Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 4578
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=514246

"Har det klikket?" Tenker jeg når jeg leser den artikkelen.
Jeg er 19 år går på skole, jobber og sover for å få dekket leilighet, studier og bil med tanke på at jeg ikke vil være gjeldsslave resten av livet.

Mitt syn på saken er at dette er en idiotisk ide, men at enkelte ungdommer burde få seg et spark i rævva å komme seg i arbeid eller udannelse.
er enig med krf.. få litt disiplin til ungdommen, få eventuelt folk på rett kjør, lære og stå opp om morgen, og ikke skulke.. Så mitt syn så syns jeg det.. gleder meg til jeg skal i førstegangstjeneste, ser det på som gratis hjelp om å stå opp om morgen
Trådstarter
Sitat av RosaKarpe
er enig med krf.. få litt disiplin til ungdommen, få eventuelt folk på rett kjør, lære og stå opp om morgen, og ikke skulke.. Så mitt syn så syns jeg det.. gleder meg til jeg skal i førstegangstjeneste, ser det på som gratis hjelp om å stå opp om morgen
Vis hele sitatet...
Enig på en del av det du sier. At enkelte burde få et spark i rævva istedenfor sosialen så kan det være et godt tilbud, men det burde ikke være obligatorisk.
Er i prinsippet helt enig, særlig i det at jenter også bør "bli sendt ut på noe", men folk skal vel ha penger for samfunnstjenesten de utfører, og det blir nok for dyrt.

Men god tanke egentlig. Artig at det kommer noe som ihvertfall KAN oppfattes som vettugt fra KRF.
Dette er et latterlig forslag.

Jeg synes det er vel drøyt av et religionsbasert parti å komme med utsagn som at "Ungdommen trenger perspektiv."
Samfunntjeneste er for dem som albsolutt nekter militæret, men som fortsatt er i fysisk og psykisk stand til å gjennomføre førstegangstjeneste.
Selv slapp jeg billig unna den ved å skylde på astma, men bare tanken på å måtte gå igjennom samfunnstjeneste i stedet er hårreisende.
Brenn kommunistsvinene.
Sitat av qtex
Enig på en del av det du sier. At enkelte burde få et spark i rævva istedenfor sosialen så kan det være et godt tilbud, men det burde ikke være obligatorisk.
Vis hele sitatet...
Vis det ikke er obligatorisk, så er det jo disse ungdommene som ikke gidder og dra til sammfunstjeneste eller militæret.. Så må nesten være obligatorisk, om det ikke skal være en juri som går igjennom skolefravær og karakterer osv... og det tviler jeg på at skjer.
- Med respekt å melde, så må jeg si at all ungdom som drar til Hemsedal for å feste kan ha godt av et litt annet perspektiv, sier Knut Arild Hareide.
Vis hele sitatet...
Hvis han tror dette så burde han få et annet synspunkt. De burde i stedet for å prøve og sende alle ungdom de ser på enten militær- fat- eller nazi-camp, prøve å få de ungdommene som sliter litt ekstra-hjelp. Men det sier seg jo selv siden det er KrF da.

De fleste jeg kjenner som noen gang har skulket skolen har skulket fordi de mistrives eller ikke får den hjelpen de trenger. Tok skolen 2 og et halvt år før jeg fikk hjelp på skolen, og da hadde jeg bare et halvt år igjen. Det idiotiske var at de fulgte aldri opp og hjelpen endte etter 2 måneder...

Politikerene burde konsentrere seg om andre saker enn dette, idioter.
Sist endret av Pagliacci; 17. april 2008 kl. 23:46.
Det eneste som plager meg er at det står "KAN gjelder kvinner" Da understreker jeg kan. Skal de først innføre det MÅ det også gjelder kvinner om argumentene deres skal være troverdig og realistisk.
Gøyalt eksempel på total uvitenhet fra Lunicks her.

For det første: Å ha litt perspektiv på ting er bra - uansett religion.
For det andre: Kommunister? Du tenker på den røde logoen deres?

Smarting.
Jeg har selv Siviltjeneste istedenfor militæret. Er SINNSYKT bra ordning, og man ser hvor mye man gjør og kan bidra med for ungene. Er på en barneskole, og syns det er tipp topp Er noe og anbefale for de som er litt usikkre på militæret!
Sitat av Dinithion
Det eneste som plager meg er at det står "KAN gjelder kvinner" Da understreker jeg kan. Skal de først innføre det MÅ det også gjelder kvinner om argumentene deres skal være troverdig og realistisk.
Vis hele sitatet...
Enig. Ser absolutt ingen grunn til hvorfor det ikke skulle gjelde dem også. Tåpelig. Dette forslaget er dog så lite gjennomtenk som det går ann å bli. Skulle personlig gjerne likt å sett at førstegangstjenesten ble strengere med å utelate folk.
Sist endret av Restyle; 17. april 2008 kl. 23:44.
- Med respekt å melde, så må jeg si at all ungdom som drar på bibeltreff hver helg kan ha godt av et litt annet perspektiv, sier wkL.
Sitat av Dr_Alzheimer
Gøyalt eksempel på total uvitenhet fra Lunicks her.

For det første: Å ha litt perspektiv på ting er bra - uansett religion.
For det andre: Kommunister? Du tenker på den røde logoen deres?

Smarting.
Vis hele sitatet...
For det første: Ja, jeg synes at det er spydig sagt av noen som har et trangt syn på noe (som følge av religion) å si at andre trenger mer perspektiv på ting.

For det andre: "Alle skal bidra"-mentaliteten er slående, er den ei?
Trådstarter
Eneste positive løsningen jeg ser i dette er at samfunnstjeneste er en slags alternativ løsning for de som er skolelei og trenger jobb. De som ikke har noe å stille med og sliter å få jobb, en mulighet for alle. For ALLE kan utføre samfunnstjeneste. Eller som deltidsjobb for noen. Det ville løst problemer for noen. Men ikke at det skal være som militæret.

Det er forskjell på å tjene landet og på å tjene fortauet.
Syns dette er det mest vettuge som har kommet fra dette partiet så lenge jeg har levd.

Er jo blodig urettferdig at 1/3 av norges gutter blir tvunget inn i militæret mens resten slipper unna. For ikke å snakke om jentene som slipper. Alle kunne hatt godt av et år med samfunnstjeneste for å lære seg litt om hvordan den virkelige verden ser ut.

Men nå kommer det også helt ann på hva denne tiden blir fylt med... Ser ikke for meg at det hadde blitt poppulært hvis man ble tvunget til å plukke søppel i veikanten et helt år, men hvis man klarer å fylle tiden med noe meningsfult hadde det vært konge!


Og til slutt: Lurer på om mange er negative fordi det akkurat er KRF som kommer med ideen?
Sitat av qtex
Eneste positive løsningen jeg ser i dette er at samfunnstjeneste er en slags alternativ løsning for de som er skolelei og trenger jobb. De som ikke har noe å stille med og sliter å få jobb, en mulighet for alle. For ALLE kan utføre samfunnstjeneste. Eller som deltidsjobb for noen. Det ville løst problemer for noen. Men ikke at det skal være som militæret.

Det er forskjell på å tjene landet og på å tjene fortauet.
Vis hele sitatet...
Den løsningen finnes faktisk, den kalles oppfølgingstjenesten.
Trådstarter
Sitat av Scr0tum
Den løsningen finnes faktisk, den kalles oppfølgingstjenesten.
Vis hele sitatet...
bra! didn't know!
Faen meg det vetugaste KRF har kommet med noen gang!
Noe av det vanskeligste for ungdommer i dag å skaffe seg, med mindre man har kontakter, eller foreldrene har det, er å skaffe seg den lille arbeidserfaringen man trenger for å ha noe å sette på papiret når man søker en større jobb. Problemet med dette er jo selvfølgelig det at med et slikt system vil "alle" ha det, men det vil bli likere for de fleste.

Ideen er slettes ikke dum, og jeg tror jeg ville støtte den uansett hvilket parti den kommer fra. KrF er et parti man hører veldig lite til, på tross av at de har mange vettuge folk under vingene. (Eller kansje de bare følger mitt triks, "hold kjeft om hva du ikke vet")

Jeg kjenner ganske mange som opp gjennom tidene har ønsket seg til militæret, men ikke har kommet seg ditt, så hvis man satte opp til at alle skulle gjennom en "samfunnstjeneste" og lot de som skulle det VELGE om man ville i millitæret eller jobbe, derav jobbingen kunne være noe man allerede er utdannet til, feks i sammenheng med fagbrev, eller generell praksis. En slik ordning kunne hjelpes til med feks ved at du fullførte den ble lån i lånekassen slettet (alt omgjordt til stipend).
At ALLE må gjennom enten militær førstegangstjeneste eller samfunnstjeneste hadde vært en mye bedre løsning enn dagens praksis i mine øyne. Hvis alle gutter og jenter måtte enten det ene eller andre, og de selv fikk velge, så hadde man fått mye mer motivert ungdom. Å plukke ut noen få og bare plassere de uten at de selv har noe som helst de skulle ha sagt skaper bare motvilje og misunnelse.
Dette går på teorien om hva førstegangstjenesten skal være

Skal den være en del av oppdragelsen til den norskeungdommen, som mange mener, er dette et kurrant og rettferdig alternativ, at de som ikke er i militæret, gjør noe annet.

Om verneplikten derimot kun skal drives for å fylle drittjobbene i forsvaret derimot, blir dette feil.


Spør du meg, har mange SVÆRT godt av ett år i forsvaret eller siviltjeneste. Meeeen om det er statens oppgave å oppdra ungdommen, det er jeg litt i tvil om.
Njaah.. Grunnideen er jeg egentlig ikke så happy for, men den kan kanskje utvikles til å bli noe bedre. Selv ønsket jeg å dra inn i militæret, men pga at lunga mi kollapsa ble ikke det noe av. Er det da riktig at jeg må ha samfunnstjeneste da?

Som tidligere nevnt må det bli likt for både gutter og jenter. Jenter har like stort behov for å få litt praksis og perspektiv de også, som det guttene har.

Jeg er ikke sikker på hvor mange gutter og jenter i alderen 17 - 20 år det er her i Norge, men det er jo en god del. Hvordan skal man få plassert alle sammen ut i bedrifter og steder de kan jobbe? Det er jo en grunn til at såpass mange sliter med å få seg jobb i ung alder. Det blir vel lettere med tanke på at det blir forholdsvis gratis arbeidskraft for bedriftene.

Ideen som meitemark kom med likte jeg godt, at hvis man fullfører denne tjenesten, kan man f.eks. få avdrag - eller slette - studielån. Enten nå, eller i fremtiden dersom man ikke har tatt opp lån. Dette er en av ideene som kan brukes til å bygge på ideen for å få et mer attraktivt tilbud. Det vil jo bli begrensa med jobbtilbud som virkelig motiverer en skolelei ungdom.
Nå får man jo betalt underveis, i tilegg til å få poeng, i samme grad som en får poeng for folkehøgskole.

Poeng som er greie å ha når man søker videre utdanning.

Men for all del, mer stipend og mindre lån er jo virkelig en rosin i pølsa.
Sitat av LazySunday
Nå får man jo betalt underveis, i tilegg til å få poeng, i samme grad som en får poeng for folkehøgskole.

Poeng som er greie å ha når man søker videre utdanning.

Men for all del, mer stipend og mindre lån er jo virkelig en rosin i pølsa.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men jeg ser liksom for meg at det blir 100 - 200 kr om dagen, slik som det er i militæret.
Så utrolig idiotisk. Skal jeg, som er blitt innkalt i 2010 slutte i jobb bare for at jeg må ta samfunnstjeneste? Har sagt at jeg ikke vil inn i militæret ved sesjon, og de tok hensyn til det. Ikke faen om jeg som 19-20 år i den perioden blir å ta 1 år "pause" mellom skole og lærling bare for å gå inn i militæret/samfunnstjeneste. Krf, ta dere en bolle.
Sist endret av margido; 18. april 2008 kl. 11:09.
Sitat av MoleInOne
Selvfølgelig, men jeg ser liksom for meg at det blir 100 - 200 kr om dagen, slik som det er i militæret.
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan det kommer frem, kommer nok ikke dette til å komme på en god stund. Og dersom det blir 100-200 kr for noe ubrukelig arbeid vi ikke kommer til å trenge senere i livet, ser jeg på det som bortkastet.
Men selvfølgelig, dersom man får arbeidet rent praktisk med noe man har utdannet seg. F. eks jobbe for en lokalavis ganske billig hvis man er utannet innen det, jobbe billigere med komunen innen noe man er utdannet som osv, så er det jo på en måte greit.

Jeg kunne ønske meg noe allà "læretid", slik som bilmekaniker, rørleggere, elektrikkere, o.l. - selvfølgelig på et helt annet plan.

Men plukke søppel på gata kommer ikke til å skje på veldig, veldig lenge.
Sitat av Restyle
Uansett hvordan det kommer frem, kommer nok ikke dette til å komme på en god stund. Og dersom det blir 100-200 kr for noe ubrukelig arbeid vi ikke kommer til å trenge senere i livet, ser jeg på det som bortkastet.
Men selvfølgelig, dersom man får arbeidet rent praktisk med noe man har utdannet seg. F. eks jobbe for en lokalavis ganske billig hvis man er utannet innen det, jobbe billigere med komunen innen noe man er utdannet som osv, så er det jo på en måte greit.

Jeg kunne ønske meg noe allà "læretid", slik som bilmekaniker, rørleggere, elektrikkere, o.l. - selvfølgelig på et helt annet plan.

Men plukke søppel på gata kommer ikke til å skje på veldig, veldig lenge.
Vis hele sitatet...

Du aner ikke hvor enig jeg er

Hvis det blir slik, bør man ha ganske så mange valg, noe lignende som når man velger vgs. Man har områder som man kan velge i mellom, og som du sier, noe lignende læretid.

Men jeg tror ikke at det faktisk vil fungere. Mange steder er det jo mangel på læreplasser allered.
Sitat av meitemark
Noe av det vanskeligste for ungdommer i dag å skaffe seg, med mindre man har kontakter, eller foreldrene har det, er å skaffe seg den lille arbeidserfaringen man trenger for å ha noe å sette på papiret når man søker en større jobb. Problemet med dette er jo selvfølgelig det at med et slikt system vil "alle" ha det, men det vil bli likere for de fleste.

Ideen er slettes ikke dum, og jeg tror jeg ville støtte den uansett hvilket parti den kommer fra. KrF er et parti man hører veldig lite til, på tross av at de har mange vettuge folk under vingene. (Eller kansje de bare følger mitt triks, "hold kjeft om hva du ikke vet")

Jeg kjenner ganske mange som opp gjennom tidene har ønsket seg til militæret, men ikke har kommet seg ditt, så hvis man satte opp til at alle skulle gjennom en "samfunnstjeneste" og lot de som skulle det VELGE om man ville i millitæret eller jobbe, derav jobbingen kunne være noe man allerede er utdannet til, feks i sammenheng med fagbrev, eller generell praksis. En slik ordning kunne hjelpes til med feks ved at du fullførte den ble lån i lånekassen slettet (alt omgjordt til stipend).
Vis hele sitatet...

enig.

dette er en ganske fin ide.
mener selv at militæret er en fin fin erfaring og ha med seg senere i livet. Du lærer endelø om deg selv og andre.
At man da i disse tider, da en stor del slipper, velger å foreslå noe som dette for å suplementere høres bra ut.
Siden foreldre idag har "mindre tid" til ungene sine i noen tilfeller så mener jeg dette er en fin måte å oppdra de på. MEN så spørs det hvor man da skal jobbe. ser for meg at det er lite hensiktsmessig og hive noen inn på rema i 12mnder for en luselønn og kalle det samfunsarbeid. noe mer holdningsskapende og vitamin insprøytende i samfunnet hadde nok vært en bra ide. som feks å la disse drive støttekontakt tjeneste, ungdomskafeer (har en slik i harstad), lokal radio (også en slik i harstad), fritidstilbud til unger osv osv. Da hadde man lært noe. samtidig som man hadde skapt arbeidsplasser innen denne sektoren da det krever endel oppfølging og veiledning for å kvalitetsikre opplegget.
Jeg synes at ikke staten skal bestemme hva jeg velger å gjøre med mitt liv, enten det er en dag eller 9 måneder.

At jeg skal bli tvunget til en meningsløs millitær tjenste eller at staten skal diktere hva jeg skal bidra til samfunnet er en innskrenkning av mine individuelle retigheter til å selv velge hva jeg gjør med min tid.

Dette er ikke bare enda en dårlig ide fra et åndsvakt politisk parti, men en videreføring fra et byråkratisk system som Norge lider under.
Sitat av Malkav
Jeg synes at ikke staten skal bestemme hva jeg velger å gjøre med mitt liv, enten det er en dag eller 9 måneder.

At jeg skal bli tvunget til en meningsløs millitær tjenste eller at staten skal diktere hva jeg skal bidra til samfunnet er en innskrenkning av mine individuelle retigheter til å selv velge hva jeg gjør med min tid.

Dette er ikke bare enda en dårlig ide fra et åndsvakt politisk parti, men en videreføring fra et byråkratisk system som Norge lider under.
Vis hele sitatet...

men du nyter da godt av godene staten gir deg? greit nok at folk betaler skatt men fortsatt....
tror du virkelig det er så ille å være inne til førstegangstjeneste eller samfunstjeneste?
alt her i livet handler ikke om å bli rikere på penger. selv om de er jevli kjekke å ha. de fleste ser på militæret (etter tjent tjeneste) som noe positivt som de vokste på. enten i form av at de mestret noe, eller at de holdt ut det som for noen, får det ikke morro når du bestemmer deg for at uansett hva som skjer så er det kjedelig, var verdens kjedeligste ting- venner får du å......
Sitat av Psych|Com
men du nyter da godt av godene staten gir deg?
Vis hele sitatet...
Hvilke goder da?

Det elendige helsevesenet?

De dårlige veiene som fører til flere dødsfall hvert år?

Alle de unødvendige skattene på matvarer fra utlandet som er bedre på kvalitet enn de som lages her i Norge?

De inkompetente politikerene som hemmer utviklingen innen forskning og medisin?

For og ikke snakke om det Norske rettsvesenet og politet som er mer opptatt av sperre inne folk som gror cannabis enn å ta voldtektsforbrytere og innbruddstyver.

Intil Norge har noe som ligner et opplyst samfunn og et godt organisert forsvar, så vil jeg ikke være med å bidra.
Sitat av Lunicks
Dette er et latterlig forslag.

Jeg synes det er vel drøyt av et religionsbasert parti å komme med utsagn som at "Ungdommen trenger perspektiv."
Samfunntjeneste er for dem som albsolutt nekter militæret, men som fortsatt er i fysisk og psykisk stand til å gjennomføre førstegangstjeneste.
Selv slapp jeg billig unna den ved å skylde på astma, men bare tanken på å måtte gå igjennom samfunnstjeneste i stedet er hårreisende.
Brenn kommunistsvinene.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du vant akkurat prisen for årets hittil tåpeligste uttalelse på NFF.

Generelt syns jeg forslaget er veldig bra, blant annet nettopp fordi det er så mange som sniker seg unna, og det blir jævelig urettferdig for de som må være inne i en 6-14 måneder (masse tapte penger f.ex.). Her hadde man da hatt et godt alternativ også for de som har medisinske grunner til at de ikke kan ta akkurat millitærtjeneste. Riktignok er det et og annet som kan trenge litt mer finpussing, f.ex. må det selvsagt være like obligatorisk for jenter også, men generelt - god ide!

Forøvrig, hvis du ikke liker at vi bor i et samfunn der vi er nødt til å samarbeide om ting Lunicks, så foreslår jeg at du flytter til antarktis.
Sist endret av atomet; 19. april 2008 kl. 12:13.
Sitat av Malkav
Hvilke goder da?

Det elendige helsevesenet? - Akkurat, norge har et ev verdens dårligste helsetilbud! Har du sett American Sicko?

De dårlige veiene som fører til flere dødsfall hvert år? - Dette er ikke akkurat et gode, men mer infrastrukturen i samfunnet.

Alle de unødvendige skattene på matvarer fra utlandet som er bedre på kvalitet enn de som lages her i Norge? - Nevn noen er du snill?

De inkompetente politikerene som hemmer utviklingen innen forskning og medisin? - Hva slags grunnlag har du for påstå dette?

For og ikke snakke om det Norske rettsvesenet og politet som er mer opptatt av sperre inne folk som gror cannabis enn å ta voldtektsforbrytere og innbruddstyver. - Akkurat, legg fra deg sneipen og gå ut og voldta noen...

Intil Norge har noe som ligner et opplyst samfunn og et godt organisert forsvar, så vil jeg ikke være med å bidra. - Og hvordan skal vi få et opplyst samfunn og et godt organisert forsvar hvis ikke noen gidder å "være med"?
Vis hele sitatet...
Er du allergisk mot disiplin og hardt arbeid, kanskje har du en fremmedfrykt for nye sosiale nettverk?
Hva er greia med at folk absolutt ikke ser seg råd for å gjøre en samfunnstjeneste? Livet er urettferdig, get over it! Dessuten blir ikke ting verre enn hva du gjør det til selv. Jeg har stor tro på at en slik samfunnstjeneste hvor "alle" blir innkalt kan være med på å forberede ungdommen litt på livet.
Sitat av Malkav
Hvilke goder da?

Det elendige helsevesenet?

De dårlige veiene som fører til flere dødsfall hvert år?

Alle de unødvendige skattene på matvarer fra utlandet som er bedre på kvalitet enn de som lages her i Norge?

De inkompetente politikerene som hemmer utviklingen innen forskning og medisin?

For og ikke snakke om det Norske rettsvesenet og politet som er mer opptatt av sperre inne folk som gror cannabis enn å ta voldtektsforbrytere og innbruddstyver.

Intil Norge har noe som ligner et opplyst samfunn og et godt organisert forsvar, så vil jeg ikke være med å bidra.
Vis hele sitatet...
Flytt da vel, hvis det er så elendig. Jeg skal tilogmed sponse deg med flybillett (evt finner jeg sikkert noen fler som vil være med på å betale hvis det skulle bli for dyrt for meg alene) bare for å bli kvitt deg, hvis du lover å ikke komme tilbake.
Sist endret av atomet; 19. april 2008 kl. 12:17.
Sitat av Malkav
Hvilke goder da?

Det elendige helsevesenet?

De dårlige veiene som fører til flere dødsfall hvert år?

Alle de unødvendige skattene på matvarer fra utlandet som er bedre på kvalitet enn de som lages her i Norge?

De inkompetente politikerene som hemmer utviklingen innen forskning og medisin?

For og ikke snakke om det Norske rettsvesenet og politet som er mer opptatt av sperre inne folk som gror cannabis enn å ta voldtektsforbrytere og innbruddstyver.

Intil Norge har noe som ligner et opplyst samfunn og et godt organisert forsvar, så vil jeg ikke være med å bidra.
Vis hele sitatet...
FRP?

Må spørre deg, hva er det du foreslår vi skal gjøre for å forbedre samfunnet vårt? Privatisere mer? Droppe hele millitæret?

Jeg er selv en pasifist, men jeg er for at Norge skal ha en form for millitær, nettopp fordi det er en makt i seg selv å ha dette millitæret. Om man skal gå i krig eller delta i krig med millitæret vårt er jeg derimot mot, men å ha et millitær tror jeg er viktig.

Unødvendige skatter på matvarer? Hvorfor er det unødvendig? Skatter gjør at vi for bedre goder, at alle får bedre goder. Hvis vi hadde kuttet ut de skattene du snakker om, så ville utenlandsk mat bli mye billigere og det ville gått dårligere med norske bønder og andre som lager norske varer. Da vil det føre til urbanisering, og forlatelse av bondelandet, men mindre du betaler litt skatt da, slik at bøndene får litt penger av staten, men det er vel du i mot, eller?
Sitat av atomet
Flytt da vel, hvis det er så elendig. Jeg skal tilogmed sponse deg med flybillett (evt finner jeg sikkert noen fler som vil være med på å betale hvis det skulle bli for dyrt for meg alene) bare for å bli kvitt deg, hvis du lover å ikke komme tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at jeg bor i Norge?
hvorfor blir du så sur?

Kansje det er fordi at det plager ditt trangsynte lille sinn at det fins folk på dette forumet med andre meninger enn dine.

Spar pengene dine og invester dem i noen bøker istedet, jeg tror du trenger dem.
Sitat av Malkav
Hvilke goder da?

Det elendige helsevesenet?

De dårlige veiene som fører til flere dødsfall hvert år?

Alle de unødvendige skattene på matvarer fra utlandet som er bedre på kvalitet enn de som lages her i Norge?

De inkompetente politikerene som hemmer utviklingen innen forskning og medisin?

For og ikke snakke om det Norske rettsvesenet og politet som er mer opptatt av sperre inne folk som gror cannabis enn å ta voldtektsforbrytere og innbruddstyver.

Intil Norge har noe som ligner et opplyst samfunn og et godt organisert forsvar, så vil jeg ikke være med å bidra.
Vis hele sitatet...

du skyter deg selv kraftig i benet når du sier du ikke vil bidra for å gjøre samfunnet bedre.
Vist ingen bidrar går ting raskt nedover. du kommer ingen vei da.
la oss se på alternativet da. ingen bidrar til å bygge opp norge som samfunn. ingen "ofret" seg under oljeutbyggingen. ingen penger inn i statskassa. ---> norge hadde aldri kommet ut av "middelalderen" mange glemmer at vi for drøye 100 årsiden lå i. norge var et fattig bondesamfunn som slet med å komme seg fritt fra sverige og tidligere danmark......
Sitat av Malkav
Hvordan vet du at jeg bor i Norge?
hvorfor blir du så sur?

Kansje det er fordi at det plager ditt trangsynte lille sinn at det fins folk på dette forumet med andre meninger enn dine.

Spar pengene dine og invester dem i noen bøker istedet, jeg tror du trenger dem.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke bor i norge, så vet du jo virkelig ikke hva du snakker om... så da bør du ihvertfall holde kjeft.

Sur? Helt feil ord. Lei av idioter som klager og syns alt er så galt i norge? Der har vi det heller.

Det plager meg ikke nevneverdig at folk har andre meninger enn mine, men idioter som bare skal syte og klage, helt tydelig uten å vite hva de snakker om, DET plager meg.
Sitat av Psych|Com
du skyter deg selv kraftig i benet når du sier du ikke vil bidra for å gjøre samfunnet bedre.
Vist ingen bidrar går ting raskt nedover. du kommer ingen vei da.
la oss se på alternativet da. ingen bidrar til å bygge opp norge som samfunn. ingen "ofret" seg under oljeutbyggingen. ingen penger inn i statskassa. ---> norge hadde aldri kommet ut av "middelalderen" mange glemmer at vi for drøye 100 årsiden lå i. norge var et fattig bondesamfunn som slet med å komme seg fritt fra sverige og tidligere danmark......
Vis hele sitatet...
Realiteten per i dag er at Norge er et rikt land som er fanget i et maelstrøm av pseudo sosialisme som ofrer sine egne folks velferd og utvikling for en utdatert ideologi.

En ideologi jeg ikke med god samvittighet kan eller vil ta del i.

Alternativet burde være politiske reformer, ikke en hjerneløs konformitet slik du foreslår.
er det hjerneløs konformitet å samarbeide litt? Interessant... fortell litt mer om hvordan du mener at man kan ha et samfunn uten å samarbeide...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Malkav
Realiteten per i dag er at Norge er et rikt land som er fanget i et maelstrøm av pseudo sosialisme som ofrer sine egne folks velferd og utvikling for en utdatert ideologi.

En ideologi jeg ikke med god samvittighet kan eller vil ta del i.

Alternativet burde være politiske reformer, ikke en hjerneløs konformitet slik du foreslår.
Vis hele sitatet...
Så kom opp med alternativ. Eg har ingen ting imot alternative tankar, det trur eg ikkje atomet har heller.

Det eg er lei av er dei som alltid dukker opp i slike diskusjoner og skriver en av tre ting:
*"NORGE - Jævla molboland som suger pikk. Look to sweden"
*"Jævla kristne fitter i KRF"
*"Kommunister".

Det er alltid et par idioter som greier å komme med ett av dei utsagna, i meir eller mindre modifisert utgave, og det er totalt unyttig.

Sitat av Malkav
Jeg synes at ikke staten skal bestemme hva jeg velger å gjøre med mitt liv, enten det er en dag eller 9 måneder.

At jeg skal bli tvunget til en meningsløs millitær tjenste eller at staten skal diktere hva jeg skal bidra til samfunnet er en innskrenkning av mine individuelle retigheter til å selv velge hva jeg gjør med min tid.

Dette er ikke bare enda en dårlig ide fra et åndsvakt politisk parti, men en videreføring fra et byråkratisk system som Norge lider under.
Vis hele sitatet...
I så fall bør du vurdere samfunnskunnskapane dine. Staten garanterer deg helsetenester, uavhengig av kor mykje skatt du har betalt, og kor mykje du tener. Du er garantert gratis utdanning. Du er garantert studielån til buutgifter. Du har rett på støtte fra staten om du er arbeidsledig... Du har pensjon, trygdeordninger etc.

Til gjengjeld for det stiller staten visse krav. Rett og rimelig IMHO.

Edit: og byråkratisk? Trur det er rimelig mange land som er meir byråkratiske enn norge. Og uansett er administrasjon av ei tvungen teneste mindre byråkratisk og mindre sjans for trynefaktor enn det systemet vi har i dag med tvungen teneste for dei som er pasifister...
Sist endret av vidarlo; 20. april 2008 kl. 01:36.
Sitat av slashdot
I så fall bør du vurdere samfunnskunnskapane dine. Staten garanterer deg helsetenester, uavhengig av kor mykje skatt du har betalt, og kor mykje du tener. Du er garantert gratis utdanning. Du er garantert studielån til buutgifter. Du har rett på støtte fra staten om du er arbeidsledig... Du har pensjon, trygdeordninger etc.

Til gjengjeld for det stiller staten visse krav. Rett og rimelig IMHO.
Vis hele sitatet...
Hva er det som skjer med menneske når man syr puter under armene på dem? Jo, dem blir enda mer kravstore. Folk som konstant kritiserer og ikke har et snever av innsyn i hvor utrolig trygt og godt vi har det i Norge, samt å ikke ha peiling på hvordan andre land har det.

Som et godt eksempel her, selv om det er å sette det på spissen, vil jeg anbefale disse karene Vidar så fint tar for seg her å se Michael Moore filmen "Sicko".

"Utakk er verdens lønn" heter det! Drittunger!
Sitat av atomet
Hvis du ikke bor i norge, så vet du jo virkelig ikke hva du snakker om... så da bør du ihvertfall holde kjeft.

Sur? Helt feil ord. Lei av idioter som klager og syns alt er så galt i norge? Der har vi det heller.

Det plager meg ikke nevneverdig at folk har andre meninger enn mine, men idioter som bare skal syte og klage, helt tydelig uten å vite hva de snakker om, DET plager meg.
Vis hele sitatet...
Jeg bor faktisk i Norge ,jeg vet godt hva jeg prater om og jeg bør få lov til og ytre min mening.
Jeg har i mitt liv opplevd kun dårlige opplevelser fra de diverse statlige instansene.
Det norske skolevesenet oppmuntrer ikke individer til å skape, men velger istedet en dysfunksjonell sosialistisk plan som følger statens ideologi.
Det sistnevnte kan sies om alle de statlige institusjoner, samt det inkompetente byråkratiet det medfølger.

Jeg vet at jeg er heldig ved å leve i et semi sivillisert land og ikke i et u-land.

Norge er mitt fedreland og jeg er stolt av det, det jeg skjemmes over er det utilgivelige bruket av alle pengene vi sitter på.

Jeg ville vært villig til å ofre mitt liv for mitt land, hvis mitt land ikke var styrt av korrupte og maktsyke politikere med sine utdaterte og naive ideologier.

En av Norges mest geniale tenkere sa at vi ikke trenger staten, og etter alt jeg hittil har opplevd ved å leve i det Norske samfunnet, må jeg si meg enig med Henrik Ibsen.

Saken er den, ser I, at den sterkeste mann i verden, det er han som står mest alene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Malkav
En av Norges mest geniale tenkere sa at vi ikke trenger staten, og etter alt jeg hittil har opplevd ved å leve i det Norske samfunnet, må jeg si meg enig med Henrik Ibsen.
Vis hele sitatet...
Du vet jo aldeles ikke hva du snakker om, overhodet.
Kan du ikke nevne i noen ting da, som stanten bruker penger på, som er rett ut av vinduet?
Alle er korrupte? Vi i Norge kaller det folkevalgte stortingsrepresentanter.

Og, hva har dem gjort, for å bli kalt maktsyke? Du kunne jo prøvd og styre et helt land selv, (no offence, men det hadde gått til helvete).
Sitat av Restyle
Du vet jo aldeles ikke hva du snakker om, overhodet.
Kan du ikke nevne i noen ting da, som stanten bruker penger på, som er rett ut av vinduet?
Alle er korrupte? Vi i Norge kaller det folkevalgte stortingsrepresentanter.

Og, hva har dem gjort, for å bli kalt maktsyke? Du kunne jo prøvd og styre et helt land selv, (no offence, men det hadde gått til helvete).
Vis hele sitatet...
Jeg tror du ikke forstår hva jeg sier.

Du har kansje hørt om oljefondet?
Det staten gjør med våre penger kan sammenlignes med en bygdetulling har vunnet 20 mill i lotto for å så stappe dem i madrassen.

De aller fleste politikere er idioter som kun er opptatt av makten de får til fremme sin personelige agenda.
Dette er hva jeg vil kalle sykelig og korrupt.

Jeg har ingen interesse av makt, hvis du hadde lest gjennom det jeg hadde skrevet burde du skjønt det.
Sitat av Malkav
Du har kansje hørt om oljefondet?
Det staten gjør med våre penger kan sammenlignes med en bygdetulling har vunnet 20 mill i lotto for å så stappe dem i madrassen.
Vis hele sitatet...
Vel, da har jeg et enkelt spørsmål; Hva trur du skjer når oljen tar slutt i Norge?
Trur du fortsatt vi vil være et så rikt land da?
Jeg har stort sett stilt meg kritisk til KRF, men dette synes jeg var et bra forslag, mange havner på skråplanet i disse dager og trenger absolutt et tilbud for å komme på banen igjen. Det er mye billigere enn førstegangstjenesten også (nærmere 200 000kr pr pers)
Sitat av Malkav
Jeg tror du ikke forstår hva jeg sier.

Du har kansje hørt om oljefondet?
Det staten gjør med våre penger kan sammenlignes med en bygdetulling har vunnet 20 mill i lotto for å så stappe dem i madrassen.

De aller fleste politikere er idioter som kun er opptatt av makten de får til fremme sin personelige agenda.
Dette er hva jeg vil kalle sykelig og korrupt.

Jeg har ingen interesse av makt, hvis du hadde lest gjennom det jeg hadde skrevet burde du skjønt det.
Vis hele sitatet...
Du sier du ikke har interesse av makt, men ved dine meningsytringer her, virker det som det hadde gledet deg om Du kunne bestemt litt mer her i landet?

Økonomi er faktisk ikke alltid så enkelt som at 2+2=4.
Derfor er det heldigvis hverken deg eller meg som styrer oljefondet. Det hadde gått gæli. Jeg ville iallefall, med gode hensikter, mot bedre vitende brukt masse kr i landet, og ødelagt hele samfunnsøkonomien vår..

Det fondet er så usannsynlig svært at bare å frigjøre mer kr, uhemmet, innenlands, sannsynligvis ville fått katastrofale følger for økonomien vår. Sier ikke dermed at jeg er enig i hvor pengene er investert nå, men men..
Sitat av Restyle
Vel, da har jeg et enkelt spørsmål; Hva trur du skjer når oljen tar slutt i Norge?
Trur du fortsatt vi vil være et så rikt land da?
Vis hele sitatet...
Nei, derfor burde vi bruke pengene vi får fra olje eksporten vår og bygge kjernekraftverk, gi mye mer penger til forskning på nye energikilder og slutte med å sløse med penger til åndsvake ting som å sende ungdom ut i Nord Norge for å leke krig, sende dem til Irak eller Afghanistan for å dø eller drepe og denne samfunnstjenesten virker like tåpelig som sivil tjenesten er.

Du skjønner jeg har denne rare trangen til å bry meg hvor mine skattepenger havner og hvordan de brukes.
Malkav:

Ikke bare formulerer du dine meninger veldig elendig, men det du sier er til tider inkonsekvent og selvmotsigende. At du ikke har et snever av peiling på hvordan Norge styres, samt hva oljefondet er, lyser av det du skriver.

Oljefondet er staten Norge sine penger. Dem skal være med på å sikre fremtiden. Ja, alle har lyst til å bruke pengene, men oljefondet er ikke som en månedslønn man får en gang i måneden. Når den kontoen er tom, da er den virkelig tom. Du fremmer noe av FRP sin politikk, selv om du bommer på spikerhodet som det suser.

Hvordan skal vi klare å finansiere velferdssamfunnet når oljefondet er oppbrukt?

Videre hevder du at du har en trang til å bry deg hvor skattepengene dine havner, noe som egentlig er tatt ut av sin sammenheng. Men om jeg forstår deg riktig, mener du at man skal kutte skatten og bruke alle oljepengene på "en stor fest" som varer kanskje i 50 år. Igjen må jeg bare stille deg spørsmålet: Hvordan skal vi klare å finansiere velferdssamfunnet når oljefondet er oppbrukt?

Oljefondet idag blir brukt til noe også, men det visste du kanskje!? Det forskes på metoder og teknikk som skal gjøre Co2 utslippet mindre. Det satses også på miljøvenlig fornybar energi. Norge er i verdenstoppen innen faget, og igjen presiserer jeg: noe oljefondet brukes på forsking!

Videre hevder du at det norske skolevesenet ikke oppmuntrer individer til å "skape". Der bommer du igjen! For i Norge er det fult mulig og lovlig å ta alternativ utdanning (Steinerskolen), samt det hele tiden gjenom reformer og kunnskapsløfter jobbes med utvikling-bort fra embetsskolen som praktiseres i mange land om du titter på europakartet.

Henrik Ibsen var kanskje en glup mann. Men man skal tenke at Ibsen først og fremst var ute etter å provosere, noe som igjen gjorde han både gul og blå, samt at Norge er en komplett annen institusjon enn det den var på Ibsens tid. Samtidig vil denne holdningen ført til mye mer krig og elendighet i verden. Man skal leve i et felleskap. Verden er for alle, og den fungerer best om du har noen ved din side! Eksempelvis, vil jeg med dette påpeke Norges bistand i krigsherjede områder som Afganistan og Irak. Vi trenger ikke lukke øynene våre og si at det ikke gjelder oss! Vi er alle "children of the skies".

Ja, du bør "få lov å ytre din mening" og heldigvis har alle andre lov til det også! Det kalles demokrati, som vil si at flertallet bestemmer. Flertallet har bestemt at oljefondet skal spares til fremtiden. Du må gjerne komme med innvendinger, åpne dørene til diskusjoner, vise din interesse for politikken og måten landet styres på, men vær vennelig å lær deg litt "basic" samfunnskunnskaper først.