Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1655
jeg driver med et prosjekt men min kunnskap om elektronikk er ganske dårlig noen som kan hjelpe meg litt på veien jeg skal lag en Blå tann sender og en blå tann mottaker å sende signaler mellom de 2 enhetene.

jeg har gått elektro grunnkurs så kan litt men ikke nok.


hva bruker man for å lære seg åssen planlegge/degsine et kretskort?
hvor kjøper dere moduler osv fra?
lager man eggene kretskort eller kjøper man ferdig?
ser at mange bruker sparkfun.com

hva gjør dere? noen som vil hjelpe meg..
Det jeg ville startet med er en eller flere arduino samt bluetooth moduler(sparkfun maybe?), etter en stund så kan du gå bort fra "utviklingsplattformen" og bruke egne microcontrollere på egenutviklede pcb.

Du kan bestille dine egne pcb hos feks leiton.
Du kan og bruke Fritzing til å lage krestskort som du kan få laget senere
Men ville begynt med f.eks arduino og et par bluetooth moduler slik som wtf1337 sier
Dra på ebay, kjøp et solderless breadboard, noen leds, noen sensorer (lys, varme etc), noen transistorer og lek i vei.

Kan gjøre mye gøy med bare slikt, f.eks lage leds som skrur seg på når det er mørkt osv. Jeg ville egentlig ventet med arduino, da det er en programmerbar mikrokontroller. Du kan lage morsomme saker der og, men du blir ikke så mye bedre på selve kretsene da du koder det meste...

Edit:

Hva er det du skal sende over blåtann egentlig?
Sist endret av phish; 29. april 2013 kl. 10:50.
Sikker på at du vil bruke bluetooth? Bluetooth er kjekt hvis du har en trådløs duppeditt som du vil binde sammen med klokka di, mobilen din eller pcen din, så kan f.eks. kompisen din låne denne og parre sin telefon med en osv. Hvis du bare skal ha to dingser som utveksler data trådløst ville jeg brukt en plain standard RF-link, de er så enkle i bruk at hvis du har lært dingsene å kommunisere over kobber så kan du bytte ut kobberet med en sånn RF-modul.

Bluetooth moduler til arduino og elektronikk er faktisk relativt simple dingser. Du gir dem +5v og så er den søkbar med telefon/pc hvor du parrer dem og utveksler data. Det som er vanskelig er hvis du har en mcu (arduino) i hver ende av BT-forbindelsen, for da må du skrive kode som søker opp og parrer disse to, noe som vanligvis er en simpel sak med telefon/pc.

Til veldig enkle konstruksjoner og "one-off" kretser så ville jeg brukt veroboard/hullkort i stedet for å designe og få laget proffe kretskort. Eller skal du ta bachelor i elektronikk i løpet av ditt første prosjekt? :P