke sånn uten videre. Kan dette stemme?
noen som vet hvilken regler som gjelder hvis landet er utenfor EU?
Det sikreste er nok at du tar en telefon til statens vegvesen. Da vil du få et håndfast svar. Eventuelt kan du sjekke vegvesen.no. Mulig de har informasjon på det du spør etter.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=371249
http://www.dinside.no/php/art.php?id=371037
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?...holdMal&c=Page
Sist endret av raze; 25. september 2007 kl. 20:17.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=371249

Jeg befinner meg i Russland, og jeg tok kontakt med statens vegvesen og spurte om jeg kunne ta lappen her og få den godkjent i Norge. Svaret jeg fikk var at det var mulig, men at jeg måtte kunne dokumentere å ha vært i landet jeg tok lappen i, i minst 6 måneder. Jeg måtte også ta oppkjøring i Norge innen ett år etter å ha kommet tilbake til Norge.
Sitat av surre
Det er vel litt stress for turister å ta det i USA og er det ikke? er det ikke sånn at de kan kjøre opp der, men fortsatt må ta teori og oppkjøring når de kommer til Norge? mener jeg så noe på tv2 hjelper deg om dette
Vis hele sitatet...
Kan stemme, men det er mye penger (og tid) å spare. En av de jeg nevnte som tok lappen i USA kjørte rundt noen kvartaler i en times tid og dett var dett... Man kan selvfølgelig diskutere om dette er ordentlig trafikkopplæring, men sånn funka det for han i hvertfall. Hva som foregikk for å få lappen gyldig i Norge vet jeg dog ikke...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har hørt noe om at folk mister lappen og tar den pånytt i polen, og norske mydigheter kan ikke gjøre noe fordi de er bundet på hender og føtter av EØS reglene...

hvis detta er sant, så vurderer jeg det sterkt... mista lappen altfor lenge ....
Sitat av &lt Vis innlegg
Har hørt noe om at folk mister lappen og tar den pånytt i polen, og norske mydigheter kan ikke gjøre noe fordi de er bundet på hender og føtter av EØS reglene...

hvis detta er sant, så vurderer jeg det sterkt... mista lappen altfor lenge ....
Vis hele sitatet...
Dette tviler jeg veldig sterkt på at er mulig, en utsettelse er en utsettelse.
Her i Irland koster det iallefall 35€ for den teoretiske eksamen og 35€ for oppkjøringen, ingen kjøretimer påkrevd.
Leste nettopp en artikkel om dette.. En som fikk fratatt førerkortet i Norge, og tok det i Bulgaria. Det gikk ikke så bra.

Link: http://www.h-avis.no/article/20071003/NYHET/71003014