Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 727
Veldig viktig med svar kjappt!! Jeg har en kompis som har hatt serigjøse narkotiske problemer, har ikke lenger telling på dopet han har tatt. Han har lovet meg at han har slutta, men jeg fant hvite kapsler hos han. Han sier at det er koffeinpiller og at man ikke kan dope seg ned på de.

Er det noe dop som er i vanlige hvite kapsler uten noen markeringer på i det hele tatt med helt hakket opp hvitt pulver oppi? Er det mulig å finne ut om det faktisk bare er koffeinpiller ved å smake elns? Og gir koffeinpiller dopende effekt?
Hvitt pulver kan være hva som helst. Det er ikke mulig å identifisere ved hjelp av en beskrivelse, ei heller med bilder. Kapslene forteller heller ingenting. Hvem som helst kan fylle hva som helst på en kapsel.

Koffein er bittert, men det alene er ikke nok til å identifisere et stoff. Koffeinpiller er ikke noe mer "dopende" enn kaffe. Bare langt mer konsentrert.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvitt pulver kan være hva som helst. Det er ikke mulig å identifisere ved hjelp av en beskrivelse, ei heller med bilder. Kapslene forteller heller ingenting. Hvem som helst kan fylle hva som helst på en kapsel.

Koffein er bittert, men det alene er ikke nok til å identifisere et stoff. Koffeinpiller er ikke noe mer "dopende" enn kaffe. Bare langt mer konsentrert.
Vis hele sitatet...


Det smakte litt bittert og ble øm på tunga, bittelitt som kokain. Høres det ut som koffeinpiller?
Anonym bruker
"Rik Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det meste pleier å ha markeringer på kapselen, utenom kosttilskudd og f.eks koffein.

Hvis du har mulighet til å eksperimentere litt med kapslene så vil jeg nesten tørre å påstå at du kan identifisere koffein, kun ved bruk av varme og vann.

1. tøm innholdet fra kapselen oppi ett shotglass eller lignende.
2. tilsett nok vann til å dekke pulveret(noen få milliliter).
3. sett det i mikroen, og la det stå til vannet koker/nesten koker(tar noen sekunder).

Når det kjøler seg ned vil koffeinen begynne å falle ut av vannet grunnet veldig lav løselighet i rent, kaldt vann. Dette har ett ganske karakteristisk utseende, koffeinen vil blåse seg opp i størrelse og krystallene/strukturen som dannes vil minne om en svamp laget av papir. Klemmer du på det så vil vannet renne rett av, og koffeinen blir da en solid masse.
Denne metoden bør selvsagt ikke brukes for å identifisere noe man skal innta, men i ditt tilfelle så vil det kunne gi en ganske god pekepinn. Mulig tilsetningsstoffene/fyllstoffer vil påvirke dette, men jeg tror ikke det siden koffein har en såpass eksplosiv oppførsel.

Det er forresten veldig fort gjort, hele «eksperimentet» kan være gjort på noen minutter. Koffeinen begynner å krasje ut omtrent umiddelbart så lenge du ikke overskrider 1ml vann per 16mg rent koffein. Kapsler inneholder som regel 200mg koffein.
Sist endret av DrDeath; 1. november 2023 kl. 23:30.
Kjemisk analyse er det eneste som gir et korrekt svar.
Sitat av lillaponny Vis innlegg
Det smakte litt bittert og ble øm på tunga, bittelitt som kokain. Høres det ut som koffeinpiller?
Vis hele sitatet...
Hvis det er koffeinpiller så er ikke dyrt å kaste dem og kjøpe nye. Koffeinpiller jeg har kjøpt har hatt noe brunt inni (men det var mer enn bare koffein i dem, noe annet div forbrenningspiss)