Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 5851
Hallo ..


Noen her som driver med skating? Det er kanskje noen av dere som holder til på www.tacky.no og har lest denne artikkelen ? Som dere leser der så har politiet rett i og "vise bort" de som skater akkurat som de "viser bort" tiggere og prostituerte.
Novermber 2006 ble de nye politivedtektene vedtatt av Oslo bystyre. De gir politiet fullmakt til å ”vise bort” tiggere, prostituerte og ja, skatere/rulleskøytere fra det offentlige byrom.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig sykt at noen som driver med skateboard skal hives bort som tiggere og prostituerte i det offentlige.
Er en artikkel om det i www.aftenposten.no også.

Så det jeg egentlig lurer på er hva dere nFF'ere som skater og ikke skater synes om denne saken? Det er jo rimelig sykt at skatere skal hives "vises vekk" som prostituerte og tiggere bare fordi skating er deres hobby og de ikke driver med f.eks fotball eller handball.
Sist endret av Christian; 28. februar 2007 kl. 17:08.
Lenge siden jeg holdt på med sakting, men syntes det begynner å på grensen langt ja. Det er forståelig nok at det offentlige på visse steder ikke ønsker at folk skater, men for meg virker det som om dette gjelder over hele byen ? I såfall syntes jeg det blir feil og nesten litt skummelt at bystyret kan ha såpass stor innflytelse ovenfor borgerne om hva som skal være tillatt/ikke tillatt. Er det noen her som har fått smake på konsekvensene av den nye paragrafen? Noen som har blitt bortvist ?
Sitat av kmkh
Lenge siden jeg holdt på med sakting, men syntes det begynner å på grensen langt ja. Det er forståelig nok at det offentlige på visse steder ikke ønsker at folk skater, men for meg virker det som om dette gjelder over hele byen ? I såfall syntes jeg det blir feil og nesten litt skummelt at bystyret kan ha såpass stor innflytelse ovenfor borgerne om hva som skal være tillatt/ikke tillatt. Er det noen her som har fått smake på konsekvensene av den nye paragrafen? Noen som har blitt bortvist ?
Vis hele sitatet...
Sant det du sier, men skaterne liker jo og skate "street-spots" som er i de offentlige stedene, jeg bor ikke akkurat i noen storby så jeg har ikke oppdaget dette. Men som sagt at de skal "vises vekk" som tiggere og prostituerte er alt for over grensen til hva skating blir sett på.
Sykt, sykt, sykt, det er faktisk det eneste jeg har og si til denne saken.
Sitat av chouse
skating er deres hobby og de ikke driver med f.eks fotball eller handball.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært en svært stor samling av fotballspillere og håndballspillere i Oslos gater, hadde det vært samme sak. Det finnes plasser for skating også - men det er alt for få av de. Dette er noe kommunen må ordne opp i. i Ålesund f.eks bygges det nå en stor skatehall i det kommende ungdomshusets kjeller.

[sk4ter b0i] Jeg har aldri skatet, og kommer aldri til å like skatere (ja, bare fordi de skater, ikke noe personlig.) En person kan være virkelig allright og hyggelig, men idet han tar i bruk brettet sitt, kler seg rart og snakker som en med Aspergers syndrom - da melder jeg meg ut. Så får jeg heller komme inn igjen når han heiser buksen og kutter ut slanget. Dette virker sikkert idiotisk og dømmende av meg, men jeg tar alle under samme, naive og stereotypiske kam. Det er akkurat som med WoW - det er ikke bare spillet jeg ikke liker, men hele kulturen, dets språk og spillere. Dette sier jeg selv om jeg har veldig gode venner av meg som både bruker brett og spiller WoW - jeg melder meg rett og slett bare ut.

Du må også ikke ta artikkelen helt ordrett - de plukker ut grupper som skal forvises, og setter de i samme setning. Det er en helt annen ting å bli forvist fordi du selger sex, enn fordi du bruker brettet ditt ned rådhustrappen. Dere vil begge bli bedt om å forlate stedet.
Sist endret av Keyser Söze; 28. februar 2007 kl. 17:27.
Sitat av Mushy
Hadde det vært en svært stor samling av fotballspillere og håndballspillere i Oslos gater, hadde det vært samme sak. Det finnes plasser for skating også - men det er alt for få av de. Dette er noe kommunen må ordne opp i. i Ålesund f.eks bygges det nå en stor skatehall i det kommende ungdomshusets kjeller.

[sk4ter b0i] Jeg har aldri skatet, og kommer aldri til å like skatere (ja, bare fordi de skater, ikke noe personlig.) En person kan være virkelig allright og hyggelig, men idet han tar i bruk brettet sitt, kler seg rart og snakker som en med Aspergers syndrom - da melder jeg meg ut. Så får jeg heller komme inn igjen når han heiser buksen og kutter ut slanget. Dette virker sikkert idiotisk og dømmende av meg, men jeg tar alle under samme, naive og stereotypiske kam. Det er akkurat som med WoW - det er ikke bare spillet jeg ikke liker, men hele kulturen, dets språk og spillere. Dette sier jeg selv om jeg har veldig gode venner av meg som både bruker brett og spiller WoW - jeg melder meg rett og slett bare ut.

Du må også ikke ta artikkelen helt ordrett - de plukker ut grupper som skal forvises, og setter de i samme setning. Det er en helt annen ting å bli forvist fordi du selger sex, enn fordi du bruker brettet ditt ned rådhustrappen. Dere vil begge bli bedt om å forlate stedet.
Vis hele sitatet...
Jepp, skatehaller er det mange som bygger, og det er jo ganske bra at det blir bygd. Men alt for få. Skaterne vil fortsatt foretrekke street-spots.
Jeg skjønner hva du mener når du sier du ikke liker skating pga kulturen, personligheten osv osv til skaterne. Alle har jo forskjellig oppfatning av alt.
Jeg liker heller ikke WoW, men har venner som spiller det, de har jeg ikke noe imot bare fordi de spiller WoW.
Edit; Ja, det er selfølgelig en helt annen ting og bli forvist pga salg av sex, eller at du bruker brettet en eller annet offentlig sted. Men det som skjer er jo faktisk at en skater blir forvist pga sin hobby, og en prostituert blir forvist pga salget av sex.
Det er sykt !
Sist endret av Christian; 28. februar 2007 kl. 18:01.
Syns det er trist jeg, huska et par år tilbake da vi leita etter spots å skate på hele tiden, for å prøve ut nye ting og fordi vi ble bortvist fra enkelte plasser hver gang. Nytter lite å bygge egne parker når parkskating blir dritkjedelig etterhvert, og man vil prøve seg på "skikkelige" trapper/gaps.

Mushy; Idiotisk holdning, og jeg vet du sa det selv. Du refererer mer til gruppen som kalles "posers", det er folk som bare kler seg i skateklær og for å være "kul". Skateklær hjelper til på skatinga, tro det eller ei, er greit med go plass i buksene om man skal hoppe rundt.
Jeg skata før, i tja 5 år tror jeg, og jeg spiller også WoW så det gjør meg til en idiot i dine øyne? Skatemiljøet fungerer I min mening myyyye bedre enn andre sportsmiljøer mht holdning på folk og det å ta seg av hverandre. Det er selvfølgelig tilbakestående mennesker overalt som er bare drittsekker, men ikke fell alle over en kam eller hvordan det der var :]
Sitat av Polmen
Syns det er trist jeg, huska et par år tilbake da vi leita etter spots å skate på hele tiden, for å prøve ut nye ting og fordi vi ble bortvist fra enkelte plasser hver gang. Nytter lite å bygge egne parker når parkskating blir dritkjedelig etterhvert, og man vil prøve seg på "skikkelige" trapper/gaps.

Mushy; Idiotisk holdning, og jeg vet du sa det selv. Du refererer mer til gruppen som kalles "posers", det er folk som bare kler seg i skateklær og for å være "kul". Skateklær hjelper til på skatinga, tro det eller ei, er greit med go plass i buksene om man skal hoppe rundt.
Jeg skata før, i tja 5 år tror jeg, og jeg spiller også WoW så det gjør meg til en idiot i dine øyne? Skatemiljøet fungerer I min mening myyyye bedre enn andre sportsmiljøer mht holdning på folk og det å ta seg av hverandre. Det er selvfølgelig tilbakestående mennesker overalt som er bare drittsekker, men ikke fell alle over en kam eller hvordan det der var :]
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt noen hall/park her jeg bor, men jeg tviler ikke på at park/hall skatinga blir kjedelig etter hvert. Har vært i noen parker noen ganger og sier meg enig med deg når du sier at det artigste er og prøve seg på de skikkelige street-spotene med trapper og gaps.
Rimelig sykt om prostituerte og narkomane skulle kunne hives bort uten at man kan gjøre det samme med skatere.
Jeg syns at skating - med den tilhørende jævlige lyden av små, harde jul mot grov asfalt - er sykt mye mer plagsomt enn en rolig hore på hjørnet, eller en tigger.
Men jeg mener...jeg gir vel faen. Skate i vei, for min del. Sikkert mye jeg gjør som plager folk også...
Det er frekt. Selvom det kanskje bråker litt, hva i byen bråker ikke? Biler, mennesker som skriker osv. Det er da bra at noen er ute og koser seg istedenfor å være viggo å sitte inne.
Jeg vil heller snu litt på flisa og si:

Hvorfor skal ikke politiet kunne vise bort skatere når de kan bortvise horer og narkomane? Er dere skatere mere verdt (satt på spissen) enn horer? Skal dere ha noe mer rett til det offentlige rom enn en narkoman? Skal politiet først ha tillatelse til å bortvise mennesker syns jeg det ikke skal gjøres forskjell på folk.

Når det er sagt så gjør det ikke meg noe særlig hvis skaterne forsvinner. Eller alternativt skaffer seg myke hjul og en hjerne som forstår konseptet "vise hennsyn"
Sitat av Mushy
Hadde det vært en svært stor samling av fotballspillere og håndballspillere i Oslos gater, hadde det vært samme sak.
Vis hele sitatet...
Veldig bra sammenligning utenom en ting .. Det er at fotball blir sponset og det kommer nye fotballbaner overalt.skal ikke leite så lenge før du finner en fotballbane..Hvis du skal finne en skatehall skal du faen meg langt.(hvertfall her jeg bor).

Jeg skjønner at skatere kan være til bry hvis de skater på trapper som er trafikkerte eller på steder som det er mye folk.Men hvis de ikke er til bry for noen kan jeg ikke se noen grunn til og jage dem vekk.
Skal personlig bli den første tigger-prostituerte-skateren i Norge.
Du mener vel tigger-prostituerte-narkomane-skateren?
Du er min venn
niigu's Avatar
Skating er en hobby, og burde i Norges samfunn blitt tatt mer hensyn til. Det er bare enkelte aktører som skaper velvære for skaterne. Men, uansett om dette kun er en hobby og kan virke temmelig harmløs for det meste, er det snakk om offentligheten. Det er ikke pga folk ikke liker skating, det er fordi skating kan ofte føre til hærverk av sitteplasser, benker, mur og andre offentlige påkostninger.

Vi vet jo også alle at skating er en sport som det bråkes mye i. Altså det skaper mye lyd, forstyrrelse osv. Jeg personlig mener at siden den loven er tatt i bruk, burde det bygges betraktelige flere parker/plasser hvor skatere kan være.
Det er nødvendigvis ikke det at de skater som er det store problemet, men selve kulturen rundt det. Slik det er der jeg bor så er skaterene som regel store gjenger, det er mye bråk og dette kan virke truende på enkelte mennesker. F.eks eldre som er ute å handler i sentrumskjærnen. Her samles det også store ungdomsjenger utenfor kinoen, og kulturen minner mye om skatekulturen, bare uten brettene. Mye bråk der også, og politiet har vist dem og bort mange ganger. Så er også narkomiljøet her vertfall til dels synonymt med skatemiljøet. Jeg synes det er greit med bortvising, men det skal gå an å vise litt skjønn. Det er ikke alltid at folk trengs å pelmes bort, men jeg ser at det kan være bruk for en slik hjemmel.
Sitat av chouse
Det er jo rimelig sykt at skatere skal hives "vises vekk" som prostituerte og tiggere bare fordi skating er deres hobby og de ikke driver med f.eks fotball eller handball.
Vis hele sitatet...
No offence, men, de fleste som er på fotball og handball -kjøret har en tendens til å styre sin begeistring for å utøve sin interesse til dem er på dertil egnet sted, skating hører kanskje mest hjemme på en rampe av noe slag eller på en dertil egnet bane.

Om man lodder ut musa si; forresten merkelig at de ikke har en tilsvarende greie på jehova medlemmer... , eller slår truckerne nesten gjennom asfalten kan være like irriterende/støtende for andre og det er vel kanskje derfor at politivedtektene ønsker å gi rom for å rydde opp i ting og tank som kan virke sjenerende for andre. Det står jo ikke at dem _MÅ_ vise bort dem som skater.

Jeg trekker den konklusjonen at der du kan irritere andre, kan du også bli jaget bort.
Sitat av xcv
Du mener vel tigger-prostituerte-narkomane-skateren?
Vis hele sitatet...
Evt transseksuelle-nazi-eskimoer, hva med dem?
Sist endret av fxxked; 1. mars 2007 kl. 01:10.
Alle skatere er kriminelle, på lik linje med mørkhudede og folk med sort skinnjakke. Slik er det bare.
Har skata i mange år, og skjønner utrolig godt at folk synes det er mye bråk. Og det er gjerne litt mer enn en person som holder på omgangen og da blir det mye leven. Så ikke sånn på det når jeg var 14 år og helt rå, men nå som jeg har blitt litt eldre med litt mer vett i huet skjønner jeg hvorfor polititet beslagla bretta våres når vi skata i gågata en søndags kveld.
Jeg aner ett lite snev av ironi i det du sier chubby

Jeg sa ikke at alle er det.. Men at her har det uheldigvis utviklet seg slik i mange tilfeller. At den lokale skateparken er blitt et narkoreir er et sosialt problem, siden også en del yngre barn da befinner seg midt i dette.
Sitat av Chubby
Alle skatere er kriminelle, på lik linje med mørkhudede og folk med sort skinnjakke. Slik er det bare.
Vis hele sitatet...
Trenger da langt ifra og være en kriminell selv om man driver med skateboarding.
Synes det er helt på trynet at ungdom som har en annen hobby enn "vanlig sport" skal bli tråkka på. Hva er alternativet for ungdom som ikke driver med "vanlig sport"? Fritidsklubbene stenges, sitte forann tv-en/dataskjermen kan være usunt i for store mengder, røyke sigg/hasj hver dag er dyrt og usunt. Kommunen burde sett hvor utrolig positivt det er at ungdom bruker tid på kreativ, fysisk aktivitet istedenfor å henge på gatehjørner.
Stå på litt og få bygget nye parker og haller. 99% av skaterene gidder ikke å involvere seg og gjør null og niks for å få til noe nytt. Slutt å syte og gjør noe.

Har vært med på å få opp/bygge haller og sett planer gå til helvete rett og slett fordi folk ikke gidder.
Takk dere selv.
Sitat av Goophy
Stå på litt og få bygget nye parker og haller. 99% av skaterene gidder ikke å involvere seg og gjør null og niks for å få til noe nytt. Slutt å syte og gjør noe.

Har vært med på å få opp/bygge haller og sett planer gå til helvete rett og slett fordi folk ikke gidder.
Takk dere selv.
Vis hele sitatet...
At 99% av skaterne gjør null og niks for og få til noe nytt var drygent, hvis ikke så er jeg en av de i 1% som har begynt og fikse litt med MOT og bryr meg om og få bygget en nice park eller hall her.
chouse, jeg vet det er noen som gjør noe. Men det er veldig mange som skater, og ikke mange av de gidder ta initiativ (mulig '99%' var en overdrivelse). Flott at noen gjør det, men det hjelper som oftest lite når de ikke har flere bak seg.

Det krever ganske mange personer for å få til noe sånt.
Skating burde vært mer allment akseptert. Jeg skater ikke selv, men kan ikke se noen skade i at noen ungdommer skal få lov til å ferdes fritt. Greit, hvis de okkuperer steder eller er til stor sjenanse, så burde noen ha lov til å be dem fjerne seg, men så lenge de ikke forstyrrer noen, så burde det være greit. Kommunene burde uansett bygge flere skateparker, for å få bukt med problemene...
Jepp, ser ikkje så mykje problem i å la unge skate offentlig. Berre dei ikkje gjer nokon skade. Ein stor del av dei som skater er heller ikkje kriminelle. Om politiet hadde kasta vekk skatere framfor tiggerer og horer, hadde det i alle fall våre noke gale med samfunnet!

Ironi eller ikkje, folk som er mørke trenge ikkje å vere mindre kriminelle enn "hvite"
Jeg skjønner at det er plagsom at skatere skater blant folkemasse i byen og bråker med triksene deres. Men jeg syns at kommunene bør finne på noe annet som feks lage utedørs skatebaner, akkurat som de betaler for fotballbanen, idrettsbane, lekeplass, osv...


Sitat av Goophy
Stå på litt og få bygget nye parker og haller. 99% av skaterene gidder ikke å involvere seg og gjør null og niks for å få til noe nytt. Slutt å syte og gjør noe.
Vis hele sitatet...
Ikke helt sant. Jeg kjenner en venn som driver med å finne på aktiviterer for ungdommer. En slags ungdomsklubb eller noe, hvor mange skatere er aktive der. Vennen fikk nylig flere treplanker som han foreslo at de kunne bygge "skatepark", men de fikk ikke lov til å bygge av kommunen. Så ser det ut som skatere må være aktive i politikk for å få til noe...
Sist endret av marsboer; 3. mars 2007 kl. 23:04.
jeg kan godt forstå at skatere som skater rett utenfor utecafeer og spisesteder som ligger ved parker og slikt skal vises vekk, men ikke de som holder til andre plasser.
Sitat av fxxked
No offence, men, de fleste som er på fotball og handball -kjøret har en tendens til å styre sin begeistring for å utøve sin interesse til dem er på dertil egnet sted, skating hører kanskje mest hjemme på en rampe av noe slag eller på en dertil egnet bane.
Vis hele sitatet...
Du mener du aldri har sett noen sparke ball i parken eller andre steder som ikke er fotlballbane???? Jøss.

Sitat av fxxked
Jeg trekker den konklusjonen at der du kan irritere andre, kan du også bli jaget bort.
Vis hele sitatet...
Du irriterer meg akkurat nå. KOM DEG VEKK :-)
Det offentlige byrom er for alle. Vi er også en del av samfunnet, så hold kjeft og gi oss plass.
// Luringen //
Sitat av piratkopiering
Det offentlige byrom er for alle. Vi er også en del av samfunnet, så hold kjeft og gi oss plass.
Vis hele sitatet...
Ifølge det du skriver, høres det ut som at man skal ta skatere på samme måte som prostituerte, narkomane og tiggere, fordi de også er en "del av samfunnet"...
det at dere skater gir dere heller ikke mer rett på mer plass enn oss andre =) så hvis det at dere har rett på plass er et argument sier jeg: værsegod skate så mye du vil, bare ikke ta opp mer plass enn en som går vanelig nedover gata.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Polmen
Skatemiljøet fungerer I min mening myyyye bedre enn andre sportsmiljøer mht holdning på folk og det å ta seg av hverandre.
Vis hele sitatet...
Det er så sant så sant. I skateboardmiljøet er etter min erfaring (Stått på brett siden jeg var 10) alle venner, og alle "tar vare" på hverandre ved å snakke sammen om sporten vi utøver, heie på hverandre og rose hverandre for hva man klarer og ikke klarer, men øver på.

Tenk fotball da dere.. Jeg hører stadig vennene mine si: "Ååh, til fredag skal vi spille HATkamp mot X (lag)! Jeg hater han keeperen, håper jeg får spenna han uten p bli tatt av den forbanna dommeren!"
Selvsagt bør skatere også kunne bortvises! Greia er at når en gjeng med skatere "tar over" et område, la oss si f.ex. rådhustrappa, så tar de ikke bare mye plass, men holder f***meg også på å kjøre ned folk i hytt og pine. En ting er meg selv, men hva med litt eldre, som ikke klarer å hoppe unna like kjapt? Dette er faktisk ikke områder som er laget for at noen få skal kunne bruke dem som skatepark, det er laget for at *RESTEN* av samfunnet skal kunne GÅ der, til og fra jobb, skole, turister og faan veit hva.

Vil mye heller ha en fredelig nærkis som sitter og tigger på et gatehjørne enn en gjeng med skatere som krasjer rundtomkring der så man må passe seg hele tida når man går forbi.
Sitat av atomet
Vil mye heller ha en fredelig nærkis som sitter og tigger på et gatehjørne enn en gjeng med skatere som krasjer rundtomkring der så man må passe seg hele tida når man går forbi.
Vis hele sitatet...
Da har du et luksusproblem! Det du mener er at du heller ville sett et slitende menneske sittende og be deg om penger, enn en gjeng med bråkete ungdommer som er ute i fysisk aktivitet og har det morro?


Jeg er dypt inne i miljøet og vil gjerne få sagt at miljøet for de som _virkelig_ er interessert er mye annerledes en det de fleste 'uvitende' vinkler det. Politiet tar oss ikke for bråket. De tar oss for at vi ødelegger dyr marmor!

Gå inn på tacky.no og se på stemningsrapporter. Kanskje dere vil oppfatte noe annet om oss skatere.
Sist endret av ResQ; 27. november 2007 kl. 09:58.
Denne loven er jo ikke til for å vise bort vanlige folk som skater roligt nedover karl johan, men heller de som oppholder store areal i gatene og hopper rundt omkring og forstyrrer bybildet?
Sitat av Mushy
Hadde det vært en svært stor samling av fotballspillere og håndballspillere i Oslos gater, hadde det vært samme sak. Det finnes plasser for skating også - men det er alt for få av de. Dette er noe kommunen må ordne opp i. i Ålesund f.eks bygges det nå en stor skatehall i det kommende ungdomshusets kjeller.

[sk4ter b0i] Jeg har aldri skatet, og kommer aldri til å like skatere (ja, bare fordi de skater, ikke noe personlig.) En person kan være virkelig allright og hyggelig, men idet han tar i bruk brettet sitt, kler seg rart og snakker som en med Aspergers syndrom - da melder jeg meg ut. Så får jeg heller komme inn igjen når han heiser buksen og kutter ut slanget. Dette virker sikkert idiotisk og dømmende av meg, men jeg tar alle under samme, naive og stereotypiske kam. Det er akkurat som med WoW - det er ikke bare spillet jeg ikke liker, men hele kulturen, dets språk og spillere. Dette sier jeg selv om jeg har veldig gode venner av meg som både bruker brett og spiller WoW - jeg melder meg rett og slett bare ut.
stedet.
Vis hele sitatet...
Skating og wow er ikke det samme, jeg skater masse på sommern, men er ikke en fyker med fakkings asparges syndrom, skjønner ikke hvordan du kan si det en gang...

Jeg skater siden det er en god måte å trene på og at du har noe å bruke tiden din på.
Og skatere har ikke klær ned på knærne.. ok noen men hva så.

Men det er jo ditt valg og respekterer det

Og det med at skaterne kan vises bort fra politiet sånn uten videre er noe piss.
Sist endret av Kejerith; 27. november 2007 kl. 10:16.
Kan hende at enkelte av argumenta mine er tatt opp før, men det får heller vere.

Virker som mange har missforstått denne loven. Vertfall om ikkje eg har missforstått heilt, så går den ut på at politiet KAN bortvise skatere som forstyrrer den offentlige roen. Som det står i artikkelen på Aftenposten:
Nye typer "offentlighet".
I vedtektene er det to nye paragrafer som vekker oppmerksomhet, og som er med på å definere og konstruere nye typer av "offentlighet" i byen.

Den første er paragraf 2-4 hvor tigging, salg av seksuelle tjenester og annen salgsvirksomhet tas opp: "På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen fremby seksuelle tjenester eller bedrive tigging eller salg som på en pågående måte forstyrrer den alminnelige ro, orden eller ferdsel".

Den andre er paragraf 3-2, en ny paragraf som gir politiet rett til å bortvise innbyggere i byen som bruker rullebrett og rulleskøyter på offentlige områder: "Bruker av rulleskøyter, rullebrett og lignende på offentlig sted plikter å ta tilbørlige hensyn til andre som ferdes der og til omgivelsene. Politiet kan forby skating og bruk av rulleskøyter eller lignende på bestemt offentlig sted når det er påkrevd av hensyn til ferdselen eller omgivelsene".
Vis hele sitatet...
Forresten trur mange at dette med å bortvise skatere og liknande er noko nytt. Det er det ikkje. For mange år sida var det enda verre. Då var det ikkje lov med skating offentlig i det heile tatt (om eg ikkje tar heilt feil).


Då var eg ferdig med å rette opp i feil. Over til mine meininger.
Eg held heilt med folk her. Eg syns det er heilt idiotisk. For eksempel her eg bur:
For ein god del år sida utarbeida skaterane og kommunen ein avtale om at skaterane ikkje skulle bruke sentrum som skateplass, mot at dei fekk eit lite område dei kunne lage skateplass av. Dei bygde ein heil ok skatehall (innehall) ved hjelp av pengeinnsamling, eige arbeid og litt støtte frå lokalsamfunnet. Dei fleste skaterane/eksskaterane her mellom 20-30 har brukt ekstremt mykje tid på å holde den gåande til ein viss standard (reperasjonar, nye gjenstander o.l.). Alt kommunen har ytt med er litte gran pengar av og til, pluss det lille området hallen ligg på. For ca. eit år sida, fant dei ut at dei ikkje lenger ville ha skatehallen, sjølv om det ikkje kosta dei noko. Sjølv om skaterane klaga og argumenterte, brukte faktisk kommunen pengar for å få skatehallen fjerna. Det einaste forskjellen som er det no er at byen ikkje har noko plass for skatere og at grus"parkeringsplassen" hallen låg på er blitt 5% større. Når skaterene ikkje lenger har noko pass å vere, vil det vere heilt idiotisk om politiet då skal kunne bortvise skatere fra offentlig plass (noko dei heldigvis ikkje gjer no).


Uansett om det er ein skatepark, så er det ikkje vits å komme og sei: "Dykk har jo ein park. Derfor får dykk ikkje lov å skate på offentlig plass."

Mange skateparkar/hallar har ein heilt ekstremt dårleg standard. Faktisk sånn at det kan vere farleg å bruke. Om kommunar vil ha skatere o.l. vekk frå offentleg plass (evt. ved hjelp av bortvising), må dei bygge eit skateområdet som kan måle seg med det offentlige. Enkelte er ekstremt glade i street-skating. Å sei til dei at dei får holde seg i ein hall, blir som å sei at eit fotballaget får spele fotball, men ikkje på nokre baner eller grassområder.



Men det er jo mi meining. Skal ikkje påstå at eg nødvendigvis har rett.
Sitat av TrakTord
Kan hende at enkelte av argumenta mine er tatt opp før, men det får heller vere.

Virker som mange har missforstått denne loven. Vertfall om ikkje eg har missforstått heilt, så går den ut på at politiet KAN bortvise skatere som forstyrrer den offentlige roen. Som det står i artikkelen på Aftenposten:

Forresten trur mange at dette med å bortvise skatere og liknande er noko nytt. Det er det ikkje. For mange år sida var det enda verre. Då var det ikkje lov med skating offentlig i det heile tatt (om eg ikkje tar heilt feil).


Då var eg ferdig med å rette opp i feil. Over til mine meininger.
Eg held heilt med folk her. Eg syns det er heilt idiotisk. For eksempel her eg bur:
For ein god del år sida utarbeida skaterane og kommunen ein avtale om at skaterane ikkje skulle bruke sentrum som skateplass, mot at dei fekk eit lite område dei kunne lage skateplass av. Dei bygde ein heil ok skatehall (innehall) ved hjelp av pengeinnsamling, eige arbeid og litt støtte frå lokalsamfunnet. Dei fleste skaterane/eksskaterane her mellom 20-30 har brukt ekstremt mykje tid på å holde den gåande til ein viss standard (reperasjonar, nye gjenstander o.l.). Alt kommunen har ytt med er litte gran pengar av og til, pluss det lille området hallen ligg på. For ca. eit år sida, fant dei ut at dei ikkje lenger ville ha skatehallen, sjølv om det ikkje kosta dei noko. Sjølv om skaterane klaga og argumenterte, brukte faktisk kommunen pengar for å få skatehallen fjerna. Det einaste forskjellen som er det no er at byen ikkje har noko plass for skatere og at grus"parkeringsplassen" hallen låg på er blitt 5% større. Når skaterene ikkje lenger har noko pass å vere, vil det vere heilt idiotisk om politiet då skal kunne bortvise skatere fra offentlig plass (noko dei heldigvis ikkje gjer no).


Uansett om det er ein skatepark, så er det ikkje vits å komme og sei: "Dykk har jo ein park. Derfor får dykk ikkje lov å skate på offentlig plass."

Mange skateparkar/hallar har ein heilt ekstremt dårleg standard. Faktisk sånn at det kan vere farleg å bruke. Om kommunar vil ha skatere o.l. vekk frå offentleg plass (evt. ved hjelp av bortvising), må dei bygge eit skateområdet som kan måle seg med det offentlige. Enkelte er ekstremt glade i street-skating. Å sei til dei at dei får holde seg i ein hall, blir som å sei at eit fotballaget får spele fotball, men ikkje på nokre baner eller grassområder.



Men det er jo mi meining. Skal ikkje påstå at eg nødvendigvis har rett.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Har selv bodd i Florø de siste årene, og nå holdt på med bmx i et år.
Eg bor i jølster, og må reise til Førde får å sykle. Så at de la ned hallen er kjipt .
Har sett mange som har reagert når eg bruker benker, trapper osv..

Men sånn som eg har forstått det, har de lovet ny hall lenge ?
Sitat av Crimatix
Men sånn som eg har forstått det, har de lovet ny hall lenge ?
Vis hele sitatet...
Dei SA dei skulle lage ny hall, men ingen lovnader er egentlig gjort og ingen planer er lagt fram. Berre prat. Om det kjem, kjem det nok til å bli ein god del år til. Må ha nytt kommunestyre først. Noke av det verste med heile saka er jo korleis dei behandla utstyret. Gadd jo ikkje ta vare på noko av det. Satt det ute i regnet eit par veker, så heiv dei det. Tenk om dei berre hadde tatt vare på det. Kor mykje billigare det hadde vore å laga ny park. Om det kjem, blir den liten og dårleg (verre enn den som var på slutten). Førde-kommune kjem aldri til å gidde å bruke spess penger på det (berre sjå kor mykje dei har lagt i det dei siste 10 åra). Ender vel opp med ein ny generasjon "skate-snekkerar".
Trur nok også et forball lag blir rimelig hurtig bortvist fra karl johan, om de drar i gang en kamp på 2x45 min.. Kom dere inn i en skatehall/park..
Jeg skater Men mer på bygda for å si det sånt.
Det er ikke mye purk det som oftest.

Men skateboard er jo et slags transport av deg selv? Sånn som sykkel osv?
Så skal vi ta vekk alle sykler også?
Jeg skater, og har aldri hatt noe problemer med politi i det hele tatt. Jeg har heller ikke noe imot at politiet kaster vekk skatere som bråker utenfor utesteder etc.

Kjenner en god del skatere i Oslo, og har ikke hørt at det har vært noe særlig problemer med politiet enda, men ett par skatere i Tønsberg blir kastet bort ofte på ett sted. Husker ikke hva det heter der, men det er ved de nye boligene som er bygget ut i vannet ved brygga.
Sitat av Mushy

[sk4ter b0i] Jeg har aldri skatet, og kommer aldri til å like skatere (ja, bare fordi de skater, ikke noe personlig.) En person kan være virkelig allright og hyggelig, men idet han tar i bruk brettet sitt, kler seg rart og snakker som en med Aspergers syndrom - da melder jeg meg ut. Så får jeg heller komme inn igjen når han heiser buksen og kutter ut slanget. Dette virker sikkert idiotisk og dømmende av meg, men jeg tar alle under samme, naive og stereotypiske kam.
Vis hele sitatet...
Dette er idiotisk å si. Jeg har skatet en del, og jeg har opplevd at mangen "henger" rundt skate "spots", og det er de som lager mest bråk og trøbbel. Det er sjelden en av skaterene er ute å bråker. Og som nevt, så er det mye mer behagelig å ha litt løse klær, eller hvertfall ha klær som ikke er for mye i veien.

De som skater har som regel respekt for hverandre, og som nevnt, fotballspillere spiller med mye mer hat. Allti det å "knuse de andre!" "takkle hardt!" og blablabla... Når jeg skata, og falt, så har alltid andre skatere brydd seg, uten om de som er "for kule" da, men de er det er fåtall av.

Har og opplevd at folk har stoppet opp og sett på mens folk skater. De synes rett og slett der er underholdene å se på ungdom som gjør noe annet. Men jeg skal støtte det med at det kan bli mye bråk, og kanskje ta litt mye plass, men det gjør vel det meste i byen??
Synes at det med å lage regler som gir tilatelse til å kaste vekk ungdom som skater blir for dumt..!
Sist endret av l2s; 29. november 2007 kl. 20:21.
Jeg syns dette hørtes ut som en litt merkelig "lov".
Politiet har tross alt lov til å vise bort hvem som helst. Trenger da absolutt ikke noen ekstra lov for skatere som okkuperer torget e.l.
Har ikke lest alle postenem, men har dette å si:

Jeg skater selv og har mange ganger blitt "vist bort" som du sier av alt fra politi til nazi-folk som synes det kan skade at man skater på flat bakke 10 meter unna biler. Det er jo rett og slett idiotisk! Ikke nok med at kommunen nekter å lage ny skateplass her men de skal bannlyse oss fra alt som er av andre steder og skate. Det blir jo som at Politiet skal bannlyse folk som spiller fotball fordi det kan treffe en bil, men det kommer aldri til og skje siden kommunen (hvertfall her i lillehammer) har nå drittmange fotballbaner med plastgress eller hva faen det heter.

Vi hadde faktisk et tilbud før der vi fikk lov til å skate inne i en treningshall men det fikk vi ikke lov til, siden det bråket og det ødela underlaget til det ganske harde betong-gulvet.

Det er absurd... Skating var jo forbudt i 1980-tallet en gang men det forsvant i 1988 en gang.. Hvorfor i helvete skal de fortsatt oppføre seg om det var sånn?

Hvis du blir sett med skateboard én eneste gang så kan du ikke gå inn på lokal-bensinstasjonen engang uten og nærmest bli beskyldt for å ha stjelt noe.

Jeg er og blir irritert.

Ellers

▼ ... over en uke senere ... ▼
Er helt enig i det du sier, TrakTord. Det er tre forskjellige "grener" innen skateboarding, og det er street, vert(rampe) og park. Både rampe og park blir drittkjedelig når man har fått til det meste man vil, og det løser man med street skating. Bare vandre rundt og lete etter gode spots, som skater legger man merke til alt som kan skates på ved første øyekast og det er bare herlig å få til syke ting over en stor gap eller ned trapper/rails. Syntes dog det er greit at skatere blir forvist om det er et sterkt traffikkert område med mange gående , envt på museer og plasser der det tydeligvis har blitt brukt mye penger på å lage området. Marmor og slikt tenker jeg på da. Men det er det som er så bra med street skating, man kan bare finne en ny plass ! Her i byen så samlet vi opp de aktive skaterne og hadde møter med politiske ledere i byen samt den lokale fritidsklubben der vi fikk kommet til enighet vedrørende en ny skatepark der premissene var at skaterene skulle hjelpe til å designe og bygge parken, ved hjelp av noen sertifiserte snekkere. et halvt år etterpå ligger parken helt alene med knapt noen besøkende. Vi skatet av oss det vi kunne i parken, så var vi drittleie.