Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3318
hei jeg lurte på hvilke bankkort man kan bruke i butikker uten å måtte taste koden? Om jeg f.eks har et mastercard eller kreditkort, hvor kan jeg bruke det uten å måtte taste kode? taxi? etc ??
i offline terminaler...

nei, du må taste kode der og, tenker du på slik som er på amerikanske filmer, der man drar ei slags rulle over kortet?
Sist endret av VivaLatrina; 14. januar 2009 kl. 18:59.
Har du et rent kredittkort uten chip så skal man i utgangspunktet ikke taste noen kode, bare godkjenne beløpet på terminalen og signere den ene delen av kvitteringen. Og mest sannsynlig så blir du spurt om legetimasjon av han/hun i kassa for at vedkommende skal sjekke at du er den riktige eieren av kortet.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
i offline terminaler...

nei, du må taste kode der og, tenker du på slik som er på amerikanske filmer, der man drar ei slags rulle over kortet?
Vis hele sitatet...
De rullene ble brukt her også, men det er brått 15 år siden nå. Det man gjorde var å ta en blåkopi av kortet, i tillegg til personnummer og navn. Dette ble sendt til banken som en giro.
Man bruker ikke kode på Visa eller Mastercard, derimot så signerer man, så det blir plutselig dokumentforfalskning også hvis du prøver deg på noe lurt. Vanlig bankkort bruker i 99% av tilfellene ikke visa-delen av kortet, men bankaxept som er en norsk standard for transaksjoner med kort.
Jeg har et kredittkort som jeg ikke aner koden på.
Men var ikke verre enn å si at jeg ville bruke signatur så var det i boks.
Men du må nok gjøre en av delene.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Man bruker ikke kode på Visa eller Mastercard, derimot så signerer man, så det blir plutselig dokumentforfalskning også hvis du prøver deg på noe lurt. Vanlig bankkort bruker i 99% av tilfellene ikke visa-delen av kortet, men bankaxept som er en norsk standard for transaksjoner med kort.
Vis hele sitatet...
Hæ? Kan du utdype hva du mener?
Jeg bruker da kode på både VISA kortet og Mastercardet mitt.
Finnes det VISA kort som man ikke bruker kode på?
Før Brukte man ikke kode på VISA eller Mastercard. Dog det er VISA kreditt. forskjell på visa kreditt og debet kort. Nå har så og si alle norske kredittkort chip, og det er enklere å bruke kode via bankaxept. Slipper signering og legitimasjon for å konfirmere at du er eieren av kortet. `
Vanlige debet kort har det vel vært kode på helt siden de kom?