Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 14333
Ser ut som om det har blitt enighet i Stortinget om å ta inn 8 000 Syria-flyktninger over tre år. Er det da slik at Norge vil ta imot 8 000 kvoteflyktninger fra FM, som så kan søke familiegjenforening med eventuelle koner og barn som ikke er med i første runde?

Huser saken om Bremanger kommune som tok imot 15 flyktninger, men med familiegjenforening øker tallet så til 52[0]. Dette er sikkert ganske ekstremt, men har noen satt noe statistikk på hvor mange disse 8 000 faktisk antas å bli?

0: http://www.nrk.no/sognogfjordane/fly...kone-1.8045231
Jeg mener å ha hørt tidligere at man i dette tilfellet ville sile ut hvem man tar inn. Nettopp for å unngå familiegjenforening.

DVS at man tar inn hele familier.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg mener å ha hørt tidligere at man i dette tilfellet ville sile ut hvem man tar inn. Nettopp for å unngå familiegjenforening.

DVS at man tar inn hele familier.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo en bedre løsning både for Norge AS og for flyktningene, så håper dette gjennomføres.
Det er helt vanvittig at vi skal sløse bort mange milliarder på å huse 8000 syrere.. vi har allerde over 5000 flyktninger som har fått opphold men ikke bolig og som fortsatt sitter på asylmottak

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...al/a/23248723/

Synd at vi ikke kan ha folke avstemning når det er snakk om ett prosjekt som koster såpass mye penger, ganske sikker på at det hadde blitt ett klart NEI
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Problemet med disse sakene er at vi avgjør utifra samvittighet isteden for hva som er den beste løsningen. Det hjelper fint lite de flere hundretusener eller millionene av flyktninger som ikke engang har midler til å komme seg ut av landet.
Hadde man hatt et skikkelig system for å kontrollere hvor bistandspengene havner kunne vi hjulpet så utrolig mange fler. Istedet fokuserer mange på å kalle de som kommer med disse forslagene for rasister.

Jeg har dessverre ikke regnestykket tilgjengelig, men for de pengene disse flyktningene vil koste så er det vel ikke urimelig å tro at disse pengene kunne hjulpet 10 ganger så mange der nede? Nå er det litt spesiell situasjon ettersom det er en aktiv konflikt men jeg ville tro at så mye penger kan utgjøre en stor forskjell i de allerede etablerte flyktningleirene.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Det er helt vanvittig at vi skal sløse bort mange milliarder på å huse 8000 syrere.. vi har allerde over 5000 flyktninger som har fått opphold men ikke bolig og som fortsatt sitter på asylmottak

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...al/a/23248723/

Synd at vi ikke kan ha folke avstemning når det er snakk om ett prosjekt som koster såpass mye penger, ganske sikker på at det hadde blitt ett klart NEI
Vis hele sitatet...
For noen så er menneskeliv verdt mer enn penger, også menneskelivene til de man ikke kjenner..
At verdens rikeste land tar inn 8000 flyktninger burde være en selvfølge mener jeg.
Sitat av Crabman Vis innlegg
For noen så er menneskeliv verdt mer enn penger, også menneskelivene til de man ikke kjenner..
At verdens rikeste land tar inn 8000 flyktninger burde være en selvfølge mener jeg.
Vis hele sitatet...
Da er noen dumme.

Penger og ressurser kan redde og forbedre liv hvor som helst, og om man har et geniunt ønske om gjøre verden til ett bedre sted bør det virkelig, virkelig være et minstekrav om man tenker etter to ganger om dette er lureste måten å bruke pengene på. Man kan redde flere liv og gjøre mere godt på veldig, veldig mange bedre måter enn dette.

Andre står selvfølgelig fritt til å bruke sin tid og sine penger hvordan de vil uten at verken jeg eller andre burde blande seg, men når det er snakk om våre penger burde det virkelig være mulig å diskutere det åpent.
Sitat av Crabman Vis innlegg
For noen så er menneskeliv verdt mer enn penger, også menneskelivene til de man ikke kjenner..
At verdens rikeste land tar inn 8000 flyktninger burde være en selvfølge mener jeg.
Vis hele sitatet...
Oljen varer ikke forbestandig... du vet dette? vi tar i mot 8000 flyktninger men hva med alle de andre millionene som trenger hjelp? hva med de vi allerede har tatt i mot og som nå lever uten jobb og i fattigdom i norge?

Det er ett rent tapsprosjekt som norge ikke har råd til på sikt, men div norske politikere for en stjerne i boka utlandet.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg

Det er ett rent tapsprosjekt som norge ikke har råd til på sikt, men div norske politikere for en stjerne i boka utlandet.
Vis hele sitatet...
Nå er det sjeldent veldedighet er lønsomt.
Hva får deg til å tro at vi ikke har råd til det?

Det at skattepengene våre sløses bort er ikke noe nytt men skal de først sløses så hvorfer ikke på noe som hjelper andre?

Hvor mye er et meneske liv verd?
Sist endret av Aron2303; 10. juni 2015 kl. 16:01.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Nå er det sjeldent veldedighet er lønsomt.
Hva får deg til å tro at vi ikke har råd til det?

Det at skattepengene våre sløses bort er ikke noe nytt men skal de først sløses så hvorfer ikke på noe som hjelper andre?

Hvor mye er et meneske liv verd?
Vis hele sitatet...
Du har helt rett! Å hjelpe er IKKE lønnsomt.
At skattepenger sløses bort er ikke uvanlig, se på Jens sin 'månelanding'..

Skal vi hjelpe våre medmennesker i nød? SELVSAGT!
Skal vi sløse med skattepengene for å hjelpe? NEI!
Vi kan altså hjelpe 100 personer lokalt for hver person vi bringer til landet vårt.
Her vil flyktningene få store problemer med å bli integrert, få jobb og bolig og lære språk og skikker..
For å hjelpe flest mulig pr krone gjør vi både vårt eget land og flyktningene en tjeneste ved å hjelpe de der de er hjemme!

Men HJELPE det SKAL et rikt land som Norge!
Sitat av woff Vis innlegg
Du har helt rett! Å hjelpe er IKKE lønnsomt.
At skattepenger sløses bort er ikke uvanlig, se på Jens sin 'månelanding'..

Skal vi hjelpe våre medmennesker i nød? SELVSAGT!
Skal vi sløse med skattepengene for å hjelpe? NEI!
Vi kan altså hjelpe 100 personer lokalt for hver person vi bringer til landet vårt.
Her vil flyktningene få store problemer med å bli integrert, få jobb og bolig og lære språk og skikker..
For å hjelpe flest mulig pr krone gjør vi både vårt eget land og flyktningene en tjeneste ved å hjelpe de der de er hjemme!

Men HJELPE det SKAL et rikt land som Norge!
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke regnestykket ditt med at for hver flyktning kan man hjelpe 100 lokalt. Utdyp gjerne hva du mener. Det finnes neppe såpass mye medfølgende midler pr flyktning som du presenterer her(og derfor er jeg interessert i hva du mener).

Å hjelpe mennesker der de er blir et spørsmål om verdenspolitikk. Hvordan skal vi hjelpe disse menneskene? Her snakker vi om svært store områder med ufattelig mange mennesker. Vi snakker om overgrep, vold og en virkelighet vi her i Norge ikke kan forestille oss. Nødhjelp er greit, men kortsiktig. Langsiktig må det nok krigføring til - noe som medfører seg både etiske problemstillinger og spørsmål om tilstanden blir bedre blir ikke klart før etterpå.

Jeg ser virkelig ikke problemet. De må vekk fra det de er nå, og det er alles fordømte medmenneskelige plikt å ta i mot dem uavhengig av hvilke landegrenser vi mennesker har bestemt oss for.

Jeg ser forøvrig problematikken i integrering og midler der, men det får komme senere. Eks: Når du ser noen holder på å drukne - hopper du for faen ut i vannet og redder vedkommende. Ikke vurdere hvorvidt du kan førstehjelp dersom personen er livløs etterpå.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Nå er det sjeldent veldedighet er lønsomt.
Hva får deg til å tro at vi ikke har råd til det?
Vis hele sitatet...
Vel kommunene har knapt nok råd til å overholde sine forpliktelser.
Man får situasjoner som dette:
http://www.moss-avis.no/vestby/nyhet...n/s/5-67-22166

Hvor man kaster ut etnisk norske eldre og personer med spesielle behov, som disse leilighetene var bygget for, for å få plass til flyktninger.

Her jeg holder til har kommunen tømt to bofellesskap for å huse flyktninger, et av disse var bygget for utleie med forkjøpsrett for de som hadde behov for det.
Folk som har bodd her noen av de siden byget ble oppført for 12 år siden må flytte fordi kommunen ikke har råd til å håndtere både flyktninger og forpliktelser.
Det samme skjer i Lillehammer. Kommunen ønsker å hjelpe men har ikke penger! Så det må gå på bekostning av noe annet...

Når det gjelder tallet 100 kan hjelpes lokalt mot 1 her i landet er dette tall som regjeringen benytter. Jeg har ingen link til dette.

At vi / verden står ovenfor store katastrofer nå og at det høyst sannsynlig ikke blir bedre på lang tid burde pålegge oss å benytte alle midler på den mest fornuftige måten.
Hvorvidt det betyr å hjelpe lokalt, ta i bruk egnede arealer i andre land eller ta i mot en ørliten del her i landet er beslutninger andre enn jeg kan og bør ta.
Men jeg har lov til å tenke logisk og fornuftig...
Sist endret av woff; 10. juni 2015 kl. 17:23.
Sitat av Wild Vis innlegg
Vel kommunene har knapt nok råd til å overholde sine forpliktelser.
Man får situasjoner som dette:
http://www.moss-avis.no/vestby/nyhet...n/s/5-67-22166

Hvor man kaster ut etnisk norske eldre og personer med spesielle behov, som disse leilighetene var bygget for, for å få plass til flyktninger.

Her jeg holder til har kommunen tømt to bofellesskap for å huse flyktninger, et av disse var bygget for utleie med forkjøpsrett for de som hadde behov for det.
Folk som har bodd her noen av de siden byget ble oppført for 12 år siden må flytte fordi kommunen ikke har råd til å håndtere både flyktninger og forpliktelser.
Vis hele sitatet...
Her kaster man ikke ut noen. Man sier opp en leieavtale mellom beboer og kommunen og tilbyr i tillegg et annet sted for beboer å leie. Hva kommunen har tenkt å bruke leiligheten på, er da vitterlig ikke opp til fru Hansen som leier der?

De kommunale utleieboligene er ment som gjennomgangsboliger for personer med forskjellige typer boutfordringer. Kommunen både eier egne og leier av private (og framleier) gjennomgangsboliger. I utgangspunktet er botid begrenset til tre år. Etter tre år er det forventet at leietakerene har fått såpass orden på sin livssituasjon at de kan henvises til det private leiemarkedet. Dette for at kommunen kan få fristilt boligene til andre som har behov. Det er et stort behov for gjennomgangsboliger.
Vis hele sitatet...
Beboer har i dette tilfellet hatt 15 år på seg til å finne et eget sted. Kommunale boliger er som oftest et tilbud, ikke en rettighet eller noe som noen har krav på. Og det er tiltenkt som gjennomgangsbolig med leietid på inntil 3 år.

Hele artikkelen stinker av høyrevridd propaganda. Nå må "etnisk norske" fru Hansen flytte fordi det kommer mokkamenn og tar leiligheten hennes. Og dersom kommunen skulle tatt i betraktning at hun er en ildsjel, og derav forlenget kontrakten er jo det i høyeste grad korrupsjon som det er hintet til i artikkelen.

Hvor mange flyktninger en kommune inngår avtale med IMDI å bosette er i høyeste grad politisk (folkevalgt) styrt, og ikke noen overgrep fra maktpersoner i kommunen. En flyktning direkte fra utland eller mottak vil jeg si har større behov enn damen i artikkelen til å få tilgang på en kommunal bolig. Rent objektivt sett ut fra hvilke sosiale utfordringer man står ovenfor.
Sist endret av reklame; 10. juni 2015 kl. 17:38.
Sitat av reklame Vis innlegg
Her kaster man ikke ut noen. Man sier opp en leieavtale mellom beboer og kommunen og tilbyr i tillegg et annet sted for beboer å leie. Hva kommunen har tenkt å bruke leiligheten på, er da vitterlig ikke opp til fru Hansen som leier der?
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje et dårlig eksempel det jeg har linket til.
De folka i mitt nabolag der kommunen har brutt sine forpliktelser har i 2 tilfeller betalt sine leiligheter og har fellesutgifter som eneste utgiftspost.
De 3 andre har leid så lenge at de har forkjøpsrett til leilighetene.
De har ikke fått tilbud om annet bosted fordi det ikke finnes her i byen.
De som har kjøpt leilighetene får stort sett utbetalt det taksten for innkjøp for 7-8 år siden var.
I dag er verdien av tilsvarende leilighet ca 5 ganger høyere.

Det er verdt å merke seg at disse boligene aldri har vært beregnet for utleie/salg på det åpne marked, men for eldre og personer med særskilte behov, disse er det nå som blir sagt ut fra sine bosteder uten tilbud om fullverdig erstatning fordi kommunen er pålagt å ta inn flyktninger.

Så til den som spurte, nei vi har ikke råd til det uten å la det gå på bekostning av andre.
Sett litt fra en annen side enn det liksom-demokratiske politiske systemet vi har, der "folkevalgte" bestemmer, og politikken er deres jobb, så er det jo prinsippielt og rent objektivt galt å "kaste ut" mennesker fra deres bolig for å huse flyktninger fra et fremmedland som er velkommen av disse såkalt "folkevalgte" uten at dette var noe tema før valget. Folket har jo tross alt aldri hatt noe de skulle sagt når det kommer til flyktning-saken. Det er ikke no noen kan gjøre, og det uansett hva man stemmer, i grunn. Kan kan lett lene seg til at demokratiet er slik det er (i Norge), men vi ser rundtom i Europa at et demokrati faktisk kan være et demokrati, så å gneldre om folkevalgte, og at folket har "valgt" dette selv er i grunn en helt absurd uttalelse og henger ikke på greip i virkeligheten. Så fort noe KAN gå ut over nasjonen (landets etniske folk), så burde folket få være involvert i det i en større grad enn et overfladisk valg en gang hvert 4. år. Folkeavstemning fungerer helt fantastisk bra i Sveits, så det kan fort fungere i Norge også, til tross for at befolkningen stort sett er politisk "idiot" :P
Sitat av Wild Vis innlegg
Er vel kanskje et dårlig eksempel det jeg har linket til.
De folka i mitt nabolag der kommunen har brutt sine forpliktelser har i 2 tilfeller betalt sine leiligheter og har fellesutgifter som eneste utgiftspost.
De 3 andre har leid så lenge at de har forkjøpsrett til leilighetene.
De har ikke fått tilbud om annet bosted fordi det ikke finnes her i byen.
De som har kjøpt leilighetene får stort sett utbetalt det taksten for innkjøp for 7-8 år siden var.
I dag er verdien av tilsvarende leilighet ca 5 ganger høyere.

Det er verdt å merke seg at disse boligene aldri har vært beregnet for utleie/salg på det åpne marked, men for eldre og personer med særskilte behov, disse er det nå som blir sagt ut fra sine bosteder uten tilbud om fullverdig erstatning fordi kommunen er pålagt å ta inn flyktninger.

Så til den som spurte, nei vi har ikke råd til det uten å la det gå på bekostning av andre.
Vis hele sitatet...
Igjen. Det er snakk om gjennomgangsboliger i en kommune. De er ikke lovhjemlet eller faller under noen rettighet som noen har.. De som bestemmer hvem som skal bo i disse boligene må vurdere behovene til alle som er i kommunen, herunder også flyktninger som de er pålagt etter politiske vedtak.
Redpilled alfahann
Sitat av reklame Vis innlegg
Igjen. Det er snakk om gjennomgangsboliger i en kommune. De er ikke lovhjemlet eller faller under noen rettighet som noen har.. De som bestemmer hvem som skal bo i disse boligene må vurdere behovene til alle som er i kommunen, herunder også flyktninger som de er pålagt etter politiske vedtak.
Vis hele sitatet...
Poenget til Wildr var at eldre får det verre som følge av norsk innvandringspolitikk. Motargumentet ditt er å forklare hvorfor de eldre får det verre.
Sitat av reklame Vis innlegg
Igjen. Det er snakk om gjennomgangsboliger i en kommune.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gjennomgangsboliger jeg snakker om.
Det er boliger for eldre og folk med særskilte behov der beboerne etter 5 år som leietakere får førsterett til å kjøpe leilighetene.

Poenget til Wildr var at eldre får det verre som følge av norsk innvandringspolitikk.
Vis hele sitatet...
Nettopp.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hadde det vært utført en folkeavstemning er jeg 100% sikker på at flertallet hadde sagt NEI til at vi skal importere flyktningene.

De tror at Norge er verdens beste land å komme til. Her kan de bosette seg, jobbe, tjene mye penger, og aldri ha noen bekymringer. De maser, sniker i køen, og Norge svarer med å åpne armene og ønske de hjertelig velkommen.

Syrierne finner ut at det ikke var like lett som de trodde. Ikke like lett å integrere seg i samfunnet. De har sendt inn hundrevis av søknader, ikke fått jobb en eneste plass.

5 måneder senere har de stjelt fra en butikk. Ranet en bank. Voldtatt. Nasket....Og partiene klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal bli kvitt de.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hadde det vært utført en folkeavstemning er jeg 100% sikker på at flertallet hadde sagt NEI til at vi skal importere flyktningene.

De tror at Norge er verdens beste land å komme til. Her kan de bosette seg, jobbe, tjene mye penger, og aldri ha noen bekymringer. De maser, sniker i køen, og Norge svarer med å åpne armene og ønske de hjertelig velkommen.

Syrierne finner ut at det ikke var like lett som de trodde. Ikke like lett å integrere seg i samfunnet. De har sendt inn hundrevis av søknader, ikke fått jobb en eneste plass.

5 måneder senere har de stjelt fra en butikk. Ranet en bank. Voldtatt. Nasket....Og partiene klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal bli kvitt de.
Vis hele sitatet...
Akkurat denne gangen så flykter de fra en ganske reell krig, og jeg tror de fleste er langt mer opptatt av å komme seg til helvete vekk der de kommer fra, enn så mye på køene i landet de eventuelt kommer til.

....Håper vi tar en sjekk om 10-15 år, uansett. "Mener du fortsatt vi skulle tatt inn syria-flyktningene?"
`
Problemet er jo at folk vurderer på grunnlag av dagsaktuelle emosjoner. Når Syria er glemt og vi har en ny krig å vurdere er sympatiene for de nye de samme som for Syria nå, mens de fleste mer eller mindre har glemt hva faen alle de Syrerne gjør her..

Og hva er egentlig totalen av det vi gjør? Vi utlyser en slags "lotto" for hundretusener av flyktninger.

"Ikke stress folkens, en liten brøkdel av en hundredel vil bli trukket ut for å få bo i NORGE, WOHOO"... Symbolsk greie som handler om samvittighet og forventet solidaritet, ikke en konkret vurdering av hvor våre midler kan hjelpe flest og best.
Sist endret av Tøffetom; 11. juni 2015 kl. 09:49.
Det blir mye meg her nå, men dette kan umulig stå uten å bli motsagt. Vær snill og ta deg tid til å lese og tolke det jeg skriver før du eventuelt kommer med et svar.

Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hadde det vært utført en folkeavstemning er jeg 100% sikker på at flertallet hadde sagt NEI til at vi skal importere flyktningene.
Vis hele sitatet...
At du tror det viser bare at du overhode ikke har peiling eller forutsetning til å tenke på hva et demokrati er og betyr. Selv om du har slike holdninger, og de du kommuniserer med har slike holdninger, er det på ingen måte representativt for flertallet. Og heldigvis, kjære Gud heldigvis er det flertallet som bestemmer.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
De tror at Norge er verdens beste land å komme til. Her kan de bosette seg, jobbe, tjene mye penger, og aldri ha noen bekymringer. De maser, sniker i køen, og Norge svarer med å åpne armene og ønske de hjertelig velkommen.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de tror det? Har de sagt dette direkte til deg? Neppe. I såfall, hvor mange av flyktningene har sagt dette til deg? Antageligvis ingen. Igjen er det meninger du tillegger en hel folkegruppe og skaper og sprer dårlige holdninger.
Antageligvis vet de lite eller ingenting om Norge bortsett fra at det er trygt å være der, og de slipper det helvete de er i. For vet du hvilke helvete de egentlig er i? Vet du hvordan de utsettes for seksuelle overgrep, vold og tortur og forestillinger du og jeg bare kan gi en god faen i og noensinne forstå?

Jeg er veldig usikker på hvilke forutsetninger du sitter med som kan si at de tenker at i Norge skal de få masse penger, kan snike i køen og mase? Unnskyld, dette oppgulpet ditt virker veldig lite gjennomtenkt og tvert lavpannet.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Syrierne finner ut at det ikke var like lett som de trodde. Ikke like lett å integrere seg i samfunnet. De har sendt inn hundrevis av søknader, ikke fått jobb en eneste plass.
Vis hele sitatet...
Bank bank. Hvem der? Deg selv. Å ja, bare meg. Her møter du deg selv i døren så det synger etter. Hvorfor får ikke en syrer jobb? Hvorfor har flyktninger generelt jævla dårlig sjanse på det private boligleiemarkedet? Kan det ha noe med de dårlige holdningene du forfekter her?
Jeg tror det er ganske vanskelig å være flyktning i Norge. For det første har du med deg en bagasje (nei, jeg snakker ikke om trusen og tannkosten - jeg må bare være veldig tydelig føler jeg) og er traumatisert på nippet før psykosen kikker inn. For det andre møter de fordommer og forakt fra mange (heldivis ikke alle) nordmenn som gjør den sosiale omgangskretsen svært begrenset til andre flyktninger. For det tredje stiller de med generelt lite av kunnskap og utdannelse og har liten sjans i konkurransen for jobbene mot nordmenn.

Sitat av Ru11er Vis innlegg
5 måneder senere har de stjelt fra en butikk. Ranet en bank. Voldtatt. Nasket....Og partiene klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal bli kvitt de.
Vis hele sitatet...
Igjen. Hvilke prognoser, statistikker, kunnskap eller hvafaensomhelst bakgrunn har du for å komme med en slik påstand? Den er så langt fra sannheten som du kommer. Ikke vær så forbanna naiv at dersom du leser en VG artikkel med oppsamling av Norges avskum til å kommentere - tror du dette er sannheten!

Jeg anbefaler deg virkelig å ta deg en tur ut i verden og ta en prat med andre mennesker enn deg selv. Neste gang du ser en flyktning: inviter han på en kaffe. Dersom han våger med sine skakke nerver å takke ja, spør litt om hans bakgrunn og hvordan han har det i Norge. Jeg garanterer det ikke, men jeg tror det er veldig liten sannsynlighet for at han kommer til å voldta deg. Sannsynligheten for at du kommer til å få en aldri så liten realitycheck er veldig mye større.

Denne synes jeg var søt:

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Akkurat denne gangen så flykter de fra en ganske reell krig, og jeg tror de fleste er langt mer opptatt av å komme seg til helvete vekk der de kommer fra, enn så mye på køene i landet de eventuelt kommer til.
Vis hele sitatet...
Endelig en reell krig å flykte fra. Vanligvis snakker vi flytkninger fra oppdiktede kriger.
Sist endret av reklame; 11. juni 2015 kl. 14:20.
Jeg har fått med meg at mange ikke forstår tanken om å få mest ut av pengene dette koster.
Å hjelpe lokalt er vel kanskje det aller meste humane man kan gjøre. Det vil si å få hjulpet mest mulig personer for det beløpet som nå skal brukes.

Er ikke det mulig burde jo andre rimeligere løsninger vurderes. Kunne man gitt et like bra tilbud til dobbelt så mange ved å 'kjøpe' plasser i rimeligere land?
Norge er vel ett av, om ikke det dyreste landet å bosette seg i. Kunne man benytte avsatte penger til å hjelpe for eksempel 15.000 til å leve ett like fullverdig liv i land med mye lavere kostnader?
Ved å snurre litt på globusen finner du land som Bulgaria, Romania, Moldova, Ungarn og Serbia ikke alt for langt unna problemområdet. Her vil vi flyktningene kunne leve for langt mindre enn det koster i Norge, noe som ville betydd at FLERE kunne hjelpes.

Jeg er NEPPE alene om å ønske meg mest mulig for pengene jeg bruker?
Om det gjelder innkjøp av egne matvarer ELLER om det gjelder å hjelpe flest mulig for hver krone burde logikken være klar?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om man mener at det er bedre å hjelpe de i Norge enn i sitt hjemland, mener jeg man bør gå litt i seg selv.

Satt på spissen "Det er dritt der borte, kom hit og la dritten fortsette der borte" Det hjelper ikke i det lange løp, om de skal hjelpes, så tilsier ALL logikk at de må hjelpes i sitt hjemland.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Om man mener at det er bedre å hjelpe de i Norge enn i sitt hjemland, mener jeg man bør gå litt i seg selv.

Satt på spissen "Det er dritt der borte, kom hit og la dritten fortsette der borte" Det hjelper ikke i det lange løp, om de skal hjelpes, så tilsier ALL logikk at de må hjelpes i sitt hjemland.
Vis hele sitatet...
Det diskuteres vel ikke langsiktige problemer her? Her er det snakk om flyktninger fra Syria. Krise. Nød. Hjelp vs ikke hjelp.
Sist endret av reklame; 11. juni 2015 kl. 15:25.
For engangs skyld så trodde jeg logikk ville seiere over følelser her i Norge, men hadde glemt at det var så mange her som absolutt skulle være politisk korrekt og "medmenneskelig".
Det er rett og slett TRAGISK at Norge valgte å ta inn 8.000...
Hvorfor akkurat 8.000? Det er en dråpe i havet, og vil kun føre med seg problemer for vi som allerede bor her!
Hvorfor kan vi ikke hjelpe dem der de kommer fra? Blir helt feil å ha et lotteri for å se hvem vi velger å slippe inn..

Vi trenger jo ikke å se lengere en til Sverige hva for mye ikke-vestelig innvandring kan gjøre med et land, er det virkelig et sånn land du vil at ungene dine skal vokse opp i? No-go zones, voldtekt, ran osv osv.
Sist endret av Flubbah; 11. juni 2015 kl. 15:53.
Redpilled alfahann
Sitat av reklame Vis innlegg
Det diskuteres vel ikke langsiktige problemer her? Her er det snakk om flyktninger fra Syria. Krise. Nød. Hjelp vs ikke hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er svært lite som tyder på at verdens flyktningeproblematikk kommer til å forsvinne med det første. Altså er det snakk om langvarige problemer som krever langsiktige løsninger. De 8000 flyktningene kommer til å utgjøre en stor utgift på hvert eneste statsbudsjett i flere tiår. Norges flyktningepolitikk i 2050 vil med andre ord stort sett gå ut på å gi månedlige utbetalinger til folk som flyktet fra konflikter som endte for 10,20 og 30 år siden.

De demografiske endringene politikken fører med seg kan heller ikke kalles kortsiktige. Faktisk forandrer den kulturelle, etniske og religiøse sammensetningen i Norge seg for alltid. Det kan åpenbart by på problemer. Langsiktige problemer.

Dessuten er det først og fremst måten man hjelper på som har blitt kritisert. Om Norge hadde tatt inn 10000 flyktninger slik Støre foreslo, ville det kostet Norge 20 milliarder kroner de neste 10 årene. Det er nok til dekke hele FNs flyktningebudsjett i flere år framover. Syriske flyktninger har ett akutt behov for nødhjelp. Norges flyktningebudsjett går derimot til boliger, busskort og språkkurs i det landet i verden hvor boliger, busskort og språkkurs er desidert dyrest. Det er det grunn til å stille spørsmål ved.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Problemet med disse sakene er at vi avgjør utifra samvittighet isteden for hva som er den beste løsningen. Det hjelper fint lite de flere hundretusener eller millionene av flyktninger som ikke engang har midler til å komme seg ut av landet.
Hadde man hatt et skikkelig system for å kontrollere hvor bistandspengene havner kunne vi hjulpet så utrolig mange fler. Istedet fokuserer mange på å kalle de som kommer med disse forslagene for rasister.

Jeg har dessverre ikke regnestykket tilgjengelig, men for de pengene disse flyktningene vil koste så er det vel ikke urimelig å tro at disse pengene kunne hjulpet 10 ganger så mange der nede? Nå er det litt spesiell situasjon ettersom det er en aktiv konflikt men jeg ville tro at så mye penger kan utgjøre en stor forskjell i de allerede etablerte flyktningleirene.
Vis hele sitatet...

Vel la oss se litt på tallene. 8000 flyktninger vil ha direkte kostnader på 3.5 milliarder de fem første årene. Da er ikke indirekte kostnader som lavere arbeidsdeltakelse og familiegjennforening tatt med. Hvor store vil disse kostnadene bli? Vel om en fem seks års tid så vet vi jo svaret sålangt. Om status da er break even kan man ikke vite. Kostnadene kan jo løpe 5 nye år.

Familiegjennforening har vært en veldig stor del av tallene nye landsmenn de siste 10 års tid. Om jeg husker rett så er det ca 30.000 per år? Hva skjer nå med 8000 nye fra Syria? En kan jo kun spekulere.

Men la oss ta utgangspunkt i de 3.5 milliardene i direkte kostnader. De pengene hjelper da 8.000 mennesker. Hvor langt kunne den summen vært strekt om vi ga hjelpen lokalt? Hvor mange mennesker kunne vært hjulpet de neste 5 årene? Har ikke noe godt svar, men kanskje Røde Kors eller andre hjelpeorganisasjoner har publisert tall en kan bruke som utgangspunkt?

Faktum er nok at om vi ga hjelpen lokalt kunne vi hjulpet så utrolig mange flere mennesker og det bør jo være det viktigste? At vi hjelper flest mulig - jeg ser ikke hvordan det kan bli feil. Målet må jo ikke for alt i verden være et rødt norsk pass til 8000. Men å hjelpe flest mulig der hjelpen rekker lengst.

Kilde:Finansdepartementet
http://www.nettavisen.no/politikk/sy...422798274.html

@Reklame - nå er du igang igjen med å tråkke på folk og slenger rundt med den stadige hersketeknikken din.
Kan du ikke forsøke å holde deg saklig og snakke til folk på en skikkelig måte? Blir så lei av å lese den dritten du server.

Sitat av Reklame
At du tror det viser bare at du overhode ikke har peiling eller forutsetning til å tenke på hva et demokrati er og betyr. Selv om du har slike holdninger, og de du kommuniserer med har slike holdninger, er det på ingen måte representativt for flertallet. Og heldigvis, kjære Gud heldigvis er det flertallet som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Hva er dette for en måte å behandle andre mennesker på?
Sist endret av frtoretang; 11. juni 2015 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det bare meg som mener at dette ikke er norges problem? , krig og sykdomer må til for å holde menneskerasen nede.., vel ta inn 8000stk og enda så har vi husløse, mennesker i komunalboligkø, over 5000stk som har fått opphold men fortsatt sitter på asylmottak pga manglende bolig, arbeidsledighet, og vi har allerde en feilslått integrering.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...r-7491329.html

http://forskning.no/demografi/2011/0...rder-mennesker
Sist endret av TanteOlga; 11. juni 2015 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
At du tror det viser bare at du overhode ikke har peiling eller forutsetning til å tenke på hva et demokrati er og betyr. Selv om du har slike holdninger, og de du kommuniserer med har slike holdninger, er det på ingen måte representativt for flertallet. Og heldigvis, kjære Gud heldigvis er det flertallet som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Så hva er egentlig representativt for flertallet? Dine holdninger og idèer?
Du må nesten begrunne hva flertallet mener med en politelig kilde når du insinuerer at motparten er i mindretall på denne måten.
Sånn på stående fot kan jeg trekke frem minst en kilde, som mest sannsynligvis ikke kan gi et 100% korrekt gjennomsnitt av hva befolkningen mener, men burde hvertfall gi en viss indikator.
Jeg trekker frem meningsmålingen fra Nettavisen 05.juni:

http://bildr.no/thumb/M2tRT1hV.jpeg
Bilde: Nettavisen

Her har altså 85% av de 2,786 deltagerne svart at de ønsker ikke å motta noen flyktninger, 85%!
Jeg har til nå ikke fått meg noen som helst indikator på at flertallet ønsker denne flyktningeordningen, men har du noen kilder, gjerne kom med de, jeg er genuint interessert i høre hva flertallet i Norge mener.


Sitat av reklame Vis innlegg
Det diskuteres vel ikke langsiktige problemer her? Her er det snakk om flyktninger fra Syria. Krise. Nød. Hjelp vs ikke hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er problemet!
Finansdepartementet har gått ut med et estimat om hva dette vil koste oss, ca 1 million per flyktning de neste 5 årene.
Det er 3,5 milliarder, for henting og bosetting, det er ikke medregnet lavere arbeidsdeltagelse og familiegjennforening i dette estimatet.

Regner vi med alle de 8000 flyktningene som er planen om å hente til Norge er vi da oppe i 8 milliarder.
Til sammenligning gir vi 1,5 milliarder neste år til nærområdet.
Jeg syns det blir helt feil å bruke 8 milliarder på 8000 flyktninger som vil ha vanskelig for å integrere seg og få jobb i Norge, når vi heller kan vi investere de 8 milliardene i nærområdet sammen med det vi allerede gir.
Så kan vi heller hjelpe de 12 millioner syrerne som er på flukt med akutt nødhjelp enn å la 8000 av de få lottokupongen som sikrer de et langt ophold på asylmottak i Norge, sammen med de allerede 5000 som sitter der.

Det er en elendig investering å hente inn 8000 syrere for den prislappen uansett hvordan man snur og vender på det, både for Norge, og syrerne som blir sittende igjen i Syria.
Du svarer egentlig på spørsmålet selv: "Det diskuteres vel ikke langsiktige problemer her? Her er det snakk om flyktninger fra Syria. Krise. Nød. Hjelp vs ikke hjelp."
Kan vi stoppe IS I Syria med 3.5 milliarder? Eller hva kan bli gjort for å stoppe IS med 3.5 milliarder?
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
krig og sykdomer må til for å holde menneskerasen nede..
Vis hele sitatet...
Vi burde kanskje også bare lagt ned alle sykehus og gitt alle leger og sykepleiere avskjed på grått papir? De motarbeider jo naturen og bidrar til overbefolkning?
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Kan vi stoppe IS I Syria med 3.5 milliarder? Eller hva kan bli gjort for å stoppe IS med 3.5 milliarder?
Vis hele sitatet...
Å diskutere en nedkjempelse av IS blir mye mer komplekst og utfordrende enn å bare diskutere den umidelbare nødhjelpen til det syriske folket.
Med tanke på at "Operation Iraqi Freedom" kostet ca 1.100 milliarder (1,1 billion) dollar og IS har vokst seg stor etter den krigen, så vil nok estimatet for å nedkjempe være ganske mye større enn nødhjelpen som er første skritt.
Forhåpentligvis får vi ikke en tredje gulfkrig, men det er kanskje eneste utvei?

Som sagt, dette tror jeg blir for komplekst å ta her i tråden om nødhjelp, og temaet fortjener nok en egen tråd, fordi det kunne vært veldig interessant å diskutere.

Vi får ta en ting av gangen, nå gjelder å hjelpe det syriske folket med nødhjelp på best mulig måte.
Sist endret av ZELDUR; 12. juni 2015 kl. 00:58.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vi burde kanskje også bare lagt ned alle sykehus og gitt alle leger og sykepleiere avskjed på grått papir? De motarbeider jo naturen og bidrar til overbefolkning?
Vis hele sitatet...
Det er mange milliarder mennesker på jorda.. Ser du ikke hvor dumt det høres ut å banke seg selv på brystet og hjelpe 8000 stk? Av så mange som lider på jorda?

På tide med folkeavstemning og jeg stemmer i mot!! Kjenner forøvrig INGEN som er for å ta i mot 8000 stk
Jeg har alltid stemt sosialistisk og er for å hjelpe de svake. Men, det er jo opplagt at det å ta imot 8000 flyktninger ikke er den beste måten å hjelpe folk på

Sitat av akkey Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den ligger på 85% nei
Sist endret av ArneAnd; 12. juni 2015 kl. 08:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt morsomt at av over 12 k har 85% stemt nei, kun 14% ja og 1% vet ikke.. Flott at politikerne lytter til folket
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Litt morsomt at av over 12 k har 85% stemt nei, kun 14% ja og 1% vet ikke.. Flott at politikerne lytter til folket
Vis hele sitatet...
Du er sprøyte gal om du tar ein poll på ei nettside seriøst. For det første er det relativt lett å mobilisere enkeltgrupper til å stemme, og det er rimeleg trivielt å manipulere resultata om du har ein agenda.

For det andre er ikkje utvalet nødvendigvis representativt. Det er langt frå utenkjeleg at dei som er for ei sak har mykje sterkare synspunkt enn dei som er mot, eller omvendt. I tillegg har du alle dei som ikkje bryr seg nevneverdig, men haller mot eit standpunkt.

Om du ser på Norstat sin undersøkelse, som har eit representativt utval, og ikkje eigenvalde respondenter ser du ein majoritet for å ta imot flyktningar. Rett nok ikkje ein ekstremt stor majoritet, men fortsatt 13% fleire som er for enn som er mot.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Litt morsomt at av over 12 k har 85% stemt nei, kun 14% ja og 1% vet ikke.. Flott at politikerne lytter til folket
Vis hele sitatet...
Politikerne har vel aldri lyttet til folket, og er stort sett ute etter å hevde seg selv, så de kan føle at de hjelper verden, samtidig som de sitter å sirkel-runker hverandre mens de søker på toppstillinger i utlandet

Håper virkelig ingen stemmer AP eller KrF i fremtiden, ikke det at høyre eller FRP er så mye bedre, men man trenger ikke å stemme aktivt for å ødelegge Norge! Da anbefaler jeg dere heller å ikke stemme og ta turen til Sverige vist dere ønsker å føle på kroppen hvordan feilslått innvandringspolitikk føles
Sist endret av Flubbah; 12. juni 2015 kl. 15:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Politikerne har vel aldri lyttet til folket, og er stort sett ute etter å hevde seg selv, så de kan føle at de hjelper verden, samtidig som de sitter å sirkel-runker hverandre mens de søker på toppstillinger i utlandet

Håper virkelig ingen stemmer AP eller KrF i fremtiden, ikke det at høyre eller FRP er så mye bedre, men man trenger ikke å stemme aktivt for å ødelegge Norge! Da anbefaler jeg dere heller å ikke stemme og ta turen til Sverige vist dere ønsker å føle på kroppen hvordan feilslått innvandringspolitikk føles
Vis hele sitatet...
Sterke påstandar. For det første har du ikkje berre ein demokratisk kanal - du har mange. Du kan t.d. melde deg inn i parti, og påverke innanfrå, du kan demonstrere, og du kan skrive debattinnlegg i håp om å påverke andre. Dei som havnar på tinget er avhengig av intern støtte i partiet, og veljarane si støtte, så du har (minst) to demokratiske kanalar du kan nytte for å påverke kven som vert valde.

Viare er det ein underleg påstand at AP aktivt øydelegg Noreg. At du er ueinig i politikken er så, men såpass sterke utsagn bør ikkje nyttast unødig. Det skaper polarisering, og er ikkje spesielt positivt for debatten.

Det er og ein underleg påstand at innvandring er så ekstremt problematisk at det riv i stykker Noreg. Det er dyrt, og det er utfordrande, men ikkje ugjennomførbart. Det er heller ikkje ein heilt ny ting, og kulturpåverkning er ikkje ein ny ting heller. Og den mest massive kulturimporten skjer jo som kjent frå USA...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sterke påstandar. For det første har du ikkje berre ein demokratisk kanal - du har mange. Du kan t.d. melde deg inn i parti, og påverke innanfrå, du kan demonstrere, og du kan skrive debattinnlegg i håp om å påverke andre. Dei som havnar på tinget er avhengig av intern støtte i partiet, og veljarane si støtte, så du har (minst) to demokratiske kanalar du kan nytte for å påverke kven som vert valde.

Viare er det ein underleg påstand at AP aktivt øydelegg Noreg. At du er ueinig i politikken er så, men såpass sterke utsagn bør ikkje nyttast unødig. Det skaper polarisering, og er ikkje spesielt positivt for debatten.

Det er og ein underleg påstand at innvandring er så ekstremt problematisk at det riv i stykker Noreg. Det er dyrt, og det er utfordrande, men ikkje ugjennomførbart. Det er heller ikkje ein heilt ny ting, og kulturpåverkning er ikkje ein ny ting heller. Og den mest massive kulturimporten skjer jo som kjent frå USA...
Vis hele sitatet...
Mulig jeg gikk litt hardt ut mot AP
De har mange gode saker, men når de er helt clue-less på noe jeg mener sakte men sikkert dreper Norge så blir jeg ganske frustrert..
Ikke det at de andre partiene har så mye fornufftig å si de heller, men man må jo nesten finne partiet man er minst uenig med.

Det er ikke nødvendigvis det at innvandring har ødelagt Norge enda, men det er sikkert ikke mange år før det er samme tilstander som det er i Sverige.
Skulle ønske jeg kunne demonstrere, eller utale meg offentlig, men nå er det desverre sånn i Norge at med engang du er imot innvandring så er du både en rasist og en nazist.

Jeg vet ikke med dere, men jeg er ganske fornøyd med lande mitt sånn som det er nå, hvorfor skal vi fylle på med folk fra en helt annen kultur? Der de ikke har samme kvinnesyn, dyresyn eller generelt en grunnlegende respekt for andre ting som lever.

Hvorfor kan ikke de arbaiske landene gjøre noe? Hvorfor skal vi som har en kultur som krasjer totalt med deres hente inn så mange?
Sitat av reklame Vis innlegg
Det blir mye meg her nå, men dette kan umulig stå uten å bli motsagt. Vær snill og ta deg tid til å lese og tolke det jeg skriver før du eventuelt kommer med et svar.


At du tror det viser bare at du overhode ikke har peiling eller forutsetning til å tenke på hva et demokrati er og betyr. Selv om du har slike holdninger, og de du kommuniserer med har slike holdninger, er det på ingen måte representativt for flertallet. Og heldigvis, kjære Gud heldigvis er det flertallet som bestemmer.

Hvordan vet du at de tror det? Har de sagt dette direkte til deg? Neppe. I såfall, hvor mange av flyktningene har sagt dette til deg? Antageligvis ingen. Igjen er det meninger du tillegger en hel folkegruppe og skaper og sprer dårlige holdninger.
Antageligvis vet de lite eller ingenting om Norge bortsett fra at det er trygt å være der, og de slipper det helvete de er i. For vet du hvilke helvete de egentlig er i? Vet du hvordan de utsettes for seksuelle overgrep, vold og tortur og forestillinger du og jeg bare kan gi en god faen i og noensinne forstå?

Jeg er veldig usikker på hvilke forutsetninger du sitter med som kan si at de tenker at i Norge skal de få masse penger, kan snike i køen og mase? Unnskyld, dette oppgulpet ditt virker veldig lite gjennomtenkt og tvert lavpannet.

Bank bank. Hvem der? Deg selv. Å ja, bare meg. Her møter du deg selv i døren så det synger etter. Hvorfor får ikke en syrer jobb? Hvorfor har flyktninger generelt jævla dårlig sjanse på det private boligleiemarkedet? Kan det ha noe med de dårlige holdningene du forfekter her?
Jeg tror det er ganske vanskelig å være flyktning i Norge. For det første har du med deg en bagasje (nei, jeg snakker ikke om trusen og tannkosten - jeg må bare være veldig tydelig føler jeg) og er traumatisert på nippet før psykosen kikker inn. For det andre møter de fordommer og forakt fra mange (heldivis ikke alle) nordmenn som gjør den sosiale omgangskretsen svært begrenset til andre flyktninger. For det tredje stiller de med generelt lite av kunnskap og utdannelse og har liten sjans i konkurransen for jobbene mot nordmenn.


Igjen. Hvilke prognoser, statistikker, kunnskap eller hvafaensomhelst bakgrunn har du for å komme med en slik påstand? Den er så langt fra sannheten som du kommer. Ikke vær så forbanna naiv at dersom du leser en VG artikkel med oppsamling av Norges avskum til å kommentere - tror du dette er sannheten!

Jeg anbefaler deg virkelig å ta deg en tur ut i verden og ta en prat med andre mennesker enn deg selv. Neste gang du ser en flyktning: inviter han på en kaffe. Dersom han våger med sine skakke nerver å takke ja, spør litt om hans bakgrunn og hvordan han har det i Norge. Jeg garanterer det ikke, men jeg tror det er veldig liten sannsynlighet for at han kommer til å voldta deg. Sannsynligheten for at du kommer til å få en aldri så liten realitycheck er veldig mye større.

Denne synes jeg var søt:



Endelig en reell krig å flykte fra. Vanligvis snakker vi flytkninger fra oppdiktede kriger.
Vis hele sitatet...
...og du snakker om at du må være veldig tydelig. Jeg tenkte til innvandring generelt, hvilket det var tydelig at vedkommende jeg svarte hadde puttet i bås med flyktninger. Uansett en ubetydelig detalj som ikke påvirker hverken mitt budskap eller tråden forøvrig. Ta å skjerp deg noen hakk og innse at bare fordi du mener det er en absolutt moral du legger til grunn for ditt standpunkt så betyr ikke det at du ikke kan fremstå som en idiot når du argumenterer som om du var 16 og akkurat hadde oppdaget Internett.

Det svært mange med tilsynelatende både mer kunnskap på emnet og et langt mer utviklet refleksjonsnivå som ikke støtter ditt standpunkt, så slutt å ilegge andre en haug med meninger og prøv å bidra fremfor å lete etter ting du kan "ta" folk på som en liten snørrunge.

Selv mener jeg det å ta imot 8000 flyktninger bare blir en symbolsk filleting som handler mer om å redde egen samvittighet enn Syria. Vi gjør ikke annet enn å skape en tilnærmet Lotto-gevinst, og det bare for de som har ressurser nok til å komme seg avgårde selv. Vi snakker promillen av totalen. De midlene vi bruker på de 8 kunne garanter hjulpet sykt mange flere der
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Mulig jeg gikk litt hardt ut mot AP
De har mange gode saker, men når de er helt clue-less på noe jeg mener sakte men sikkert dreper Norge så blir jeg ganske frustrert..
Vis hele sitatet...
Kvifor meiner du det? Kva er det som gjer at det truer landet som heilheit? Hugs på at samfunnet stortsett er rimelig robuste saker, som har vist seg å tåle større og mindre kriser rimeleg bra.

Du bør i tillegg akseptere at andre har andre meininger enn deg, utan å anklage dei for noko som ligg nær opp til landssvik.
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis det at innvandring har ødelagt Norge enda, men det er sikkert ikke mange år før det er samme tilstander som det er i Sverige.
Vis hele sitatet...
Joda, enkeltområder i Sverige har problemer, og integrering er viktig. Men Sverige som land er ikkje øydelagt, langt på nær. Nasjoner er meir robuste enn det. Eg er heller ikkje sikker på at retorikken du står for er spesielt positiv mtp. å forhindre den slags tilstander.

Sagt enkelt så har provo og stilt spørsmål ved innvandring, er vokal islamkritiker, og tar til orde for nulltoleranse for f.eks. Sharia. Men ein ting skil provo frå veldig mange andre - han argumenterer for synet sitt, han har relevante innvendinger, og han bruker ikkje hatretorikk for å fremje synet sitt. Eg trur du får større gjennomslag ved å velje samme veg som han; kunnskap og argumentasjon. For å slenge ut påstandar om landssvik framandgjer alle som er ueinige med deg, mens relevant argumentasjon kan få dei til å tenke. Provo sine innlegg har iallefall fått meg til å tenke gjennom eigne meininger. Innlegget ditt fekk meg ikkje til å tenke gjennom dei, men deg til å framstå som lite seriøs.
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Skulle ønske jeg kunne demonstrere, eller utale meg offentlig, men nå er det desverre sånn i Norge at med engang du er imot innvandring så er du både en rasist og en nazist.
Vis hele sitatet...
Det har igjen litt med retorikk å gjere. Les det eg skreiv over om provo - fordi han framstår som sakleg og kunnskapsrik er det lettare å høyre på han enn på deg, som kun kaster ut påstandar utan underbyggjing.
Sitat av Flubbah Vis innlegg
Jeg vet ikke med dere, men jeg er ganske fornøyd med lande mitt sånn som det er nå, hvorfor skal vi fylle på med folk fra en helt annen kultur? Der de ikke har samme kvinnesyn, dyresyn eller generelt en grunnlegende respekt for andre ting som lever.
Vis hele sitatet...
For det første er kultur noko som alltid har vore i endring. Kristendomen vart t.d. rimeleg kjapt og brutalt innført her i landet. Så at endringer skjer må vi nok leve med. Og det er ikkje kun innvandring som skjer - t.d. misser kyrkja stadig fleire medlemmer, der svært mange vert ateistar.

Så kort sagt - tenk igjennom korleis du framstår i debattar. Om du har i tankane å få andre til å tenkje gjennom eigne synspunkt trur eg du har alt å vinne på å endre argumentasjonen din radikalt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Altså, innvandring eller flyktninger ødelegger ikke Norge. Det er vårt system og dårlige evne til å sette krav og skape skattebetalere som ødelegger. Men der det ikke er noen krav, er det ofte også lite motivasjon. Og vips så er en ond sirkel i gang
Det er 52 000 000 mennesker på flukt i verden. Å hente 8 000 av disse over tre år fører til at det er
51 992 000 mennesker på flukt dersom det ikke fylles opp med nye flyktninger i løpet av disse tre årene, noe det etter alle solemerker gjør. Altså er "redningsaksjonen" helt uten effekt for noen verdens ting, utover noen moralske plusspoeng for de få bak vedtaket.

Verdens hovedproblem i dag er at mennesker flykter fra islam. Det gjør de ved å pakke islam i sekken og reise. Der de kommer pakker de islam ut av sekken og fortsetter sitt muslimske liv og med det spre det de flyktet fra dit de er kommet. Jo større spredning av islam i verden, dess mer uroligheter, ulikheter og behov for å flykte vil verden oppleve.
Totalt uansvarlig. Dette er en storstilt import av passive trygdemottakere da de færreste innenfor gruppen syrere har lønnet arbeid. Mest sannsynlig vil mange også være verdimessig uintegrerbare, og agenter fra den islamske staten følger med på lasset.

Alt i alt en hull i hodet politikk. Enkelte ganger kan man lure på hva politikerne tenker på.

Nok et poeng er at vi hjelper mange flere i deres nærområder, så det å hente 8000 + familiegjenforente til Norge er bare tull.
Sist endret av belisarius; 13. juni 2015 kl. 03:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av belisarius Vis innlegg
Totalt uansvarlig. Dette er en storstilt import av passive trygdemottakere da de færreste innenfor gruppen syrere har lønnet arbeid.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du det på? Syria var for inntil relativt kort tid sidan eit fungerande samfunn, og har mange godt utdanna personar.

Danmark har sett det samme, og omtalar det som draumeflytkningar:
– Vår opplevelse er at folk fra Syria har en annen arbeidsmoral enn den man ellers ser. De ønsker ikke å leve av offentlig støtte, men vil forsørge seg selv, sier Morten Weiss-Pedersen som er leder for arbeidsmarkedsutvalget i Middelfart.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
...og du snakker om at du må være veldig tydelig. Jeg tenkte til innvandring generelt, hvilket det var tydelig at vedkommende jeg svarte hadde puttet i bås med flyktninger. Uansett en ubetydelig detalj som ikke påvirker hverken mitt budskap eller tråden forøvrig. Ta å skjerp deg noen hakk og innse at bare fordi du mener det er en absolutt moral du legger til grunn for ditt standpunkt så betyr ikke det at du ikke kan fremstå som en idiot når du argumenterer som om du var 16 og akkurat hadde oppdaget Internett.

Det svært mange med tilsynelatende både mer kunnskap på emnet og et langt mer utviklet refleksjonsnivå som ikke støtter ditt standpunkt, så slutt å ilegge andre en haug med meninger og prøv å bidra fremfor å lete etter ting du kan "ta" folk på som en liten snørrunge.

Selv mener jeg det å ta imot 8000 flyktninger bare blir en symbolsk filleting som handler mer om å redde egen samvittighet enn Syria. Vi gjør ikke annet enn å skape en tilnærmet Lotto-gevinst, og det bare for de som har ressurser nok til å komme seg avgårde selv. Vi snakker promillen av totalen. De midlene vi bruker på de 8 kunne garanter hjulpet sykt mange flere der
Vis hele sitatet...
Jeg vil på ingen måte si at min post var mindre kunnskapsrik og reflektert enn det jeg quotet. Kan du i stedenfor å kritisere meg som person - motsi mine argumenter? Hva var det i posten min du var uenig i sett i kontekst med vedkommende jeg quotet?

Vedkommende jeg quotet kom med flere hatytringer mot en folkegruppe. Påstander som ikke hadde rot i virkeligheten. Sammendraget av posten jeg quotet var: trygdesnylting, vold og voldtekter og generelt dårlige rasistiske holdninger.

Hvordan du kan si at dette er mer kunnskapsrikt og reflektert enn det jeg skrev får du ta en runde med deg selv på. Og vær så snill, skal du være mer hårsår får du sende meg en privat melding, så kan vi fortsette der.

8000 er lite. Det er jeg enig i. Men så er det ikke slik at det bare er 8000 som blir mottatt og tatt ut av områdene totalt. Nabolandene til Syria har i 2014 mottatt flere millioner flyktninger. Hva om deres holdning var den samme som mange fremmer her? At dette var mennesker som ødelegger samfunnet dem bor i. Tyrkia har tatt i mot 1,5 millioner flyktninger fra Syria- og Tyrkia har vesentlig dårligere forutsetninger enn Norge til å ta i mot flyktninger.

Slik jeg ser det burde vi tatt i mot flere som f.eks Sverige som tar i mot nesten 100.000. I den sammenheng blir 8000 lite. Jeg har i hovedsak argumentert mot personer i denne tråden som mener 8000 er for mye, og at dette kommer til å ødelegge samfunnet vårt.
Sist endret av reklame; 13. juni 2015 kl. 12:25.
Til dere som er positive til og syntes det er bra at Norge tar inn tusentalls syrere,

Hvorfor?


Jeg ser absolutt ingenting positivt med innvandring, men er alltid nysgjerrig på andres meninger og argumenter.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg vil på ingen måte si at min post var mindre kunnskapsrik og reflektert enn det jeg quotet. Kan du i stedenfor å kritisere meg som person - motsi mine argumenter? Hva var det i posten min du var uenig i sett i kontekst med vedkommende jeg quotet?

Vedkommende jeg quotet kom med flere hatytringer mot en folkegruppe. Påstander som ikke hadde rot i virkeligheten. Sammendraget av posten jeg quotet var: trygdesnylting, vold og voldtekter og generelt dårlige rasistiske holdninger.

Hvordan du kan si at dette er mer kunnskapsrikt og reflektert enn det jeg skrev får du ta en runde med deg selv på. Og vær så snill, skal du være mer hårsår får du sende meg en privat melding, så kan vi fortsette der.

8000 er lite. Det er jeg enig i. Men så er det ikke slik at det bare er 8000 som blir mottatt og tatt ut av områdene totalt. Nabolandene til Syria har i 2014 mottatt flere millioner flyktninger. Hva om deres holdning var den samme som mange fremmer her? At dette var mennesker som ødelegger samfunnet dem bor i. Tyrkia har tatt i mot 1,5 millioner flyktninger fra Syria- og Tyrkia har vesentlig dårligere forutsetninger enn Norge til å ta i mot flyktninger.

Slik jeg ser det burde vi tatt i mot flere som f.eks Sverige som tar i mot nesten 100.000. I den sammenheng blir 8000 lite. Jeg har i hovedsak argumentert mot personer i denne tråden som mener 8000 er for mye, og at dette kommer til å ødelegge samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Har store problemer med å forstå hvordan en som faktisk er svensk kan ønske MER innvandring/flyktninger?
Vist du faktisk har så store ønsker om å leve i en flerkulturell fantasiverden så kan du jo hoppe på neste buss tilbake til Sverige, og ta deg en tur innom de hygglige flerkulturelle nabolagene som har oppstått der så kan vi jo se om du mener det samme etterpå?

Siden Sverige allerede er på god tur til å ende opp som Italia, eller bedre kjent som verdensasylmotakk så kan jo Norge heller sende penger til Sverige for å bosette 100.000 flyktninger til, istedenfor at vi skal bosette dem her?

Bare politkerne hadde gått ut med et løfte om at de flyktningene de velger å ta inn må oppholde seg på strengt bevoktete asylmotakk/andre egnede plasser, og samtidig et løfte om at de dra når situasjonen i Syria roer seg, så hadde jeg kanskje ikke vært like negativ til denne saken.
Dog så hadde jeg fremdeles ment det var galskap å kaste bort penger på et lite antall mennesker, istedenfor å bruke pengene på de stakkars menneskene som ikke vant i "norgeslotteriet" i Syria.

Tyrkia har da mye større mulighet til å intigrere dem inn i samfunnet en det vi har(vist du ser bortifra de økonomiske forskjellene mellom Norge/Tyrkia), da de kulturelle og religiøse forskjellene ikke er så stor som de hadde blitt i Norge.
Sist endret av Flubbah; 13. juni 2015 kl. 14:44.