Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 14240
Sitat av TheBook Vis innlegg
Drit i hva han drakk, det er fokus på slosskampen!
Ungdommen må jo få ha det gøy
Vis hele sitatet...
det har ikke så mye og si om jeg drakk 2 øl eller 3 liter sprit. han slo meg, jeg gjorde ingenting for at han skulle føle seg truet.
selvsagt må vi få ha det gøy
Sist endret av 95markro; 1. september 2011 kl. 14:01.
herregud folkens.. ikke noe vits å flame guttn på na måtn der..

d e ganske normalt å drikk når man e rundt 15.. sjølom d e ganske dumt (ette mi meining)

men vil tru han får seg en bot/samfunstjeneste, eller noen dager pallespikring..
uprovosert vold er noe politiet ser på som alvorlig..

og så lure æ på om d kanskje e nokka med at han angreip ein som e under myndig alder? ikje at æ ska si nokka for sikkert.. men menne å husk at d e nå sånt..

og det å prøve å hjelpe til å stoppe en slosskamp.. er ren idioti om du veit du ikje har nå å still opp med (tenke ikje på vold no).. bare prøv å alltid vær iskald å rolig.. den som klarer det vinner som regel uansett.. bruk ikke vold. bruk heller ord. men hold en heller trygg avstand... elle rta tak i personen. få han ned i bakken. hold han til evt politiet kommer, og få alle som så på til å vitne..

mulig du får dæ ei erstatning for tanna.. utn om det.. så null tenke æ
Faen og slitsomt det er å lese dialekt zaphire...
Sorry, Fyllerør.. gammel vane.. skal endre posten

herregud folkens.. ikke noe vits å flame gutten på den måten der..

det er ganske normalt å drikke når man e rundt 15.. selvom det er ganske dumt (etter min meining)

men vil tru han får seg en bot/samfunstjeneste, eller noen dager pallespikring..
uprovosert vold er noe politiet ser på som alvorlig..

og så lureer jeg på om det kanskje er noe med at han angrep en som er under myndig alder? ikke at jeg ska si noe for sikkert.. men mener å huske at det er noe sånt..

og det å prøve å hjelpe til å stoppe en slosskamp.. er ren idioti om du veit du ikke har noe å still opp med (tenke ikke på vold nå).. bare prøv å alltid vær iskald å rolig.. den som klarer det vinner som regel uansett.. bruk ikke vold. bruk heller ord. men hold en heller trygg avstand... eller ta tak i personen. få han ned i bakken. hold han til evt politiet kommer, og få alle som så på til å vitne..

mulig du får deg en erstatning for tanna.. uten om det.. så null tenker jeg
Sitat av zaphire Vis innlegg
Sorry, Fyllerør.. gammel vane.. skal endre posten

herregud folkens.. ikke noe vits å flame gutten på den måten der..

det er ganske normalt å drikke når man e rundt 15.. selvom det er ganske dumt (etter min meining)

men vil tru han får seg en bot/samfunstjeneste, eller noen dager pallespikring..
uprovosert vold er noe politiet ser på som alvorlig..

og så lureer jeg på om det kanskje er noe med at han angrep en som er under myndig alder? ikke at jeg ska si noe for sikkert.. men mener å huske at det er noe sånt..

og det å prøve å hjelpe til å stoppe en slosskamp.. er ren idioti om du veit du ikke har noe å still opp med (tenke ikke på vold nå).. bare prøv å alltid vær iskald å rolig.. den som klarer det vinner som regel uansett.. bruk ikke vold. bruk heller ord. men hold en heller trygg avstand... eller ta tak i personen. få han ned i bakken. hold han til evt politiet kommer, og få alle som så på til å vitne..

mulig du får deg en erstatning for tanna.. uten om det.. så null tenker jeg
Vis hele sitatet...
er ikke altid så lett å få personen ned i bakken da han er 4 år eldre + høy promille...
Sitat av 95markro Vis innlegg
er ikke altid så lett å få personen ned i bakken da han er 4 år eldre + høy promille...
Vis hele sitatet...
det skal være sikkert !

hørt noe om denne saken foresten? interisert i å høre hvordan det går..
Sitat av zaphire Vis innlegg
det skal være sikkert !

hørt noe om denne saken foresten? interisert i å høre hvordan det går..
Vis hele sitatet...
de sa han skulle i avhør en av de nærmeste dagene, så holder dere informert

hvis jeg får vite hva han får
allrite

du har det også bra?
Sitat av zaphire Vis innlegg
allrite

du har det også bra?
Vis hele sitatet...
helt fint

Sitat av doseren Vis innlegg
1. Han kan sannsynligvis vente seg en dom, hva og hvor mye avhenger av mange ting.
2. Du vil kunne få erstatning for de kostnadene skadene har påført deg. Erstatningsrett i Norge har ikke noe begrep om tort og svie, har du ikke hatt noen kostnader får du ingen erstatning.
3. Du kan ikke straffes for ikke å ha gått i mellom i en slåsskamp, men du vil muligens kunne straffes for ikke å ha meldt fra og dermed bidratt til at slåsskampen ikke ble avsluttet.
4. På et eller annet tidspunkt har det gått inflasjon i å kalle alt mulig for tysting. Tysting er noe man gjør på venner, ikke tilfeldige bekjentskaper. Ser du noen gjøre en straffbar handling er det ikke tysting å si fra, det er inkompetanse fra gjerningsmannens side å bli sett.
5. Seriøst, jeg kan forstå at man bærer nag mot politiet etter en slik opplevelse som ble kommentert og kondolerer så mye; men det er ikke politiet det går utover hvis du nekter å forklare deg. For å ta en situasjon du kanskje kjenner. Hva om saken der broren din omkom hadde vært avhengig av en vitneforklaring for å stadfeste om det var politiets eller sjåførens feil, og vedkommende nektet å forklare seg? Det hadde ikke rammet politiet, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
er egentli ikke ute etter penger, bare rettferdighet. men er det ingen sjangse for at han må ut med en liten sum, uten om at han evt. må betale for tannen hvis det ble noe skade?

var hos tannlegen idag! fikk beskjed om at det ikke var noe galt med tannen eller nervene Men skal tilbake om noen uker for en til sjekk!
nå må jeg snart få høre noe..
▼ ... over en uke senere ... ▼
enda ikke hørt noe ? da ringer du å maser på de !!!
Bare for og svare på krangelen;
her på landet drikker vi fra vi er 15, gøy på landet
Sitat av exceed Vis innlegg
synes det er litt snodig at du ikke istedet prøvde å kontakte en vekter eller informere politi om mulig slåsskamp
Vis hele sitatet...
Du rekker ikke det i en sånn situasjon, da er det snakk om å forsvare seg.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg

Det er ingen unnskyldning. Jeg klarte å holde meg til jeg var 18, og jeg lever enda.
Vis hele sitatet...
Wow gratulerer, alle burde være som deg. Jeg begynte når jeg var 16, og har enda ikke vært i en slåsskamp.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Wow gratulerer, alle burde være som deg. Jeg begynte når jeg var 16, og har enda ikke vært i en slåsskamp.
Vis hele sitatet...
Heldiggris.
Få deg jobb som dørvakt, du blir merket for livet xD
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan fortelle at to jenter overfalt og tråkket på ei jeg kjenner mange ganger i ansiktet, blødninger og brukket nese på tre steder, forholdet ble anmeldt og de to vedkommende ble til slutt kjent skyldig og pålagt å betale tilsammen 40 000 i erstatning.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Betyr det at du skal spise dritt hvis alle andre ogspå spiser drit? Misliker sterkt 15 åringer som drikker og føler seg tøffe.
Vis hele sitatet...
Velkommen til det norske samfunnet!
Slik du beskriver situasjonen, så høres det ut som du er blitt utsatt for en legemsbeskadigelse. Se www.lovdata.no og søk etter straffeloven. Paragraf 228 (legemsfornærmelser) og 229 (beskadigelser) sier noe om hva slags straff vedkommende risikerer. Hvis han i tillegg har flere saker på seg vil alle disse bli behandlet samtidig under rettsaken, og han risikerer en større straff. Er ellers enig i at det er vel tidlig å drikk alkohol når du er 15, du hadde sikkert handlet annerledes om du var edru. Vær klar over at dersom du påtreffes beruset ute av politiet så kan dine foreldre varsles og barnevernet komme inn i bildet....
Spør politiet om hva straffen kan bli på, det er en av tingene du kan spørre i avhør.
Han fortalte situasjonen sin, å lurte på et svar. Dere diskuterer bare drit om han, som ikke har noe med det han lurte på.
Herregud for noen gangsterkulturer som er ute å går. Her jeg bor slår man aldri han som går i mellom, da kan man fort vente seg at veldig mange tilskuere går på deg. Det er også ganske vanlig at man ikke bærer nag til personer man har sloss med over lenger tid. Har ofte opplevd å vitne voldsom hetsing og slagsmål, for så å sitte på fest med begge parter helgen etter med no hard feelings.

Dette med å aldri glemme, slå alt og alle som går i mot og å samle mye folk for å banke en person er sånn kebabgreier som har kommet de siste årene. Makan til drittoppførsel.
Sitat av Karma81 Vis innlegg
Slik du beskriver situasjonen, så høres det ut som du er blitt utsatt for en legemsbeskadigelse. Se www.lovdata.no og søk etter straffeloven. Paragraf 228 (legemsfornærmelser) og 229 (beskadigelser) sier noe om hva slags straff vedkommende risikerer. Hvis han i tillegg har flere saker på seg vil alle disse bli behandlet samtidig under rettsaken, og han risikerer en større straff. Er ellers enig i at det er vel tidlig å drikk alkohol når du er 15, du hadde sikkert handlet annerledes om du var edru. Vær klar over at dersom du påtreffes beruset ute av politiet så kan dine foreldre varsles og barnevernet komme inn i bildet....
Vis hele sitatet...
Det skal generelt mye til for at et tilfelle er en legemsbeskadigelse, og ikke en legemsfornærmelse. Det holder ofte ikke at det ble blåmerker eller små kutt. Skader som leges, og som ikke gir fravær fra skole/jobb i mer enn 2 uker, er som oftest legemsfornærmelse.
I tillegg kreves det forsett i skadefølgen. Hvis dette ikke foreligger, blir det legemsfornærmelse med skadefølge (dersom det er klart at det er beskadigelse).
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Det skal generelt mye til for at et tilfelle er en legemsbeskadigelse, og ikke en legemsfornærmelse. Det holder ofte ikke at det ble blåmerker eller små kutt. Skader som leges, og som ikke gir fravær fra skole/jobb i mer enn 2 uker, er som oftest legemsfornærmelse.
I tillegg kreves det forsett i skadefølgen. Hvis dette ikke foreligger, blir det legemsfornærmelse med skadefølge (dersom det er klart at det er beskadigelse).
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke mer enn et kutt i ansiktet som må sys med 2-3 sting eller mer som skal til før det er beskadigelse, eller andre "alvorligere skader". DVS at blåmerker ikke er skade. Finurlige nyanser som avgjøres av jurister og gjeldene rettspraksis.
Har en kompis som fikk hjemmearrest fordi han slo til en fremmed fyr som kalte han "jævla neger". Tror det var snakk om noe erstatning til "offeret" også. Når det kommer til drikking i den alderen, så mener jeg det er helt ok. Begynte vel selv da jeg var 14. Er ikke alkis nå:P Men er vel fornuftig å holde seg til lavere prosenter til man har blitt litt eldre, som blir sagt over. De som "bresket seg" med spriten ble som regel så fulle at de lå og spøy mesteparten av kvelden. Og det er jo ikke noe gøy:P
Orker ikke lese gjennom alt. Men vet ikke om noen har klart å komme med noen svar som har noe med saken å gjøre. Jeg var nettopp i tingretten for en lignende sak. Strafferammen for legemsbeskadigelse ble etter i sommer (før dette skjedde med deg) satt opp til 6 mnd ubetinget fengsel. Det er ikke nødvendig at personen har noe på rullebladet eller har vært innblandet i noe lignende tidligere. Hvis du var på legevakten i forbindelse med skaden, slik at denne er dokumentert, og du har noen vitner som kan støtte din forklaring har du en god sak. Mulig han vil vedkjenne straffeskyld i forbindelse med slagene, men at tvisten blir rundt hva som skjedde i forkant, men det blir jo bare spekulering fra min side. Tar du det til retten så får du ha lykke til
Sist endret av dvs; 22. november 2011 kl. 20:00.
§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 4 Aar anvendes, men indtil 6 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre



(a)

forbrytelsen har hatt døden til følge, eller




(b)

forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller




(c)

forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller




(d)

forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller




(e)

allmenne hensyn krever påtale.


Endret ved lover 26 feb 1988 nr. 7, 25 juni 2010 nr. 46.


§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 4 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 10 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
når du skal leke fredsmegler for du også tåle støyten spør du meg
Vis hele sitatet...
Fordi han prøver å hjelpe fortjener han bank?
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
Fordi det å kontakte politiet også kalles snitching, nå likte jeg ikke heller det at du fortalte politiet hvem det var, men alle kan vel gjøre en sånn feil i en alder av 15.
Vis hele sitatet...
Enig der , snitchere er noe drit. Fuckin' rats kill'em all!

Ble nylig anmeldt for å ha slått en snitch/tyster i trynet og knakk kjeven hans. Han skal svi for at han fortsetter å tyste.
Det var en startende slosskamp, naar slikt begynner og skeie ut saa skal du forsvinne derifra om du ikke vil ha braak. Den som er med paa leken faar taale steken. ffs
Sitat av Tavish Vis innlegg
Enig der , snitchere er noe drit. Fuckin' rats kill'em all!

Ble nylig anmeldt for å ha slått en snitch/tyster i trynet og knakk kjeven hans. Han skal svi for at han fortsetter å tyste.
Vis hele sitatet...
So mad internet gangster in here. Jesus folkens, hvem oppdro dere?
Sitat av Tavish Vis innlegg
Enig der , snitchere er noe drit. Fuckin' rats kill'em all!

Ble nylig anmeldt for å ha slått en snitch/tyster i trynet og knakk kjeven hans. Han skal svi for at han fortsetter å tyste.
Vis hele sitatet...
jeg håper virkelig at du ikke mener det du skriver, men hvis du gjør det så må du virkelig vurdere og gå til psykiater fordi du har sinnsyke tanker! jeg overdriver ikke hvis jeg sier at du er gal!

TS spør ikke om hva dere syns om denne saken, han spør heller om hva personen kommer til og få til straff! så det og flame han fordi han prøvde og hindre en slosskamp er bare tåpelig og lavmål!

og alle dere som sier at dere hadde gjort ditt og datt hvis dere var den og den kan bare drite i og poste noe som helst i denne tråden! det hører ikke hjemme her i det heletatt!!

jeg mener at TS gjorde alt riktig! han prøvde og hindre en slosskamp og fikk da noen slag i ansikt og anmeldte saken!

jeg var på rettsak med skolen i 10'ende med en som hadde slått ned og skadet en, han fikk 190 dager samfunstjeneste el.
Sitat av 95markro Vis innlegg
endelig en som har skjønt det!
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke at folk egentlig bare prøver og hjelpe deg ? men for all del forsett og drikk, sykehuset er ett sted noen havner og andre på politistasjonen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tavish Vis innlegg
Enig der , snitchere er noe drit. Fuckin' rats kill'em all!

Ble nylig anmeldt for å ha slått en snitch/tyster i trynet og knakk kjeven hans. Han skal svi for at han fortsetter å tyste.
Vis hele sitatet...
Bad boys,bad boys, what you gonna do when Tavish.From "B3rg3n" comes for you?
Jeg har akkurat kommet hjem fra byen, og var bort i det samme som TS her og lurer på hva som skjer videre her i denne situasjonen. Her kommer hendingsforløpet:
Jeg stod i kø og snakket med en kompis som allerede hadde fått maten sin. Jeg snudde meg til mannen i kassa, og bestilte en frøbaguette. I det jeg snudde meg tilbake for å snakke med kompisen min lå han på bakken med tre folk over seg. Jeg hoppet fram for ene personen som stod med knyttet neve og sa han "skulle roe ned". Jeg spurte så, ordrett, "hva som er problemet" siden kompisen min bare hadde stått der. Vedkommende snudde seg mot meg og skubbet meg vekk.

Jeg gikk bort igjen mot han, og han slo meg i ansiktet. Etter dette kom kompisen til vedkommende, slo meg med flat hånd (like a bitch) og gikk der i fra. Jeg ble bevisstløs et lite øyeblikk og var borte 5-10 minutt. Om dette var på grunn av alkoholen eller slagene vet jeg ikke, men dette burde være urelevant.

Det jeg hørte av edru personer rett etterpå, var at vedkommende stod å snakket med en annen kompis av meg, når kompisen min, som hadde fått maten sin, gikk bort til de. Kompisen min begynte å snakke med den andre kompisen min og tok fokus bort i fra vedkommende, som tydeligvis var grunn nok til å slå han ned. Der etter kom det to venner av vedkommende og begynte å slå kompisen min mens han lå nede. Det var her jeg var ferdig med bestillingen og så hva som foregikk.


Jeg har med andre ord fått høre fra edru personer at min kompis og jeg ble slått ned uten provosering. Det jeg ser på som "blind vold". På mandag har politiet kursing, så vi tar turen bort på politistasjonen (20 minutters kjøretur fra her jeg bor. Bygda vettu), på tirsdag for å anmelde forholdene.

Vi har altså oss selv (jeg var ikke spesielt beruset på dette tidspunktet), kompisen min som er roten i det som skjedde, og en edru person som vitne. Med andre ord en jævlig sterk sak, og alt jeg egentlig forlanger er et avhør der jeg forklarer meg om det som skjedde sånn at politiet har navnene på personene som utførte volden.
Problemet mitt her er at jeg har akkurat fått en dom (som ikke har noe med temperament på fylla å gjøre) og har 28 dager betinget fengsel med 21 måneders prøvetid.

Når jeg melder forholdene, vil dette kunne slå tilbake på meg selv og vil jeg kunne få noe straff? Snakka med fatter med engang jeg kom hjem, og han var bekymret for hevnaksjon om jeg anmeldte. Det er det minste jeg bryr meg om, så lenge jeg ikke får fengselstraff eller noe mer på rullebladet.

Noen som kan hjelpe meg? Ganske desperat her.

Unnskyld for eventuelle skriveleifer og dårlige formuleringer. Er rimelig jævlig bedugget enda.
Hei McLovin.

Du står stort sett ikke i fare for å bli straffet så lenge du ikke var med på å lage bråk. Da blir du fornærmede i saken. Få gjerne vitnet ditt til å bekrefte dette.
Dette er noe som i aller høyeste grad må anmeldes.
Sitat av Tavish Vis innlegg
Enig der , snitchere er noe drit. Fuckin' rats kill'em all!

Ble nylig anmeldt for å ha slått en snitch/tyster i trynet og knakk kjeven hans. Han skal svi for at han fortsetter å tyste.
Vis hele sitatet...
Hahaha, du har jo helt missforstått hva det å tyste innebærer. Man skal ikke tyste på kompiser eller andre uten grunn. Men blir man slått ned og man anmelder det blir ikke det tysting. Tror du har hørt for mye på leke gangstere med platekontrakt.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
når du skal leke fredsmegler for du også tåle støyten spør du meg
Vis hele sitatet...
Noen prøver å gjøre noe ingen andre tør, gjøre en forskjell her i verden, det skal ikke straffes. Ikke trua han med å slå\ta igjen heller.

Trådstarter: Du bør søke voldsoffererstatning.
Sist endret av Taurean; 4. desember 2011 kl. 11:00.
Som man reder ligger man.. Sprit inn vettet ut.
McLovin, anmeld det. Selv om du har en dom, skal du fortsatt ferdes trygt ute blant andre mennesker. Blind vold er så feigt som man kan få det. Du har en sterk sak om det du skriver er riktig.
Da blir det en tur på politistasjonen på tirsdag
En av disse personene skal også ha slått en annen person og knekt brillene hans, da han bomma på en som også prøvde å gå i mellom, for så å slå ned personen han skulle treffe.

Vi blir nok en liten gjeng som tar turen for å både vitne og anmelde!
Sitat av haakon466 Vis innlegg
jeg var med på rettsak med skolen om det samme og han som gjorde det fikk 90 dager samfunstjeneste og bot tror jeg

jeg drikker selv og er 15 år, noen som har noe imot det?!
Vis hele sitatet...
Ja, dere er jævla irriterende.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Ja, dere er jævla irriterende.
Vis hele sitatet...
så bra at jeg ikke bryr meg da
Sitat av haakon466 Vis innlegg
så bra at jeg ikke bryr meg da
Vis hele sitatet...
Si det til trådstarter
Sitat av Xenu Vis innlegg
Si det til trådstarter
Vis hele sitatet...
at jeg ikke bryr meg om at du synes mindreårige som drikker er irritetende?
TS hadde ett enkelt spørsmål, og det var "Hvilken straff kan gjerningsmannen vente seg", også begynner alle på hele forumet med moralpreken og dritt. Man må da få lov å gjøre slik man vil, og om noen skulle ha rett til å involvere seg er dette foreldre til ungdommen, gi nå fred!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Kjenner trådstarter irl, å saken ble henlagt pga. provokasjon.
Gutten prøvde å stoppe en slåsskamp, hva faen er det dere griller han for? Selv om han var full er det ikke sikkert han tøffet seg, noen blir for eksempel veldig følsomme og myke i fylla.

Har selv vært 15 år på fest å irriterte meg allerede da på bekjente rundt meg som dreiv å hyla å la seg ned overalt å kasta opp på hvert et tenkelig sted. Ikke alle er 10 år i fylla.

Det finnes akkurat like mange irriterende 40åringer på byen som man skulle tro dro på byen kun for å drikke å banke alle de måtte støte på, å lager en masse kvalm.
Sist endret av Teddybe4r; 22. februar 2012 kl. 13:39.