Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2080
Hei.

jeg mottok i dag en epost fra det som så ut til å være Western Union:
http://bildr.no/view/RzVPSXNW

Ettersom jeg er 90% sikker på at jeg ikke har registrert noen bruker på Western Union blir jeg jo åpenbart litt skeptisk, men jeg presterer av en eller annen idiotisk grunn å trykke på linken uten å se på adressen først. Greia var at jeg 1) nettopp hadde våknet fra en middagslur på sofaen, og 2) at jeg hadde mottatt mailen en halvtime etter en lønnslipp på ca samme beløp som det som angivelig skal ha blitt overført.

Det som skjer da jeg trykker på linken er at jeg blir videresendt til en side som vil jeg skal registrere meg eller logge inn. Jeg innså fort at det kanskje var dumt å ukritisk trykke på linken, så jeg lukket den nye fanen uten å verken skrive noe i noen av feltene eller å trykke på noe inne på siden. Ingen ting ble heller forsøkt lastet ned. Videre går jeg inn på innstillingene til Chrome og sletter alle nettleserdata. Etter å ha gjort dette åpner jeg CCleaner, haker av alt som kan renses unntatt "wipe free space" og trykker "kjør". Etter at Ccleaner har fjernet 3.5 gb åpner jeg igjen Chrome, sletter nettleserdata på nytt og kjører en ny runde med CCleaner som da igjen fjerner enda noen mb fra Chrome.

Etter dette benytter jeg verktøy på CCleaner, endrer på programmer som skal kjøres under oppstart, samt avinstallerer alt av programmer på pcn som ser sketchy ut. Jeg restarter makinen, og bruker telefonen til å endre passordet på hotmailen min.

Så over spørsmålet mitt: kan jeg nå trygt logge inn på hotmail, gmail, FB etc. med dataen?

Jeg har ikke veldig mye greie på IT, og håper jeg har formulert meg på en forståelig måte. Håper heller ikke jeg fremstår som fullstendig paranoid, men spør siden jeg er usikker.
Det ser ut til at det kun er en phishing link og det burde derfor være helt uproblematisk å bruke PCen som før.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Ja, du kan trygt logge inn på mail, facebook osv. Som skrevet, lenken videresender deg til en phishingside. Fungerer på den måten at siden du kommer inn på ligner på WU sin originale, men alle felt du fyller inn blir lagret hos de som står bak siden, så brukernavn, passord, kortnummer, fødselsnummer kunne blitt andres eiendel :-)
Tusen takk for svar begge to! Leste litt om phishing, og det gir jo mening som dere sier. Faktisk er dette et ganske utspekulert/velgjort svindelforsøk i mine øyne. Om man er medlem/kunde hos WU og får en sånn mail er det sikkert fort gjort å gå i fella. Ser jo litt shady ut at de bruker mailadresse istedet for navn i første linja, og om du holder musa over linken bør det jo ringe en bjelle når man ser adressen den fører faktisk fører til. Men then again, hvor kritisk mannen i gata faktisk er når han først haster gjennom innboksen er ikke så godt å si. Bare å være obs, godtfolk!
jeg har brukt western union en del ganger, og kan si at de sender ikke ut sånne meldinger til noen, det fungerer slikt at avsender får en kvitering på nettsiden, eller skjemaet han fyller ut hos lokasjon og må selv kontakte mottager med kontrollnr\ mtcn nr og sikkerhets passord
Sitat av roadkill006 Vis innlegg
Faktisk er dette et ganske utspekulert/velgjort svindelforsøk i mine øyne. Om man er medlem/kunde hos WU og får en sånn mail er det sikkert fort gjort å gå i fella.!
Vis hele sitatet...
Hallo? Hei. Jeg er fra DNB Bank og jeg skal betale ut 1.085 euro til deg uten noen grunn. Gratulerer så masse med pengene. Klikk på denne linken for å få pengene innen 1 dag.

Hvordan er det mulig å gå fort i fella når noen skal overføre over 1000 euro til deg uten at du selv vet hvorfor? Det har vært så mange saker om dette oppover årene nå at selv bestemor (87) vet hva nettsvindel er.
Jeg fikk eksakt samme mailen i går.
Var faktisk nede på western union og viste de mailen, hun kunne da fortelle at dette var SCAM.
Var en tidligere på dagen som hadde kommet med samme mailen.
OBS OBS!