Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1303
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freaks.
Går i lar, noen som kan fortelle hvordan det funker med tannlege? Hørt d er gratis.
Trenger akutt hjelp tror jeg, det står ille til.

Tennene verker hele tiden, og nå for noen dager siden spiste jeg en hau med hardt godteri som endte med å knekke to tenner fullstendig, ellers har jeg mista noen fyllinger og knekt/krumblet litt, alt dette er hovedsakelig helt bak, tennene mine ser normale ut når jeg smiler.. men bak der skjuler alt dette drittet seg…


Jeg trenger hjelp folkens. Jeg har tannlegeskrekk ca 8-9 av 10 på skalaen. Samtidig har jeg sykt noia for betennelser og infeksjoner og sepsis og alt mulig, er dritt redd..


Skriver litt kaotisk, er veldig fra meg. Tygde ett par piller morfin nå, pleier ta dem som depot og får da ingen «rus» eller lindring.. for raskere effekt og det hjalp litt på smerten heldigvis.

Noen som har solskinnshistorier etter å ha ødelagt tennene sine? Noen som kan berolige meg litt?

Ja, jeg vet jeg er idiot som har utsatt tannlegen såpass mye når jeg vet ting har vært galt, men har håpet jeg ville få narkose, nå har jeg fått noia for det også. Livet…
Aner ikke hvordan det er i lar. Men jeg har fått gratis tannbehandling når jeg var i behandling. Og ettersom jeg fremdeles er det i form av oppfølging med ruskonsulent, så vil jeg tro at veien går gjennom samtale med vedkommende.
Vet at to stykker jeg var i behandling med fikk narkose behandling, men begge to måtte vente ganske så lenge.

Ville tatt en prat med de som følger deg opp i lar og sjekket ut med de.
Såvidt jeg kjenner til så er det forskjell fra kommune til kommune hvorvidt man får eller ikke får gratis tannbehandling.
Også kan det være at du får mulighet til å få rask time ettersom du har akutt behov, men kan vanskelig se for meg at du får narkose behandling voldsomt fort. Uansett, du finner aldri ut med mindre du spør ihvertfall.
Tannlegen blir høyst sannsynlig nødt til å trekke jeksler som er helt ødelagt. Dette kan ordnes i etterkant ved hjelp av bro eller implantat. Om det er flere tenner i samme område som er dårlig, vil implantat være en dårlig løsning. Da filer man heller ned tennene rundt og lager en bro.

Først og fremst må du få bukt med roten til infeksjonen i kjeften. Stikk innom apoteket og kjøp Corsodyl. Da får du redusert bakteriefloraen litt, men du må finne en løsning via LAR, Nav, nødhjelp e.l. for å få dekt den nødvendigste tannpleien i første omgang, som antageligvis er trekking av rotrester(?).

Deretter må du leve litt med nedsatt bitt frem til du kan få støtte for videre tannpleie.

All informasjon om rettigheter er her: https://www.helfo.no/regelverk-og-ta...for-tannpleier

Jeg ville koblet på LAR, fastlege, psykiater/psykolog, dette for å ha mer faglig vekt i søknadsprosessen din.

Håper det ordner seg for deg!

Selv måtte jeg ut med 100 000 for å ordne opp i neglisjert tannhelse. Sure penger, men verdt hver krone.
Fri tannbehandling så lenge du har vært i LAR lenger enn 3 mnd. Du kan ha rett til det gjennom NAV og hvis du oppfyller noen kriterier
Hva er kriteriene for LAR-behandling?
Fastlegen min ordnet meg et skriv om at jeg hadde tannlegeskrekk. Viste det til tannlegen og han ga med da tilnærmet gratis behandling. Hadde ikke gått på 15år så det var litt av en opprydding. Tror det var helfo som dekket det.

Er du i LAR så har du vel en behandler. Jeg hadde spurt den eller fastlegen.
Alle fortjener å ha god tannhelse!
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for positive tilbakemeldinger!
@AstroMan, hvordan var det med smerter når du gikk? Overkommelig? Var du ikke redd infeksjoner og lignende etter 15 pr?

@Asket, lurer på det samme hos deg også da du også har gjennomgått det samme eller lignende


Skal spørre behandler nå
Jeg var nok for stolt til å be om hjelp da jeg var langt nede. Jeg forsøkte på Nav en gang, men ble møtt av en høylytt, nedlatende dame i skranken. Hele besøket endte med gjeldsrådgivning... Det hjelper jo særlig når munnen er full av infeksjoner og du kaldsvetter om natta.

Jeg gikk mange år med manglende tenner. Fint i dag.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for positive tilbakemeldinger!
@AstroMan, hvordan var det med smerter når du gikk? Overkommelig? Var du ikke redd infeksjoner og lignende etter 15 pr?

@Asket, lurer på det samme hos deg også da du også har gjennomgått det samme eller lignende


Skal spørre behandler nå
Vis hele sitatet...
Hadde en del vondt men har så mye vondt andre plasser at det gikk liksom bra. Hadde betennelser osv men det er ordna opp i nå. Lurer på hvordan ånden min var i den perioden lol
Dra til hvilken som helst tannlege. Forklar situasjonen. Hen vil hjelpe deg med å avklare hva du kan få støtte til. Den offentlige tannhelsetjenesten har i de fleste fylker fri behandling til klientell i LAR eller innmeldte i ROP.
Det er ingenting du selv trenger å gjøre eller andre etater du trenger å kontakte. Dette er svært enkelt.

Mvh tannlege
Sitat av anonanon Vis innlegg
Mvh tannlege
Vis hele sitatet...
Æææææ!
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av anonanon Vis innlegg
Dra til hvilken som helst tannlege. Forklar situasjonen. Hen vil hjelpe deg med å avklare hva du kan få støtte til. Den offentlige tannhelsetjenesten har i de fleste fylker fri behandling til klientell i LAR eller innmeldte i ROP.
Det er ingenting du selv trenger å gjøre eller andre etater du trenger å kontakte. Dette er svært enkelt.

Mvh tannlege
Vis hele sitatet...
Mens jeg har deg her, vet du noe om tannlege for folk med traumer, veldig kraftig angst og så videre? Bare bruke «hvem som helst» er vell ikke så lurt?
Jeg vil egentlig ha narkose som sagt, men har begynt å bli veldig redd for det også, finnes det kanskje noe som helst imellom narkose og lokalbedøvelse? Jeg kommer til å være på morfin som jeg bruker daglig
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mens jeg har deg her, vet du noe om tannlege for folk med traumer, veldig kraftig angst og så videre? Bare bruke «hvem som helst» er vell ikke så lurt?
Jeg vil egentlig ha narkose som sagt, men har begynt å bli veldig redd for det også, finnes det kanskje noe som helst imellom narkose og lokalbedøvelse? Jeg kommer til å være på morfin som jeg bruker daglig
Vis hele sitatet...
Jeg fikk dekt narkose pga tannlegeangst uten å være i LAR eller noe som helst. Om man har traumer osv tror jeg det kan "hjelpe" også.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg fikk dekt narkose pga tannlegeangst uten å være i LAR eller noe som helst. Om man har traumer osv tror jeg det kan "hjelpe" også.
Vis hele sitatet...
Hmm. Var det ikke veldig skummelt? Føler det blir sånn nær døden opplevelse eller noe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mens jeg har deg her, vet du noe om tannlege for folk med traumer, veldig kraftig angst og så videre? Bare bruke «hvem som helst» er vell ikke så lurt?
Jeg vil egentlig ha narkose som sagt, men har begynt å bli veldig redd for det også, finnes det kanskje noe som helst imellom narkose og lokalbedøvelse? Jeg kommer til å være på morfin som jeg bruker daglig
Vis hele sitatet...
Jeg fikk rohypnol for å gå til tannlegen når jeg bodde på sørlandet. Da pga sterke angstplager vedrørende tannbehandling. Etter jeg flytta opp tilbake til midtnorge var ikke nye legen like medvillig til å gi ut så sterke benzo, samtidig var jeg selv ute etter noe med kortere halveringstid. Dog er benzo noe som hjelper meg, men usikker på åssn d kan være å få dette når man er i Lar. Jeg ville forklart situasjonen til din fastlege eller behandler snarest. Samt kontaktet tannlege
Sitat av bewaah Vis innlegg
Jeg fikk rohypnol for å gå til tannlegen når jeg bodde på sørlandet. Da pga sterke angstplager vedrørende tannbehandling. Etter jeg flytta opp tilbake til midtnorge var ikke nye legen like medvillig til å gi ut så sterke benzo, samtidig var jeg selv ute etter noe med kortere halveringstid. Dog er benzo noe som hjelper meg, men usikker på åssn d kan være å få dette når man er i Lar. Jeg ville forklart situasjonen til din fastlege eller behandler snarest. Samt kontaktet tannlege
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det er i LAR men for meg var det uproblematisk å få utlevert valium for tannlegebesøk (med rusbakgrunn).
Man kan selv ringe TOO og be om plass; https://www.vestlandfylke.no/tannhel...ndling_vaksne/
Det er dessverre ganske lang ventetid, men det er et utrolig tilbud.
Jeg er selv nettopp ferdig med min behandling, som inkluderte psykologtime for vurdering, angstbehandling av tannlege med spesialutdanning før overføring til privat tannlege hvor jeg fikk dekket "nullstilling av tannsettet".

Det er en ganske krevende prosess og fordrer at man er villig til å jobbe med seg selv, men jeg gikk inn i det med full innsats og angrer ikke et sekund.

Jeg gleder meg fortsatt ikke til å gå til tannlegen, men det er ikke lenger noe jeg lar være å gjøre ved behov håper jeg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mens jeg har deg her, vet du noe om tannlege for folk med traumer, veldig kraftig angst og så videre? Bare bruke «hvem som helst» er vell ikke så lurt?
Jeg vil egentlig ha narkose som sagt, men har begynt å bli veldig redd for det også, finnes det kanskje noe som helst imellom narkose og lokalbedøvelse? Jeg kommer til å være på morfin som jeg bruker daglig
Vis hele sitatet...

Det er som Catsby sier her. Den beste ruten er via TOO. Det enkleste er å bli henvist fra egen tannlege. Desverre hiiiiinsides lang ventetid. Så lang at jeg mener at dette ikke er et reellt tilbud, desverre . Du kan lese mer om TOO på nett . Det eneste du trenger å gjøre er å ta kontakt med en tannlege. For enkelhets skyld en offentlig - da det er dit må gå om du får dekket behandling pga LAR.