Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 4072
Jeg tror at fredag den 13 bare er placeboeffekt.
Hver dag skjer det jo masse små ulykker osv, noen uviktige og noen større... Når det er fredag den 13 tenker du med en gang på det og tenker "WOW, det er ikke overtro allikavel".

Hvis du kjører bil og tenker "Det er fredag den 13, tenk om jeg krasjer!!!" så kan vel det også lede til at du faktisk gjør det, selv om den tanken ligger underbevisst.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av stian3108
Vis hele sitatet...
Ja.

Evt. så krasjer han mer fordi han er så redd for å krasje at han ikke klarer å konsentrere seg.
Fredag 13. er bare en gammel myte i likhet med at nordlyset kidnapper små barn og at jorden er flat. Merkelig nok har svært overtroiske mennesker klart og holde liv i denne snodige påstanden..
Sitat av freaker911
Hvis du kjører bil og tenker "Det er fredag den 13, tenk om jeg krasjer!!!" så kan vel det også lede til at du faktisk gjør det, selv om den tanken ligger underbevisst.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ut å kjøre etterpå.. Jeg tenker som alle andre dager. Har egentlgi ikke tenkt så mye på at det er fredag den 13 engang. Og jeg vil nok heller ikke se en ekstra gang enten til høyre eller venstre når jeg skal svinge ut til hovedveien.
Er såklart ikke alle som tenker sånn, men om du først krasjer på fredag den 13 blir du å tenke over det.
Ja, selvfølgelig.. Krasjer jeg nå etterpå skylder jeg på fredag. 13..
Sitat av Xasma
SÅklart en eneste dag i året er forbannet, og den kommer aldri på samme dato, jaja, heeelt sansynlig.
Vis hele sitatet...
Det er alt fra 1 til 3 fredag den trettende hvert år. I år er det bare en, men til neste år er det 3. Februar, Mars og November, bare se på kalenderen din.

Overtroen kommer fra kristendommen, der tallet 12 blir kalt en helhet. Det er 12 måneder, Jesus hadde 12 disipler, finnes sikkert mer eksempler. Tallet 13 derimot blir sett på som en overtredelse av tallet 12, og derfor en uting.

Jesus ble korsfestet på en Fredag.


-
Jeg ser at folk blir bannet for nesten ingen grunn på dette forumet, men skulle ikke 90% av de som har postet her blitt bannet da? Reglene ser ut til og snu seg mot de admin missliker, eller tar jeg kanskje feil?
Sitat av ^ProXo^
haha, dommeste jeg har hørt. Er nok bare noen som har køddet med deg
Vis hele sitatet...
Dommeste - care to explain? Greit å kunne stave det rett ihvertfall om man skal si noe er "dumt".

However, teorien om det er lykke/ulykke på denne datoen blir ikke bestemt før i kveld! Er jo bare se om man får napp, så avgjør det dagen! =)

Sitat av Ftnfw
Det er alt fra 1 til 3 fredag den trettende hvert år. I år er det bare en, men til neste år er det 3. Februar, Mars og November, bare se på kalenderen din.

Overtroen kommer fra kristendommen, der tallet 12 blir kalt en helhet. Det er 12 måneder, Jesus hadde 12 disipler, finnes sikkert mer eksempler. Tallet 13 derimot blir sett på som en overtredelse av tallet 12, og derfor en uting.

Jesus ble korsfestet på en Fredag.
Vis hele sitatet...
Hvorfor feirer vi da ikke Torsdag den 12, og er "redde" for fredag den 13?

Jesus ble korsfestet på en fredag ja.. Da skulle vel hver eneste fredag vært en uting? Kanskje det er derfor alle får napp på lørdag, og ikke fredag?
Sist endret av Xasma; 13. juni 2008 kl. 17:47.
Sitat av Xasma
Hvorfor feirer vi da ikke Torsdag den 12, og er "redde" for fredag den 13?

Jesus ble korsfestet på en fredag ja.. Da skulle vel hver eneste fredag vært en uting? Kanskje det er derfor alle får napp på lørdag, og ikke fredag?
Vis hele sitatet...
Du må ikke stille meg spørsmål ang dette. Jeg er helt imot både overtro og kristendom, men ville bare dele litt informasjon. Det så jo ikke ut som om noen viste noe særlig om akkurat dette.
Sitat av Ftnfw
Du må ikke stille meg spørsmål ang dette. Jeg er helt imot både overtro og kristendom, men ville bare dele litt informasjon. Det så jo ikke ut som om noen viste noe særlig om akkurat dette.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte allmenheten, var ikke ment kun til deg. Regner ikke med at dette er noe som folk har et 100% sikkert svar på..
just bs..
faktisk er folk mer forsiktig på fredag den 13. en andre dager, siden det akkurat er fredag den 13.
Jeg dro ut på langtur med min 82modell transporter i dag, opp på veiene mot Folgefonna uten å tenke en dritt på datoen. De som har kjørt der vet hvor utrolig dårlige veier det er snakk om. Jeg fikk lappen for bare noen dager siden, så jeg er ikke særlig erfaren heller. Fredag den 13. er klimaks av okseekskrement.
Tro meg, det ligger noe i det.
Jeg har lest at det er månen som står en spesiel måte akkurat i dag, og at sola reflekterer litt månelys over på oss, og at det gjør at ting på en måte blir "omvendt", noe som dermed skaper uhell.
Vet ikke helt om det er sant, men det virker jo logisk, alt er jo omvendt på månen.

I dag var jeg faktisk ganske uheldig, jeg skulle si noe om parker, men sa marker istedenfor...
Dere kan tenke dere resten
Sitat av Maur-spy
Tro meg, det ligger noe i det.
Jeg har lest at det er månen som står en spesiel måte akkurat i dag, og at sola reflekterer litt månelys over på oss, og at det gjør at ting på en måte blir "omvendt", noe som dermed skaper uhell.
Vet ikke helt om det er sant, men det virker jo logisk, alt er jo omvendt på månen.

I dag var jeg faktisk ganske uheldig, jeg skulle si noe om parker, men sa marker istedenfor...
Dere kan tenke dere resten
Vis hele sitatet...
Det er sludder og vås fra ende til annen. Dato + dag har lite eller ingenting med månelys å gjøre.

Sitat av Wikipedia
Det finnes heller ikke kilder som kan fortelle hvordan denne oppfatningen startet, men i kristen tradisjon har fredagen lenge vært sett på som en uheldig dag fordi Jesus døde på en fredag. Langfredag har vært sett på som en spesielt uheldig dag. Tallet 13 har vært oppfattet som et uheldig tall i mange kulturer fordi det er et slikt usymetrisk oddetall.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er noe med denne dagen; jeg sitter her og venter på julenissen og påskeharen - vi skal ha et te-selskap...

Nei, men seriøst; det er uforståelig at noen fortsatt tror på noe "sånt". Vi tror ikke på julenissen? Alver? Feer? Påskeharer? Gnomer? Osv. Men fredag den 13. og "gud" virker det som om folk aksepterer som fakta, den dag i dag.

Kom igjen da! Vi ler av folk som tror at de har sett aliens, vi ler av spøkelseshistorier, osv. Hva er forskjellen?
Sitat av Maur-spy
Tro meg, det ligger noe i det.
Jeg har lest at det er månen som står en spesiel måte akkurat i dag, og at sola reflekterer litt månelys over på oss, og at det gjør at ting på en måte blir "omvendt", noe som dermed skaper uhell.
Vet ikke helt om det er sant, men det virker jo logisk, alt er jo omvendt på månen.

I dag var jeg faktisk ganske uheldig, jeg skulle si noe om parker, men sa marker istedenfor...
Dere kan tenke dere resten
Vis hele sitatet...
Ja, tror deg.

Ikke.
1. Månen står ikke mer spesielt hver eneste fredag som er den 13. i en måned enn en hvilken som helst annen dag.
2. Ingen månesposisjoner gjør noe som helst "omvendt" på jorden. Det kan forandre ting, som for eksempel å lage flo og fjære, samt lyse opp smug om natta, men ingenting som "dermed skaper uhell".
3. Du sier det er logisk fordi alt er omvendt på månen. Hva da? På jorden er det liv og luft, på månen er det ikke liv og luft?
4. Når du har forklart hva som er omvendt på månen, kan du ikke forklare hva som gjør det logisk i samme slengen?
5. "Marker" istedenfor "parker" er ikke akkurat uhell. Jeg tør påstå jeg har verre uhell hver eneste dag.
6. Jeg sliter hvertfall med å tenke meg resten. Når introen er så bra, må jo oppfølgeren være bra. Jeg får nesten lyst til å be deg fortelle resten, men jeg tror jeg tar en rett avgjørelse når jeg lar være.
Sist endret av Realist1; 13. juni 2008 kl. 23:57.
Det blir for dumt... Fredag den 13... Spar meg! Har ikke bringt meg noe ulykke i det hele tatt!
Sitat av tokjomo
Finner heller ikke rad 13 på fly, værtfall ikke i Norge. Det kan jo du som skal ut å fly bekrefte..
Vis hele sitatet...
Det er ingen sal 13 i konsertpaleet i bergen(kino) men er sal 12 og 14.

Var noen jenter som var litt uheldig på jobb i dag. Hun ene mistet en bunke med rundt 8-10 tallerker som gikk i knus, ei annen knuste en god del glass mens enda en annen stakkar knuste noen kopper.

I går fikk vi klage på noe tull så jeg tror ikke at det hadde så mye å si at det var fredag 13. hos oss =)
Sitat av Xasma
Dommeste - care to explain? Greit å kunne stave det rett ihvertfall om man skal si noe er "dumt".
Vis hele sitatet...
Det var ment som en hyperbol...betyr ikke nødvendigvis at det faktisk var det dummeste jeg har hørt i mitt liv. Grunnen til at jeg skrev "dommeste" med en "o", var at jeg vanligvis skriver dialekt, og inn i mellom glemmer jeg meg av...menneskelig og feile vettu. Var det noe og henge seg opp i sånn egentlig?
Sitat av pidget
Som sikkert alle har fått med seg er det fredag den 13. idag. Mitt spørsmål til dere er : Er dere overtroiske, kommer dere til å se dere en ekstra gang til høyre og venstre før dere krysser veien idag ? Eller er dette bare tull ?
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke! Og jeg som pleier å spøke litt med torsdag den 12.
(underforstått, nei det trenger jeg vel ikke skrive..)

Og ja, its BS og overtro!

Mer overtro:
Hva var det med svart katt over veien igjen, spytter du over venstre/høyre skulder eller noe? Hva om den har en hvit flekk?
Men, det med stiger kan ha en viss praktisk verdi om det er noen som står på den og maler veggen...
Sitat av 10goto10
Mer overtro:
Hva var det med svart katt over veien igjen, spytter du over venstre/høyre skulder eller noe? Hva om den har en hvit flekk?
Men, det med stiger kan ha en viss praktisk verdi om det er noen som står på den og maler veggen...
Vis hele sitatet...
Svarte katter legger et lag med svart støv over veien, og det skaper lettere bilulykker, men hvis du kjører forsiktig går det greit.
Det jeg nemlig vet er at alt har sin logiske forklaring, som kattestøvet, det er bare støv fra katten, ikke magi.
Grunnen til at det bare er svarte katter er fordi deres støv er svart og går i ett med veien.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Jeg prøvde å starte en diskusjon med innslag av filosofi, basert på myten om denne datoen/dagen og dens religiøse tilknytning. Med min egne dårlige start på dagen som (tynt?) grunnlag.
Det gikk skeis på tross av jeg klistret inn dette :

[CENTER]Håper på noen utfyllende svar og anekdoter, ikke la dette bli en listetråd.[/CENTER]

Men jeg lærte jo mye nytt av de som postet linker, de som kom med saklige meninger/synspunkt og noen som faktisk hadde satt seg inn i eller visste noe om myten.

Dagen forløp forøvrig fint for meg, det eneste som var litt dumt var at jeg ikke hadde den store muligheten til å poste selv. Moderator kan bare stenge for her er det ikke noe mer å hente.

Takk til de som ikke prøvde å gjøre dette til en tråd, om eksamen for eksempel

edit : tastatur
Sist endret av pidget; 14. juni 2008 kl. 13:23.
Sitat av Maur-spy
Svarte katter legger et lag med svart støv over veien, og det skaper lettere bilulykker, men hvis du kjører forsiktig går det greit.
Det jeg nemlig vet er at alt har sin logiske forklaring, som kattestøvet, det er bare støv fra katten, ikke magi.
Grunnen til at det bare er svarte katter er fordi deres støv er svart og går i ett med veien.
Vis hele sitatet...
Dette bør være et useriøst innlegg.
Haha. Burde selvsagt sett sarkasmen med én gang. Ler.