Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3208
Hei!

Vurderer å kjøpe meg en jakke på www.moosejaw.com som koster $ 264.
Er ei amerikansk side, så jeg lurte på at hvis jeg fikk de til å merke den som gave, kan jeg da slippe å betale toll og avgifter ?

på forhånd takk

http://www.moosejaw.com/moosejaw/sho...8_10000001_-1_
Da må isåfall verdien settes til under 1000 NOK,og en privat avsender.
Sist endret av Wipeout; 4. desember 2008 kl. 20:53.
Så da går det ikke at jeg får det tollfritt hvis siden sender det til meg som gave da, siden det koster mer enn 1000 kr. ?
Nei, øvre grense på gaver er 1000 NOK. Les mer på toll.no
For å kunne slippe å betale moms må verdien på pakken være under 200 kroner for vanlige forsendelser, og 1000 for gaver. Punktum
På klær så fra Usa så kommer toll og moms i tillegg hvis nevnte verdier overskrides.
Sitat av Marken Vis innlegg
For å kunne slippe å betale moms må verdien på pakken være under 200 kroner for vanlige forsendelser, og 1000 for gaver. Punktum
Vis hele sitatet...
Hvem definerer verdien? Dersom ingen kvittering medfølger (siden det er gave) kan man si at man sender en gitar man har betalt 20'000 for er verdt 1000.
Min erfaring er at pakker stort sett passerer tollfritt hvis de er merket som gave og håndskrevet avsender (dvs ikke tydlig at det er fra et firma), men kanskje jeg bare har vært heldig ?
Sitat av Marken Vis innlegg
For å kunne slippe å betale moms må verdien på pakken være under 200 kroner for vanlige forsendelser, og 1000 for gaver. Punktum
Vis hele sitatet...
La meg skyte inn tre ord før det store punktumet: "og fra privatpersoner".
Gave fra firma er ikke fritatt moms.
Jeg har kjøpt en vare for 250 $. Ca. 1800 kr. Sendte fortere enn jeg regnet med og fikk ikke sagt at de måtte markere den som gave.

Hvor mye blir det sånn ca. i moms og toll?
Sitat av dynamite Vis innlegg
Hvem definerer verdien? Dersom ingen kvittering medfølger (siden det er gave) kan man si at man sender en gitar man har betalt 20'000 for er verdt 1000.
Vis hele sitatet...
Det som ofte skjer da er at de åpner pakken og sjekker hva gjenstanden er verdt.

Noen ganger er det vanskelig å se hva ting er verdt, mens i andre tilfeller ganske åpenbart.
Og hvis denne da skulle bli ødelagt i postgangen så får du heller ikke erstattet mer enn den verdien som står på pakka.

sixfeetunder: kommer helt an på hva du har kjøpt og om det er tollbelagt.
Er det ikke tollbelagt så må du ut med 25 % .mva samt fortollingegebyret.
Sist endret av Wipeout; 4. desember 2008 kl. 22:41.
Mm... 25% toll + et gebyr som kommer an på hvor nysgjerrige de har vært. Ved forenklet fortolling koster det vel 100-150kr ekstra, men hvis de blir skikkelig interesserte kan gebyret fort komme opp i 300kr.
Sitat av dggr Vis innlegg
Min erfaring er at pakker stort sett passerer tollfritt hvis de er merket som gave og håndskrevet avsender (dvs ikke tydlig at det er fra et firma), men kanskje jeg bare har vært heldig ?
Vis hele sitatet...
Nei, din erfaring er utdatert. Jeg har tidligere hatt en jobb relevant til Posten, og kan gi presise svar på problemstillingen. Grensen for gaver var tidligere 10.000 kroner. Nå er grensen satt ned til 1.000 kroner. Grensen for øvrige pakker, har alltid vært 200 kroner.
Definering av pakkens verdi skjer på tolletiketten.
Tolletiketten ser slik ut:
http://weberbooks.com/selling/uploaded_images/customs-746060.jpg

Avsender er ansvarlig for å fylle ut tolletikette, og det er lovpålagt å fylle den ut på forsendelser som sendes intenasjonalt og som ikke er brevpost. Brevpost defineres i denne sammenhengen som en konvolutt med kun ark inni.

Med andre ord, kan avsender velge å angi verdien på forsendelsen til 900 kroner, merke den av som gave og signere. Avsender stiller seg da juridisk ansvarlig for at opplysningene er korrekte, så på langt nær alle er villige til å endre på forsendelsens verdi. Spør den det gjelder om han/hun er villig til å endre litt på customs declarations noten, som tolletiketten heter på engelsk.
Hvis du får avslag, må du nok regne med avgifter for fortolling og mva.

Håper denne posten var informativ, og at den besvarer det som er av spørsmål.
▼ ... noen uker senere ... ▼
for å la være å lage en ny post, hvordan fungerer dette med ting fra f.eks. www.dealextreme.com ? Der går det jo ann å legge en "Drop Shipment and Gift Service (Removes DX logo from package)" i handlekurven.
Har bestilt meg klær selv ifra USA, bestilte med ett par kamerater, han ene kjente noen i USA så vi sendte pakka til han. Og han sendte den til oss. Vi bestilte for rundt 4000 kroner, var aldri noe problem.

Bestilte selv i ettertid, ga faen i og slippe tollen. Bestilte for rundt 2000kr, og tollen kom på rundt 300 kroner, så er vel ikke akkurat så mye.