Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 13064
Hei alle med freaks

jeg og ei vennine driver og diskuterer det der med kontroll i fylla osv.

hun mener at ikke alle har kontroll i fylla mens jeg mener at alle har altid litt kontroll i fylla, uansett hvor mye man drikker

har noen argumenter for og mot dette? hva er deres erfaringer osv,?

btw, jeg vet at alkohol påvirker oppførselen og at man ikke kan styre seg 100% men kroppen har liksom ikke et eget liv når man drikker heller(hvis dere skjønner hva jeg mener)
Trolling?

alt spørs jo, drikk du deg sanseløs så ender du som black out, og da har du ingen kontroll
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Sitat av haakon466 Vis innlegg
btw, jeg vet at alkohol påvirker oppførselen og at man ikke kan styre seg 100% men kroppen har liksom ikke et eget liv når man drikker heller(hvis dere skjønner hva jeg mener)
Vis hele sitatet...
du failer jo selv.. sier at man har full kontrol, har man ikke 100% så har man ikke full kontroll
Sist endret av Biggie smalls; 23. mai 2011 kl. 23:35.
min mening er at alkohol senker hemninger..
Ble veldig full natt til første mai i år, husker knapt noe som helst, bortsett fra at jeg tryna på vei hjem og lo av meg selv. I etterkant fikk jeg vite at jeg hadde tilbydd lillebroren min sprit og at jeg ville gå å pusse tenna mange ganger.....

Er ikke sikkert man mister ALL kontroll, men iallefall mesteparten. Det kommer an på hvor full du er
Det er jo fortsatt hjernen din som styrer kroppen ja, men er du beruset nok vil jeg ikke si at du klarer å kontrollere hva du gjør. Så du har ikke kontroll over kroppen din, men den lever jo ikke sitt eget liv.

@Kain: Ved black out referrer du da til at du er så full at du bare ligger på bakken eller at du ikke har peiling på hva du gjør?
Alkohol fjerner konsekvenstankene og fører til mange dumme ting. Man har dog alltid kontroll og utropskap på fylla er ikke akseptabelt i mine øyne hvertfall. just my thoughts
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Det er jo fortsatt hjernen din som styrer kroppen ja, men er du beruset nok vil jeg ikke si at du klarer å kontrollere hva du gjør. Så du har ikke kontroll over kroppen din, men den lever jo ikke sitt eget liv.

@Kain: Ved black out referrer du da til at du er så full at du bare ligger på bakken eller at du ikke har peiling på hva du gjør?
Vis hele sitatet...
Du våkner dagen etterpå med gutter og jenter i sengen, og lure på hva du har gjort.
Med andre ord, ja
Sist endret av justastonedhuman; 23. mai 2011 kl. 23:41.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yazzie Vis innlegg
du failer jo selv.. sier at man har full kontrol, har man ikke 100% så har man ikke full kontroll
Vis hele sitatet...
sa aldri at man hadde full kontroll jeg, jeg sa at alle har litt kontroll i fylla

ergo: det var du som faila
Sitat av Kain Vis innlegg
Du våkner dagen etterpå med gutter og jenter i sengen, og lure på hva du har gjort, men finner det fort ut.
Med andre ord, ja
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat som en drøm. Du kan følge med på drømmen når du ser den, men du husker den ikke når du våkner. Det er jo fortsatt du som styrer kroppen din når du har black out, selvom du ikke husker det dagen etterpå.

Derimot blir jo hjernen ganske påvirket av dette, så sjeldent at handlingene er særlig gjennomtenkte i denne tilstanden.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Det er jo akkurat som en drøm. Du kan følge med på drømmen når du ser den, men du husker den ikke når du våkner. Det er jo fortsatt du som styrer kroppen din når du har black out, selvom du ikke husker det dagen etterpå.

Derimot blir jo hjernen ganske påvirket av dette, så sjeldent at handlingene er særlig gjennomtenkte i denne tilstanden.
Vis hele sitatet...
Det betyr at kroppen din lever ditt eget liv, får hvis hjernen din ikke er tilkoblet i hodet, så betyr det at kroppen din er ukontrollert!
Får du blackout har du NULL kontroll. Det kan jeg garantere, hjernen kan lett gå på autopilot, men den som svelger velger uansett, så man må ta ansvar for sine handlinger.
Kroppen din har jo ikke en innstilt modus som den styrer kroppen din etter når du er drita. Kroppen river seg heller ikke løs fra hjernen og gjør hva den vil.

Alkohol er et rusmiddel. Det er du som kontrollerer kroppen din uansett hvor drita du er. Å si at man har null kontroll kommer bare ann på hvordan man velger å tolke ordet.
Så lenge jeg husker kvelden har jeg 100% kontroll. Min kritiske vurdering er selvsagt nedsatt, men det er aldri slik at jeg "ser igjennom et vinu" og jeg ikke kan kontrollere handlingene mine.

Derimot om jeg får blackout(Som bare varer i et par få minutter) gjør jeg alltid noe helt fucka som jeg blir sjokkert av i ettertid.
Noen som har noe lesestoff relatert til forskning/fakta om blackouts?
Sist endret av Psytrip; 24. mai 2011 kl. 00:01.
For å i det hele tatt få en fruktbar diskusjon må du definere hva kontroll er. Snakker vi om kontroll i forhold til å være utro når man er ruset, eller mindre viktige ting som å velte søplekasser? (you catch my drift).. Snakker vi om kroppslig kontroll, eller mental?
Sitat av Xasma Vis innlegg
For å i det hele tatt få en fruktbar diskusjon må du definere hva kontroll er. Snakker vi om kontroll i forhold til å være utro når man er ruset, eller mindre viktige ting som å velte søplekasser? (you catch my drift).. Snakker vi om kroppslig kontroll, eller mental?
Vis hele sitatet...
Endelig en som har skjønt det
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Kroppen din har jo ikke en innstilt modus som den styrer kroppen din etter når du er drita. Kroppen river seg heller ikke løs fra hjernen og gjør hva den vil.

Alkohol er et rusmiddel. Det er du som kontrollerer kroppen din uansett hvor drita du er. Å si at man har null kontroll kommer bare ann på hvordan man velger å tolke ordet.
Vis hele sitatet...
Hørt om underbevissthet? Får du blackout har du ingen kontroll over dine handlinger.
Nå er da vel underbevisstheten en del av deg den og, eller er det kanskje fjerne signaler fra utenomjordiske vesener?

Vi må bestemme oss hvordan kontroll vi tenker på. Snakker vi om kontroll i den forstand at du er fullt klar over hva du gjør, eller at du har kontroll over kroppen din?

Det jeg vil frem til er at man har fortsatt kontroll over sin egen kropp uansett hvor drita du er.
Men nei, du har ikke kontroll over dine handlinger. Comprende?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
Hei alle med freaks

jeg og ei vennine driver og diskuterer det der med kontroll i fylla osv.

hun mener at ikke alle har kontroll i fylla mens jeg mener at alle har altid litt kontroll i fylla, uansett hvor mye man drikker

har noen argumenter for og mot dette? hva er deres erfaringer osv,?

btw, jeg vet at alkohol påvirker oppførselen og at man ikke kan styre seg 100% men kroppen har liksom ikke et eget liv når man drikker heller(hvis dere skjønner hva jeg mener)
Vis hele sitatet...
Jeg er et eksempel på at det går an å miste fullstendig kontroll i fylla og ikke huske NOEN TING.
Får black-outs utelukkende av sprit, og skjer dette går det som regel galt.
Jeg har av den grunn pålagt meg å aldri røre noe sterkere enn rødvin.
Heldigvis er det forskjell på folk, men jeg kan garantere at det er endel der ute som "lider" av samme "syndrom" som meg.

Jeg beklager, men å påstå at ingen kan miste kontrollen på grunnlag av deg selv og dine erfaringer holder ikke. Det finnes mange her som kan skrive under på det.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
For å i det hele tatt få en fruktbar diskusjon må du definere hva kontroll er. Snakker vi om kontroll i forhold til å være utro når man er ruset, eller mindre viktige ting som å velte søplekasser? (you catch my drift).. Snakker vi om kroppslig kontroll, eller mental?
Vis hele sitatet...
jeg definerer kontroll som at du tenker over noe av det du gjør, såklart ikke alt men såpass mye at du ikke sitter dagen etterpå og angrer på hvert minutt av festen du var på dagen før.
f.eks. jeg mener at du kan klare og ungå og starte en sloss kamp el.

enkelt og greit. 100% kontroll er at du oppfører deg som du vanligvis ville ha gjort og 0% kontroll så styrer du ikke kroppen din(den styrer deg)

jeg mener at vi alle er en plass mellom der i fylla. men vennina mi sier at noen omtrent ikke har kontroll i det hele tatt,
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Nå er da vel underbevisstheten en del av deg den og, eller er det kanskje fjerne signaler fra utenomjordiske vesener?

Vi må bestemme oss hvordan kontroll vi tenker på. Snakker vi om kontroll i den forstand at du er fullt klar over hva du gjør, eller at du har kontroll over kroppen din?

Det jeg vil frem til er at man har fortsatt kontroll over sin egen kropp uansett hvor drita du er.
Men nei, du har ikke kontroll over dine handlinger. Comprende?
Vis hele sitatet...
Har du ikke kontroll over dine handlinger, så har du ikke kontroll over kroppen, og når du er drita (kjempe full) så klare du ikke, gå!

det er min mening
Sitat av haakon466 Vis innlegg
jeg definerer kontroll som at du tenker over noe av det du gjør, såklart ikke alt men såpass mye at du ikke sitter dagen etterpå og angrer på hvert minutt av festen du var på dagen før.
f.eks. jeg mener at du kan klare og ungå og starte en sloss kamp el.

enkelt og greit. 100% kontroll er at du oppfører deg som du vanligvis ville ha gjort og 0% kontroll så styrer du ikke kroppen din(den styrer deg)

jeg mener at vi alle er en plass mellom der i fylla. men vennina mi sier at noen omtrent ikke har kontroll i det hele tatt,
Vis hele sitatet...

Kroppen kan ikke styre deg. Mere riktig å si at du ikke tenker fornuftig. Flere som klarer å ikke havne i en slosskamp når de er under blackout f.eks. men det er og mange som alltid havner i slosskamp da. Det har noe med at du ikke klarer å skille mellom rett og galt og du gjør dermed som du vil. Den logiske tankegangen forsvinner og, noe som fører til at du gjør de dummeste ting.

Det kommer og helt ann på personen. Hvis det er en person som har null interesse i vold og han ikke blir provosert, starter han ikke en slosskamp bare fordi han har blackout.

Sitat av Kain Vis innlegg
Har du ikke kontroll over dine handlinger, så har du ikke kontroll over kroppen, og når du er drita (kjempe full) så klare du ikke, gå!

det er min mening
Vis hele sitatet...
Om du er så full at du ligger på bakken vil jeg si at det blir det samme som å sove, noe som blir irrelevant i denne diskusjonen.
Sist endret av iMAGINE123; 24. mai 2011 kl. 00:21.
Ble sjenka med Konjakk forrige helg, og trodde selv jeg hadde full kontroll.
Ble skikkelig styggfull og det siste jeg husker den kvelden var at jeg la meg klokken 23.00 i ei gammel russevogn satt opp for anledningen, våkna klokken 05.00 på samme plass og kan ikke huske å ha gjort annet enn å sove.

De neste dagene fikk jeg derimot vite at jeg hadde klatra i trær, sloss mot 4 stygge typer for å forsvare en kompis, spydd som en jævel, og prøvd å rote med ei vennine og blitt dritsur da hun sa hun ikke kunne gjøre det. (Noe som så klart sjokkerer meg i og med at jeg har dame). Kan legge til at jeg ringte snuten og klagde på bråk, til tross for at jeg lå i "russeparken" med musikk, fest og god stemning.
Hadde angst i flere dager etterpå.

Med andre ord, om du drikker for mye, for fort og for sterkt, så har du faktisk ikke kontroll over egne handlinger, kan ikke huske noen verdens ting av det som ble gjort, og vil tro i blackout at du rett og slett kobler fra. Men uansett, så tror jeg litt av deg henger igjen, og at du ved store alkoholinntak vil gå på instinkt, med en form for egne "personlighetstrekk".

uansett så har jeg aldri hatt blackout på flere timer før, og det i seg selv synes jeg er meget skremmende! Man kan gjøre veldig mye dumt på noen få timer!
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Nå er da vel underbevisstheten en del av deg den og, eller er det kanskje fjerne signaler fra utenomjordiske vesener?

Vi må bestemme oss hvordan kontroll vi tenker på. Snakker vi om kontroll i den forstand at du er fullt klar over hva du gjør, eller at du har kontroll over kroppen din?

Det jeg vil frem til er at man har fortsatt kontroll over sin egen kropp uansett hvor drita du er.
Men nei, du har ikke kontroll over dine handlinger. Comprende?
Vis hele sitatet...
Definisjonen på underbevissthet er i følge Wikipedia;

"Underbevissthet er den psykologiske betegnelsen på den delen av sinnet som rommer tanker og følelser som en person ikke har bevisst kontakt med, men som er til stede i form av ikke-bevisste minner og opplevelser. Det bevisste er det som vi styrer selv, men underbevisstheten er det som vi ikke selv kan styre. Noen ganger kan denne underbevisstheten få oss til å gjøre ting vi senere vil angre på. En behandlingsmetode for dette er blant annet psykoanalyse."

Så jeg spør deg, hvordan kan man ha kontroll over noe man selv ikke kan styre?
drikk med måte gutta, så går det fint
Dine handlinger under blackout baseres på deg som person. I edru tilstand skjønner du at det er galt å slå til en person, stjele penger, være utro osv. Under beruset tilstand mister du denne evnen, dette blir en mangel av kontroll siden du ikke klarer å stoppe dine handlinger. Men det er fortsatt dine handlinger og dine tanker som styrer kroppen din.

Sitat av Jaso Vis innlegg
Definisjonen på underbevissthet er i følge Wikipedia;

"Underbevissthet er den psykologiske betegnelsen på den delen av sinnet som rommer tanker og følelser som en person ikke har bevisst kontakt med, men som er til stede i form av ikke-bevisste minner og opplevelser. Det bevisste er det som vi styrer selv, men underbevisstheten er det som vi ikke selv kan styre. Noen ganger kan denne underbevisstheten få oss til å gjøre ting vi senere vil angre på. En behandlingsmetode for dette er blant annet psykoanalyse."

Så jeg spør deg, hvordan kan man ha kontroll over noe man selv ikke kan styre?
Vis hele sitatet...
Det sa jeg ingenting om. Jeg sa at underbevisstheten fortsatt er deg og det er fortsatt dine handlinger Så da har du egentlig mangel av kontroll i edru tilstand og da? Blir jo egentlig ingen forskjell på blackout og edru da om du ikke kan kontrolle deg selv i noen av tilstandene?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
poenget mitt er om det går og bruke unskuldningen ''fylla har skylda'' og så er alt på en måte glemt

hvis man f.eks gjør noe dumt, og sier dagen etterpå '' jaja fylla har skylda ''
Nei. Fylla har skylda er ingen unnskylding. Om du ikke kan kontrollere deg selv og ender opp med å gjøre dumme ting i fylla bør du ikke bli så full Du har fullt ansvar for deg selv og dine handlinger.
Sitat av haakon466 Vis innlegg
poenget mitt er om det går og bruke unskuldningen ''fylla har skylda'' og så er alt på en måte glemt

hvis man f.eks gjør noe dumt, og sier dagen etterpå '' jaja fylla har skylda ''
Vis hele sitatet...
Skyld på fylla, da skylder fylla på deg.
Er dette et spørsmål da? Alle vet jo at alkohol senker hemninger. Det er også noe som heter black out om du drikker vel mye, og om man ikke husker noe av det man har gjort er det vanskelig å si at man har kontroll. Mengde, mengde, mengde.
Alle har kontrollen helt til de mister'n, og det er noen som ikke tåler alkohol, og andre som tåler det.. og om du ikke har nok selvkontroll til å beherske alkoholrusen, så hold deg unna?
Det som er fascinerende er hvordan noen blir helt ustyrlige og får "blackout" gang på gang. Ingen kontroll over egne handlinger. Ekstra fascinerende er det at disse personene kan være utrolig rolige og normale til vanlig. Kjenner et par som ikke kan kontrollere seg selv etter alkohol og de vet det selv.

Personlig har jeg aldri greid å oppnå den såkalte "blackout-fylla". Da måtte jeg drukket så mye at jeg mest sannsynlig hadde sovna før det inntraff. Jeg er helt lik i fylla som jeg er edru bare litt mer pratsom og det er vel denne kategorien de fleste faller under.

Er det forventingene til alkohol som styrer det hele?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Nei. Fylla har skylda er ingen unnskylding. Om du ikke kan kontrollere deg selv og ender opp med å gjøre dumme ting i fylla bør du ikke bli så full Du har fullt ansvar for deg selv og dine handlinger.
Vis hele sitatet...
Fylla har skylda.
For om man ikke hadde valgt å gå på fylla til å begynne med, hadde de neste åtte timene sannsynligvis aldri funnet sted. Slik vi ikke trodde at de gjorde heller.

Jeg har opplevd kraftig black-out kanskje 2 ganger som jeg kommer på.
Da har jeg ikke hatt noen kontroll over meg og min egen kropp. Har blitt fortalt i ettertid hva jeg har gjort, og det har var mye stygt det. Jeg ville jo ALDRI ha gjort det om jeg hadde vært mitt gode meg, edru.

Har lært å kontrollere meg noenlunde etter mine skumle hendelser, og drikker nå aldri vodka. Styggdjevelen selv. Går stort sett i vin, øl og whiskey.

Men ja, black-out = null kontroll.
Nei, man har ikke kontroll, ikke litt en gang. IKKE LITT. Du er ikke deg selv.
Om jeg drikker litt for mye slik at jeg blacker ut litt vil jeg si jeg ikke har kontroll. Du har ikke kontroll når du mangler 1 time fra kvelden som du ikke husker
"Er det forventingene til alkohol som styrer det hele?"

Det styrer mye hvertfall, man ser jo det når man lurer folk med å tro at de drikker mer alkohol enn de egentlig gjør. Lettøl osv.
Når man begynner å drikke har man ofte en innstilling at man skal slippe seg litt løs og ha det gøy. Tror ikke det er helt random hva folk gjør på fylla, de som er utro osv. har sikkert ikke vært helt avvisende for tanken før de begynte å drikke. Fylla gir en lov til å oppføre seg anderledes og handle mer på impuls enn vanlig, "det er greit siden man er jo full". En slags unnskyldning til å gjøre ting man ikke ville gjort edru.
Sitat av Clownloach Vis innlegg
drikk med måte gutta, så går det fint
Vis hele sitatet...
Hvem er Måte? Og hvorfor må jeg drikke med han?
Min oppfatning er at man har kontroll til en vissgrad, man bare glemmer det dagen etter. Derfor tenker man at man ikke hadde noen kontroll.

For eksemepl:
Forrige uke så var jeg på vors, neste jeg husker er å stå opp ved motorveien 6-7km unna vorset. Deretter hadde jeg tatt toget 2,5 mil og sovnet på en benk i oslo. Skjønte ikke hvordan jeg kom meg dit når jeg stod opp i oslo, men det er åpenbart at jeg klarte å ta riktig tog og skjønte hva jeg drev med, i og med at jeg kom meg på toget.
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Hvem er Måte? Og hvorfor må jeg drikke med han? :)
Vis hele sitatet...
Jo, ta med deg Måte på tur. Jeg lærte etterhvert at det var til det beste både for meg selv og omgivelsene, men så har jeg jo glemt han igjen der hjemme ett par ganger :(
Sist endret av caperno; 24. mai 2011 kl. 01:15.
Min oppfatning er at Alkohol fjerner frykt, vi gjør ting, vi ellers ikke ville gjort edru!
Jeg har opplevd blackouts et par ganger, og da har de vart i timesvis. Ikke gøy, i ettertid. Men utifra det jeg får fortalt at jeg har gjort eller sagt, vil jeg påstå at jeg er meg selv. Som noen nevnte tidligere, så forsvinner hemningsbarrierer, "sosiale antenner", og de gangene jeg har gjort noe "dumt" som jeg har angret på siden, er det fortsatt ting som jeg innerst inne har tenkt eller har hatt lyst å gjøre, men samtidig aldri ville gjort i edru/brisen tilstand (mao en tilstand med kontroll).
Å påstå at man ikke er seg selv vil jeg påstå er å gjemme seg fra sannheten om seg selv. Det er gjerne ting folk synes er flaut om seg selv eller ikke vil at andre skal vite om én (ting man har tenkt, ting man har hatt lyst til å gjøre), av sosial angst etc.
Kontroll, derimot, vil jeg påstå at man kan miste. I edru tilstand kan man tenke på f.eks å gjøre noe, men fortsatt ha kontroll over det og derimot tenke "nei, det gjør jeg ikke.", man barrikaderer deler av seg selv inne.
Jeg vil påstå at man gjerne er seg selv mer lik enn ellers under såkalte blackouts, eller i hvert fall viser et annet, underbevisst "seg selv"/ego. Det er fortsatt like mye deg, selv om det er deler av deg den bevisste delen vanligvis undertrykker eller skjermer fra "utsiden".
Rett og slett en annen side av deg.

"Null kontroll", derimot, tror jeg er vanskelig å oppnå. De fleste klarer å subbe bort til doen/gatelykten/blomsterpotten når de må pisse, istedenfor å pisse i buksen.

Selv under blackouts.
Sist endret av TeumessianFox; 24. mai 2011 kl. 01:33.
Om jeg heller i meg sprit mister jeg kontrollen fullstendig, husker ingenting og gjør ting jeg normalt ALDRI ville gjort!

Øl derimot, er mer skånsomt, og kan nytes i flere enheter
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Jeg vil tro det er noen ting som sitter så dypt i folk sine personligheter, at noen ting gjør man aldri, uansett hvor beruset man er. Da mener jeg ting som definerer hvem du er i dybden, ikke småting som "skal jeg eller skal jeg ikke tørre å danse på bordet". At man kan miste tilnærmet all kontroll av seg selv vil jeg tro. Selv får jeg høre at jeg blir ekstremt vennlig og lydig når jeg er for full, og at jeg aldri virker skikkelig drita på oppførsel, selv om jeg er det. Balansen mister jeg da, som kulen i bakhodet etter en helg for noen uker siden var et tydelig bevis på.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Det er jo akkurat som en drøm. Du kan følge med på drømmen når du ser den, men du husker den ikke når du våkner. Det er jo fortsatt du som styrer kroppen din når du har black out, selvom du ikke husker det dagen etterpå.

Derimot blir jo hjernen ganske påvirket av dette, så sjeldent at handlingene er særlig gjennomtenkte i denne tilstanden.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette også når du er ute å kjører bil? (i edru tilstand) Du mister kontrollen. Du kan fortsatt svinge på rattet, men du vil uansett treffe fjellveggen!
Sist endret av kuBaB; 24. mai 2011 kl. 02:34.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Kroppen kan ikke styre deg. Mere riktig å si at du ikke tenker fornuftig. Flere som klarer å ikke havne i en slosskamp når de er under blackout f.eks. men det er og mange som alltid havner i slosskamp da. Det har noe med at du ikke klarer å skille mellom rett og galt og du gjør dermed som du vil. Den logiske tankegangen forsvinner og, noe som fører til at du gjør de dummeste ting.

Det kommer og helt ann på personen. Hvis det er en person som har null interesse i vold og han ikke blir provosert, starter han ikke en slosskamp bare fordi han har blackout.
Vis hele sitatet...
Du er ikke med på at dette kan kalles å miste kontrollen? Selv om det er du som gjør dumme ting, betyr det ikke at du handler kontrollert.

Jeg har selv drukket så mye at jeg ikke hadde kontroll på hva jeg sa eller gjorde. Jeg husker noen situasjoner godt, og jeg husker jeg trodde det var en god idé. Men i ettertid hadde jeg omtrent like mye kontroll på situasjonen som jeg ville hatt over et snøskred. Du blir liksom bare med på det.

Og påstanden om at en alkoholpåført blackout ikke kan frembringe voldelige handlinger er veldig tynn. Det er ikke noe garanti for at det vil skje, ei heller for at det ikke vil det. Det er det som er så "fint" med å miste kontrollen, du vet ikke hva som ligger rundt svingen før du kommer dit.
Vil bare understreke at blackout er når du ikke klarer å lagre minner som følge av alkoholinntak. Joda, du har nok lite kontroll når du har drukket så mye, men det er ikke blackouten som gjør at du mister kontrollen.
Er nok mest enig med venninna di. Alkohol stenger for oksygenopptak i hjernen, det er det vi oppfatter som fyll. Vi blir mindre bevisste, og når vi ikke er bevisste så styrer vi ikke våre egne handlinger lenger. Underliggende tanker kan komme til overflaten og da kan vi reagere annerledes og sterkere enn vi gjør når vi er edru (og kan kontrollere tanker og alt det andre).
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Jeg vil påstå at man gjerne er seg selv mer lik enn ellers under såkalte blackouts, eller i hvert fall viser et annet, underbevisst "seg selv"/ego. Det er fortsatt like mye deg, selv om det er deler av deg den bevisste delen vanligvis undertrykker eller skjermer fra "utsiden".
Rett og slett en annen side av deg.
Vis hele sitatet...
Min erfaring tilsier det samme. Jeg har aldri vært så full at jeg har glemt ting som skjedde i fylla (enkelte samtaleemner er derimot ikke interessante nok til å sette seg i hukommelsen), men jeg har en del venner som forandrer oppførsel drastisk under alkoholpåvirkning. De kan være de roligeste og hyggeligste personene i verden som edru, men med en gang de blir fulle så går de over til å gjøre lite gjennomtenkte handlinger for å være morsomme eller få oppmerksomhet. For meg virker det som en tilstand de vanligvis ønsker at de var i, men pga sjenerthet holder de tilbake denne siden når de er edru. Da er det svært beleilig å ha en alkoholrus å skylde på om noen reagerer dagen derpå

Det skal derimot sies at alkoholrusen også formes ut i fra indre/ytre stemninger, og at fester med svært unge og usikre ungdommer vanligvis ender i mye mer fortvilelse og drama enn hvis det hadde vært snakk om et par år eldre og erfarne personer. Rus kan være en skummel greie for enkelte, og da kan det få utløp som paranoide/voldelige handlinger. Jeg minnes fra tidlige fester at personer gjorde svært merkelige ting til de å være, men jeg kan aldri huske å ha observert noen gjøre noe *utenkelig* for den som person. Dumme og korttenkte handlinger, ja, men ikke utenkelige. Jeg er sikker på at en del av de som sier de blacker ut handler ut i fra egen ubevissthet. Det er jo ikke som om noen andre styrer deg på alkohol. Mange personer tenker nok ganske crazy ting til vanlig, men tankene kjøres et par ganger gjennom resonneringsdelen før de blir til handlinger. Der tar kanskje tankene en snarvei når man drikker?

"Fylla har skylda" er blant de dummeste uttrykkene jeg vet om.
Sitat av Dyret Vis innlegg
"Fylla har skylda" er blant de dummeste uttrykkene jeg vet om.
Vis hele sitatet...
Hvem har skylda for fylla da?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem har skylda for fylla da?
Vis hele sitatet...
Den som drikker. Var du seriøs? Er du teit?

Har ikke hatt så mange "blackouts" tror jeg, men det har vært noen kvelder der jeg husker tre fire spesifikke episoder, mens resten er bare tåke.
Nå er det ikke sikkert jeg var spesielt våken mellom de episodene da, halvbevisst trasking gjennom gater, sitting i taxi, snøvlende samtaler der ingen skjønner hva noen prater om. Det er liksom ikke så mye å huske uansett.

Har opplevd å få se noe av den indre frustrasjonen til mennesker som ellers er veldig godt samla og ikke gjør så mye sprell. Det kan virke veldig unormal ukontrollert oppførsel, men det er nok heller fordi det skjules så godt til daglig.
Det er ikke alkoholen som kommer til å få deg til å gjøre masse dumt, men du selv som egentlig har lyst til å gjøre masse dumt og endelig "får lov".
Jeg er veldig lite voldelig, så pasifist at det blir nesten dumt, men en gang på fylla ville jeg sloss. Det spillte liksom ingen rolle hvem eller hvorfor, eller om jeg vant, bare noen fikk deng. Det var helt fremmed og jeg kunne aldri finne på noe sånt i edru tilstand, men det var fortsatt meg. Jeg ble ikke "aggressiv av alkohol" eller fikk "blackout". Bare sterkt nedsatt kritisk tankegang, men det var fortsatt jeg som ville bli full, helt frivillig!

Nytter ikke å skylde på fylla etter den første gangen. Da veit du sånn cirka hvordan rusen er og burde kunne forutse den værste idiotien.
Hvis du blir for utagerende eller sinna, tenk på hvor mye du drikker, hva du drikker og hva som kan bli knust og ødelagt i nærheten.
Antall dl sprit du kan håndtere og kontrollere i et høl i bakken er sannsynligvis større enn hva du burde innta på et fancy utested eller noens stue.
Det går ann å lære noe selv om du ikke husker noe.
Sist endret av Bothrops; 24. mai 2011 kl. 10:21.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
"Er det forventingene til alkohol som styrer det hele?"

Det styrer mye hvertfall, man ser jo det når man lurer folk med å tro at de drikker mer alkohol enn de egentlig gjør. Lettøl osv.
Når man begynner å drikke har man ofte en innstilling at man skal slippe seg litt løs og ha det gøy. Tror ikke det er helt random hva folk gjør på fylla, de som er utro osv. har sikkert ikke vært helt avvisende for tanken før de begynte å drikke. Fylla gir en lov til å oppføre seg anderledes og handle mer på impuls enn vanlig, "det er greit siden man er jo full". En slags unnskyldning til å gjøre ting man ikke ville gjort edru.
Vis hele sitatet...
mener du at hvis noen gjør noe i fylla så vill de egentlig gjøre det edru også men tørr ikke og derfor bruke fylla som en unskyldning?