Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3018
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Heisann

Har seg slik at jeg har en kompis som er blitt mistenkt for å selge falske billetter til et arrangement. Billettene var identiske og kjøpt fra samme sted som arrangørene, og jeg var med å gi bort gratis til folk som ikke hadde fått kjøpt pga begrensede billetter, inkludert meg. Kan også nevne at ingen av de som hadde fake billett kom seg inn på stedet pga det ble stengt. Politiet er ikke involvert enda og de sier at de anmelder det hvis den som har solgt ikke melder seg.

Jeg og kompisen min er ikke keene på å melde oss pga vi er redde for konsekvenser, de sier at hvis vi melder oss uten å være cocky så vil de ikke anmelde oss og vi blir utestengt fra fremtidige arrangementer. Melder vi oss ikke anmelder de det og vi risikerer mer.

Har dere noen tips på hva jeg bør gjøre? Kan vi ikke bare si at vi ikke solgte noen eller kom inn så i teorien har vi ikke gjørt noe ulovlig?
1. Melde dere og slippe å være bekymret
2. Ikke melde dere og satse på at politiet ikke har ressurser eller beviser mot dere om dere eventuelt blir tatt

Du svarer jo egeentlig på det selv
Det kommer litt an på. Var det bekjente/venner dere ga billetter til, eller tilfeldige folk? Dersom det bare var venner, er det nok lurt å melde seg, og være litt ydmyk. Si at dere ikke solgte billettene og ikke hadde hensikt å tjene penger, kun ha en bra kveld med venner. Og dere innså selvfølgelig i ettertid at dette var galt gjort av dere
Sitat av Lurvur Vis innlegg
Det kommer litt an på. Var det bekjente/venner dere ga billetter til, eller tilfeldige folk? Dersom det bare var venner, er det nok lurt å melde seg, og være litt ydmyk. Si at dere ikke solgte billettene og ikke hadde hensikt å tjene penger, kun ha en bra kveld med venner. Og dere innså selvfølgelig i ettertid at dette var galt gjort av dere
Vis hele sitatet...
Støtter denne. "Bra kveld med venner" var faktisk en ganske god unnskyldning.
Skal ikke tro det er så streng straff for å ha solgt et par falske billetter til noen kompiser uansett, foruten kanskje en liten bot eller lignende.
Husk forøvrig å være ydmyk osv, da dette gir f.eks politiet et litt bedre inntrykk av dere. Det er tross alt litt vanskeligere for folk å straffe folk som oppriktig angrer på det de gjorde.
Nekt, nekt, nekt. Sørg for at ingen tyster. Neppe stor sak for politiet.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Kan legge til at vi har en annen kompis som var med og ga bort billetter til noen nære venner, og han ble tatt inn til "avhør" av arrangørene. Han sa han ikke gjorde det men visste hvem det var, så arrangørene prøver å få han til å si hvem det er eller at vi skal melde oss. Han er keen på at vi skal melde oss fordi da slipper vi en politisak og vi er umyndige så foreldrene blir blandet inn osv. Dette var et arrangement relatert til skolen vi går på.

Vi ga til nære venner, og solgte et par til noen randoms, men de kan på ingen måte finne ut at deres billett var falsk. Snakk om slike billettarmbånd, vi bare dro til samme bedriften og kjøpte samme billetter, ganske genialt egentlig, bare vi ikke hadde lekket til arrangørene. (Alt er basert på rykter, og de hadde vist frem en billettkopi som ikke vi hadde kjøpt men som var printet ut hjemme, så jeg føler vi fortsatt kan snike oss unna dette)
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Kan legge til at vi har en annen kompis som var med og ga bort billetter til noen nære venner, og han ble tatt inn til "avhør" av arrangørene. Han sa han ikke gjorde det men visste hvem det var, så arrangørene prøver å få han til å si hvem det er eller at vi skal melde oss. Han er keen på at vi skal melde oss fordi da slipper vi en politisak og vi er umyndige så foreldrene blir blandet inn osv. Dette var et arrangement relatert til skolen vi går på.

Vi ga til nære venner, og solgte et par til noen randoms, men de kan på ingen måte finne ut at deres billett var falsk. Snakk om slike billettarmbånd, vi bare dro til samme bedriften og kjøpte samme billetter, ganske genialt egentlig, bare vi ikke hadde lekket til arrangørene. (Alt er basert på rykter, og de hadde vist frem en billettkopi som ikke vi hadde kjøpt men som var printet ut hjemme, så jeg føler vi fortsatt kan snike oss unna dette)
Vis hele sitatet...
Jeg ville kommet clean. Det er surere å bli tatt for noe enn det er å innrømme det, skal jeg tro. Jeg har personlig ingen kvaler med loven på mitt rulleblad, så vet faktisk ikke. Det jeg vet, er at det blir utrolig mye lettere for alle partene om dere melder dere. Bare pass på å si ifra til foreldrene deres før dere melder dere til politiet, da dette kan gjøre det litt lettere for dem å svelge, samtidig som du sier at du skal melde deg asap.
Da bryter du ikke tilliten til foreldrene dine heller, som er greit å ha.

EDIT: Det er i alle fall det jeg hadde gjort.
Sist endret av Deadlock Radium; 2. desember 2013 kl. 17:08.
Ja gjør jobben til politiet lettere, er jo akkurat det de er ute etter.
De kommer ofte med tomme trusler som at de har bevis for ditt og datt uten at de egentlig har en dritt på deg.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Politiet er ikke innblandet på noe måte enda, arrangørene bare truer med å anmelde oss til politiet hvis vi ikke innrømmer det, er bare redd for at de anmelder oss uansett.
Du må lære deg å forklare bedre. Har dere gitt bort/solgt IDENTISKE bånd eller ikke? Er det noen som er tatt med bånd de har fått fra DERE?
Dokumeltfalsk er en alvorlig forbrytelse, dere risikerer faktisk 3års fengsel :-|
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Politiet er ikke innblandet på noe måte enda, arrangørene bare truer med å anmelde oss til politiet hvis vi ikke innrømmer det, er bare redd for at de anmelder oss uansett.
Vis hele sitatet...
De anmelder dere uansett!
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Du må lære deg å forklare bedre. Har dere gitt bort/solgt IDENTISKE bånd eller ikke? Er det noen som er tatt med bånd de har fått fra DERE?
Vis hele sitatet...
Beklager at det ble rotete. Vi har solgt/gitt bort identiske billetter, identiske som i akuratt det samme. De arrangørene hadde var en hjemmesnekret en som man så var fake.

Disse arrangørene er et år eldre enn oss og sier det er styr å anmelde hvis vi først melder oss. All denne infoen får vi gjennom han som ble tatt inn for mistanke av salg.

Men er det ulovlig å kjøpe IDENTISKE billetter og faktisk ikke bruke dem til å prøve eller faktisk komme inn på arrangementet? Salget kan jeg forstå, men det er ingen måte de kan finne ut av det på, var folk fra annen skole og de kan ikke vite at jeg ikke har betalt for den.
Lette litt på lovdata og fant hvertfall denne loven (372), som kan gjelde i dette tilfellet.

Ut i fra hva jeg forstår, bør du enten melde deg å være ærlig, eller holde helt kjeft og si at du ikke har noe med saken å gjøre.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lurvur Vis innlegg
Lette litt på lovdata og fant hvertfall denne loven (372), som kan gjelde i dette tilfellet.

Ut i fra hva jeg forstår, bør du enten melde deg å være ærlig, eller holde helt kjeft og si at du ikke har noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Kan noen andre bekrefte om jeg forstår det som står i andre avsnitt? At vi risikerer opptil 3 måneder fengsel for å ha gitt bort billetter?
Du skrev jo selv at du var umyndig? Da blir det neppe noen spesiell straff fra politiets side annet enn en skjennepreken...
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Kan noen andre bekrefte om jeg forstår det som står i andre avsnitt? At vi risikerer opptil 3 måneder fengsel for å ha gitt bort billetter?
Vis hele sitatet...
Jeg er lite erfaren innen for juss, men her er nok en lov du kan kikke på.

Strafferammene kan naturligvis virke høye, men husk at de skal kunne benyttes for å straffe langt verre gjerninger enn "pøbelstrekene" dere har begått.

Bare gjetning og synsing fra min side, men fengsel er vel rimelig uaktuelt i dette tilfellet. I verste fall en bot, og kanskje ikke det en gang. Noe som også er verd å nevne er at det vil komme på rullebladet dersom dere får bot, noe som heller ikke er verdens undergang (avhengig av karrieremål).
Hvorfor vil arrangørene vite hvem dere er? Jeg tror dem vil vite dette for og gjøre en politi anmeldelse mye lettere.

Har vært borti det så mange ganger når man blir tatt for noe og de som har tatt meg/oss har sagt at hvis vi kommer clean så får det ikke konsekvenser...

Lag dere en story og hold dere til den
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Trådstarter
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Hvorfor vil arrangørene vite hvem dere er? Jeg tror dem vil vite dette for og gjøre en politi anmeldelse mye lettere.

Har vært borti det så mange ganger når man blir tatt for noe og de som har tatt meg/oss har sagt at hvis vi kommer clean så får det ikke konsekvenser...

Lag dere en story og hold dere til den
Vis hele sitatet...
Vi vil innrømme det for at kompisen min som snakker med arrangørene skal slippe en anmeldelse som fører til at foreldre blir inndratt og han må forklare seg osv. Jeg er fortsatt veldig skeptisk til å innrømme det men de andre mener vi bør. Vi kan holde oss til storyen av at vi bare har gitt bort billetter, men vi slipper det hvis vi holder kjeft fordi de enda ikke vet hvem det er. Sitter fastklemt i et ordentlig dilemma og aner ikke hva vi skal gjøre.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Du skrev jo selv at du var umyndig? Da blir det neppe noen spesiell straff fra politiets side annet enn en skjennepreken...
Vis hele sitatet...
Er ikke straffealderen 15år?
Om det er mange som veit hvem dere er og som mener at dere burde melde dere vil nok en av de tyste til slutt. Derfor kan det nok være lurt å melde dere. Lykke til!