Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2833
Er det noen her inne som vet om det finnes mobilnett som man kan benytte seg av uten kostnader? Jeg loka litt innpå innstillingene på mobilen min, og fannt ut at man faktisk kan velge nett, så tanken slo meg: finnes det da noen måte og benytte seg av mobiltelefonen gratis? Hvis en eller annen kamerat har laga et slakt pirat mobilnett burde det jo ikke være vanskelig og koble seg på dette??
Tenk deg om en gang til. Enkel logikk sier at det ikke finnes.
Her i sverige for ca 1 måned siden var det ett nett som het Sweden 3G der man kunne ringe gratis til utlandet og sånnt, men tror ikke det er gratis lenger.
Men jeg tabba meg ut litt, ringte en venn i norge så snakker vi litt og sånnt, så ser jeg om de har trukket penger, og det har de ikke, så ringer jeg en til venn men der trakk de penger fordi jeg glemte å velge Sweden 3G etter forrige samtale
Eh .. er du dum? ikke frekt ment.. men seriøst?

Gå heller å stjel noen kontantkort eller noe sånt om du vil ringe uten å betale for det.
Sitat av murloc Vis innlegg
Eh .. er du dum? ikke frekt ment.. men seriøst?

Gå heller å stjel noen kontantkort eller noe sånt om du vil ringe uten å betale for det.
Vis hele sitatet...
Helt seriøst. Joda, men det er straffbart, pluss stress. Du må omtrent gjøre brekk for å rappe kontantkort, og om butikken anmelder det og sier ifra til selskapet og sånnt, er jeg ikke sikker på om kortene kan brukes.
såkalte base telefoner kan du koble deg på andres "nett" med.
Sist endret av iwannarock; 24. desember 2008 kl. 16:37.
Joda man kan sikkert koble seg på andres nett osv. Poenget mitt var at noen betaler alltid for det.
Selskapene gir ikke bort noe som helst.

Men isolert sett, hvis du finner et trådløst nettverk som ikke er sikret, å ringer via skype. Så ringer du jo gratis. Så om spørsmålet er: Er det muligheter for og snike meg til å utnytte andres linje osv. Så blir svaret ja.

Men lovlig: Nei
Sitat av murloc Vis innlegg
Joda man kan sikkert koble seg på andres nett osv. Poenget mitt var at noen betaler alltid for det.
Selskapene gir ikke bort noe som helst.

Men isolert sett, hvis du finner et trådløst nettverk som ikke er sikret, å ringer via skype. Så ringer du jo gratis. Så om spørsmålet er: Er det muligheter for og snike meg til å utnytte andres linje osv. Så blir svaret ja.

Men lovlig: Nei
Vis hele sitatet...
Må man ikke ha telerskritt på skype ellernoe for å kunne ringe til andres mobiltelefoner med skype?
jo, du kan riktig nok bare ringe til andre datamaskiner med skype. Men man ringer jo fortsatt.

Men jeg tror det enkleste ville vært å skaffet seg et tvilling sim-kort. Helst fra et bedriftsabonement, dette siden en enkelt privatperson vil merke det med en gang. Men en stor bedrift gidder neppe å sjekke alle mobilfakturaene som kommer så nøye.

Du ville måtte bruke Social Engineering for og få dette til, eller kjenne noen som jobber i en mobilbutikk. Men du ville kunnet snylte på andres abonement slik. Det beste er jo at siden du går inn i en mobilbutikk og bare ber om det. Så kan du være heldig å slippe å vise leg, fordell om du pugger fødslelsdag, alle navn, adresse og slikt til den som bruker det. Om du da får et tvilling sim-kort så er det butikken som gjør noe galt ikke du. Sånn rent tekninsk har du jo ikke brutt noen lover. Du sier bare at det må ha skjedd en feil når du blir oppdaget. For du blir oppdaget tilslutt, nesten helt sikkert.
Hadde man kunne ringt gratis! Hadde ikke alle vist om og benyttet seg av dette? Tenk logisk gutt.
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
Hadde man kunne ringt gratis! Hadde ikke alle vist om og benyttet seg av dette? Tenk logisk gutt.
Vis hele sitatet...
Jepp, er vel derfor ingen selger dvd/musikk lengre, hva er vitsen når man kan få det gratis. Tenk logisk gutt.



Men nei, Norge idag har vel strengt tatt to 'landsdekkende' operatører, Netcom/Telenor. De andre leier bare nett av de, rett og slett fordi de ikke har penger nok til å bygge ut sitt eget nett. (Netcom/Telenor har såvidt meg bekjent ikke noe valg enn å låne ut nettet, har noe med 'monopol' regler å gjøre.

Men! Er det ikke slik at det kan være 3 mil mellom GSM antenner? Wild Guess, men ville det vært mulig å sette opp en sånn en, sånn at de som er i 3 mil radius kan benytte seg av den, til de andre som er i nærheten?
Sist endret av Volch0k; 24. desember 2008 kl. 18:49.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Du kan jo bare skaffe deg OneCall. 120 gratis ringeminutter og ca 90 gratis meldinger i måneden, uten avgifter, hvis jeg ikke tar grundig feil. Det er riktignok en liten stund siden jeg brukte det selv, men da fikk en regning på 17kr for et kvartals bruk. Dvs. såvidt over 6 timers ringing.
Sitat av Bravehammer Vis innlegg
Du kan jo bare skaffe deg OneCall. 120 gratis ringeminutter og ca 90 gratis meldinger i måneden, uten avgifter, hvis jeg ikke tar grundig feil. Det er riktignok en liten stund siden jeg brukte det selv, men da fikk en regning på 17kr for et kvartals bruk. Dvs. såvidt over 6 timers ringing.
Vis hele sitatet...
120 min? Trådstarter har det problemet at han faktisk bruker telefonen, derfor hjelper OneCall veldig lite.
Selv har jeg Talkmore Fastpris, 3000 gratis min pr. mnd. Overskrider denne lekende lett, men sparer fortsatt masse.

Har tenkt på det trådstarter nå spørr om flere ganger, lurer på om dette er mulig selv. Men, ettersom jeg ikke har sett noen tråder om det på nFF, så har jeg skjønt at muligheten ikke eksisterer

Hørte forresten for 3-4 år siden at DVD-Jon skulle begynne å gi ut sim-kort, og at meldinger skulle koste 1øre pr stk. Dette skulle gå igjennom Msn e.l. Ble tydeligvis ikke noe av dette, men han sa selv at det var mulig, og at han hadde planer om det.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Netcom/Telenor har såvidt meg bekjent ikke noe valg enn å låne ut nettet, har noe med 'monopol' regler å gjøre.
Vis hele sitatet...
De låner det ikke ut, de leier det ut. Alle virtuelle operatører (også kjent som MVNO, mobiloperatører som ikke bygger egen infrastruktur) betaler pr samtale til Telenor/NetCom for bruk av deres mobilnett

Men! Er det ikke slik at det kan være 3 mil mellom GSM antenner? Wild Guess, men ville det vært mulig å sette opp en sånn en, sånn at de som er i 3 mil radius kan benytte seg av den, til de andre som er i nærheten?
Vis hele sitatet...
3 mil er en rimelig drøy overdrivelse, men mange steder på bygda er det snakk om et par kilometer mellom hver basestasjon. Du kan ikke bare sette opp en egen BTS og regne med det går greit. Du trenger bl.a. lisens fra Post og Teletilsynet for å bruke frekvensene 900/1800MHz (gsm) og 2100MHz (umts) samt utstyr som kan route samtaler til riktig sted.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av Prophet. Vis innlegg
120 min? Trådstarter har det problemet at han faktisk bruker telefonen, derfor hjelper OneCall veldig lite.
Selv har jeg Talkmore Fastpris, 3000 gratis min pr. mnd. Overskrider denne lekende lett, men sparer fortsatt masse.
Vis hele sitatet...
OneCall har ingen månedsavgift. Jeg tipper du betaler en viss sum for å få 3K ringeminutter i mnd.

Hvis man bruker onecall, kan man faktisk RINGE GRATIS! Dog bare 2 timer i mnd.
Sist endret av CosmoKramer; 25. desember 2008 kl. 16:51.
I Anarchist's Cookbook står det jo en oppskrift på hvordan man får gratis tlf., ved å koble seg til telefonledninger. Noen muligheter for å koble telefon-ledninger til en slags "sender" som man igjen kan koble mobiltelefonen opp mot?

Og til dere som ikke har noe bedre svar enn å be meg tenke fornuftig/logisk osv, gjør som dere selv befaler. Hvis dere eier et snev av denne fornuften eller logikken dere så iherdig prøver å prakke på meg, så burde dere vel forstå at det ikke er slike svar jeg er ute etter.

Og til alle dere andre, takk for svar.
Sitat av Potrick Vis innlegg
I Anarchist's Cookbook står det jo en oppskrift på hvordan man får gratis tlf., ved å koble seg til telefonledninger. Noen muligheter for å koble telefon-ledninger til en slags "sender" som man igjen kan koble mobiltelefonen opp mot?

Og til dere som ikke har noe bedre svar enn å be meg tenke fornuftig/logisk osv, gjør som dere selv befaler. Hvis dere eier et snev av denne fornuften eller logikken dere så iherdig prøver å prakke på meg, så burde dere vel forstå at det ikke er slike svar jeg er ute etter.

Og til alle dere andre, takk for svar.
Vis hele sitatet...
Nei, det fungerer ikke sånn.

På gamle analoge telefonlinjer var dette null problem, men du må ikke glemme at denne boken er jo gamlere enn jesus.
Ok. Prøver bare å se muligheter her, for det er vel alltids muligheter, spørsmålet er bare hvor gjennomførbare disse er. Selv har jeg ikke peiling, derfor jeg prøver å forhøre meg med mine medfreaks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Potrick Vis innlegg
Ok. Prøver bare å se muligheter her, for det er vel alltids muligheter, spørsmålet er bare hvor gjennomførbare disse er. Selv har jeg ikke peiling, derfor jeg prøver å forhøre meg med mine medfreaks.
Vis hele sitatet...
Problemet har to sider:
Det er teknisk verre å få tilgang til et adresserbart, digitalt system. I det gamle analoge nettet var *alt* likt, og ingen kunne oppdage det. Med digitale nett er det verre å få tilgang uten å bli oppdaga.

Dessuten er litt av incentivet for phreaking borte, ettersom telefoni har blitt de facto gratis i den vestlige verden - uansett kor mykje eg bruker telefonen så har det ikkje stor påvirkning på økonomien min...
Okei... i fare for å dumme meg loddrett ut... men hadde det ikke vært mulig å bryte seg inn på iridium-nettet? Bali antageligvis, men artig hadde det vært.
Sitat av Astron Vis innlegg
Okei... i fare for å dumme meg loddrett ut... men hadde det ikke vært mulig å bryte seg inn på iridium-nettet? Bali antageligvis, men artig hadde det vært.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde smilt bra hvis du hadde fått det til, men da måtte du ha faket slik at systemet tror du er en annen og på denne måten fått han til å ta regningen.
Det gjelder for alle telefoner, noen må betale regningen for samtalen med mindre regningen blir annullert når de finner ut av hva som skjer.

Men fra å ringe gratis så går det ann å høre på samtaler. Har hørt at dataene mellom flere master er ukrypter. Altså dataene etter at de har ankommet telefonmasten fra din telefon.
Snakker vi om å bli rik på aksjer når en får vite noe før en bør

Problemet medlettjente penger er at folk stiller spørsmål om hvorfor du får det til så lett
Dataene som går fra telefonen er allerede kryptert, hvorfor skal man bruke ressurser i en basestasjon til å dekryptere disse før de sendes videre?

De aller fleste steder går data videre fra basestasjoner via fiber (eller annet kablet samband), ikke radiolink.

Tipper det du har hørt bare er et rykte som ikke har så mye med virkeligheten å gjøre
Sitat av moridin Vis innlegg
Dataene som går fra telefonen er allerede kryptert, hvorfor skal man bruke ressurser i en basestasjon til å dekryptere disse før de sendes videre?

De aller fleste steder går data videre fra basestasjoner via fiber (eller annet kablet samband), ikke radiolink.

Tipper det du har hørt bare er et rykte som ikke har så mye med virkeligheten å gjøre
Vis hele sitatet...
Mye mulig at det også er kryptert fra basestasjonen.
Ryktene er ifra DefCon messa hvor de viser hvordan de kan lytte på samtaler via enkelte vanlige telefoner (eks. 3330 og 3310 som er gamle Nokiaer).
Kan hende at dette bare gjelder i enkelte land, men er usikker.

De flerste mastene bare videresender, bare noen få som har fiber.

Ligger ikke fiber til den oppå kolsåstoppen (det er bare idioti), samme med alle andre baster som ligger langt pokker inne i skogen

Noen som har litt peiling på det å lytte (dekryptere) samtraler fra/til mobil?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Joda man kan sikkert koble seg på andres nett osv. Poenget mitt var at noen betaler alltid for det.
Selskapene gir ikke bort noe som helst.

Men isolert sett, hvis du finner et trådløst nettverk som ikke er sikret, å ringer via skype. Så ringer du jo gratis. Så om spørsmålet er: Er det muligheter for og snike meg til å utnytte andres linje osv. Så blir svaret ja.

Men lovlig: Nei
Vis hele sitatet...
Du ringer ikke gratis via Skype da du fortsatt trenger on konto med SkypeOut-kreditter. Hvilket nettverk man bruker har ikke en dritt å si.
Her var det mye rart og masse plnsking har ikke orka og lest alle sammen.
først her er litt fakta, som jeg ser mangler på alle dem andre tråden:
* sms, start på samtale og oppkoblings info blir sendt på en "d-kanal" som det hetter.
* samtalen går på egen kryptert kanal, key er normalt simkort nr eller noe annet.
* ja du kan sniffe samtaler(ikke lett), MEN da må du sniffe både D kanalen og samtale kanalen og få den fra starten og decoden den.
* alle samtaler blir routa inn til sentralt sted først FØR bruker bli switch over den andre sentralen.
* sentraler i norge bruker normalt E1 linjer (T1 i usa) det er 2mbit linjer som klarer normalt 16 tlf samtaler.(i praksis en 2mbit sdsl linje) som i gjen går til lokale tlf sentralen i byen som i gjen har fiber vidre.
* radio linker blir bruk til steder der det er for langt for E1 linjer. disse linken går normalt på 5ghz eller på 7ghz trur jeg det var.(ja dem kan sniffes men ikke det folk her snakker om) du ser det ved at det er liten hvit kloss ca 1/2 veis ned på masta.
* en mobil mast KAN rekke på 3mil (under topp fordhold) i praksis så holder dem ca max 2-4km (ja det MASSE av disse masten) dem stopper med enn gang det er fjell i veien osv.. akuratt som alt annet.
* alle mobil går via basesatsjoner autorisert FØRST mot server i oslo( som logisk nok og holder styr på tlf regninga di)
* free calls finnes ikke!
* du kan clone annen simkort , ja , men det er forsatt noen som må paye for det. (ikke samme som free)

*ikke bland skype inn i det her det har nada med saken og gjøre(ja veit du kan bruke voip support over wlan, men det er dyrer ja til annen mobil og veldig ustabilt)

Over til det som funker da :-)

clone sim kort er det mange som driver med, eks til telemontøre osv.. som ringer gratis eller andre litt oppe i telenor systemet, disse simkort kan du få kjøpt for ca 2000kr. dem kan du ringe så mye du vil med, MEN du kan ikke mota samtaler,sms ( dem har bare sperra så du ikke kan mota samtaler på simkort, normalt kommer disse korta inne fra telenor tekniker, det er ikke hack kort som narkiser kaller det)

ontopic:
skal du sette opp egent mobil net kan du kjøpe små sentraler fra kina som koster ca 2000-3000kr for 1 tlf linje. dem er veldig lett og sette opp, bare koble til pc og skrive inn "emi" nr på tlf din og koble til. dem har ikke noe autorisering så emi nr blir brukt, på samme måte mac filtering på wlan.
du kan kjøpe dyrer med 4 innganger osv. som har simkort autorisering, noen av dem støtter rett til sip server :-)
Sitat av robhol Vis innlegg
Du ringer ikke gratis via Skype da du fortsatt trenger on konto med SkypeOut-kreditter. Hvilket nettverk man bruker har ikke en dritt å si.
Vis hele sitatet...
En dag leser du noen poster til før du tenker skal være stilig? Svarte på den for en stund siden. Men du skal få det som du vil. Ja det var dumt av meg å dra skype inn i dette. Å det mener jeg til alle som har tatt seg nær av mitt forslag.

Men som sagt, hvis du bruker noen andre sitt nett så kan du snakke over pc, på samme måte som en telefon. Helst en liten 9" netbook. Så kan du gni litt til på definisjonen av å ringe.
Sist endret av murloc; 29. desember 2008 kl. 09:01.
Ok. Så drømmen om å benytte seg av mobiltelefon gratis bør jeg belage på å skaffe meg et clonet simkort fra en eller annen topp-kar som allerede har et slikt? Og evt. ha en ekstra mobil for å faktisk motta samtaler?
Mener jeg husker at "back in the days" så kunne man gå inn på instillingene for sms, å skifte ut en nummer der - så man fikk gratis sms i en periode. Funket vell bare maks i en 14 dagers tid.
Nå er det vell ikke like lukerativt iom majoriteten av smsfreaks har gratis sms fra abonement leverandør.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mtp telepriser idag er det høyst irrelevant med slike løsninger uansett, en ungdom med stipend klarer fint å dekke en telefonregning, og er man ikke gammel nok til å motta stipend så dekker foreldre eller staten dette for det meste.

Hvis ikke så får man si verden er en hard kald plass og livet suger.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Mener jeg husker at "back in the days" så kunne man gå inn på instillingene for sms, å skifte ut en nummer der - så man fikk gratis sms i en periode. Funket vell bare maks i en 14 dagers tid.
Nå er det vell ikke like lukerativt iom majoriteten av smsfreaks har gratis sms fra abonement leverandør.
Vis hele sitatet...
Det funker ikke lengre siden alle sms sentraler er sperra.
Det finnes programer så du kan sende sms via gprs.
eller bare bruke smsmania,eller andre sånne masse sms greier.