Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vært snill å vurder å slå på annonsevisning, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3761 567960
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
Watching you
vidarlo's Avatar
nFF Crew
nov. 2005
2.5kw er ikkje påfallende mykje. Men det blir jo påfallende om du har det 24/7. Normalt mønster er jo lågt forbruk om natta, litt opp når du dusjer og lager kaffi, lavt mens du er på jobb, og stort hopp når du lager middag og er heime på kvelden.
Kloroplast's Avatar
sep. 2016
177  45
De kommer til å se litt syklusvirksomhet på skjermene. Tenk deg en graf med to funksjoner, en for vekst og en for blomst pluss viftestøy(ytelse)... De kommer til å se summen av grafene. Dersom du går for 18/6 for veg, og man antar at en skjønn dag er det klart for å blomstre og du starter blomstrommet samtidig som lysene slås av i veg rommet, kommer syklusene til å overlappe i 6 timer hver dag (små svingninger). Det var bare teoretisk, for at det skal se litt jevnt og pent ut kan man ha 2 adskilte blomst rom som er i motsatt fase.

Er ikke sikkert du trenger å ha halvparten av plantene i veg og du kan vel kanskje finne en godt egnet plante som blir morplanter for å produsere stiklinger. Da kan du ha en rullerende grow med planter i alle blomstringsstadier med høsting hver uke.

Tenk mer på opsec og om naboene kommer til å mistenke lukt eller aktivitet.
Lykke til!
Investigathor's Avatar
mars 2017
84  38
Jeg har som nevnt i en annen tråd søkt litt ekspertise på området. Jeg skriver dette for å få bekreftet eller avkreftet hvordan jeg ser for meg løpet fremover nå. Jeg har som nevnt hvor jeg først søkte hjelp vanskeligheter med å lese lengre sammenhengende engelske tekster, tro det eller ei. Jeg føler derfor jeg blir ekstra usikker.

Min erfaring er dog noget smalt. Har deltatt i å dyrke frem en plante tidligere, men aldri så langt at det kom i blomststadium.

Jeg har nå satt to prøve-frø som, såvidt meg forstått, skal være av typen Liberty Haze og Amnesia. Disse kommer fra en headshop i Amsterdam. Usikker på hvor. Dette er typen autoflower.
Prosessen så langt har gått med på å legge frøene i vått tørkepapir på en tallerken og lagt over plast med mulighet for tilførsel av oksygen. Denne gang har jeg i snarhetens råd droppet å legge de i vannglass først, med etterpåklokskapens overbevisning om at det kanskje ikke er nødvendig heller? Nå ser den ut, litt over et døgn senere, til å komme noe ut av dem.

Prosessen videre er jeg dog mer usikker på. Jeg fikk et råd om å plante rett i stor potte, med den bakgrunn at omplanting stresser planten og vil kunne hemme/hindre vekst. Dette spesielt med tanke på det er autoflower. Pottestørrelse kan kanskje være 10-12 liter? Plante frøet med den hvite roten ned i jorda. Jeg har også lest noe om leca-kuler, da dette skal forbedre dreneringen av vann. Kunne noen fortelle litt om dette?
Jeg leser litt forskjellig på nettet angående lys-perioder. I tråden jeg spurte om tips i tidligere fikk jeg anbefalt 20 timer lys, 4 timer mørke. På nettet andre steder leser jeg stort sett anbefalinger på 18 timer lys, 6 timer mørke. Har dette stort mye å si? Har valg av lyspære mye å si for autoflower? Ser for meg det kan øke sluttproduktet om jeg gjør det best mulig, men har dere tips om ei billig og bra?

Til slutt ønsker jeg å spørre kort om når denne lys-perioden skal starte, og eventuelt opphold eller slutt?

Takk for at du tok deg tid å lese. Ha en fortreffelig dag videre!
LoveToGrow's Avatar
feb. 2007
761  577
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Pottestørrelse kan kanskje være 10-12 liter? Plante frøet med den hvite roten ned i jorda. Jeg har også lest noe om leca-kuler, da dette skal forbedre dreneringen av vann. Kunne noen fortelle litt om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg ville gått for minimum 12 liter, helst 20-25 liter, kommer jo litt ann på hvor mye plass du har, jo større potte jo mindre næring må du tilføye, noe som ofte kan bli en nybegynnerfeil med fatalt utfall. Lecakuler kan du alltids ha 1-2 cm i bunnen av, sånn at overvanning kan bli liggende der istedet for langst røttene, men en av de tingene jeg virkelig vil anbefale er å bruke perlite i jorden, sånn ca 2-4 liter perlite pr. 10 liter jord.

Jeg leser litt forskjellig på nettet angående lys-perioder. I tråden jeg spurte om tips i tidligere fikk jeg anbefalt 20 timer lys, 4 timer mørke. På nettet andre steder leser jeg stort sett anbefalinger på 18 timer lys, 6 timer mørke. Har dette stort mye å si?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd de fleste syklusene og 24/0 i vekstfasen og 12/12 i blomstringsfasen ser ut til å være mest effektivt. For deg som har autoflower spiller det ingen rolle og kan kjøre 24/0 hele veien.

Har valg av lyspære mye å si for autoflower? Ser for meg det kan øke sluttproduktet om jeg gjør det best mulig, men har dere tips om ei billig og bra?
Vis hele sitatet...
Vel det kommer jo an på hva du mener med valg av lyspære, om du mener valget mellom sparepære, LED pære og HPS pære er svaret ja, det har mye å si. Til to planter ville jeg gått for minimum en 250watt HPS og helst en 600watt HPS, kommer igjen litt an på plassen og størrelsen på plantene.

Til slutt ønsker jeg å spørre kort om når denne lys-perioden skal starte, og eventuelt opphold eller slutt?

Takk for at du tok deg tid å lese. Ha en fortreffelig dag videre!
Vis hele sitatet...
Igjen for deg spiller det ingen rolle da du har autoflower strain, men det vanlige er at frøene må bli kjønnsmodne før de kan settes i blomst, dette pleier å ta rundt 3-5 uker etter spiring og kan sees ved at det kommer en enkelt blomst mellom stammen og greinene som på bildet jeg linker til her: http://www.growingmarijuana.com/images/plant-sexing.png Andre velger å vente til planten er ca 45-60 cm høye før de setter de i blomst, men så lenge planten er kjønnsmoden velger du selv.
Investigathor's Avatar
mars 2017
84  38
Jeg har blitt anbefalt å bruke forskjellig næring i vekst og blomstfasen. Jeg påpeker igjen min vanskelighet med å forstå engelske nettsteder og engelske tekster generelt. Kan noen anbefale næring? Jeg sliter også litt med å forstå hvilken "nutrient schedule" jeg skal bruke. Kan noen hjelpe meg å sette opp det?

Er denne pæren god?
https://www.designbelysning.no/catal...ia-T+Feliz+E40
LoveToGrow's Avatar
feb. 2007
761  577
Jeg har blitt anbefalt å bruke forskjellig næring i vekst og blomstfasen. Jeg påpeker igjen min vanskelighet med å forstå engelske nettsteder og engelske tekster generelt. Kan noen anbefale næring? Jeg sliter også litt med å forstå hvilken "nutrient schedule" jeg skal bruke. Kan noen hjelpe meg å sette opp det?

Er denne pæren god?
https://www.designbelysning.no/catal...ia-T+Feliz+E40
Vis hele sitatet...
Joda, planten(e) bruker litt forskjellig næring i de to fasene, men til syvende å sist gir man planten(e) det de trenger når de trenger det. Jeg anbefaler BioBizz serien: https://www.gartnerbutikken.no/categories/bio-bizz-jord

Jeg er rimelig sikker på at du klarer deg lenge med Bio Bloom, Bio Grow og Alg-a-mic, men om du føler deg trygg kan du kjøre både Top Max og Bio Heaven. Når det gjelder ferdige næringsskjema ville jeg vært litt forsiktig, start med halvparten av anbefalt dose, funker dette greit en uke kan du sakte, men sikkert jobbe deg mot hva som står i skjemaet: http://greenbookpages.com/wp-content...feedchart1.jpg

Den pæren funker sikker fjell den, bare husk at du må ha en ballast og helst en reflektor, skal du ha to planterkan det også være litt overkill med 600W, ikke at plantene tar noe skade av det, men klart skal du en gang oppgradere til rundt 9 planter er det like greit å gå for noe skikkelig med en gang

Skulle noe være uklart ville det vært lettere å svare deg mer konkret om du forteller om oppsettet Og om engelsk er stress, så sjekk ut denne linken: https://norcan.org/filbibliotek/litt...ehandboken.pdf
Investigathor's Avatar
mars 2017
84  38
Jeg har valgt ut og bestilt to typer næring:
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-fishmix-1l
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-biobloom-1l

Jeg ønsker å prøve ut disse to og se hvilket resultat det bringer. Regner med å måtte begynne direkte på Biobizz Bio-Bloom. Om dette er feil, så får jeg heller bruke det på andre planter og buskevekster. Jeg gikk også til innkjøp av den relevante lyspæra jeg linket til lengre opp. Jeg skal også gå til innkjøp av annen anbefalt jord. Dog har jeg plantet i vanlig blomsterjord nå, så det er forseint denne gang.

Blomst1 har allerede spiret opp 5-6 cm, og strekker seg som bare juling.
Blomst2 har spiret litt, men er dog noe tregere.
Blomst3 ble satt i jord i går, så jeg er spent på å se resultatet her.

Jeg leser og leser av dyrkehåndboka, men har dessverre store vanskeligheter med å samle informasjon og huske den. Jeg må lese samme side mange gang opp og ned, før jeg likevel glemmer det igjen. Jeg er ei heller ruset når jeg forsøker å lese, klin edru.

Kan noen avkrefte eller bekrefte denne tanken?: Jeg skal vanne og la jordskorpa tørke før jeg vanner igjen. Om dette stemmer, hvor ofte og hvor mye skal vannes? Plantene står i type 6-7 liter jord.

Tusen takk for informative tilbakemeldinger, jeg setter veldig stor pris på engasjementet.
Pillfreak's Avatar
april 2017
177  26
Dere som planter; Selger dere eller er ALT til selvbruk? Blir det ikke rundt 50g av en plante?
LoveToGrow's Avatar
feb. 2007
761  577
Jeg har valgt ut og bestilt to typer næring:
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-fishmix-1l
https://www.hydroponi.no/products/biobizz-biobloom-1l

Jeg ønsker å prøve ut disse to og se hvilket resultat det bringer. Regner med å måtte begynne direkte på Biobizz Bio-Bloom. Om dette er feil, så får jeg heller bruke det på andre planter og buskevekster.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem å bruke BioBloom fra starten av, det er ikke sånn at det er forskjellige næringer, bare forskjellige forhold av næringene. De fleste planter bruker mer (N) Nitrogen i vekstfasen en de gjør i blomstringsfasen, hvor (P) Fosfor og (K) Kalium er mer brukt. Du vil kunne se på flaskene hvilken verdier de har av NPK, de tre primærstoffene en plante bruker.

Jeg gikk også til innkjøp av den relevante lyspæra jeg linket til lengre opp. Jeg skal også gå til innkjøp av annen anbefalt jord. Dog har jeg plantet i vanlig blomsterjord nå, så det er forseint denne gang.
Vis hele sitatet...
Igjen husk at du må ha en ballast til en HPS pære, du kan ikke kjøre den i en vanlig lampe med E40 sokkel, og som tidligere nevnt kjøp en reflektor med passende sokkel så slipper du å sløse med lyset.

Kast tanken om dyr cannabis-jord i søpla og gå på plantasjen og kjøp en av disse: http://www.plantasjen.no/jord-gronns...l-200022091-no eller tilsvarende god jord, styr unna de kjipeste sekkene så er du bankers. Og mens du er der, ta med deg hvert fall en liten pose med Perlite, vel verdt det. Og det er ikke for seint, du er helt nødt å omplante i løpet av en måneds tid og helst i 20-25 liters potter, noe du selvfølgelig kjøper på Biltema type murbøtte eller lignende og borre hull selv, potter er alt for overpriset.

Kan noen avkrefte eller bekrefte denne tanken?: Jeg skal vanne og la jordskorpa tørke før jeg vanner igjen. Om dette stemmer, hvor ofte og hvor mye skal vannes? Plantene står i type 6-7 liter jord.
Vis hele sitatet...
Det er en grei regel å forholde seg til, men overvanning er en vanlig nybegynnerfeil og derfor viktig med hull i bunnen av pottene, et tynt lag med leca i bunnen og kanskje litt barkduk så jorda ikke er direkte i kontakt med lecakulene. Med perlite blandet inn i jorda, er sjansen for å drepe plantene mye mindre da perlite skaper luftlommer så planten kan puste
Investigathor's Avatar
mars 2017
84  38
Takk LoveToGrow for alle tips. Jeg merker stor progresjon i plantene.
Har gitt de næring i dag regnet etter en tabell. Den første planten er såpass lang at jeg har fylt etter med jord.

▼ over en måned senere ... ▼
mai 2017
10
Halla balla freak's.
Bare lurte på en liten ting.
Jeg kjøpte inn en god del bra Sativa som inneholdt veldig mye frø. Det jeg lurer på er om vis du planter de førende, vil det bli en Sativa plante eller er det mulig at det kan bli Indica eller Ruderalis plante? Har lest at Ruderalis inneholder veldig lite thc, eller er det noen som har god erfaring med Ruderalis ?
Masclet's Avatar
juni 2006
526  85
Sitat av 10S2 Vis innlegg
vil det bli en Sativa plante?
Vis hele sitatet...
Ja det vil bli en sativa plante Hvis ikke den ble pollinert av en indica plante, da vil det bli en hybrid
Registrer deg for å skrive svar
Moderer