Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1967
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Hei!

Skal flytte inn i hybel til høsten, og oppsigelsestiden her er tre måneder. Han som eier vil at jeg skal skrive under på ordensregler, noe som i og for seg er helt ok, men her står det også under noen av punktene at om ordensregler brytes kan leietaker kastes ut neste kalendermåned, dvs. oppsigelsestiden opphører.

Det er vel strengt talt ikke lov? Om jeg signerer på ordensreglene, er det da slik at jeg godtar evt. at jeg kan bli kastet ut fort om huseier finner på at han vil gjøre det slik uten å gi meg 3 mnd oppsigelsestid?

Det står også at huseier inndrar depositum om noen av ordensreglene (som ikke har med skader på hybelen å gjøre) brytes. For eksempel at man har fest etter klokka 12. Det er vel ikke lov å inndra depositum på et sånt grunnlag? Om han vanligvis ikke har krav på det, men jeg signerer denne avtalen, har han da mulighet til å gjøre det?

Syns ordensreglene her var rimelig rare.

Setter pris på hjelp

Leieavtalen sier ingenting om utkastelse før endt 3 mnd oppsigelse, det er kun ordensreglene som gjør det.

Det eneste jeg kan finne som gjør at huseier evt. kan kaste meg ut før endt oppsigelsestid er ved manglende betaling eller ting som krever politisak.
Sist endret av bamsegutt; 26. juli 2013 kl. 00:38.
Dette høres sketchy som faen ut, jeg ville ihvertfall ikke signert noen slik kontrakt. Men hvorfor ikke ringe huseier selv og undersøke litt nærmere hva han mener med alt dette?Og fortell han helt enkelt, at dette kan du jo faktisk ikke signere, og prøv å møtes på halveien med han?

Vet ikke om han i det hele tatt har lov til å lage en slik kontrakt juridisk sett, men det vet vel noen andre glupinger her inne. Men kan jo prøve å se hvor langt du kommer med litt samtale og sunn fornuft først!

Lykke til!
hvis huseieren kommer med slike tøyse kontrakter, hvorfor vurderer du i det hele tatt og leie av han?.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
dette høres ikke bra ut. jeg ville fått han til å endre dette, eller finne en annen leietaker. høres ut som en som leter etter bråk.
Det kan ikke avtales noe som gir deg mindre rettigheter enn det Husleieloven gir deg, samt loven er ufravikelig.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Det kan ikke avtales noe som gir deg mindre rettigheter enn det Husleieloven gir deg, samt loven er ufravikelig.
Vis hele sitatet...
Det du sier stemmer jo, men det er samtidig en litt farlig holdning. Flere steder åpnes det for at man kan avtale andre vilkår enn det som står i loven, og det har skjedd før at folk skriver under på tåpelige avtaler, fordi de ikke er klar over at loven enkelte steder kan fravikes. I dette tilfellet her er jeg riktignok enig i at utleier neppe har loven på sin side.
Dette er et knallgodt eksempel på at du aldri, aldri (som i noensinne, noen gang, aldri ^ 2) bør stole på en huseier som krever at depositumet skal stå på hans/hennes konto. Falskt depositum er prinsipielt feil, ulovlig (ovenfor privat leieboer), og en god grunn til å styre unna huseieren for godt hvis h*n krever det. Et depositum skal stå på en sperret konto som du eier, nettopp fordi det er dine penger inntil du evt. gjør noe «galt» som gir materiell skade, og du ikke gjør opp dette direkte innen rimelig tid. Dessuten har du krav på renter av dine egne penger, noe du ikke får hvis pengene står hos noen andre.

En vanlig (lovlig) depositumkonto er sperret for uttak inntil (1) huseier krever dep. utbetalt til seg og du ikke bestrider det med klage til forliksrådet innen en gitt tidsfrist, (2) du krever dep. utbetalt til deg og huseier ikke bestrider det med klage til forliksrådet innen en gitt tidsfrist, eller (3) både du og huseier krever dep. utbetalt til angitt(e) kont(o/i).

Hvis du har gått med på en alternativ løsning der pengene ikke står på din konto, bør du kreve dem tilbake så fort som mulig. Du bør også kreve tilbake renter som huseier har tjent på å ha depositumet på sin konto hittil, med mindre beløpet er uvesentlig. Hvis du ikke krever pengene tilbake, vil det evt. være ditt problem å saksøke huseier etter at h*n allerede har «inndratt» pengene urettmessig (f.eks. pga. brudd på «ordensregler» som ikke har noe med materiell skade å gjøre) enten under leieforholdet eller når du flytter ut. Får du ikke det falske depositumet tilbakebetalt direkte, kan du med loven i hånd motregne det mot fremtidig husleie. Husk i så fall å gi skriftlig beskjed om det på forhånd, slik at huseier ikke kan hevde at husleia ikke er betalt.

Deretter kan dere evt. gå til banken sammen og få til en lovlig løsning.
Sist endret av immolo; 26. juli 2013 kl. 11:15.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Å skrive under på en kontrakt som det der, høres mer ut som at du skriver under på "Ja, jeg kan godt være slaven din". Finn deg en skikkelig hybel med huseier som ikke er slavedriver....
Huseier kan bare bruke depositumet til å dekke manglende husleie eller utbedring av skader, h*n har ingen mulighet til å "bøtelegge" deg for brudd på ordensreglene. Så lenge du sørger for å få depositumet på en depositumskonto (ingen kan disponere pengene alene, når du flytter ut må huseier gi beskjed innen en måned for å stanse utbetalingen til deg) så kan du trygt se bort fra dette punktet i avtalen.
Hvordan loven stiller seg til at depositumet står på huseiers konto får jeg ikke sjekket akkurat nå.

Derimot kan nok punktet om opphør av leieavtalen ved brudd på ordensreglene være i tråd med loven. Jeg har ikke tid til å sjekke nå, men 3 måneders oppsigelsestid gjelder "ubegrunnet oppsigelse". Det er således ikke utenkelig at en avtale som sier at om du har fest etter kl. 12 er dette et brudd på ordensreglene og gyldig grunn til å si opp leieforholdet med umiddelbar virkning er en gyldig avtale. (Vrien setning... sorry.)
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Endte med at jeg takket nei. Huseier var villig til å fjerne notisene om at depositum kan bli inndratt om husreglene brytes, men han ville ikke fjerne husreglene på totalforbud mot overnattingsbesøk og festing og shit, så det gadd jeg ikke. Er allerede folk som har flyttet inn dit, og de hadde ikke en gang sett hybelen før de signerte.
Sist endret av bamsegutt; 29. juli 2013 kl. 02:55.
Bare for å kimse inn for litt oppklaring.

Sitat av doseren Vis innlegg
Huseier kan bare bruke depositumet til å dekke manglende husleie eller utbedring av skader, h*n har ingen mulighet til å "bøtelegge" deg for brudd på ordensreglene.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt.

Sitat av doseren Vis innlegg
Hvordan loven stiller seg til at depositumet står på huseiers konto får jeg ikke sjekket akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Husleieloven sier at depositum skal stå på en uavhengig konto.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html (§ 3-5)

Sitat av doseren Vis innlegg
Derimot kan nok punktet om opphør av leieavtalen ved brudd på ordensreglene være i tråd med loven. Jeg har ikke tid til å sjekke nå, men 3 måneders oppsigelsestid gjelder "ubegrunnet oppsigelse". Det er således ikke utenkelig at en avtale som sier at om du har fest etter kl. 12 er dette et brudd på ordensreglene og gyldig grunn til å si opp leieforholdet med umiddelbar virkning er en gyldig avtale. (Vrien setning... sorry.)
Vis hele sitatet...
Ift Husleieloven så kunne ikke huseieren kastet ut en leietaker på minuttet pga en overtredelse av en ordensregel. Han kan imidertidlig tilkalle politiet ved en eventuell høylydt/sjenerende fest, men det ville mest sannsynlig resultert i et muntlig pålegg av polititjenestemenn. Og ved gjentatte advarsler over en periode kunne nok en huseier har begjært en heving av husleiekontrakt, men det skal mye til og husleieloven stiller deg som leietaker ganske sterkt med tanke på beskyttelse mot huseiere som TS havnet borti nå.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html (§ 9-9)

Til TS:

Bra at du ikke tok til deg denne leiligheten, det hørtes virkelig ikke ut som en huseier jeg ville hatt en avtale med. Just my .2

Ps Til fremtiden så har ikke en huseier lov å nekte deg opptak av nær familie, samboer (par i ektesskaplig forhold) eller mann/kone i leiligheten, med mindre det ligger spesielle grunner bak.

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-007.html (§ 7-1) og les 7-2 rett under for generell framleie.



-------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Det du sier stemmer jo, men det er samtidig en litt farlig holdning. Flere steder åpnes det for at man kan avtale andre vilkår enn det som står i loven, og det har skjedd før at folk skriver under på tåpelige avtaler, fordi de ikke er klar over at loven enkelte steder kan fravikes. I dette tilfellet her er jeg riktignok enig i at utleier neppe har loven på sin side.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg må ha oversett denne posten. Men dog at du har rett om at det fins nok en god del utleiere som utnytter uerfarne personer, typisk første-andre gangs leietakere, men loven i seg selv gir ingen slingringsrom for dette, foruten (ut)leie av lokaler som har noen punkter de har litt mer rom på å forhandle på i begges favør.

Husleie loven - Ufravikelig (§ 1-2)

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Ved leie av lokale kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel 13.


http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-001.html#1-2
Sist endret av smokeeye; 29. juli 2013 kl. 10:32.