Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4017
Hei!

I 2011 fikk jeg med hjelp av diverse medlemmer på forumet kjøpt og satt sammen min første gaming pc. Den gikk som et skudd og jeg var storfornøyd, men etter 2-3 år gikk jeg over til laptop og har kun brukt det frem til nå.

Slik så PC'n ut i 2011:


Har siden gjort følgende endringer:
- Oppgradert til 8gb RAM
- Satt inn SSD
- Fjernet PSU, satt inn ny Corsair CX750M

Det vil hovedsaklig gå i spill som Overwatch/LoL, et par slag CSGO/Battlefield, samt litt musikkproduksjon.

Mine to spørsmål blir da:

Kan jeg snike inn en nyere GPU og komme meg unna med det? Ev. litt ekstra RAM?

Og isåfall, forslag til brukbart kort som vil passe i denne riggen?

På forhånd, takk for svar!
Sist endret av keikoburger; 28. juni 2017 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan sette in opp til 32G ram på kortet så du kan oppgradere. GPU kan du også oppgradere, selv om ditt kort støtter PCI E ver.2 og nye kort er PCI E ver.3 kan du fint oppdatere uten nevneverdig loss i FPS
Sitat av keikoburger Vis innlegg
Hei!

I 2011 fikk jeg med hjelp av diverse medlemmer på forumet kjøpt og satt sammen min første gaming pc. Den gikk som et skudd og jeg var storfornøyd, men etter 2-3 år gikk jeg over til laptop og har kun brukt det frem til nå.

Slik så PC'n ut i 2011:



Har siden gjort følgende endringer:
- Oppgradert til 8gb RAM
- Satt inn SSD
- Fjernet PSU, satt inn ny Corsair CX750M

Det vil hovedsaklig gå i spill som Overwatch/LoL, et par slag CSGO/Battlefield, samt litt musikkproduksjon.

Mine to spørsmål blir da:

Kan jeg snike inn en nyere GPU og komme meg unna med det? Ev. litt ekstra RAM?

Og isåfall, forslag til brukbart kort som vil passe i denne riggen?

På forhånd, takk for svar!
Vis hele sitatet...
Dette ligner ganske mye på oppsettet jeg hadde. Har litt større PSU men også flere disker, så tror ikke det betyr så mye.

Jeg oppgraderte nylig til et 1080-kort (ikke Ti), og fikk en helt ny PC.
Spilt en del Ghost Recon Wildlands som fulgte med kortet, og har alt på maks uten problemer.
Du kan også vurdere å sette inn mer RAM, men ville hatt det som Pri 2. Foreløpig har jeg klart med uten.

Jeg har også kun PCI v 2, men har lest litt om at man i praksis ikke taper så mye på det.
Hvis hovedkortet støtter overklokking kan du jo også prøve det, hvis du ikke har gjort det alt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan montere et kraftigere skjermkort, psu takler det meste mid-end.
Til det oppsettet ville jeg kjøpt et brukt Nvidia kort i 9xx serien. Du vil uansett ha resten av komponentene som struper systemet.

Når det er sagt så er den cpu'en ganske grei å overklokke, har selv klokket endel av disse med gode resultater.
Jeg kjøpte en når release var og den har kjørt på 4.5ghz stabilt siden det.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan montere et kraftigere skjermkort, psu takler det meste mid-end.
Til det oppsettet ville jeg kjøpt et brukt Nvidia kort i 9xx serien. Du vil uansett ha resten av komponentene som struper systemet.

Når det er sagt så er den cpu'en ganske grei å overklokke, har selv klokket endel av disse med gode resultater.
Jeg kjøpte en når release var og den har kjørt på 4.5ghz stabilt siden det.
Vis hele sitatet...
Blir vel litt feil å oppgradere til 9xx selv om brukt? Når han eventuelt i fremtiden oppgraderer CPU/HK/RAM så blir jo nesten 9xx kortet bottleneck. Men ja 2500k er grisegrei å OC'e som regel
Trådstarter
14 0
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Du kan sette in opp til 32G ram på kortet så du kan oppgradere. GPU kan du også oppgradere, selv om ditt kort støtter PCI E ver.2 og nye kort er PCI E ver.3 kan du fint oppdatere uten nevneverdig loss i FPS
Vis hele sitatet...
Ok, bra at det ikke blir noe kompabilitetsproblemer!

Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Dette ligner ganske mye på oppsettet jeg hadde. Har litt større PSU men også flere disker, så tror ikke det betyr så mye.

Jeg oppgraderte nylig til et 1080-kort (ikke Ti), og fikk en helt ny PC.
Spilt en del Ghost Recon Wildlands som fulgte med kortet, og har alt på maks uten problemer.
Du kan også vurdere å sette inn mer RAM, men ville hatt det som Pri 2. Foreløpig har jeg klart med uten.

Jeg har også kun PCI v 2, men har lest litt om at man i praksis ikke taper så mye på det.
Hvis hovedkortet støtter overklokking kan du jo også prøve det, hvis du ikke har gjort det alt.
Vis hele sitatet...
Har lest meg litt opp på overklokking av 2500k og tror det absolutt blir aktuelt.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan montere et kraftigere skjermkort, psu takler det meste mid-end.
Til det oppsettet ville jeg kjøpt et brukt Nvidia kort i 9xx serien. Du vil uansett ha resten av komponentene som struper systemet.

Når det er sagt så er den cpu'en ganske grei å overklokke, har selv klokket endel av disse med gode resultater.
Jeg kjøpte en når release var og den har kjørt på 4.5ghz stabilt siden det.
Vis hele sitatet...
Ser f.eks på finn at det ligger et brukt GTX 970 4G kort til salgs for 1500. Samtidig selger dustin nytt 1050 TI 4gb kort for 1600 og 1060 OC 3gb for 2300. Vil de to sistnevnte kortene ikke være bedre både nå og for fremtiden? Eller vil det bottlenecke CPU/være for mye for PSU?

Sitat av Asiphyxia Vis innlegg
Blir vel litt feil å oppgradere til 9xx selv om brukt? Når han eventuelt i fremtiden oppgraderer CPU/HK/RAM så blir jo nesten 9xx kortet bottleneck. Men ja 2500k er grisegrei å OC'e som regel
Vis hele sitatet...
Blir definitivt videre oppgraderinger etterhvert, men det blir nok 1 år++ frem i tid.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jo, jeg var nok litt rask på avtrekkeren og vil heller anbefale 10xx serien, hvis du skal beholde skjemkortet når du skal oppgradere/kjøpe ny maskin så er jo det greit, sålenge psu holder følge.
Men du kommer selvsagt ganske langt med nytt skjermkort og klokking av cpu.
Sist endret av Fleff; 29. juni 2017 kl. 09:41.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitter på et lignende setup selv!

Godt fornøyd med min maskin, men hadde nok ikke tatt skade av en OC på prossessoren og et nytt grafikkort. Drar fortsatt spill som Rocket league på 144+fps og da er jeg i grunn fornøyd!
Trådstarter
14 0
Sitat av FatMan Vis innlegg
Sitter på et lignende setup selv!

Godt fornøyd med min maskin, men hadde nok ikke tatt skade av en OC på prossessoren og et nytt grafikkort. Drar fortsatt spill som Rocket league på 144+fps og da er jeg i grunn fornøyd!
Vis hele sitatet...
Godt å høre!

Sitat av Fleff Vis innlegg
Jo, jeg var nok litt rask på avtrekkeren og vil heller anbefale 10xx serien, hvis du skal beholde skjemkortet når du skal oppgradere/kjøpe ny maskin så er jo det greit, sålenge psu holder følge.
Men du kommer selvsagt ganske langt med nytt skjermkort og klokking av cpu.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg nærmest fått(500 spenn) en 24"144hz freesync skjerm av en god venn og lurte på om det da kanskje er lurt å rette blikket mot noe produsert av AMD. Så litt på RX 570 og 580 som hhv. ligger rett under og rett over 1060 mtp. pris. Verdt å vurdere disse to når denne skjermen skal brukes?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Overklokk CPU til ~4.5GHz og kjøp et passende skjermkort GTX 1060 eller RX 580 Hvilke spill spiller du/har du tenkt å spille?