Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 4995
Med moped lærer du deg teknikken å gire og ha orden på det der, med scooter lærer du ikke noe annet en at det hadde vert mye tøffere med moped!
Du burde slå hard ner, for foreldrene skal ikke bestemme at du skal ha scooter visst du betaler selv, de skal de bry seg en viss plass med!
Når du fyller 16 kan du bestemme en god del selv ifølge norges lover!
Kjøp deg moped du!
Orker ikke lese tråden engang.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=argumentere
Her er det masse triks.
Så lenge du har tjent pengene ved egen virksomhet etter fylte 15 år, eller noen har gitt deg disposisjon til dem kan du kjøpe moped. Iht Barneloven har vergen din (ofte foreldrene) ansvaret for å gi deg en forsvarlig oppdragelse, forsørgelse og utdannelse... Der barnets interesser og behov er i fokus.

Nei, så lenge du har tjent pengene dine etter du har fylt 15 år, eller har fått rådighet over dem kan ikke foreldrene dine nekte deg.
Ja, foreldrene dine kan nekte deg å kjøre moped fordi de vil gi deg en (i deres øyne) en forsvarlig oppdragelse.

Men, videre sier loven at foreldrene skal gi barnet økende selvråderett frem mot myndighetsalder. Kan tolkes både den ene og andre veien.
Sitat av PolkagrisLaila
Med moped lærer du deg teknikken å gire og ha orden på det der, med scooter lærer du ikke noe annet en at det hadde vert mye tøffere med moped!
Du burde slå hard ner, for foreldrene skal ikke bestemme at du skal ha scooter visst du betaler selv, de skal de bry seg en viss plass med!
Når du fyller 16 kan du bestemme en god del selv ifølge norges lover!
Kjøp deg moped du!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du kjører moped, men det er jo håpløst å gire med en moped. Den kjører i 50km/t og du har 5 gir. Det er jo bare stress å måtte gire 2 ganger hvert tiende sekund. Scooter er mer praktisk, og du sliper stresset med å gire.
Tror jeg skal si til mamma at hvis jeg ikke får adsl begynner jeg på dop Har nesten klart å overtale hun nå, men må jo ha en backupplan! hehe
Bank opp foreldrene dine som en venn av meg gjorde! Han fikk en ny Bentley....

Edit: ikke bruk det trikset her!
Mamma har veldig lett med å bare si nei, og så gå sin vei. Når jeg noen ganger sier at jeg vil ha et ordentelig svar blir hun sur og sier at det er respektløst å snakke slik til en voksen,og at jeg er en uoppdragen liten drittunge:S Men.. Foreldre er rare! Kan ramse opp maaange ting men da tar jeg nok topicen til "Leif"...
Sitat av Leif Motorvei
Vet ikke om du kjører moped, men det er jo håpløst å gire med en moped. Den kjører i 50km/t og du har 5 gir. Det er jo bare stress å måtte gire 2 ganger hvert tiende sekund. Scooter er mer praktisk, og du sliper stresset med å gire.
Vis hele sitatet...
Trimme?
Det hadde vært kjekt om du hadde klart å hale ut argumentene til foreldrene dine. Uansett - du sier det ikke er farlig å kjøre moped siden den bare går i 50km/t. I mine øyne blir dette helt feil. Det er nettopp den lave farten som gjør mopeder livsfarlig, siden alle på død og liv vil forbi deg i trafikken. Jeg vet ikke hvordan det er med det nye systemet når det gjelder anskaffelse av mopedlappen, men det virker fremdeles noe useriøst.

Hvis du absolutt har lyst på en fremtid på tohjuling, så gå nå for guds skyld for lett-mc isteden. Det krever mer innsats og penger, men det er så absolutt verdt det. Når du tar lappen på lett-mc får du et bilde av hvordan trafikken egentlig fungerer, og det gir deg en større forståelse enn når du tar mopedlappen. Regner med at det kan åpne for en del andre argumenter når du skal overtale foreldrene dine også.
Hvis du vil lære deg å argumentere, anbefaller jeg deg boka "har du sagt a, har du sagt a"

http://www.pluto.no/kulturspeilet/fa...ardusagtA.html
Sitat av onkl
Det hadde vært kjekt om du hadde klart å hale ut argumentene til foreldrene dine. Uansett - du sier det ikke er farlig å kjøre moped siden den bare går i 50km/t. I mine øyne blir dette helt feil. Det er nettopp den lave farten som gjør mopeder livsfarlig, siden alle på død og liv vil forbi deg i trafikken. Jeg vet ikke hvordan det er med det nye systemet når det gjelder anskaffelse av mopedlappen, men det virker fremdeles noe useriøst.

Hvis du absolutt har lyst på en fremtid på tohjuling, så gå nå for guds skyld for lett-mc isteden. Det krever mer innsats og penger, men det er så absolutt verdt det. Når du tar lappen på lett-mc får du et bilde av hvordan trafikken egentlig fungerer, og det gir deg en større forståelse enn når du tar mopedlappen. Regner med at det kan åpne for en del andre argumenter når du skal overtale foreldrene dine også.
Vis hele sitatet...
Lett mc blir rett og slett altfor dyrt.. Regner med å kjøpe en brukt scooter til rundt 10.000 kr. i tillegg til lappen som kommer på ca 4.000 (?). Bare å være snill og håpe på mye penger fram til konfen, som er om ikke så lenge
Sitat av PolkagrisLaila
Trimme?
Vis hele sitatet...
Joda... gøy å bli stoppet av purken fordi jeg freste bortover i 90 på en scooter, spesielt når boten kommer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager å ta opp igjen gammel tråd, men har en del spørsmål da hindringen fremdeles er der.
Hva synes dere om å dra og kjøpe en Vespa (ja, vespa) og bare komme tutende bort til huset en dag?
Trenger jeg foreldre for å kjøpe den? kan den være registrert på meg?
Sitat av Leif Motorvei
Beklager å ta opp igjen gammel tråd, men har en del spørsmål da hindringen fremdeles er der.
Hva synes dere om å dra og kjøpe en Vespa (ja, vespa) og bare komme tutende bort til huset en dag?
Trenger jeg foreldre for å kjøpe den? kan den være registrert på meg?
Vis hele sitatet...
Du klarte ikke å overtale foreldrene nei?
Sitat av Leif Motorvei
Beklager å ta opp igjen gammel tråd, men har en del spørsmål da hindringen fremdeles er der.
Hva synes dere om å dra og kjøpe en Vespa (ja, vespa) og bare komme tutende bort til huset en dag?
Trenger jeg foreldre for å kjøpe den? kan den være registrert på meg?
Vis hele sitatet...
Ja du kan dra å kjøpe den uten foreldre. på kjøpskontrakt er det selger og kjøper som skriver under. Eneste minuset ditt (uten at jeg vet det, men det vet du mye bedre enn meg) er om du skal bruke sparepengene dine som kanskje sitter på en "låst" konto. Altså at du må ha en foresatt med deg eller vente til du er 18 år for å ta ut pengene.

Du kan nok registrere den på deg ja. Forsikkringen er jeg ikke 100% sikker på, men regner med at du kan ha den på deg der også. Men det blir nok en del dyrere enn om du f.eks kan ha en av dine foresatte som eier og deg som medeier (bare på papiret selvfølgelig) men det kan sikkert noen svare bedre på enn meg
Sitat av Blackspot
Du klarte ikke å overtale foreldrene nei?
Vis hele sitatet...
Jobber med saken. Små framskritt for hver dag som går
Går helt fint å forsikre en sykkel på en som er under 18 år, bare det at prisen blir deretter. samt bonus, selv om det ikke er så veldig relevant på en scooter.

Jeg hadde den samme diskusjonen hjemme hos meg en tid tilbake, bare det at pappa ikke ville at jeg skulle ha moped. han var mer for Lett mc. selv om det ikke var så veldig populært i begynnelsen, så gikk det mer i smak i ettertid.

har kjørt lettsykkel i 2 år no og kunne ikke klart meg uten den når jeg ser tilbake. skal begynne på bil lappen no og jeg må si at å kjøre en sykkel med clutch hjelper veldig på nå du skal lære deg å kjøre bil, har endel kompiser som ikke har hatt sykkel i det hele tatt og sliter veldig med å lære seg slureprinsippet.

Anbefaler deg virkelig å kjøpe en moped med gir, selv om du må gire hvert 10 sek. dessuten så er det mye gøyere, og du lærer deg mye som kommer igjen med bil, for å ikke snakke om trafikkbildet.

et par punkter du kan bruke er at du er mer fremkommelig, du er ikke såå avhengig av at mor skal hente deg, du kjører 2 år ute i trafikken og lærer veldig mye av trafikken som du tar med deg til du skal ta bil lappen. slipper traffikalt GK, (selv om det bare er å sitte der i de timene og sove)

hvis de går med på at du skal få mopedlappen og sykkel, er det en gyllend mulighet i å vise foreldrene dine at du klarer å ta ansvar, kjøre ansvarlig. (noe som faren min skjekker fra tid til annen ved å kjøre bak meg)

ønsker deg lykke til videre. prøv å innlede en diskusjon mot de, uansett om de har gode argumenter mot deg, så hjelper det å kunne si veldig masse. ikke bare positivt, men at du har forstått alvoret og alt sånt. kanskje de ser det at du kan veldig mye om å ha lappen og ansvar og alt det greiene der.

Øv opp en tale eller øv på en stikkordliste med mange momenter.
Stakkars deg.... får du bil/billappen da? Kan vel bare mase og mase konstant hele tiden. Sultestreike, gjøre det dårlig på skolen, true med at du begynner å røyke hvis du ikke får det
Sitat av Leif Motorvei
Såvidt jeg vet har jeg vel rett til å styre min egen økonomi etter jeg har fylt 16...(?)
Vis hele sitatet...
Ja, dette gjelder vel fra 14-15 år? Men, foreldre kan sette grenser, dvs si at du ikke får bruke xxxx kroner på moped(-lappen).
Spill på samvittigheten for alt det er værdt! Bruk ting som at de sperrer deg inne, ikke lar deg treffe venner eller være sosial. Bruk trusler som å rømme hjemmet og kall moren din gjerne en maktmisbrukene komunistherskemetode brukende kjerring.
Hvorfor ikke si at du lover å jobbe bedre på skolen om du får moped?


Så har det seg også sånn at i norsk lov så har personer over 15 år lov til å bruke selvtjente penger på det de vil, men merk:selvtjente. Så lenge de er det kan ikke foreldrene dine gjøre noe, da har du loven på din side.

Lykke til
Sitat av h4llik
Stakkars deg.... får du bil/billappen da? Kan vel bare mase og mase konstant hele tiden. Sultestreike, gjøre det dårlig på skolen, true med at du begynner å røyke hvis du ikke får det
Vis hele sitatet...
Vil tippe lappen kommer allikevel egentlig. De ser at scooteren gikk helt fint, og tror de har for mye samvittighet til å nekte å betale lappen, da de egentlig hadde lovet det

tenker så mye på den scooteren at leksene kommer vel i andre rekke fra før av
Sist endret av Leif Motorvei; 23. mai 2007 kl. 15:42.
VIs jeg var deg, hadde jeg dempet mopedlysten og heller spart til bil. Angrer noe SYKT for at jeg kjøpte moped. Du syns det er gøy den første mnd, så er det DRITT lei. Du har klart og komme deg fra a til b i 16 år, du klarer du år til. Jeg ville spart, det gjorde ikke jeg. HEr sitter jeg, 19 år, bil lappen og ikke bil. sparer som en GUUUUD nå, heldigvis fikk jeg mye igjen på skatten, så jeg kjøper bil neste mnd.
Sitat av Doffi
VIs jeg var deg, hadde jeg dempet mopedlysten og heller spart til bil. Angrer noe SYKT for at jeg kjøpte moped. Du syns det er gøy den første mnd, så er det DRITT lei. Du har klart og komme deg fra a til b i 16 år, du klarer du år til. Jeg ville spart, det gjorde ikke jeg. HEr sitter jeg, 19 år, bil lappen og ikke bil. sparer som en GUUUUD nå, heldigvis fikk jeg mye igjen på skatten, så jeg kjøper bil neste mnd.
Vis hele sitatet...
skjønner jo poenget ditt men tror allikevel ikke jeg har så mye å tjene på det. Når jeg konfer meg(hvert øyeblikk, den menigheten jeg går i har konfingen litt sent) så klarer jeg uansett ikke spare de pengene til jeg blir 18. Hvis jeg ikke kjøper moped så er det altfor mye som står bak den i køen at jeg klarer å spare pengene.