Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 10696
Hei
lurte på hva som er de beste hyåndjernene kvalitet pris osv. til bare feks dørvakt og hvor man kan kjøpe de? Ebay eller lignende eller om det bare er drit?

goggen
Bruker selv disse; http://www.spyshop.no/sikkerhet/hand...00b-svart.html
De er veldig gode iallefall, anbefales.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe hos spyshop *mumler om overprisende jævler*, hva du finner hos eBay kan vi ikke egentlig svare på, da det sikkert finnes veldig variabel kvalitet.

Vil du ha med ledd eller kjetting?

Edit: Heh, dørvakt du liksom, du vil ha den typen med rosa plysh, hva?
Sist endret av Jonta; 4. januar 2009 kl. 17:23.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe hos spyshop *mumler om overprisende jævler*, hva du finner hos eBay kan vi ikke egentlig svare på, da det sikkert finnes veldig variabel kvalitet.

Vil du ha med ledd eller kjetting?
Vis hele sitatet...
Sant som han sier, spyshop er dyre, men du kan jo prøve å lete etter de håndjerna som jeg linka til på f.eks. ebay, godt mulig du finner billigere der. Bare kjøp noe av kvalitet!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Googlet kjapt "Buy handcuffs" og kom over en artikkel på eHow, How to buy handcuffs.
burde ha kjetting siden de er best å "brette" til en håndjern lomme

s&W 100 er de som er kjent for å være enkle å dirke opp da, men har hørt at peerless er det beste så blir vel det.
Sist endret av goggen 2; 4. januar 2009 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil anbefale http://www.mamut.net/nfm/shop/
Har brukt disse selv og de er veldig gode. Er og en fordel med leddet håndjern da man får bedre kontroll på¨en urolig person.
http://www.mamut.net/nfm/subdet197.htm
Sist endret av karl77; 5. januar 2009 kl. 18:51.
For å komme med et kjappt spørsmål. Har dørvakter lov å legge noen i jern? er ikke dette frihetsberøvelse?
Bruk feite strips. Garantert billigst i hvertfall!
Sitat av Rellativ Vis innlegg
For å komme med et kjappt spørsmål. Har dørvakter lov å legge noen i jern? er ikke dette frihetsberøvelse?
Vis hele sitatet...
Besvarte dette tidliger ei denne tråden men det ble slettet, men ja, hvis personen har gjort noe ulovlig som tilsvarer maks straff på 6 måneder eller lengre, kan faktisk alle utføre sivilarrest. Selv du. Men man burde ikke bruke unødvendig mye makt for å arrestere personen og holde han til politiet kommer. Man legger ikke en person i jern sålenge han blir med deg fredlig og venter på politiet f.eks.
www.securitygear.no og www.capsicumportal.com is all you need.
Leddede er tryggest for meg å bruke, men foretrekker peerless sorte uleddede.

Ps. Med alle skikkelige håndjern får du nøkkel på kjøpet - trenger ikke kjøpe dette til.
http://www.kondomeriet.no/Default.aspx?did=9771537

Litt kos på jobben kan du unne deg. Og hvem frykter ikke en svær dørvakt med bondage leketøy?
Tror jeg hadde vært jævlig forsiktig med å legge noen i jern som dørvakt.. Folk mister tross alt rett til å være vekter bare de har dytta noen folk ut. Du skal føle deg jævla trygg på at du har politiet med deg om du prøver deg på noe sånt. For ikke å snakke om være klar for at kammeratene hans hopper på deg.

Bare warning, ikke ment som etikk-snakk ;p
som dice sa, har vi som dørvakter låft til å legge en person vist han/henne har utført en handling som tilsvarer lenger fengsels straff en 6månder, og nekter å vente på politiet, men der jeg kommer får vi håndjern etter vi har fullført et håndjern kurs
Hehe. Joda. Men så har ikke du rett til å dømme personen til 6 måneder heller. Så du skal ha en klekkerlig god grunn til å være helt sikker her. Du må ha sett han skyte noen og det skal ha vært tape'a og alt mulig før du skal føle deg så sikker på å sette håndjern på no fulle folk.

Den retten har som sagt vi alle også. Og jeg er sikker på at det er totalt unødvendig å sette personen i jern fordi han røyka no shit uttafor utestedet. Det er ikke å handle i nødverge i det hele tatt.

Bare husk på at det er ikke noe du trolig kommer til å få særlig bruk for. Du må være veldig sikker på hva du gjør, og for ikke å snakke om kammeratene hans som sikkert blir hissige.

Bare vil du skal være varsom for din egen del Har en del forståelse for temaet, har selv vært vitne i en sak hvor noen ble dyttet ut av en dørvakt, for så å gå rett i bakken med hode først. Ble politisak på dørvakta bare for det.
Sitat av hatlen Vis innlegg
Hehe. Joda. Men så har ikke du rett til å dømme personen til 6 måneder heller. Så du skal ha en klekkerlig god grunn til å være helt sikker her. Du må ha sett han skyte noen og det skal ha vært tape'a og alt mulig før du skal føle deg så sikker på å sette håndjern på no fulle folk.

Den retten har som sagt vi alle også. Og jeg er sikker på at det er totalt unødvendig å sette personen i jern fordi han røyka no shit uttafor utestedet. Det er ikke å handle i nødverge i det hele tatt.

Bare husk på at det er ikke noe du trolig kommer til å få særlig bruk for. Du må være veldig sikker på hva du gjør, og for ikke å snakke om kammeratene hans som sikkert blir hissige.

Bare vil du skal være varsom for din egen del Har en del forståelse for temaet, har selv vært vitne i en sak hvor noen ble dyttet ut av en dørvakt, for så å gå rett i bakken med hode først. Ble politisak på dørvakta bare for det.
Vis hele sitatet...
Ehm, nå skal vi ikke gå alt for off-topic her, mnen det er ikke opp til oss og dømme none, gjør han en forbrytelse som tlisvarer en handling som har makstraff på 6 måneder fengsel eller mer, kan man arrestere. Det betyr at hvis du tar et peace merke i godteri avdelingen på rema kan jeg arrestere deg.

Og selvfølgelig skal man ikke bruke mer makt enn nødvendig, men jeg vet om fler ordensvakter som har måtte bruke håndjern.
Liker at du nevnte "måtte bruke", for da er det forsvarlig.

Men ja, men det har hvertfall vist seg i praksis at dette kan by på et problem. Hvis karn da blir frikjent for dette så kan du heller ikke påsto at du la en i jern, som har gjort en handling med strafferamme 6 mndr+. Blir vel litt sånn fram og tilbake der. Men derfor jeg mener han skal være varsom med det bare.

Sorry off-topic
Sitat av hatlen Vis innlegg
Liker at du nevnte "måtte bruke", for da er det forsvarlig.

Men ja, men det har hvertfall vist seg i praksis at dette kan by på et problem. Hvis karn da blir frikjent for dette så kan du heller ikke påsto at du la en i jern, som har gjort en handling med strafferamme 6 mndr+. Blir vel litt sånn fram og tilbake der. Men derfor jeg mener han skal være varsom med det bare.

Sorry off-topic
Vis hele sitatet...
tror du blander maksimumsstraff, og minumsstraff. eller så er det jeg som blander
Faktisk sant. Jeg som roter. Men poenget er der fortsatt, egentlig.
Sitat av Dice Vis innlegg
Ehm, nå skal vi ikke gå alt for off-topic her, mnen det er ikke opp til oss og dømme none, gjør han en forbrytelse som tlisvarer en handling som har makstraff på 6 måneder fengsel eller mer, kan man arrestere. Det betyr at hvis du tar et peace merke i godteri avdelingen på rema kan jeg arrestere deg.
Vis hele sitatet...
Nå skal det jo godt gjøres å bli fengslet i 6 måneder for å stjele et peace-tegn i en remabutikk, men.. Det er nasking hvis du stikker av med ting til under den nette sum av 3000,-. Nasking kan ikke straffes for mer 6 måneder, ergo har du ikke noen som helst rett til å legge en fyr i jern selvom han har stukket av med en X-Box, og langt mindre smågodt.

Besittelse av f.eks. hasj, opp til 15g, som er jævlig mye å ha med noe som helst sted, kan ikke straffes med annet enn bøter. Det samme gjelder for de aller fleste fylle-relaterte saker.

Så jeg tror du skal roe ned litt på frihetsberøvelsen. Det er ikke akkurat betryggende at dette er noe alle vektere ikke er klar over.
uansett så så jeg en dørvakt som måtte sette en i håndjern fordi han var så jævlig vill, han hadde adhd og ble løftet i bena og armer inn i politit bilen. er ikke mange av disse tuilfellene, men i slike situasjoner er det verdt i ha håndjern. tror ikke polititet hadde ne i mot det.
Sitat av poe Vis innlegg
Nå skal det jo godt gjøres å bli fengslet i 6 måneder for å stjele et peace-tegn i en remabutikk, men.. Det er nasking hvis du stikker av med ting til under den nette sum av 3000,-. Nasking kan ikke straffes for mer 6 måneder, ergo har du ikke noen som helst rett til å legge en fyr i jern selvom han har stukket av med en X-Box, og langt mindre smågodt.

Besittelse av f.eks. hasj, opp til 15g, som er jævlig mye å ha med noe som helst sted, kan ikke straffes med annet enn bøter. Det samme gjelder for de aller fleste fylle-relaterte saker.

Så jeg tror du skal roe ned litt på frihetsberøvelsen. Det er ikke akkurat betryggende at dette er noe alle vektere ikke er klar over.
Vis hele sitatet...
Nasking er tyveri, og har strafferamme på opptil 6 måneder.
Dette var det første spørsmålet instruktøren min spurte om når vi kom til Jus på vekteropplæringa, og han brukte det eksakte eksempelet. Så...
Sist endret av Dice; 6. januar 2009 kl. 17:10.
skjønte ikke helt poenget men.....
Du blander.. Nasking og tyveri er ikke det samme. Du må da også se at tyveri, som kan være gravalvorlig, ikke kan ha en strafferamme på maksimalt seks måneder. Nasking er en forseelse, hvorav tyveri er en forbrytelse.
Sitat av poe Vis innlegg
Du blander.. Nasking og tyveri er ikke det samme. Du må da også se at tyveri, som kan være gravalvorlig, ikke kan ha en strafferamme på maksimalt seks måneder. Nasking er en forseelse, hvorav tyveri er en forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Japp, du har rett. MEN, man kan fortsatt får 6 måneders fengsel for nasking, ergo, jeg har lov å pågripe.

Hvilken straff kan man få?
Etter naskeribestemmelsen i straffeloven kan man få bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler for naskeri. Har man blitt tatt for tyveri, vil man kunne få straff i form av bøter eller fengsel i inntil 3 år (tyveribestemmelsen ).
Vis hele sitatet...
http://www.ung.no/konfliktlosning/18...ikktyveri.html
Sitat av Dice Vis innlegg
Japp, du har rett. MEN, man kan fortsatt får 6 måneders fengsel for nasking, ergo, jeg har lov å pågripe.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. For pågripelse skal det være MER enn 6 måneder. Hadde det gått an å få 6 måneder og en dag for nasking kunne du pågrepet. Men det er nettopp derfor grensen for veldig mange mindre forseelser er på 6 måneder.

Grunnlinja er at det er svært, svært lite man som sivil har rett til å pågripe noen for. I tillegg til dette er strafferammen for urettigmessig frihetsberøvelse svært høy, så konsekvensene kan være store.
Sitat av poe Vis innlegg
Nei, det kan du ikke. For pågripelse skal det være MER enn 6 måneder. Hadde det gått an å få 6 måneder og en dag for nasking kunne du pågrepet. Men det er nettopp derfor grensen for veldig mange mindre forseelser er på 6 måneder.

Grunnlinja er at det er svært, svært lite man som sivil har rett til å pågripe noen for. I tillegg til dette er strafferammen for urettigmessig frihetsberøvelse svært høy, så konsekvensene kan være store.
Vis hele sitatet...
Vel, det er skammelig, men du har faktisk rett. Jeg måtte se i Straffeprosessloven for å finne det ut men det står faktisk mer enn 6 måneder.
Jeg kan ikke skylde på annet enn at det var 6 måneder eller mer vi lærte på vekterskolen.
jeg synes at jeg leste i et annet emne her på forumet at alle hadde lov til og arrestere noen hvis det er gjort skade for over 2500 kr, er dette rett?
Sikkert Stormen sin tråd du tenker på. Straffeprosessloven sier dette :

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Lovdata.
drQ
Egendefinert
Sitat av poe Vis innlegg
Nei, det kan du ikke. For pågripelse skal det være MER enn 6 måneder. Hadde det gått an å få 6 måneder og en dag for nasking kunne du pågrepet. Men det er nettopp derfor grensen for veldig mange mindre forseelser er på 6 måneder.

Grunnlinja er at det er svært, svært lite man som sivil har rett til å pågripe noen for. I tillegg til dette er strafferammen for urettigmessig frihetsberøvelse svært høy, så konsekvensene kan være store.
Vis hele sitatet...
Godt forsøk, men ikke helt riktig.

Strl. §391a
Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Man kan bare bli straffet med 6 måneders fengsel, men også bøter (jf. "begge"). Dette er nok til at straffen regnes som mer enn 6 måneder straffeprosessuellt sett. Så det Dice har lært på vekterskolen er nok riktig.

Forøvrig bør man nok ikke henge seg helt opp i summen (det er nevnt 3000,-) som grense for naskeri. Men den kan jo være grei som veiledning.


Sitat av super Vis innlegg
jeg synes at jeg leste i et annet emne her på forumet at alle hadde lov til og arrestere noen hvis det er gjort skade for over 2500 kr, er dette rett?
Vis hele sitatet...
Heller ikke her er nok summer noe å operere med. Etter min mening bør man vel strengt tatt ikke gripe inn i det hele tatt hvis man baserer vurderingen på noe slikt, da dette vil være et typisk tegn på at man ikke har kunnskaper nok.

Skadeverk (§291) og grovt skadeverk (§292) har strafferammer nok til pågripelse, men ikke §391 (simpelt skadeverk). Kr 2500,- kan godt tenkes å være noenlunde på nivå med rettspraksis, men det er overhodet ikke låst til denne.
må ikke dørvakter gå gjennom et "håndjern-kurs" for å kunne, lovlig, legge folk i jern?
Dørvakter har ikke lov å gjøre noe som helst som ikke hvem som helst har lov til. Dog er det riktig som DrQ sier at etter lovendringen om nasking er det nå også lov å foreta en sivil arrest i slike bagatellsaker. Nå kjenner jeg ikke strafferammen for ordensforstyrrelse, men dersom den er over 6mnd så kan man også foreta sivil arrest i døra på utestedet o.l.

At man har lov å foreta en sivil arrest er på ingen måte ensbetydende med at man har lov å bruke håndjern. Man har ikke lov å bruke mer makt enn nødvendig og en dørvakt (eller hvem som helst) kan fort få problemer om han / hun velger å bruker håndjern på noen (ved mindre de samtykker og/eller liker denslags da)
Sist endret av Cikey; 9. januar 2009 kl. 00:28.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av poe Vis innlegg
Du blander.. Nasking og tyveri er ikke det samme. Du må da også se at tyveri, som kan være gravalvorlig, ikke kan ha en strafferamme på maksimalt seks måneder. Nasking er en forseelse, hvorav tyveri er en forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Du tar faktisk feil. Men du hadde rett for ikke så lenge siden. En av de største utfordringene "sentervektere" hadde for bare kort tid siden var å avgjøre om det var snakk om tyveri eller nasking. Dette pga nasking tidligere har hatt en strafferamme på 3mnd denne er nå økt til 6mnd og en har da anledning til å bruke borgerplikten sin til å anholde personen. Det er riktig nok bare personen som griper naskeren/tyven på ferskgjerning/ferskespor som har rett til å pågripe han. Han må da holdes til politiet tar over.

Ved bruk av håndjern så er det politiet som må åpne dem ikke vekteren. Håndjern blir av vekterbransjen ansett som et våpen og en må ha opplæring i bruk av dem før en får lov til å bære dem.

Jeg kan uansett anbefale eBay
Som da det som virker som den eneste ordensvakten i forsamlingen, kan jeg nevne et par clues..

1. Politiet gir F i om vi legger noen i jern. Sier vi at det måtte til, stoler de på oss. Dette er uten unntak.
2. Nei, vi må ikke gå gjennom håndjern-kurs for å kunne ha/bruke disse. Men det anbefales, husk at situasjonen
fort kan snu seg - og fem boletryner står rundt en. ( = Ikke kult)
3. Strips anbefaler iallefall jeg på det sterkeste IKKE! Vi (som kanskje har litt i topplokket) tenker
på vedkommende som ligger ydmyket forran hele vennekretsen på gulvet under meg. Han skal IKKE ha unødigt vondt.
Strips er alt for enkle å stramme for tett. Og når en situasjon oppstår, er det vanskelig å skille hyling av skader -
eller om det er adrenalin/sinne som fortsatt går igjen.

4. Til trådstarter, har du mer du lurer på - go ahead å skrik ut på pm.

edit: Dette var ment som mitt svar som ordensvakt, jeg er også vekter (7'nde året) - og der har vi et annet forhold.
Noe jeg egentlig ikke vil gå inn på her.
Sist endret av Inferno; 9. januar 2009 kl. 18:59.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Edit: Heh, dørvakt du liksom, du vil ha den typen med rosa plysh, hva?
Vis hele sitatet...
Hjalp deg med leitinga

https://shop.erotikknett.no/main.php3?PI=info&PNO=52674


Til Trådstarter:
Kanskje disse her er noe: http://protectshop.no/index.php?main...index&cPath=37 Har ikke noe erfaring men tenkte siden det var en norsk side.
takk for mange gode innlegg, hører på inferno jeg da siden det virket som du kunne det. er vel ikke noe mer da. kansklje ta noen kurs for sikkerhets skyld.
ble til at jeg tok peerless håndjern. nesten samme som polititet bruker(litt bedre)


Sitat av Inferno Vis innlegg
Som da det som virker som den eneste ordensvakten i forsamlingen, kan jeg nevne et par clues..

1. Politiet gir F i om vi legger noen i jern. Sier vi at det måtte til, stoler de på oss. Dette er uten unntak.
2. Nei, vi må ikke gå gjennom håndjern-kurs for å kunne ha/bruke disse. Men det anbefales, husk at situasjonen
fort kan snu seg - og fem boletryner står rundt en. ( = Ikke kult)
3. Strips anbefaler iallefall jeg på det sterkeste IKKE! Vi (som kanskje har litt i topplokket) tenker
på vedkommende som ligger ydmyket forran hele vennekretsen på gulvet under meg. Han skal IKKE ha unødigt vondt.
Strips er alt for enkle å stramme for tett. Og når en situasjon oppstår, er det vanskelig å skille hyling av skader -
eller om det er adrenalin/sinne som fortsatt går igjen.

4. Til trådstarter, har du mer du lurer på - go ahead å skrik ut på pm.

edit: Dette var ment som mitt svar som ordensvakt, jeg er også vekter (7'nde året) - og der har vi et annet forhold.
Noe jeg egentlig ikke vil gå inn på her.
Vis hele sitatet...
Sitat av pidget Vis innlegg
Straffeprosessloven sier dette :

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Lovdata.
Vis hele sitatet...
Tillater meg og quote meg selv, og be de som lurer å tenke litt på den paragrafen, og hvordan den kan tolkes. Stemmer samtidig i med inferno når han forklarer hvordan ting kan praktiseres..

On-topic : Finn!
Sitat av goggen 2 Vis innlegg
takk for mange gode innlegg, hører på inferno jeg da siden det virket som du kunne det. er vel ikke noe mer da. kansklje ta noen kurs for sikkerhets skyld.
ble til at jeg tok peerless håndjern. nesten samme som polititet bruker(litt bedre)
Vis hele sitatet...
Politiet bruker forskjellige merker, det varierer fra PD til PD. Peerless er ikke bedre enn det politiet bruker, det er akkurat samme greiene. Går mest i Peerless og Hiatts. Bra valg forresten, har selv noen par av Peerless, både lenket og leddet, og de er veldig gode.
Sist endret av reboot; 11. januar 2009 kl. 13:28.