Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6610
vil refere til denne artikkelen http://www.ba.no/nyheter/article5683529.ece, hvor han har fått i seg det de kaller en ``coctail``.
Har ikke så god peiling på steroider,men utifra det jeg har lest,kan man få en reaksjon ved å kombinere dette med koffein.
Effedrin derimot,har jeg prøvd ved flere annledninger og det skal ikke mange pillene til før man får en slags amfetamin lignende rus.
Kanskje var han ikke så kald og rolig likevel,men rust seg opp på effedrin for å kunne gjennomføre udåden.
Jeg vil understreke at dette er ren spekulasjon,men effedrin kan så absolutt regnes som et potent rusmiddel,selv 3 piller kan man få en solid rus på.
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 18:06.
Denne cocktailen som de skriver om er en velkjent metode som ofte er brukt av personer som vil yte mer på trening. Det kalles ECA-stack og er veldig veldig vanlig. Breivik skal også ha brukt steroider som kan i enkelte tilfeller øke aggresjon og selvtillit. Dog. etter det jeg har lest så har han brukt winstrol og dianabol som etter min mening er milde-steroider. Effekten fra disse pillene kan på ingen måte anses som grunnen til at han utførte ugjerningene, og han ville ha gjennomført dette med eller uten pillene.
Trådstarter
legger til:
Brevik selv sier at han ikke bruker rusmidler,og bruker dette for å fremstå som en person som har kontroll over impulsene sine.
Mine tanker er at han hovedsakelig har brukt effedrinen som et rusmiddel for å bli mer skruppeløs,dette er nesten som om han skulle ha tatt amfetamin e.l før han satt i gang.
effedrin er hovedsakelig brukt som en fettforbrenner,men det er også sentralstimulerenede: http://no.wikipedia.org/wiki/Efedrin.
etter å ha selv opplevd effedrin rus, ser jeg omtrent ikke på dette som ``steroider`` men som et purt sentralsimulerende middel,med fettforbrennede egenskaper.

Sitat av Torepia Vis innlegg
Denne cocktailen som de skriver om er en velkjent metode som ofte er brukt av personer som vil yte mer på trening. Det kalles ECA-stack og er veldig veldig vanlig. Breivik skal også ha brukt steroider som kan i enkelte tilfeller øke aggresjon og selvtillit. Dog. etter det jeg har lest så har han brukt winstrol og dianabol som etter min mening er milde-steroider. Effekten fra disse pillene kan på ingen måte anses som grunnen til at han utførte ugjerningene, og han ville ha gjennomført dette med eller uten pillene.
Vis hele sitatet...
jeg vil understreke at jeg overhodet ikke sier at effedrinen er grunnen til at han utførte det han gjorde, men at det kan ha gjort det tilstrekkelig lettere å utføre massemordet.
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 18:18.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
legger til:
Brevik selv sier at han ikke bruker rusmidler,og bruker dette lit for å fremstå som en person som har kontroll over impulsene sine.
Mine tanker er at han hovedsakelig har brukt effedrinen som et rusmiddel for å bli mer skruppeløs,dette er nesten som om han skulle ha tatt amfetamin e.l før han satt i gang.
effedrin er hovedsakelig brukt som en fettforbrenner,men det er også sentralstimulerenede: http://no.wikipedia.org/wiki/Efedrin.
etter å ha selv opplevd effedrin rus, ser jeg omtrent ikke på dette som ``steroider`` men som et purt sentralsimulerende middel,med fettforbrennede egenskaper.
Vis hele sitatet...
Efedrin gir ingen rus, så kan derfor ikke sammenlignes med amfetamin! Efedrin er ikke og har aldri vært kategorisert som et steroid. Som du selv sier så er dette sentralstimulerende, som kan gi økt fokus og hindre følelsen av utmattelse.
Trådstarter
Sitat av Torepia Vis innlegg
Efedrin gir ingen rus, så kan derfor ikke sammenlignes med amfetamin! Efedrin er ikke og har aldri vært kategorisert som et steroid. Som du selv sier så er dette sentralstimulerende, som kan gi økt fokus og hindre følelsen av utmattelse.
Vis hele sitatet...
du tar feil,kom gjerne med kilder som sier at effedrin ikke er mulig å ruse seg på,mulig du tenker på winestrol. vil refere til denne posten, http://freak.no/forum/archive/index.php/t-127685.html samt http://www.ung.no/oss/rusmidler/27168.html da du ikke tar det for god fisk at jeg selv har opplevd effedrin-rus
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 18:24.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Efedrin gir ingen rus, så kan derfor ikke sammenlignes med amfetamin! Efedrin er ikke og har aldri vært kategorisert som et steroid. Som du selv sier så er dette sentralstimulerende, som kan gi økt fokus og hindre følelsen av utmattelse.
Vis hele sitatet...
Sentralstimulerende effekt = rus

Effedrin har veldig lik effekt som amfetamin, dette er godt dokumentert.

Når har trådstarter sagt at effedrin er et steroid?
Sist endret av Azarat; 27. juli 2011 kl. 18:26.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
du tar feil,kom gjerne med kilder som sier at effedrin ikke er mulig å ruse seg på,mulig du tenker på winestrol. vil refere til denne posten, http://freak.no/forum/archive/index.php/t-127685.html da du ikke tar det for god fisk at jeg selv har opplevd effedrin-rus
Vis hele sitatet...

Wintrol er heller ikke et rusmiddel. Det er en derivat av hormonet DHT.



Effedrin vil jeg ikke anse som rus. Det er astma medisin med en oppkvikkende effekt. Kan ligne litt på amfetamin av struktur, men uten noe form for psykoaktiv virkning eller eufori.
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Wintrol er heller ikke et rusmiddel. Det er en derivat av hormonet DHT.



Effedrin vil jeg ikke anse som rus. Det er astma medisin med en oppkvikkende effekt. Kan ligne litt på amfetamin av struktur, men uten noe form for psykoaktiv virkning eller eufori.
Vis hele sitatet...
les posten om igjen, har aldri hevdet at det er mulig å ruse seg på winstrol.

de små mengdene effedrin som er i astma medisin kan ikke sammenlignes med dosen som er i fks tiger(relativt vanlig effedrin pille)
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 18:34.
Effedrin vil jeg ikke anse som rus. Det er astma medisin med en oppkvikkende effekt. Kan ligne litt på amfetamin av struktur, men uten noe form for psykoaktiv virkning eller eufori.
Vis hele sitatet...
Effedrin har en effekt på både dopamin og adrenalin i både det sympatiske nervesystemet og det sentrale nervesysemet i hjernen. Den eneste forskjellen mellom effedrin og amfetaminer er at effedrin har mindre effekt på det sentrale nervesystemet da stoffet transporteres dårlig gjennom "blod-hjerne barrieren".

Effedrin er et rusmiddel uansett hvor mye du vrir og vender på det.
Sist endret av Azarat; 27. juli 2011 kl. 18:38.
Da er det mulig vi har forskjellig syn på hva rus er. For min del opplever jeg ingenting av det jeg ser på som rus når jeg bruker efedrin.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Da er det mulig vi har forskjellig syn på hva rus er. For min del opplever jeg ingenting av det jeg ser på som rus når jeg bruker efedrin.
Vis hele sitatet...
La meg spørre, er ikke nikotin ett rusmiddel heller da? eller koffein?
For det om du har høyer krav til hva som kan stilles som rusmiddel, så går det pr definisjon under rusmiddler uansett.
Sist endret av Aaatcho; 27. juli 2011 kl. 18:49.
Skal vedde mye penger på at media kommer til og legge veldig masse fokus på steroider og spill som en link til ugjerningen.

Noe som er helt latterlig
Det er fullt mulig at ABB's sine handlinger også kan være påvirket av kraftig steroide-bruk.

Såkalte "Roid rage" er bare en myte, men det er påvist at anabole steroider har en effekt på hvordan hjernen fungerer. Steroider er kjent for å "forsterke" personligheten til de som (mis)bruker de, så hvordan personer reagerer på disse stoffene er helt forskjellig. Noen blir aggressive, noen blir kanskje det motsatte.
Sist endret av Azarat; 27. juli 2011 kl. 18:54.
Trådstarter
Sitat av Torepia Vis innlegg
Da er det mulig vi har forskjellig syn på hva rus er. For min del opplever jeg ingenting av det jeg ser på som rus når jeg bruker efedrin.
Vis hele sitatet...
tror heller du sitter på lite korrekt informasjon om hva effedrin er,man blir merkbart ruset etter bare et par piller,man merker ikke noen rus når man tar noen puff på astmamedisinen,men om man spiser/intar effedrin piller så skal det ikke så mye til for at man får en merkbar sentralstimulerende rus.

man kan dog bli noe resistant mot effedrin om det blir brukt over lengre tid,om du har hatt et effedrinbruk i forbindelse med trening så er det en annen diskusjon, om det er astmamedisinen så er dette som sagt en så liten dose at du ikke får noen rus av den.
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 19:01.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Da er det mulig vi har forskjellig syn på hva rus er. For min del opplever jeg ingenting av det jeg ser på som rus når jeg bruker efedrin.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerte på at du sa "uten noe form for psykoaktiv virkning".

Les om "psykoaktivt stoff":
http://no.wikipedia.org/wiki/Psykoaktivt_stoff

I diagrammet kan du tydelig se "Efedrin" under stimulanter.
Trådstarter
Sitat av .23 Vis innlegg
Skal vedde mye penger på at media kommer til og legge veldig masse fokus på steroider og spill som en link til ugjerningen.

Noe som er helt latterlig
Vis hele sitatet...
hvorfor det? uhemmet bruk av dataspill og steroider er en uheldig kombinasjon,i manifestet unskylder og maskerer Abb sitt usunne og impulsive vanemønster,disse tingene bør taes i betraktning, ikke for å unskylde han,men for at vi skal få en sammenheng og et ordentlig og gjennomført svar på hvorfor han har gjort det han har gjort.
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 19:11.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
hvorfor det? uhemmet bruk av dataspill og steroider er en uheldig kombinasjon,i manifestet unskylder og maskerer Abb sitt usunne og impulsive vanemønster,disse tingene bør taes i betraktning, ikke for å unskylde han,men for at vi skal få en sammenheng og et ordentlig og gjennomført svar på hvorfor han har gjort det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Høh? Hva mener du med at dataspill og steroider er en dårlig kombinasjon? Jeg har da også drept nefarian og det var faen meg epic skal du se..
Lederen til BA var helt latterlig i dag, ble skrevet noe sånt som at "ABB spilte krigsspillet World of Warcraft og skriver i manifestet sitt at han "lærte mye nyttig" ved å spille det. Dette burde være en tankevekker for noen."
Krigsspill? Lærte mye nyttig? Som å slå i hjel troll og drager med sverd og magi? Latterlig, og dette skal liksom være lederen i en såpass stor avis som BA..
Trådstarter
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Lederen til BA var helt latterlig i dag, ble skrevet noe sånt som at "ABB spilte krigsspillet World of Warcraft og skriver i manifestet sitt at han "lærte mye nyttig" ved å spille det. Dette burde være en tankevekker for noen."
Krigsspill? Lærte mye nyttig? Som å slå i hjel troll og drager med sverd og magi? Latterlig, og dette skal liksom være lederen i en såpass stor avis som BA..
Vis hele sitatet...
kan være enig i at dette er en uheldig måte å legge det fram på,men overdreven bruk av dataspill merker man på helsen,jeg har vært hardcore gamer av wow,eve,you name it,på det værste spillte jeg fra kl 10 om morgenen til 3 om natten over en 4måneders periode,ikke at jeg ble påvirket av selve spillet eller handlingsmønsteret på noe vis,men godt svidd og asosial blir man.
Dette til tross for at jeg har masse venner,god familie og resurser,ble spilling prioritert,gjennom mange år.
Det er ikke uten grunn at det blir mer og mer fokusert på datavhengighet.
Når det gjelder Abb,så unskylder han sin uvane med eksessiv wow spilling med at det var et skalkeskjul,som han gjør med mange andre ting som blir tolket som en svakhet.
Hvis man faktisk gidder å lese gjennom dagboken i manifestet hans, istedenfor å lese den fordummete versjonen media presenterer, finner man svar på hva han har brukt av forskjellige stoffer.

Han har brukt steroider flere ganger i kobinasjon med trening for å være i topp form før terrorhandlingene.
Flere ganger gjennomfører han treningsperioder med steroider, og han kommenterer på et punkt i dagboken at han er redd leveren hans skal ta skade pga han har brukt det for lenge.
Så vidt jeg kan skjønne begynte han planleggingen lenge før disse steroide-programmene, men han kan jo selvfølgelig har drevet med dette før han begynte å skrive dagbok.

Han skriver også om noe han vil ta før selve terrorhandlingen som han skriver at vil gjøre han til "a one-man army" i ca to timer.

Jeg synes derfor IKKE man bør tvile på at han var strafferettslig beregnelig. Han hadde jo faktisk i helt edru tilstand planlagt handlingene sine, og i edru tilstand bestemt seg for å innta ett eller annet form for stoff for å øke prestasjonsevnen sin.

Jeg husker ikke hva slags stoffer han skrev at han tok, de som synes det er interessant kan sikkert finne noe i dagboken.

Han skriver også om dataspill-bruken sin i dagboken.
Han brukte spill, filmer, god mat, etc som belønning til seg selv etter å ha arbeidet hardt.
Mye av de forberedelsene han gjorde har krevd mye "hard labour" eller "lame work", som han skriver, og han belønnet seg selv med disse tingene for å komme seg gjennom det.

Husk at skribentene i media har lest gjennom og tolket det han har skrevet.
Istedenfor å lese gjennom det de skriver, og tolke det IGJEN, kan dere vel lese gjennom det han har skrevet selv?
Det er litt 1-fjær-ble-til-10-høns-tendenser ute å går synes jeg.
Sist endret av harald25; 28. juli 2011 kl. 00:32.
Trådstarter
Sitat av harald25 Vis innlegg
Hvis man faktisk gidder å lese gjennom dagboken i manifestet hans, istedenfor å lese den fordummete versjonen media presenterer, finner man svar på hva han har brukt av forskjellige stoffer.

Han har brukt steroider flere ganger i kobinasjon med trening for å være i topp form før terrorhandlingene.
Flere ganger gjennomfører han treningsperioder med steroider, og han kommenterer på et punkt i dagboken at han er redd leveren hans skal ta skade pga han har brukt det for lenge.
Så vidt jeg kan skjønne begynte han planleggingen lenge før disse steroide-programmene, men han kan jo selvfølgelig har drevet med dette før han begynte å skrive dagbok.

Han skriver også om noe han vil ta før selve terrorhandlingen som han skriver at vil gjøre han til "a one-man army" i ca to timer.

Jeg synes derfor IKKE man bør tvile på at han var strafferettslig beregnelig. Han hadde jo faktisk i helt edru tilstand planlagt handlingene sine, og i edru tilstand bestemt seg for å innta ett eller annet form for stoff for å øke prestasjonsevnen sin.

Jeg husker ikke hva slags stoffer han skrev at han tok, de som synes det er interessant kan sikkert finne noe i dagboken.

Han skriver også om dataspill-bruken sin i dagboken.
Han brukte spill, filmer, god mat, etc som belønning til seg selv etter å ha arbeidet hardt.
Mye av de forberedelsene han gjorde har krevd mye "hard labour" eller "lame work", som han skriver, og han belønnet seg selv med disse tingene for å komme seg gjennom det.

Husk at skribentene i media har lest gjennom og tolket det han har skrevet.
Istedenfor å lese gjennom det de skriver, og tolke det IGJEN, kan dere vel lese gjennom det han har skrevet selv?
Det er litt 1-fjær-ble-til-10-høns-tendenser ute å går synes jeg.
Vis hele sitatet...
Om han så hadde vært ruset ville han fortsatt være strafferettslig tilregnelig,jeg prøver heller ikke fremstille han som strafferettslig utilregnelig.
Det må da kunne gå an å føre en diskusjon rundt dette emnet uten å ha samme tolkning av saken som journalisten har.
Det samme gjelder Abbs manifest,som sagt tidligere så har han fremstillt alt til sitt forsvar og fordel i manifestet,så der må det også gå an å stille spørsmålstegn om motiv for de tingene han gjør.

han sier også i manifestet at han spillte wow hardcore i over et år samt at han ikke ruste seg,trass i at noen av kameratene hans gjorde det.
Sist endret av Cosmos; 28. juli 2011 kl. 00:41.
...han skriver i manifestet at han spilte Wow når "moralen" hans begynte å bli dårligere. Han brukte det etterhvert som et middel til å holde fokus på å gjennomføre det han ville.
Ikke dermed sagt man blir massemorder av å spille det, men han anbefaler det til "riddere" om de vil holde fokus.

Klart man blir ruset av efedrin..om man tar tilstrekkelig mye.
Sitat av harald25 Vis innlegg
Hvis man faktisk gidder å lese gjennom dagboken i manifestet hans, istedenfor å lese den fordummete versjonen media presenterer, finner man svar på hva han har brukt av forskjellige stoffer.

Han har brukt steroider flere ganger i kobinasjon med trening for å være i topp form før terrorhandlingene.
Flere ganger gjennomfører han treningsperioder med steroider, og han kommenterer på et punkt i dagboken at han er redd leveren hans skal ta skade pga han har brukt det for lenge.
Så vidt jeg kan skjønne begynte han planleggingen lenge før disse steroide-programmene, men han kan jo selvfølgelig har drevet med dette før han begynte å skrive dagbok.

Han skriver også om noe han vil ta før selve terrorhandlingen som han skriver at vil gjøre han til "a one-man army" i ca to timer.

Jeg synes derfor IKKE man bør tvile på at han var strafferettslig beregnelig. Han hadde jo faktisk i helt edru tilstand planlagt handlingene sine, og i edru tilstand bestemt seg for å innta ett eller annet form for stoff for å øke prestasjonsevnen sin.

Jeg husker ikke hva slags stoffer han skrev at han tok, de som synes det er interessant kan sikkert finne noe i dagboken.

Han skriver også om dataspill-bruken sin i dagboken.
Han brukte spill, filmer, god mat, etc som belønning til seg selv etter å ha arbeidet hardt.
Mye av de forberedelsene han gjorde har krevd mye "hard labour" eller "lame work", som han skriver, og han belønnet seg selv med disse tingene for å komme seg gjennom det.

Husk at skribentene i media har lest gjennom og tolket det han har skrevet.
Istedenfor å lese gjennom det de skriver, og tolke det IGJEN, kan dere vel lese gjennom det han har skrevet selv?
Det er litt 1-fjær-ble-til-10-høns-tendenser ute å går synes jeg.
Vis hele sitatet...
Du får like hard straff hvis det er en selv-påført rus, eneste måten du kan unnslippe straffeskyld pga rus er hvis du har blitt dopet.

Det var det jeg fikk forklart i retten.
At steroider i det hele tatt er med i spørsmålet om denne mannen var tilregnelig er for meg ufattelig! Er det så mange hjernedøde mennesker i landet vårt (media)? Det er mange tusen på steroider til enhver tid, men jeg kan ikke ha lagt merke til at bomber og drap skjer av den grunn. Roid Rage er en myte, og man får ikke mer agressiv oppførsel, studier beviser det. Håper de snart tar til vettet, og fokuserer på å få denne grusomme fyren bak lås og slå for alltid.
Sist endret av flexx; 28. juli 2011 kl. 13:38.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Det er fullt mulig at ABB's sine handlinger også kan være påvirket av kraftig steroide-bruk.

Såkalte "Roid rage" er bare en myte, men det er påvist at anabole steroider har en effekt på hvordan hjernen fungerer. Steroider er kjent for å "forsterke" personligheten til de som (mis)bruker de, så hvordan personer reagerer på disse stoffene er helt forskjellig. Noen blir aggressive, noen blir kanskje det motsatte.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra stortinget.no

"I januar 2004 avgav en arbeidsgruppe en rapport om problemstillinger knyttet til en eventuell sammenheng mellom misbruk av anabole steroider/testosteron og risiko for økt aggresjon og voldelig atferd. I rapporten konkluderes det med at det ikke finnes dokumentert en årsaksmessig sammenheng mellom bruk av moderate doser anabole steroider og aggressivitet. Denne rapporten har vært på høring, og departementet er nå i ferd med å gå igjennom de synspunktene som kom fram under høringen."

GJERNE kom med kilder når du kommer med sånne uttalelser!
Sist endret av alphamale; 28. juli 2011 kl. 14:26.
Fyre må jo ha hatt det knallfet.
Justisdepartementet opprettet i 2002 en arbeidsgruppe som skulle se på om det er dokumentert
noen sammenheng mellom misbruk av anabole/androgene steroider (AAS) og
risiko for økt aggresjon og voldelig adferd. Senter for medisinsk metodevurdering
(SMM) ble anmodet om å assistere gruppen.
Gruppen besto av følgende personer:
Professor Egil Haug, Hormonlaboratoriet, Aker sykehus
Professor Jørg Mørland, Div. for rettstoks. og rusmiddelforskning, Folkehelseinstituttet
Professor Bjørnar Olaisen (leder), Formann i Rettsmedisinsk kommisjon
Seniorforsker cand. med. Kurt I. Myhre, Senter for medisinsk metodevurdering var
sekretær for gruppen.


Arbeidsgruppen fikk i mandat å innhente de viktigste forskningsresultatene som berører
spørsmålet om en eventuell sammenheng mellom misbruk av anabole steroider/testosteron
(AAS) og økt risiko for aggresjon og voldelig atferd hos misbrukeren. Arbeidsgruppen
skulle også gi en samlet bedømmelse av hva forskningen tillater av slutninger om
en slik sammenheng.

Resultater
Gruppens medlemmer var enige om følgende konklusjoner:
• Det kan anses som vel dokumentert at anabole steroider i doser opp til lave dopingdoser
innebærer liten eller ingen påvirkning av personens aggresjonsnivå.
• Det er ikke dokumentert at det er årsaksmessig sammenheng mellom noe moderate
doser anabole steroider og aggressivitet.
Sist endret av alphamale; 28. juli 2011 kl. 18:12.