Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  293 59231
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Jeg er med, skal prøve å få med han vennen min, vi to har drevet litt med sånn parkour climbing og utforsket litt sånn forlatte steder og byggeplasser men ikke noe ordentlig.
Sitat av bergice Vis innlegg
Fant nettopp ut om dette UE greiene, har alltid vært interessert i sånne spennende utforskelser.

Jeg har dykkersertifikat, og jeg så det stedet noen hadde vært rett ved Game Aker Kirke, hadde vært sykt kult å prøve meg der en gang

Og også interessant det der med Youngstorget og tbanestasjonene. Bor i oslo og har en venn som også er ganske interessert i dette. Er 15 men driter seriøst i det, så lenge man er forsiktig bør det gå greit

Håper vi kan få til en sånn tur snart!
Vis hele sitatet...
Siden du snakker om dykkersertifikat og gamle aker kirke regner jeg med at det er "Dragehullet" du snakker om, og bare for å ha sagt det:
Glem det. Enkelt og greit. Legger med en artikkel om det under her, og håper at du forstår hva jeg mener.

Grottedykking er i utgangspunktet noe av det farligere innenfor dykking, der du virkelig skal være erfaren for å prøve deg på det, og gamle gruver er enda værre.

---
her er fila jeg skulle legge med:
http://www.nordicexplorers.com/akersberget.pdf
Sist endret av atomet; 14. april 2009 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Jeg klarer å få tak i utstyr så tar jeg med en venn og passer på å være veldig forsiktig
Sjekka litt rundt, disse "metall" tårnene i oslo, det vises at mange åpnes av samme nøkkel, en nøkkel som f.eks montørene i hafslund har. Noen som greier og skaffe nøkkel til disse tårnene? eller noen med nok dirke skills til å fikse dette kjapt?

Hvis vi greier å åpne disse tårnene har vi masse morro forran oss.
Hva slags tårn er dette? Hva slags type lås og merke er det på de? mulig at jeg kan åpne de.
Skal ta og finne en idag/morgen og ta noen bilder..
so.....?
(venter spent, særlig i håp om at dette kan lede til noe...)
Sitat av BuzzR Vis innlegg
Sjekka litt rundt, disse "metall" tårnene i oslo, det vises at mange åpnes av samme nøkkel, en nøkkel som f.eks montørene i hafslund har. Noen som greier og skaffe nøkkel til disse tårnene? eller noen med nok dirke skills til å fikse dette kjapt?

Hvis vi greier å åpne disse tårnene har vi masse morro forran oss.
Vis hele sitatet...
Spørs jo hva slags lås det er det da, har basic utstyr til og få opp en vanlig hengelås f.eks
de tårnene det snakkes om har en type "universalsnøkkel".

Har ikke bilder av tårnene selv, men vet at de låsene er relativt enkle å åpne.
Er det noen som har vært inne i noen av disse tårnene? noe spennende og leder de til noe enda mer spennende? Hvor står noen av tårnene? kanskje jeg har gått forbi uten å ha lagt merke til de.
Sitat av Nopros Vis innlegg
Spørs jo hva slags lås det er det da, har basic utstyr til og få opp en vanlig hengelås f.eks
Vis hele sitatet...
brekkjern for pur faenskap?
Noen som har lest Aften for bydelen Ullern og Vestre Aker idag? Uansett så handler artikkelen om miljøtrusler som Sivilforsvarsanleggene rundt om i Oslo utgjør. Det er oversikt over 21 alarmplasser og kommandoplasser med kart og adresse. Noen som har kikket innom noen av anleggene i det siste?
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
brekkjern for pur faenskap?
Vis hele sitatet...
Det er jo også et alternativ
Sitat av Nopros Vis innlegg
Det er jo også et alternativ
Vis hele sitatet...
Pleier jo som regel å funke så er jo ikkno big deal
UE, fett. Er 17, er det plass til meg er jeg med
Sist endret av Jokkmeister; 3. mai 2009 kl. 21:38.
Se.. nå begynner vi å bli en del interesserte igjen; så, er det noen som kunne tenke seg å være så snill å legge en "plan"?
Dette -var- interresant! Ta masse bilder når dere drar a!
Så freaks med klaus og skrekk for mørket kan få litt glede av dette også
Skulle gjærne deltatt sjøl, men har hendene fulle frem til sommerferien.
Sitat av Naida Vis innlegg
so.....?
(venter spent, særlig i håp om at dette kan lede til noe...)
Vis hele sitatet...
angående bildet så blir det for utydelig med kameraet mitt.. (evnt teknikken jeg bruker xD) kan slenge med et bilde så du får en viss formening om hve det er snakk om..
http://img229.imagevenue.com/img.php..._122_555lo.JPG
Bildet ligner veldig på inngangen til en transformatorstasjon under gateplan. På landsbygda henger de opp transformatorer i stolpene. I Oslo må de under bakken. Ingen lekeplass, med andre ord - høyspenning...

Da jeg var liten var det en brann i en slik transformator, da kom det folk fra Oslo lysverker, brannmenn og ikke minst - røyk - opp fra et slikt tårn.

I forbindelse med et nyhetsinnslag på TV om rottene i Oslo-kloakken, ble et slikt "tårn" også brukt for adgang til en overvannstunnel et sted i sentrum. Det var ikke risikofritt å bevege seg der heller.

Men er man sikret via andre, er det vel kanskje bare stoltheten som får seg en skade hvis man går på ryggen i andres avføring (eller det som verre er, om mulig)?
Slik ser det ut nede under gatekjøkkenet/kiosken på valkyrie plass t-banestasjon, kom ikke lenger, tenkte det var alarm på døra (var type nødutgang-dør med sensorer)

ingen bilder, men har laga "plantegning" på ca hvordan det så ut der... noen som har vært her nede??

NB døra ned til trappa sto åpen, tviler på at den vanligvis gjør det! Oppfordrer ikke til innbrudd her!
Kan bekrefte at det er universal nøkkel til tårn/kulverter i Oslo området.

Kulverter leder ned til undergrunns ledning nettet hvor du har tilgang til utrolig mye exploring .

Men det er alarmer der. Jeg har selv vært med og satt opp magnet kontakter på dørene der, så hvis noen åpner så går alarmen til Telenor.
I forbindelse med et nyhetsinnslag på TV om rottene i Oslo-kloakken, ble et slikt "tårn" også brukt for adgang til en overvannstunnel et sted i sentrum. Det var ikke risikofritt å bevege seg der heller.
Vis hele sitatet...
Vannet går i store rør i samme undergrunns system som fiberkablene/gamle kabler rett under gateplan i Oslo. Kloakken ligger lenger ned, det kommer en veldig stank noen steder, men... Det venner du deg til for å si det sånn :P
Sitat av KenoObi Vis innlegg
Kan bekrefte at det er universal nøkkel til tårn/kulverter i Oslo området.

Kulverter leder ned til undergrunns ledning nettet hvor du har tilgang til utrolig mye exploring .

Men det er alarmer der. Jeg har selv vært med og satt opp magnet kontakter på dørene der, så hvis noen åpner så går alarmen til Telenor.
Vis hele sitatet...


takker for advarselen, men er magnet kontakten montert på døra inn til tårnet eller på dører lengere inn?
Sitat av BuzzR Vis innlegg
takker for advarselen, men er magnet kontakten montert på døra inn til tårnet eller på dører lengere inn?
Vis hele sitatet...
De er montert på inngangen til tårnet. Ser du nærme på en kulvert kan du se at det er blitt borret høl ved der døra kan åpnes, jeg er ikke sikker på om alle har det, men de burde siden det er forskriftsmessig at det er sånn, ang. sikkerhet og uvedkommende gjester ;P.
Noen som vil legge planer for noe i tidlig juni?..
I'm in!
Om ikke jeg er for gammel, da (35).
Håper noe skjer før 12.juni..
Sitat av Grin RidingHood Vis innlegg
I'm in!
Om ikke jeg er for gammel, da (35).
Vis hele sitatet...
wow 35? også driver du med hardcore UE? stilig :P
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
wow 35? også driver du med hardcore UE? stilig :P
Vis hele sitatet...
DRIVER ikke med, men har brattkort og utforskelsestrang, så blir gjerne med på noen turer, avhengig av når/hvor, da!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av bergice Vis innlegg
Jeg klarer å få tak i utstyr så tar jeg med en venn og passer på å være veldig forsiktig
Vis hele sitatet...
Bedre seint enn aldri: I og for seg, så driter jeg i hvordan det går med deg, men det er jævelig kjipt om du får hele den gamle gruva til å rase sammen over deg, så man aldri får utforska den skikkelig fordi den er blokka av masse drit og liket ditt.

Det har heller ikke så mye med utstyret å gjøre, men VELDIG mye med erfaring. Så jeg sier igjen. Drit i det. Snakk med folk på f.ex. dykkesiden.com, så kanskje de klarer å banke vett inn i hodet på deg. Vil du ha et spennende dykk, så finn deg heller et relativt åpent vrak, eller så kan jeg anbefale lyngstølsvatnet - http://www.dykkeprat.no/forum/showthread.php?t=682 som et utrolig flott dykk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
tyskerhulen på høvik.!
ble brukt av folk i området til å gjemme seg for tyskere, riktignok. rundt 20m lang(kort)
er det noe seriøs UE igang i Oslo nå?
Jeg hadde lett blitt med. Eventyrlysten!
her ser du.. hvis en smarting tar tak i dette nå og gjør seg til `sjef`, så har vi en ny UE på gnag..
virker som det er litt `off topic` de siste sidene, men mye interessant.
kan starte som #1 paameldte. andre?
Count me in!
▼ ... noen uker senere ... ▼
fortsatt interessert
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av iDark Vis innlegg
Dessuten, så har jeg hørt at OM man skulle være uheldig å væra i tunellen og et skulle komme et tog, så går det ann å legge seg ned helt klin inntil veggen. Da kan banen passere uten å treffe deg. er ihvertfall det jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Noen steder er profilen så trangt at det ikke hjelper å trekke inn magen. Det er en grunn til at de nye tbanevognene har en dør i fronten.

Skinnene er strømførende, ikke bare den under det gule dekslet. Husk strøm må ha en + og en - for å fungere + jord.

Sitat av poe Vis innlegg
det er t-bane, og de går ikke etter halv 2 og begynner ikke før i 6 tiden igjen.. God tid.. Men jeg tror skinnene alltid er strømførende---

Jeg tror du kan gi opp å komme INN gjennom noen annen vei enn sporet.. Men kanskje ut igjen.. Har ikke vært der, men inngangene er nok plombert og med alarm.
Vis hele sitatet...
Strømmen er altid på. Og det er fok som jobber på t-banen 24/7 Det drives vedlikehold og matriell som skal ut eller inn i trafikk som gjøres klart til neste dag. valkyrien stasjon har vært brukt til å henge opp reklame.
Sist endret av Navigator; 16. september 2009 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snart 4års jubileum denne her
kult. blir kanskje snart noe`?
Skinnene på t-banen er vel ikke strømførende. Jeg har tatt på dem mange ganger uten at noe har skjedd. Det er under den gule isolasjonen i midten at det er strøm.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Skinnene på t-banen er vel ikke strømførende. Jeg har tatt på dem mange ganger uten at noe har skjedd. Det er under den gule isolasjonen i midten at det er strøm.
Vis hele sitatet...
Det er returstrøm på 5000 ampere i skinnene. Tbanen henter strøm fra den gulestrømskinna, strømmen går via tbane vogna, og retur til skinnene. Skulle det være et arbeidstog i nærheten og drar strøm feks, så trenger du ikke 1 ampere føre du er død. Så jeg hadde nolk vært forsiktig å gå på skinner som har strøm. Og man er blitt nødt til å flytte på en del matriell så det kommer til å bli mere trafikk på tbanen enn det har vært tidligere om natten(matriell mellom vognhall og verksted, disse bruker fellestunnellen som er Helsfyr-Majorstuen, da de har verksted/vognhall på flere steder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Navigator Vis innlegg
Det er returstrøm på 5000 ampere i skinnene. Tbanen henter strøm fra den gulestrømskinna, strømmen går via tbane vogna, og retur til skinnene. Skulle det være et arbeidstog i nærheten og drar strøm feks, så trenger du ikke 1 ampere føre du er død. Så jeg hadde nolk vært forsiktig å gå på skinner som har strøm. Og man er blitt nødt til å flytte på en del matriell så det kommer til å bli mere trafikk på tbanen enn det har vært tidligere om natten(matriell mellom vognhall og verksted, disse bruker fellestunnellen som er Helsfyr-Majorstuen, da de har verksted/vognhall på flere steder.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje en returstrøm på 5kA i dei skinnene. T-banene er ikkje 2.5MW. Dessuten er det irrelevant kor stor strøm som går, all den tid dei skinnene har nøyaktig samme potensiale som deg, og bakken rundt. Det er kun den varme skinna som er farlig å komme i kontakt med. Kjøreskinnene, som korrekt nok er returpath, er totalt ufarlig å komme i kontakt med.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje en returstrøm på 5kA i dei skinnene. T-banene er ikkje 2.5MW.
...
Vis hele sitatet...
Når vi først er inne på det...

I følge Teknisk ukeblad har de nye MX3000-vognene 12 stk motorer (til sammen 1,68MW). I strømskinnen er det 750V DC. Teoretisk strømtrekk skulle da bli 2,2KA. Men det ser ut som det er mulig å få større peak-effekt ved akselerasjon og høy last, for maksimalt strømtrekk er oppgitt til ca 5KA i samme artikkel.

Når det gjelder potensiale og slikt, har du selvfølgelig - som vanlig - helt rett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg håper seriøst ingen er så dumme at de prøver å utforske t-banen. Joda, det virker spennende (faktisk ikke, jeg har traska igjennom nesten hele tunnelnettet, og det var i grunn ganske kjedelig og slitsomt), men risikoen forbundet med det, både fysisk og juridisk er mye større enn for mange andre ting man kan finne på å utforske. La meg liste opp noen punkter:

- Den mest åpenbare: strømskinna. Skulle du være så uheldig å komme borti den blir du grilla. Helt seriøst.
- Skinnegangen. Det går tog døgnet rundt på nettet, både rutetog, arbeidstog, opplæringstog og testtog. Skulle du få et ublidt møte med et tog, er det ikke akkurat toget som blir bulka, for å si det sånn.
- Underlaget. Underlaget i tunnelene er langt mer ujevnt enn man tror. Da jeg var på tur var det intet mindre enn fire stykker i gruppa (vi var elleve tilsammen) som klarte å tråkke over, en gjorde det til og med to ganger.
- Sentrumsstasjonene stenges om natten, så hvis du har tenkt til å prøve deg om natten er det beste/eneste alternativet å traske inn (og ut) fra en av tunnelendene. Stasjonene er også overvåket døgnet rundt, så hvis du beveger deg gjennom en stasjon er sannsynligheten stor for at du oppdages, enten av vektere, vaskepersonale, kameraer eller ansatte i t-banen.
- Hvis du skulle bli tatt, ikke regn med å slippe unna med en dask på lanken. T-banen tar ikke lett på den slags overtredelser. Dette gjelder spesielt hvis du blir tatt på en av sentrumsstasjonene (Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget).

Til opplysning jobber jeg i t-banen. Vær så snill å ta rådet mitt til etterretning: Jeg skjønner at det virker spennende, men finn noe annet. T-banen er farlig hvis man ikke har tilstrekkelig kunnskap, opplæring og rutiner. Og til syvende og sist er det ikke så forferdelig spennende at det gjør noe.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom igang med noe ordentlig fornuftig snakk her a, begynner å gå lei av all den klagingen angående strømskinner/third rail, om noen absolutt skal vite fakta, så er det kun å UNNGÅ og få kontakt med third railen under den gule beskyttelsen.. Jeg og noen kamerater har drevet med dette lenge og er drit keene på og få med noen karer/jenter for å utforske litt mer rundt Oslo. Hadde vært sinnsykt smooth om noen andre her inne er keen!?!?
Sist endret av madshit; 26. desember 2009 kl. 18:13.
Sitat av madshit Vis innlegg
Kom igang med noe ordentlig fornuftig snakk her a, begynner å gå lei av all den klagingen angående strømskinner/third rail, om noen absolutt skal vite fakta, så er det kun å UNNGÅ og få kontakt med third railen under den gule beskyttelsen.. Jeg og noen kamerater har drevet med dette lenge og er drit keene på og få med noen karer/jenter for å utforske litt mer rundt Oslo. Hadde vært sinnsykt smooth om noen andre her inne er keen!?!?
Vis hele sitatet...
LETT!!
he he, cout me in!!
er down sjæl as
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har litt interesse for Stortinget stasjon, nesten synd T-banen ikke har visninger tidvis :P

For de nysgjerrige har dere et bilde av orginalstasjonen her:
http://bildr.no/image/530161.jpeg (merk oppgang til Stortorvet)

Så har man og snutunnellen som i følge kilder kan få en god haug med tog parkert i seg.

For de som er enda mer nyskjerrige henger det et kart over stasjonen i den billettbua som ikke er i bruk lengre, som vis er alt av rom/ganger etc.

I nedgangen fra Egertorget (om jeg husker rett) er det og et gammelt område(toaletter tipper jeg) som er helt sperret av.

Hadde vært morsomt å fotografert litt rundt men da hadde nok noen vektere kommet løpene fort..
Sist endret av Ueland; 28. januar 2010 kl. 20:15.
Anbefaler alt annet enn t-banenettet hvis seriøs ue er målet. Hva du får oppleve og risikoen det medfører går ikke opp i opp i min bok.
Ta f.eks en tur til riksarkivet/statsarkivet rett ved sognsvann stasjon. Her kan du finne alt fra gamle eiendomsopplysninger til etteretningsdokumenter sendt fra gutta på skauen. Kart over gamle bunkere, oversikt over gamle sivilforsvarslageret og huler\grotter benyttet til lagring av utstyr under krigen av begge sider. Da det er syke mengder informasjon å hente her, kan det være fornuftig å ha et utgangspunkt - enten det er et spesifikt sted geografisk sett eller et tema.

"De fleste forskere, profesjonelle så vel som amatører, journalister og alle andre med interesse for historie i vid forstand kan finne svært mye av interesse i våre arkiv."

"Spesielt i statsarkivene kan du finne tinglyste opplysninger om eiendomsforhold enten du søker slike opplysninger for rettslig bruk eller bare av interesse. Våre arkiv kan også hjelpe mange som søker personlige opplysninger om seg selv eller om sitt opphav."

Kanskje ikke så 'juicy' men men
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Planen er å få til noe seriøst denne gangen, for interesserte, send meg Pm eller post på:
http://uenorge.diskusjonsforum.no/uenorge-about12.html